Gå til innhold

Hvor høy BMI må man ha for å få reseptbelagte slankepiller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Xenical hjelper! :) Har gått ned 20 kg.

Anonymkode: b6411...5d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Xenical hjelper! :) Har gått ned 20 kg.

Anonymkode: b6411...5d2

Gjort noen endringer utover pillene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Xenical hjelper! :) Har gått ned 20 kg.

Anonymkode: b6411...5d2

Har du gjort noen andre endringer i tillegg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan også skyldes stoffskifteproblemer, så det du egentlig bør si til legen er "Jeg får ikke til å gå ned i vekt selv om jeg ligger i underskudd. Hva skal jeg gjøre?" og ikke "Jeg klarer ikke å gå ned i vekt. Kan jeg få slankepiller?" 

Anonymkode: 3dfdd...2c6

Enhver oppegående lege tenker at hun prater BS når hun påstår dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, gill1 skrev:

å trene er også et alternativ :-)           :link:

Kosthold har alt å si ved vektnedgang.  Alminnelige mennesker trener seg ikke ned i vekt. Trening er vektnedgang i gram. Kosthold er vektnedgang i kilo! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvordan gikk det ts? Fikk du resept på pillene, og virket de? 

Anonymkode: d220e...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva når man slutter med denne medisinen? Den forhindrer at mye av fettet i tarmen blir fordøyd, så her trenger man ikke legge om vanene noe særlig. Du går ned 20 kg, men uten å innføre gode, langsiktige kostholdsvaner. Hva tror du da skjer når du har oppnådd vekten du vil? Rett opp i vekt igjen når du spiser som før.

Du kan ikke gå på et medikament med potensielt alvorlige bivirkninger for resten av livet.

Anonymkode: f03b1...e7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva når man slutter med denne medisinen? Den forhindrer at mye av fettet i tarmen blir fordøyd, så her trenger man ikke legge om vanene noe særlig. Du går ned 20 kg, men uten å innføre gode, langsiktige kostholdsvaner. Hva tror du da skjer når du har oppnådd vekten du vil? Rett opp i vekt igjen når du spiser som før.

Du kan ikke gå på et medikament med potensielt alvorlige bivirkninger for resten av livet.

Anonymkode: f03b1...e7b

Hvem sier at man ikke skal endre kostholdet? Dette her er som jeg har skjønt det en hjelp til de som er sterkt overvektige og som i lengre tid har prøvd å gå ned i vekt ved å endre kost og aktivitetsnivå.

Det høres så enkelt ut for dere skeptikere å bare endre kosten, spise mindre og trimme mer, og da går man ned i vekt. Det fungerer faktisk ikke sånn for alle. Noen går bare ikke ned i vekt, men må ha hjelp. Jeg tenker at slankepiller kan være et bra alternativ til operasjon. 

Anonymkode: d220e...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2017 den 16.40, AnonymBruker skrev:

Det kan også skyldes stoffskifteproblemer, så det du egentlig bør si til legen er "Jeg får ikke til å gå ned i vekt selv om jeg ligger i underskudd. Hva skal jeg gjøre?" og ikke "Jeg klarer ikke å gå ned i vekt. Kan jeg få slankepiller?" 

Anonymkode: 3dfdd...2c6

Hvordan vet man egentlig når man har kaloriunderskudd, dersom man ikke går ned i vekt, mener jeg. Man kan jo regne ut ganske nøyaktig hvor mange kalorier man inntar, men ikke like lett å regne ut hvor mange man forbrenner. Kjønb, alder, høyde, vekt og aktivitersnivå kan jo gi et estimat. Men det er jo ikke alltid det stemmer. Folk har jo av ulike grunner forskjellig forbrenning. Noen må kanskje rett og slett innta veldig få kalorier for å komme i underskudd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2017 den 9.59, AnonymBruker skrev:

Som tittelen tilsier så har jeg faktisk ganske høy BMI og lurer på om jeg skal såpass drastisk til verks at jeg skal kontakte fastlegen for å høre om resept. Men er litt nysgjerrig på hvor høy BMI man på ha? Jeg har allerede bestilt time hos fastlegen, men han er en opptatt mann så timen er ikke før om to uker, så vil egentlig bare "forberede" meg litt.

Og før noen spør så har jeg trent, spist sunt og endret livsstilen fullstendig, men vekta rikker seg ikke...

Anonymkode: 502f1...d4a

Dette er ikke svar på det du spør om, men jeg syntes det var relevant.

De fleste overvektige er insulinresistente, og noen har også nedsatt glukosetoleranse (forstadiet til diabetes type 2).   Jeg håper du får sjekket c-peptid og får tatt glukosebelastningstest hos fastlegen din, for disse to faktorene kan vanskeliggjøre vektnedgang. 

