Gå til innhold

Hvor høy BMI må man ha for å få reseptbelagte slankepiller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen tilsier så har jeg faktisk ganske høy BMI og lurer på om jeg skal såpass drastisk til verks at jeg skal kontakte fastlegen for å høre om resept. Men er litt nysgjerrig på hvor høy BMI man på ha? Jeg har allerede bestilt time hos fastlegen, men han er en opptatt mann så timen er ikke før om to uker, så vil egentlig bare "forberede" meg litt.

Og før noen spør så har jeg trent, spist sunt og endret livsstilen fullstendig, men vekta rikker seg ikke...

Anonymkode: 502f1...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke bare "spise sunt" og trene hvis du vil ned i vekt, du må faktisk ha et kaloriunderskudd, på ordentlig, og over tid. Slankepiller har en minimal effekt, og denne effekten er kun en "drahjelp". Du må fremdeles spise mindre/bevege deg mer for å gå ned i vekt. Bruk heller disse to ukene på å kartlegge matinntaket ditt og se hvor du kan kutte uten at det oppleves som et offer. Du må være villig til å sette deg inn i hva som skal til og hva du kan oppnå, gjøre det som skal til, ha en stadig, seig, målrettet innsats, foreta måling og tolkning av resultater korrekt, tålmodighet i gjennomføringen, og samtidig være klar for å endre strategi hvis det du gjør ikke fungerer for deg. Ingenting drastisk eller spektakulært. Jeg kan forstå at det gjør deg sint, men det forandrer ikke fakta.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt logg (fins ulike appar) og ført ÆRLIG inn kva eg et og drikk, og har hatt kaloriunderskudd over tid uten å få særlig effekt på vekta. Dritt.

Anonymkode: 6147a...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på innspill, og ser nå at man kanskje kan misforstå innlegget mitt litt. Jeg vet at jeg må ha et kaloriunderskudd og at jeg må ta tiden til hjelp. Jeg har innsett fakta og vet veldig godt at piller er eventuelt drahjelp, og jeg kommer også til å bruke de neste to ukene på å trene, spise sunt og være i aktivitet - men spørsmålet mitt var bare hvor høy BMI man må ha🙋🏼

Anonymkode: 502f1...d4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du spørre legen om, men det er ikke viktig. En seriøs lege vil uansett ikke gi deg slankepiller. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags "slankepiller" er det snakk om? Jeg har nemlig aldri hørt om noen som virker og det har ikke legen min heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

4 minutter siden, Leo skrev:

Hva slags "slankepiller" er det snakk om? Jeg har nemlig aldri hørt om noen som virker og det har ikke legen min heller.

Xenical.

Anonymkode: 502f1...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pillene er dessverre bare et falskt håp for mange med overvekt fordi man som menneske gjerne leter etter de lette løsningene, på alt. Det finnes dog ikke, som alt annet man vil oppnå her i livet, det må jobbes for hvor gode resultater krever hard jobbing. 

Klarer man ikke gå ned med kaloriunderskudd, trening og balansert/sunt kosthold er ikke slankepiller svaret. Da er det som regel hormonelle forklaringer, dårlig søvn og andre ting. Stoffskiftet kan noen ytterst få slite med, men da burde man kartlegge dette hos lege med tester og heller få medisiner mot dette. 

Konklusjonen er uansett at slankepiller ikke er til hjelp om du ikke klarer å få vekten til å røre seg om du er overvektig. For en overvektig person burde det være svært enkelt å rase ned i vekt de første ukene, med mindre noen sjeldne problemstillinger er gjeldende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som tittelen tilsier så har jeg faktisk ganske høy BMI og lurer på om jeg skal såpass drastisk til verks at jeg skal kontakte fastlegen for å høre om resept. Men er litt nysgjerrig på hvor høy BMI man på ha? Jeg har allerede bestilt time hos fastlegen, men han er en opptatt mann så timen er ikke før om to uker, så vil egentlig bare "forberede" meg litt.

