Gå til innhold

Har arbeidsgiver krav på å vite årsak til sykemelding når det er arbeidsrelatert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man får sykmelding for så masse, men det er ikke dermed sagt man har rett på sykepenger. Det finnes masse diagnoser som ikke gir sykepengerett. Dette er blant annet sykmeldinger med sosial årsak (X-diagnoser).
Man får altså ikke sykepenger dersom man trenger en pause fordi man ikke liker seg på jobb, men man kan få sykmelding. Derimot har man sykepengerett dersom man blir syk av de sosiale årsakene (vesentlig forskjell).
Det er for eksempel slik at man ikke har sykepengerett for sorg. Man er ikke syk fordi man sørger over å ha mistet noen, man er syk dersom man ikke sørger, sorg er naturlig. Men sorgen kan gi diagnoser som depresjon, angst, eller lignende og da har man rett på sykepenger.
For å få diagnosen depresjon må man fylle visse vilkår, da. Disse finner man gjennom en MADRS-test, blant annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele vår sykelønnsordning i dette landet bygger på en plikt og rett til tilrettelegging med tanke på å få arbeidstaker så raskt tilbake i jobb som mulig.

Du virker ikke spesielt interessert i dette.

Tilrettelegging gjøres i samarbeid mellom legen din, deg, nav og arbeidsgiver.

Nav kan stoppe utbetaling av sykepenger fra dag 1 (etter at arbeidsgiverperioden er over, dette er de første dagene hvor arbeidsgiver betaler sykepenger) og overstyre legen dersom legen ikke følger retningslinjene, eller dersom den sykemeldte ikke er interessert i tilrettelegging. Arbeidsgiver kan også kontakte nav og be om dialogmøte så snart de ønsker, de trenger ikke å vente på fristen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Ild skrev:

Hele vår sykelønnsordning i dette landet bygger på en plikt og rett til tilrettelegging med tanke på å få arbeidstaker så raskt tilbake i jobb som mulig.

Du virker ikke spesielt interessert i dette.

Tilrettelegging gjøres i samarbeid mellom legen din, deg, nav og arbeidsgiver.

Nav kan stoppe utbetaling av sykepenger fra dag 1 (etter at arbeidsgiverperioden er over, dette er de første dagene hvor arbeidsgiver betaler sykepenger) og overstyre legen dersom legen ikke følger retningslinjene, eller dersom den sykemeldte ikke er interessert i tilrettelegging. Arbeidsgiver kan også kontakte nav og be om dialogmøte så snart de ønsker, de trenger ikke å vente på fristen. 

Jo definitivt, men ikke tilbake i denne jobben, da den gjør meg syk. Kan ikke vente med å få skaffet meg ny jobb og er allerede igang med søknader. 

Bedre med en liten pause for så å komme tilbake den siste tiden enn å la det surre og gå og ende opp med langtidssykemelding i mine øyne ihvertfall. 

Anonymkode: a1aae...e48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få sykmelding for det du plages med. Jeg var sykmeldt i nesten 1 år pga ting på jobben som slet meg ut og det var ikke selve jobben som gjorde det. Det var forhold rundt.

Legen nektet arbeidsgiver og nav å kalle meg inn til noe som helst møte. Jeg var på ett møte med nav, men de var enig med lege at jeg skulle være sykmeldt. Nav nektet også arb.giver å kalle meg inn på møter

Jeg klarte etterhvert å slappe helt av og ikke tenke jobb 24/7. Da jeg etterhvert følte at jeg hadde fått såpass avstand, så gikk jeg tilbake og siden har det gått fint.

Anonymkode: 219ce...07e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts.

Jeg ble syk av jobben, årsaken var helt ærlige dårlige mennesker ( jeg mistenker diagnose ) synes det er liten vits og forklare andre hva jeg ble utsatt for, det er så ekstremt at jeg sikkert ikke blir trodd likevel.

Jeg gikk til legen og fikk full støtte, sykemelding under oppsigelsestid, dagpenger uten karantene. 

Det gikk så langt at kroppen spant seg i søvne,fysiske smerter og aldri utvilt, i tillegg mistet jeg selvtillitt og var nedfor.

Merker kroppen slapper mere av og er på god vei videre, jeg ønsker deg all lykke til og du har min store forståelse. Man må nesten oppleve slike mennesker før man forstår hvor stor skade de kan gjøre.

Utrolig hvor mye en lærer av slike destruktive forhold, a sosiale mennesker og sine egne grenser, her blir det snudd om til noe positivt for min del, jeg lærer.. aldri om jeg finner meg i dårlig behandling av noen igjen.

Anonymkode: 187d7...cd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om årsaken ikke oppgis, er det viktig at det er tydelig at det skyldes forhold på arbeidsplassen.

Dette har med rettigheter i forhold til arbeidsgiver og NAV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, stan skrev:

Selv om årsaken ikke oppgis, er det viktig at det er tydelig at det skyldes forhold på arbeidsplassen.

Dette har med rettigheter i forhold til arbeidsgiver og NAV.

Det trengte ikke jeg,

Anonymkode: 187d7...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, stan skrev:

Selv om årsaken ikke oppgis, er det viktig at det er tydelig at det skyldes forhold på arbeidsplassen.

Dette har med rettigheter i forhold til arbeidsgiver og NAV.

Ja vel, men arbeidsgiver ser vel ikke dette? Krise om de ser at det er forhold på arbeidsplassen som er årsaken 

Anonymkode: a1aae...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja vel, men arbeidsgiver ser vel ikke dette? Krise om de ser at det er forhold på arbeidsplassen som er årsaken 

Anonymkode: a1aae...e48

nei, de ser ikke dette

Anonymkode: 187d7...cd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg blir sykemeldt for en periode som skyldes jobben, har arbeidsgiver da krav på å få vite årsaken, og at det skyldes dem? Dette er isåfall helt krise, da jeg absolutt ikke ønsker at de skal få vite dette. Det er nemlig pga. sjefen at jeg ikke takler å være på jobb nå, og vil nødig sitte og diskutere med ham hva hos han som gjør at jeg ikke orker å jobbe.

Anonymkode: a1aae...e48

Nei. De har heller ikke lov å spørre

Anonymkode: f2924...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. De har heller ikke lov å spørre

Anonymkode: f2924...dde

Men det er det nok mange som gjør likevel 

Anonymkode: a1aae...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke pliktig til å oppgi diagnose til arbeidsgiver. Imidlertid er det vesentlig at problemet kommer på bordet for at det skal kunne skje en endring. 

Anonymkode: bb710...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du er ikke pliktig til å oppgi diagnose til arbeidsgiver. Imidlertid er det vesentlig at problemet kommer på bordet for at det skal kunne skje en endring. 

Anonymkode: bb710...b9d

Ja forstår det men aldri i verden om jeg forteller dem det. Og jeg vet også at det aldri kommer til å bli bra der jeg jobber, så jeg ser meg om etter ny jobb

Anonymkode: a1aae...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...