Et familiemedlem opplevde det samme som deg, hun gjorde alle endringer, men fikk ikke resultat.  Hun har spesifikt om å få tatt disse testene, fikk medisin, og plutselig begynte hun sakte men sikkert å gå ned i vekt uten å gjøre flere endringer.

Anonymkode: f1492...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva når man slutter med denne medisinen? Den forhindrer at mye av fettet i tarmen blir fordøyd, så her trenger man ikke legge om vanene noe særlig. Du går ned 20 kg, men uten å innføre gode, langsiktige kostholdsvaner. Hva tror du da skjer når du har oppnådd vekten du vil? Rett opp i vekt igjen når du spiser som før.

Du kan ikke gå på et medikament med potensielt alvorlige bivirkninger for resten av livet.

Anonymkode: f03b1...e7b

Såvidt jeg har skjønt får du seriøst diare og magetrøbbel hvis du spiser for mye fett, så akkurat fett blir man nok avvent med å spise mer enn litt av etterhvert. 

De pillene her løser jo ikke alle dårlig matvaner, eller psykiske problemstillinger. Men de kan jo være til hjelp allikevel, for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2017 den 10.35, AnonymBruker skrev:

 

Xenical.

Anonymkode: 502f1...d4a

De selger slanke tabletter på apoteket som er halv dose av xenical. Da må man ha minimum bmi på 28. Jeg tenker legen tar en vurdering av helsen din. Har du bmi som er ikke er ekstremt høy men står i fare for eller har livstils relaterte sykdommer så får du det nok. Kjenner mange som har gått på xenical.  De måtte bruke bleier da de skeit på seg i tide og utide. Opp i vekt gikk de også når de slutta. Så tror ikke det er noen wonder drug. 

Anonymkode: fbdd8...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til flere av dere som svarer her og i lignende tråder, tror dere at vi er hjernedøde når vi er overvektige? 

I denne type tråder så har gjerne ts spesifikke spørsmål. Men endel klarer ikke å la være å komme med forslag og kommentarer som ikke har med spørsmålet å gjøre. Å enkelte tror at det bare er å trene og spise seg slank. Det fungerer ikke sånn for alle. Vi er mange som overvåker matinntaket og trener, men likevel ikke går ned. Da må vi ha hjelp til det. Hadde da vært fint å få svar på spørsmålene og ikke kommentarer som spis sundt, mindre og tren mer. 

Anonymkode: d220e...002

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er overvektig. 78 kilo og 165 cm. min bmi grenser til "obese" 

Jeg var ikke klar over alt jeg spiste. Jeg er mye stresset med barn som har diagnose, og går skole selv. Småspiser for å holde konsentrasjonen oppe da jeg må være "på" hele tiden. 

Jeg lastet ned en app som loggfører kalori inntaket (og uttak), og førte inn alle måltid, og innså at alt brødet jeg spise var utrolig mye kalorier. Kunne fint spise 3 skiver om morgenen, og tre til om kvelden, bruke masse smør og olje i maten. en STOR sjokolade i helgen og fikk kjempesug etter mer sukker..kjøpte gjerne sjokolade i uken også. Jeg raste opp i vekt. Trodde at jeg spiste "normal" for noen som meg som gikk her og der og ikke kjørte bil. Men nei. Jeg hadde knapt 5000 steg daglig.

Nå spiser jeg knekkebrød i stedenfor, kutter ut brød og spiser mye sunnere. Men stadig blir det noe usuant, da det er mye familiesammenkomster nå på vår og sommer. Skammer meg med min vekt nå på sommeren.

Men jeg ser en bedring nå. Jeg går ihvertfall ikke opp i vekt. Men jeg må passe meg! og spise mindre porsjoner.

Jeg tror at poenget mitt var at jeg ikke var klar over hvor mye jeg fikk i meg, og trodde jeg spise normalt. Jeg er ikke dum, jeg er helt normal! 

Anonymkode: d8d5f...f21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De selger slanke tabletter på apoteket som er halv dose av xenical. Da må man ha minimum bmi på 28. Jeg tenker legen tar en vurdering av helsen din. Har du bmi som er ikke er ekstremt høy men står i fare for eller har livstils relaterte sykdommer så får du det nok. Kjenner mange som har gått på xenical.  De måtte bruke bleier da de skeit på seg i tide og utide. Opp i vekt gikk de også når de slutta. Så tror ikke det er noen wonder drug. 

Anonymkode: fbdd8...620

Tror ikke slike piller er så sunt heller. Da er det vel bedre å heller forandre livstilen..

Anonymkode: d8d5f...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke slike piller er så sunt heller. Da er det vel bedre å heller forandre livstilen..

