Gjest Trude4 Skrevet 30. oktober 2019 #11921 Skrevet 30. oktober 2019 Hun ønsker å bli jordmor og vil begynne utdanningen når hun er på en god plass i livet. Med den tankegangen er det stor sannsynlighet at hun aldri kommer i gang. Det er en lang utdanning og det er lurt å bare begynne mens hun enda har mulighet til å sjonglere blogg og utdanning. Senere kan det bli for tungt økonomisk.
Gjest Sjokka Skrevet 30. oktober 2019 #11922 Skrevet 30. oktober 2019 29 minutter siden, Trude4 skrev: Hun ønsker å bli jordmor og vil begynne utdanningen når hun er på en god plass i livet. Med den tankegangen er det stor sannsynlighet at hun aldri kommer i gang. Det er en lang utdanning og det er lurt å bare begynne mens hun enda har mulighet til å sjonglere blogg og utdanning. Senere kan det bli for tungt økonomisk. Først 3 årig vidergående, så sykepleien 3 år, og videreutdanning som jordmor? Det vil ta noen år ja. Hadde hun begynt nå, så hadde hun blitt ferdig i en alder av 31 år. Men nå ønsker hun nytt barn. Hva kommer først ?? Stadig nye ønsker for framtiden den jenta. Jeg hadde blitt stressa av å være nær henne, slik som hun styrer på og hopper fra det ene til det andre.
FruRosa Skrevet 30. oktober 2019 #11923 Skrevet 30. oktober 2019 Hun må være på en god plass i livet for å starte på en utdanning (underforstått: det passer ikke nå)... Men hun prøver nå på barn nr 4... 29
Pæddan Skrevet 30. oktober 2019 #11924 Skrevet 30. oktober 2019 Minst 7 år på skolebenken og når passer det frøkna da tro? Burde kanskje tenke å søke vgs fra høsten 2020 for å rekke dette.Og hva skal hun nå med enda en unge? 15
Gjest Sjokka Skrevet 30. oktober 2019 #11925 Skrevet 30. oktober 2019 22 minutter siden, FruRosa skrev: Hun må være på en god plass i livet for å starte på en utdanning (underforstått: det passer ikke nå)... Men hun prøver nå på barn nr 4... Med andre ord, hun er ikke på en god plass nå. Alt hun vil utlevere.
elvane Skrevet 30. oktober 2019 #11926 Skrevet 30. oktober 2019 (endret) Hun ønsker å bli jordmor? Unnskyld meg, men jeg hadde fått helt panikk om jeg hadde blitt tildelt henne som min jordmor. Bare et skrekkeksempel på hvordan en svært personlig og tankeløs blogg kan ødelegge for deg i framtiden. Hun har ikke klart å skape et bilde av en reflektert og oppegående jente, tvert imot dessverre. Endret 30. oktober 2019 av elvane 37
KatyP Skrevet 30. oktober 2019 #11927 Skrevet 30. oktober 2019 2 minutter siden, elvane skrev: Hun ønsker å bli jordmor? Unnskyld meg, men jeg hadde fått helt panikk om jeg hadde blitt tildelt henne som min jordmor. Bare et skrekkeksempel på hvordan en svært personlig og tankeløs blogg kan ødelegge for deg i framtiden. Hun har ikke klart å skape et bilde av en reflektert og oppegående jente, tvert imot dessverre. Føler jeg må ta Anna litt i forsvar. Husk hvor lang tid det tar for henne som ikke har videregående. 3 år med det siden jeg antar hun ikke kommer inn med 23/5. Så treåring bachelor i sykepleie. Om jeg ikke tar feil er det krav om å praktisere i to år som sykepleier før man tar videreutdanning. (Ikke helt sikker på det der men tror det er slik.) så må hun inn på jordmorutdanning og fullføre to år der. Etter å ha gjennomført alt det der med tre (fire) barn syntes jeg det er urettferdig å dømme henne etter bloggen. 20
elvane Skrevet 30. oktober 2019 #11928 Skrevet 30. oktober 2019 2 minutter siden, KatyP said: Føler jeg må ta Anna litt i forsvar. Husk hvor lang tid det tar for henne som ikke har videregående. 3 år med det siden jeg antar hun ikke kommer inn med 23/5. Så treåring bachelor i sykepleie. Om jeg ikke tar feil er det krav om å praktisere i to år som sykepleier før man tar videreutdanning. (Ikke helt sikker på det der men tror det er slik.) så må hun inn på jordmorutdanning og fullføre to år der. Etter å ha gjennomført alt det der med tre (fire) barn syntes jeg det er urettferdig å dømme henne etter bloggen. Mulig det blir «feil» å dømme, men jeg tror ikke lang skolegang hadde gjort at jeg hadde følt meg i trygge og i gode hender etter all dumskapen som har kommer fram på bloggen. Bare noe så enkelt som å merke reklame riktig ser ut til å være en umulig oppgave for frøken Rasmussen, selv etter så mange år som blogger... 20
