Gå til innhold

Hvorfor synes folk synd på de som er alene?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Alene i julen

Jeg er alene denne julen og trives svært godt med det.

Men her jeg bor tar alle på vei og inviterer meg hjem til seg. De kan ikke forstå hvordan noen kan velge å være alene på selveste julaften.

Men hvis folk klarer å være alene ellers må de da saktens klare å være alene på julaften også?

Hva er det med folk? Har de det så trist med seg selv i sitt eget selskap at de ikke kan skjønne at andre faktisk har det flott i eget selskap?

Det er jo masse å finne på, se på TV og prosjekter man kan holde på med. Og man kan lage eksotisk mat til seg selv og drikke rødvin.

Hva er det med folk?!

GOD JUL!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott av du koser deg i eget selskap!! :)

Men du må forstå at ikke alle gjør det selv om du gjør det...??!!

Selv koser jeg meg i eget selskap innimellom, men i det lange løp kjeder jeg meg og blir ensom! Og i høytider som er regnet for "familiehøytider" ville jeg nok følt meg enda mere ensom om jeg satt alene.

Tror ikke de som inviterer deg til seg på julaften gjør det av medlidenhet. Og hvis det "plager" deg sånn kan du jo fortelle folk at du faktisk liker og helst vil være alene i jula. Da blir du nok ikke invitert eller "plaget" med slik "omteksomhet" lengre... :wink:

God jul til deg også!! :):nissevink::nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alene i julen

Jo da, forstår jo det- og folk mener jo bare å være snille.

Det er jo ikek sløik hvert år: av og til har man kjæreste/samboer å være med, andre ganger familie / venner.

Det virker som at det ikke er rom for å være fleksible i høytidene: har inntrykk av at mye er så krampaktig i Norge:

f.eks. "Stakkars, skal du være alene i julen?!! Huff...."

og "Hvor skal du i påsken da, til fjells?" (akkurat som om alle må like å være i primitive, kalde fjell)

eller: "Du skal vel hjem til familien" (bare fordi det er ferie).

NEI: noen ganger og av og til - er det helt akseptabelt å være alene.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være alene fordi man velger det er sikkert helt ok, for da står ikke ensomhetsspøkelset på døra

Men det er mange som er alene og ensomme, og for dem er ikke de tradisjonelle familiehøytidene ok, fordi de igjen er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Kanskje det blir en selvoppfyllende profeti for mange. Det blir forventet at det skal være trist for fok som er alene i julen, derfor blir de ofte triste også. Er det det du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Devil's Spawn

Synes det er fint at de inviterer deg, viser at de bryr seg. Fint at du trives alene, men jeg vil påstå at de aller fleste som er alene i jula ikke gjør det frivillig. Mener ikke at du gjør det, men tror også mange som er ensomme holder på fasaden og later som alt er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Synes det er fint at de inviterer deg' date=' viser at de bryr seg. Fint at du trives alene, men jeg vil påstå at de aller fleste som er alene i jula ikke gjør det frivillig. Mener ikke at du gjør det, men tror også mange som er ensomme holder på fasaden og later som alt er OK.[/quote']

Hvis det er tilfellet så må de som later som ta ansvaret selv. Hvis de er ensomme og faktisk blir bedt hjem av andre folk og sier Nei, så kan de i grunnen takke seg selv.

Derimot, hvis de faktisk ønsker å være alene er jo alt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er dessverre tvunget til å feire jul i år... for første gang på fire år pga omstendighetene, men jeg klarer det nok, en gløgg, en akevitt og to øl, så skal jeg overleve...

Verre med gaver, for av prinsipp feirer jeg ikke jul, så ingen får gaver, men det er de klar over, så det går sikkert greit.

Orker liksom ikke sprette ut av en stor kake og være gaven heller... som i amerikanske hollywoodfilmer.

Men det skal gå...

Gjest, kan ikke jeg besøke deg, så kan vi spille backgammon julaften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg er dessverre tvunget til å feire jul i år... for første gang på fire år pga omstendighetene, men jeg klarer det nok, en gløgg, en akevitt og to øl, så skal jeg overleve...

Verre med gaver, for av prinsipp feirer jeg ikke jul, så ingen får gaver, men det er de klar over, så det går sikkert greit.  

Orker liksom ikke sprette ut av en stor kake og være gaven heller... som i amerikanske hollywoodfilmer.

Men det skal gå...

Gjest, kan ikke jeg besøke deg, så kan vi spille backgammon julaften?

Hehe... :ler: Ja, det kunne vært trivelig. Vi bor nok litt for langt unna hverandre.

Dessuten liker jeg å være alene akkurat denne dagen. Men vi kan spille backgammon en annen gang.

Seriøst: det er jo ikek alle som liker å feire jul - og man behøver ikke ha et spesielt livssyn eller være religiøs eller andre merkelige ting: man kan være helt vanlig og ordinær- og likevel ikke like å bli tvungen til å feire jul.

Julen er hyggelig nok- men den er best for barne-familier, synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg feirer alene i år som i fjor, og i året før det. treives egentlig best alene. Ikke har jeg noe særlig familie heller. Jeg er nok bare en av de 150.000 som kom til å spise grandis på juleaften. Skjønner ikke helt alt styret med jula? Det er da bare nok en vanlig dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er helt greit at det er noen som mener at jula er som alle andre dager, men man kan da ha forståelse for at andre feirer jul? Og mange mener at jula er en tid da man skal være sammen med familie/venner og kose seg, så da ber de kanskje noen som er alene. Man kan tross alt si nei. Det er bedre å spørre en gang for mye, synes nå jeg!

Nissen: Nei, jula er ingen vanlig dag for de aller fleste av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skjønner ikke at dette er noe å irritere seg over. Å tro at folk har det trist i sitt eget selskap fordi de ikke forstår at andre vil være alene i julen, er vel litt drøyt. Jeg tør påstå at det er de færreste som innerst inne foretrekker alenejul, og skjønner godt at folk synes det er stusslig. Vær glad for at noen tenker på deg og inviterer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Kan det ha noe med at en ikke vet(ikke vil vite) hva en går glipp av...

Men jeg synes nå folk bør få lov til å bestemme over sin egen lykke; og jeg tror definitivt det er bedre å ha en positiv innstilling(selv innbilt) enn å tenke bare negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarteren

Det er jo nettopp mitt poeng her....jeg har en svært positiv innstilling til det i år å være alene i julen. Og det fungerer svært bra.

Klagen eller oppgittheten/uforståeligheten var vel mest ment til de som velger å ikke tro på det.

Dermed er det i grunnen alle andre som er negative til det at jeg er alene, mens jeg selv tvert i mot er svært positiv.

Forstå det den som kan. :)

God jul og godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...