Og før noen spør så har jeg trent, spist sunt og endret livsstilen fullstendig, men vekta rikker seg ikke...

Anonymkode: 502f1...d4a

Det tar tid å gå ned i vekt. Du gikk ikke opp 20kg over natten. 

Anonymkode: a6bce...5a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, gill1 skrev:

å trene er også et alternativ :-)           :link:

Som du ser over så trener jeg. Jeg ser ikke på det her som en nødløsning fordi jeg er slapp.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det tar tid å gå ned i vekt. Du gikk ikke opp 20kg over natten. 

Anonymkode: a6bce...5a5

Virkelig? Vekta mi har stått stille det siste året, så vet at det tar tid, men vet også at jeg kanskje trenger litt drahjelp. Jeg trener flere ganger i uken og spiser sunt, så som nevnt i første innlegg; jeg har endret livsstil!

 

Jeg henvendte meg hit for råd, ikke for å bli møtt med kritikk av personer som ikke leser innlegg før de kommentere.

Anonymkode: 502f1...d4a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

1) BMI (Body Mass Index) over 30. Dette regnes som fedme, og innebærer betydelig økt risiko for mange sykdommer. Du kan lese mer om dette på overvektssenteret.

2) BMI over 28, men som i tillegg har minst en risikofaktor for sykdom. Dette kan være sukkersyke, høyt blodtrykk, høyt kolesterol. Det er legen som bestemmer om en person fyller kriteriene.

Regnestykket for å finne ut din BMI er slik: BMI = kg / m 2
Du deler altså vekten med kvadratet av lengden din.

http://www.lommelegen.no/artikkel/hva-er-xenical

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers bør det være mulig å prøve Saxenda. Snakk med legen? https://legemiddelverket.no/documents/godkjenning/godkjenning av legemidler/liste over nye markedsføringstillatelser/2015/nye markedsføringstillatelser april 2015.pdf

Sitat

Saxenda er indisert som supplement til diett med redusert kaloriinntak og økt fysisk aktivitet for vektkontroll hos voksne pasienter med initial BMI (Body Mass Index) på

• ≥ 30 kg/m² (fedme) eller

• ≥ 27 kg/m² til < 30 kg/m² (overvekt) ved forekomst av minst én vektrelatert komorbiditet, som dysglykemi (prediabetes eller diabetes mellitus type 2), hypertensjon, dyslipidemi eller obstruktiv søvnapné.

Behandling med 3,0 mg Saxenda daglig skal seponeres etter 12 uker, dersom pasienten ikke oppnår et vekttap på minst 5 % av opprinnelig kroppsvekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du ser over så trener jeg. Jeg ser ikke på det her som en nødløsning fordi jeg er slapp.

Virkelig? Vekta mi har stått stille det siste året, så vet at det tar tid, men vet også at jeg kanskje trenger litt drahjelp. Jeg trener flere ganger i uken og spiser sunt, så som nevnt i første innlegg; jeg har endret livsstil!

 

Jeg henvendte meg hit for råd, ikke for å bli møtt med kritikk av personer som ikke leser innlegg før de kommentere.

Anonymkode: 502f1...d4a

Man kan jo spise alt for mye sunt også. Du spiser nok til å opprettholde den vekten du har. Så enkel og grei er den saken.

Anonymkode: f8542...c04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som tittelen tilsier så har jeg faktisk ganske høy BMI og lurer på om jeg skal såpass drastisk til verks at jeg skal kontakte fastlegen for å høre om resept. Men er litt nysgjerrig på hvor høy BMI man på ha? Jeg har allerede bestilt time hos fastlegen, men han er en opptatt mann så timen er ikke før om to uker, så vil egentlig bare "forberede" meg litt.

Og før noen spør så har jeg trent, spist sunt og endret livsstilen fullstendig, men vekta rikker seg ikke...