borifrankrike Skrevet 30. oktober 2019 #11929 Skrevet 30. oktober 2019 Om hun ønsker å jobbe med barn, men ikke vil ta lang utdanning kunne hun vel heller prøvd å fått seg jobb på småbarnsavdeling i barnehage? 7
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 30. oktober 2019 #11930 Skrevet 30. oktober 2019 (endret) KatyP skrev (På 30.10.2019 den 12.26): Føler jeg må ta Anna litt i forsvar. Husk hvor lang tid det tar for henne som ikke har videregående. 3 år med det siden jeg antar hun ikke kommer inn med 23/5. Så treåring bachelor i sykepleie. Om jeg ikke tar feil er det krav om å praktisere i to år som sykepleier før man tar videreutdanning. (Ikke helt sikker på det der men tror det er slik.) så må hun inn på jordmorutdanning og fullføre to år der. Etter å ha gjennomført alt det der med tre (fire) barn syntes jeg det er urettferdig å dømme henne etter bloggen. . Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest spaniasol Skrevet 30. oktober 2019 #11931 Skrevet 30. oktober 2019 Man skal ikke undervurdere den modningsprosessen som foregår mens man tar utdanning. For å starte et slikt løp med kjernefag fra videregående, sykepleien og jordmorutdanning må man være topp motivert. Det er nok av de som faller av i svingene under hele dette løpet. Det kan se ut som om bloggeren ikke har denne iboende motivasjonen, men hva vet jeg egentlig?
KatyP Skrevet 30. oktober 2019 #11932 Skrevet 30. oktober 2019 3 minutter siden, J.. skrev: Jeg hadde også krevd å få en annen jordmor,hvis dette nautet hadde kommet inn på fødestua.. Det er jo selvfølgelig et valg du har. Hvorfor ville du gjort det? 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 30. oktober 2019 #11933 Skrevet 30. oktober 2019 (endret) . Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤
J.. Skrevet 30. oktober 2019 #11934 Skrevet 30. oktober 2019 7 minutter siden, KatyP skrev: Det er jo selvfølgelig et valg du har. Hvorfor ville du gjort det? Blandt annet fordi hun ikke har noe særlig selvtillit,noe jeg vil si en slik jobb krever,hun er ikke/evt svært lite selvstendig,hun virker kald,egen å lite imøtekommende,og på mange måter fremstår veldig hjelpeløs. Oppå det hele syns jeg ikke hun virker særlig flink med andre mennesker,det kommer jo mest sannsynlig av manglende sosialt liv selv. Når man ligger der å føder er man selv ganske naken,sårbar og hjelpesløs. Det er det stikk motsatte man trenger og ønsker at en jordmor er. 14
smalls Skrevet 30. oktober 2019 #11935 Skrevet 30. oktober 2019 13 minutter siden, J.. skrev: Blandt annet fordi hun ikke har noe særlig selvtillit,noe jeg vil si en slik jobb krever,hun er ikke/evt svært lite selvstendig,hun virker kald,egen å lite imøtekommende,og på mange måter fremstår veldig hjelpeløs. Oppå det hele syns jeg ikke hun virker særlig flink med andre mennesker,det kommer jo mest sannsynlig av manglende sosialt liv selv. Når man ligger der å føder er man selv ganske naken,sårbar og hjelpesløs. Det er det stikk motsatte man trenger og ønsker at en jordmor er. Enig.... Ville selv ikke hatt henne som jordmor utifra hva du skriver her. 10
Silva Pluvialis Skrevet 30. oktober 2019 #11936 Skrevet 30. oktober 2019 8 minutter siden, J.. skrev: Blandt annet fordi hun ikke har noe særlig selvtillit,noe jeg vil si en slik jobb krever,hun er ikke/evt svært lite selvstendig,hun virker kald,egen å lite imøtekommende,og på mange måter fremstår veldig hjelpeløs. Oppå det hele syns jeg ikke hun virker særlig flink med andre mennesker,det kommer jo mest sannsynlig av manglende sosialt liv selv. Når man ligger der å føder er man selv ganske naken,sårbar og hjelpesløs. Det er det stikk motsatte man trenger og ønsker at en jordmor er. Det er en ganske lang utdanning for å bli jordmor, så mye kan skje på de årene. Synes ikke vi skal sitte å snakke ned de tankene hun har om utdanning når så mange har snakket henne ned for å ikke ta en utdanning. 19