Anonymkode: d8d5f...f21

Tror du eller vet du?

Å hva mener du vi skal gjøre da, vi som allerede har endret kostholdet, loggfører det og trener men likevel ikke går ned? Antar at du har et sunt forslag til oss.

Alternativt er å fortsette som nå, som fór min del betyr å veie mer enn for 1 1/2 år siden. Det var da jeg for alvor gikk inn for en sunnere livsstil i håp om å slanke meg. Økt vekt og depresjon er heller ikke så bra for helsen, og de fleste leger vet nok hva de gjør når de skriver ut slankepiller. Det er ikke noe hvem som helst kan få, men man må være overvektig, ikke bare ha noen kg for lite.

Anonymkode: d220e...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du eller vet du?

Å hva mener du vi skal gjøre da, vi som allerede har endret kostholdet, loggfører det og trener men likevel ikke går ned? Antar at du har et sunt forslag til oss.

Alternativt er å fortsette som nå, som fór min del betyr å veie mer enn for 1 1/2 år siden. Det var da jeg for alvor gikk inn for en sunnere livsstil i håp om å slanke meg. Økt vekt og depresjon er heller ikke så bra for helsen, og de fleste leger vet nok hva de gjør når de skriver ut slankepiller. Det er ikke noe hvem som helst kan få, men man må være overvektig, ikke bare ha noen kg for lite.

Anonymkode: d220e...002

Hvis du ikke går ned så spiser du for mye! Er der så himla vanskelig? Hvis du har endret kostholdet for en god stund siden og det ikke har skjedd noe så gjør du jo noe feil. Vektnedgang er lik mindre kalorier inn enn ut. 

Og medisiner og stoffskiftet og nedsatt forbrenning og alle andre unnskyldninger er bullshit! Spiser man mindre enn kroppen trenger går man ned!

Anonymkode: 4e028...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til flere av dere som svarer her og i lignende tråder, tror dere at vi er hjernedøde når vi er overvektige? 

I denne type tråder så har gjerne ts spesifikke spørsmål. Men endel klarer ikke å la være å komme med forslag og kommentarer som ikke har med spørsmålet å gjøre. Å enkelte tror at det bare er å trene og spise seg slank. Det fungerer ikke sånn for alle. Vi er mange som overvåker matinntaket og trener, men likevel ikke går ned. Da må vi ha hjelp til det. Hadde da vært fint å få svar på spørsmålene og ikke kommentarer som spis sundt, mindre og tren mer. 

Anonymkode: d220e...002

Jeg er en av dem som ikke besvarte spørsmålet,  men som kom med annen relevant informasjon. (Insulinresistens og nedsatt glukosetoleranse)

Jeg gjorde ikke det fordi jeg tror overvektige er hjernedøde,  men jeg ville gi et tips om noe de selv kanskje ikke hadde tenkt på, og samtidig dele en  erfaring. 

Jeg beklager virkelig om jeg tråkket deg eller andre på tærne, forslaget mitt om å sjekke c-peptid og glukosetoleranse var godt ment, selv om det ikke besvarte spørsmålet TS hadde.

 

Anonymkode: f1492...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke går ned så spiser du for mye! Er der så himla vanskelig? Hvis du har endret kostholdet for en god stund siden og det ikke har skjedd noe så gjør du jo noe feil. Vektnedgang er lik mindre kalorier inn enn ut. 

Og medisiner og stoffskiftet og nedsatt forbrenning og alle andre unnskyldninger er bullshit! Spiser man mindre enn kroppen trenger går man ned!

Anonymkode: 4e028...125

Det er ikke så enkelt som du skal ha det til. Noen går ikke ned ved egen hjelp uansett hvor mye man endrer kostholdet og livsstilen. Vi må ha ytterligere hjelp. Men nå er det vel ikke sånne som deg det er etterspurt råd av her.

Når du først kommer med sånne påstander så burde du også dokumentere de. 

Anonymkode: d220e...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke går ned så spiser du for mye! Er der så himla vanskelig? Hvis du har endret kostholdet for en god stund siden og det ikke har skjedd noe så gjør du jo noe feil. Vektnedgang er lik mindre kalorier inn enn ut. 

Og medisiner og stoffskiftet og nedsatt forbrenning og alle andre unnskyldninger er bullshit! Spiser man mindre enn kroppen trenger går man ned!

Anonymkode: 4e028...125

I teorien har du rett,  i praksis tar du feil.

Noen må så lavt ned i energiinntak for å gå ned i vekt, at det er i praksis umulig uten å sulte seg (les:bli feilernært) over lengre tid.

Det er rart at fagpersonell er klar over unntakene, men at lekmann ikke godtar dem.

Anonymkode: f1492...84d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...