Anonymkode: 502f1...d4a

De er dyre med liten effekt. Du må endre holdning. 

Anonymkode: 4a63b...de6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som tittelen tilsier så har jeg faktisk ganske høy BMI og lurer på om jeg skal såpass drastisk til verks at jeg skal kontakte fastlegen for å høre om resept. Men er litt nysgjerrig på hvor høy BMI man på ha? Jeg har allerede bestilt time hos fastlegen, men han er en opptatt mann så timen er ikke før om to uker, så vil egentlig bare "forberede" meg litt.

Og før noen spør så har jeg trent, spist sunt og endret livsstilen fullstendig, men vekta rikker seg ikke...

Anonymkode: 502f1...d4a

Jeg kjenner jeg blir litt sånn Kari Jaquesson her jeg sitter...

Ikke fornekt vær så snill, for din egen skyld ber jeg deg om det. Hvis man spiser mindre enn man forbrenner uten å tape kroppsvekt hvorfor har vi sultproblemer i den tredje verden da?

Ett eller annet sted lurer du deg selv trill rundt, beklager men det her er svært stødig fakta.

Kalorioverskudd = vektoppgang

Kalorieunderskudd = vektnedgang

Sånn er det bare!

 

Før ny dagbok, les hva maten inneholder og hvor mye du spiser deretter ettersjekk at du ligger betraktelig over dette nivået i daglig forbrenning.

Husk at det er 7000 kcal i en kilo kroppsfett så du må gå fks 700 kcal i underskudd i 10 dager for å gå ned en kilo. Tålmodighet er en dyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du ser over så trener jeg. Jeg ser ikke på det her som en nødløsning fordi jeg er slapp.

Virkelig? Vekta mi har stått stille det siste året, så vet at det tar tid, men vet også at jeg kanskje trenger litt drahjelp. Jeg trener flere ganger i uken og spiser sunt, så som nevnt i første innlegg; jeg har endret livsstil!

 

Jeg henvendte meg hit for råd, ikke for å bli møtt med kritikk av personer som ikke leser innlegg før de kommentere.

Anonymkode: 502f1...d4a

Hvis du har trent og spist sunt et år uten at vekten har endret seg må du endre strategi. Kan du se på kostholdet ditt og se om det er noe du kan endre der, kutte ut noe og spise mer av noe annet. Det er viktig å spise ren mat og mye grønnsaker og bær. Det er jo mulig du gjør det i dag, men uansett må du gjøre noe annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jackie Gleason skrev:

Jeg kjenner jeg blir litt sånn Kari Jaquesson her jeg sitter...

Ikke fornekt vær så snill, for din egen skyld ber jeg deg om det. Hvis man spiser mindre enn man forbrenner uten å tape kroppsvekt hvorfor har vi sultproblemer i den tredje verden da?

Ett eller annet sted lurer du deg selv trill rundt, beklager men det her er svært stødig fakta.

Kalorioverskudd = vektoppgang

Kalorieunderskudd = vektnedgang

Sånn er det bare!

 

Før ny dagbok, les hva maten inneholder og hvor mye du spiser deretter ettersjekk at du ligger betraktelig over dette nivået i daglig forbrenning.

Husk at det er 7000 kcal i en kilo kroppsfett så du må gå fks 700 kcal i underskudd i 10 dager for å gå ned en kilo. Tålmodighet er en dyd.

Det kan også skyldes stoffskifteproblemer, så det du egentlig bør si til legen er "Jeg får ikke til å gå ned i vekt selv om jeg ligger i underskudd. Hva skal jeg gjøre?" og ikke "Jeg klarer ikke å gå ned i vekt. Kan jeg få slankepiller?" 

Anonymkode: 3dfdd...2c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk resept på Xenical hos fastlegen. Han vet ikke hva jeg veier, men man ser jo at jeg godt kunne gått ned 15 kg. 

Anonymkode: 023df...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...