J.. Skrevet 30. oktober 2019 #11937 Skrevet 30. oktober 2019 25 minutter siden, Gorilla skrev: Det er en ganske lang utdanning for å bli jordmor, så mye kan skje på de årene. Synes ikke vi skal sitte å snakke ned de tankene hun har om utdanning når så mange har snakket henne ned for å ikke ta en utdanning. Nettopp. Kan skje. Kjempebra om hun utdanner seg,men tror neppe jordmor (eller helse forøvrig) er faget for henne. 11
KatyP Skrevet 30. oktober 2019 #11938 Skrevet 30. oktober 2019 51 minutter siden, J.. skrev: Blandt annet fordi hun ikke har noe særlig selvtillit,noe jeg vil si en slik jobb krever,hun er ikke/evt svært lite selvstendig,hun virker kald,egen å lite imøtekommende,og på mange måter fremstår veldig hjelpeløs. Oppå det hele syns jeg ikke hun virker særlig flink med andre mennesker,det kommer jo mest sannsynlig av manglende sosialt liv selv. Når man ligger der å føder er man selv ganske naken,sårbar og hjelpesløs. Det er det stikk motsatte man trenger og ønsker at en jordmor er. Jeg er jo enig med deg slik hun fremstår nå. Jeg reagerte fordi det er mulig for folk å forandre seg. Så å basere det på bloggen før og akkurat nå anser jeg som en smule urettferdig. 5
KatyP Skrevet 30. oktober 2019 #11939 Skrevet 30. oktober 2019 1 time siden, Nasse Nøff ❤ skrev: Hun er umoden og sluttet å utvikle seg da hun var 15. X antall år på skolen vil ikke endre på det. Jeg har sett inkompetente folk som aldri burde få lov til å ha ansvar for andre mennesker, fullføre skole og praksis. Men aldri fått seg jobb i det yrket, fordi de er verken modne nok eller i stand til å utføre arbeidsoppgavene sine på en faglig forsvarlig måte. Mange er skoleflinke, men absolutt ikke flink i yrket sitt. Jeg kunne lett ha pugget meg frem til en god utdanning, fordi jeg er flink til å pugge på ting kortsiktig, men det sitter ikke lenge (mest fordi jeg stoler ikke på min egen kunnskap og blir usikker). Og jeg har for mange dårlige egenskaper, jeg er blant annet for usikker på meg selv, til å ha stort ansvar hvor det er snakk om fare for liv og helse. Jeg slår meg også av når jeg blir ekstremt stresset og tåler ikke stress så godt på grunn av angst. Jeg har alltid ønsket å jobbe i ambulansen, men jeg kan ikke. Jeg kan glatt komme meg igjennom skolegangen med 5 i snitt, men jeg har ikke de personlige egenskapene som trengs. Det handler om å se sine egne begrensninger også. Det er helt riktig. Og jeg er ikke uenig i at Anna nå fremstår som.. vel, ikke førstevalget som jordmor. Poenget mitt var at man kan endre seg. 6
decker Skrevet 30. oktober 2019 #11940 Skrevet 30. oktober 2019 1 time siden, EiJente skrev: Om hun ønsker å jobbe med barn, men ikke vil ta lang utdanning kunne hun vel heller prøvd å fått seg jobb på småbarnsavdeling i barnehage? Dette er ikkje meint som eit angrep på deg, og eg veit at du nok ikkje meiner det slik, men sånn generelt vert eg litt oppgitt når det vert snakka om «få deg ein jobb i barnehage» som om det er eit slags nullpunkt for dei utan jobb eller erfaring. Det er nok noko som heng igjen frå gammalt av då det vart sett på som ein typisk deltidsjobb for husmødre, medan det no endeleg er anerkjent som eigen profesjon med eigne krav om kunnskap og kompetanse for både pedagogiske medarbeidarar (og det er og eit poeng at ein no faktisk anerkjenner «assistentar» som ein pedagogisk ressurs i seg sjølv) og barnehagelærarar. Det har og litt å seie at ein vil ha folk som verkeleg vil jobba der, og ikkje berre tek til takke med det som siste utveg. Dette vart ein liten digresjon, men som ein som samarbeider med barnehagar gjennom yrket mitt har eg stor respekt for jobben dei gjer. 41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå