Gå til innhold

Tilgivelsens kraft 😊


hjortesvin

Anbefalte innlegg

http://m.norea.no/artikkel/article/22577   Den hollandske kvinnen Corrie ten Boom forteller om noe som har gjort et sterkt inntrykk på mange. Under annen verdenskrig og den nazistiske okkupasjonen av Holland fikk Corrie forferdelige opplevelser, og i konsentrasjonsleiren i Tyskland måtte hun tåle mange ydmykelser av vaktene.
En gang lenge etter krigen sa hun et sted hun talte: «Dere må ikke sitte og ta notater eller høre på det jeg sier, før dere vet hvem jeg er.» 

Folk i forsamlingen lo forsiktig, for alle visste jo hvem Corrie var. 

Hun fortsatte: «Mitt navn er Corrie ten Boom, og jeg er en morder.» Det ble helt stille. «Dere forstår at da jeg var i fangeleiren, så jeg den samme vakten dag etter dag. Det var han som hånte oss og drev gjøn med oss når vi ble kledd nakne. Han viste sin forakt ved å spytte på oss, og jeg hatet ham. Jeg hatet ham med hver eneste fiber i kroppen. Men Jesus sa at når du hater et annet menneske, er du skyldig i mord. Derfor synes jeg at dere skal vite at dere sitter og hører på en morder. 

Da vi ble befridd, forlot jeg Tyskland og sverget på at jeg aldri ville vende tilbake,» fortsatte Corrie. «Men så en dag ble jeg invitert til Tyskland for å tale. Jeg hadde ikke lyst til å reise dit, men jeg følte at Herren drev meg til å gjøre det. Motvillig dro jeg av sted. Jeg begynte foredraget med å snakke om tilgivelse. 

Mens jeg talte, fikk jeg plutselig til min skrekk øye på min gamle fangevokter i forsamlingen. Det var sikkert ikke mulig at han kjente igjen meg. Da han sist så meg, var jeg radmager og syk, og håret mitt var raket av. Men jeg kom aldri til å glemme ansiktet hans, aldri. Mens jeg talte videre, la jeg merke til hvordan ansiktet hans nærmest strålte. Han var tydeligvis blitt omvendt siden jeg så ham sist. 

Da jeg var ferdig, kom han frem til meg og sa med et varmt smil: ’Kjære søster Corrie, er det ikke vidunderlig hvordan Herren tilgir oss?’ Deretter rakte han hånden frem for å hilse på meg. 

Jeg kunne ikke føle annet enn hat overfor ham. I mitt indre sa jeg til Herren: ’Det er intet i meg som noen gang vil kunne elske den mannen. Jeg hater ham for det han gjorde mot meg og familien min. Men du sier at vi skal elske våre fiender. Det er umulig for meg, men alt er mulig for deg. Hvis du vil ha meg til å elske ham, må det komme fra deg, for jeg kan ikke føle noe annet enn hat.’» 

Corrie fortalte at i det øyeblikket merket hun bare én tilskyndelse: «Rekk frem hånden.» 

Corrie sa videre: «Gjennom mange år hadde jeg prøvd å adlyde Herren i det skjulte. Nå fikk det meg til å gjøre det vanskeligste jeg kom til å gjøre i hele mitt liv: Jeg rakte frem hånden.» 

Da skjedde noe uventet og fantastisk: «Etter denne enkle lydighetshandlingen følte jeg det med ett nesten som om det ble tømt varm olje ut over meg. Samtidig følte jeg ord ble sagt til meg: ’Godt gjort, Corrie. Det er slik mine barn skal oppføre seg.’ Da ble hatet i hjertet oppslukt, og det forsvant, og den ene morderen omfavnet den andre, men i Kristi kjærlighet.» 

Og Corrie konkluderte: «Ja, jeg er en morder, men dere hører på en herlig og vidunderlig befridd og tilgitt morder. Dere må forstå at når jeg elsker så mye, så er det fordi jeg har fått så mye tilgitt.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilgivelsens kraft, betyr det at man kan gjøre hva f*en man vil for deretter å bli tilgitt?? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et diskusjonsforum, ikke et forum for misjonering. Hva er det du ønsker å diskutere?

Anonymkode: 41b7c...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et diskusjonsforum, ikke et forum for misjonering. Hva er det du ønsker å diskutere?

Anonymkode: 41b7c...406

Tilgivelse 😉 Generelt det som har med tilgivelse å gjera 😊 Andre er kanskje interessert i å diskutera emnet 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hjortesvin skrev:

Jeg hatet ham med hver eneste fiber i kroppen. Men Jesus sa at når du hater et annet menneske, er du skyldig i mord. Derfor synes jeg at dere skal vite at dere sitter og hører på en morder. 

 

Dette er et hån mot mennesker som har mistet pårørende til mord. Dette er respektløst og svada. 

Anonymkode: 9f487...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledens Olje Jesus har salvet oss med gledens olje. Mitt beger flyter m-hiehe

 

Anonymkode: 505a2...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Naturgutten 95 skrev:

Tilgivelsens kraft, betyr det at man kan gjøre hva f*en man vil for deretter å bli tilgitt?? 

Nei

Anonymkode: 58780...a35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei

Anonymkode: 58780...a35

Jo, i prinsippet. Evangeliet har ikke noen grense for hvor mange synder som blir tilgitt eller hvor ofte man kan omvende seg. Du kan jo også spørre en hvilken som helst kristen om han ikke tror han har syndet etter at han kom til tro.

Men - Som Det Står Skrevet: den som er tilgitt mye, elsker mye. Hvis du har gjort noe galt og blir møtt med betingelsesløs kjærlighet i stedet for fordømmelse, er ikke den normale innskytelsen å løpe tilbake der du var og gjøre flere ting du vet du vil angre på. Mange kristne skiller mellom å "falle i synd" og å "leve i synd," en distinksjon jeg personlig mener ikke finnes. Tanken er at om du synder med vilje er det, om ikke utilgivelig, så i alle fall mer alvorlig enn om du synder "ved et uhell." Akkurat hvordan det har forskjellig konsekvens helt konkret har jeg aldri forstått. Og så er det jo også meningsløst å snakke om å synde mot sin vilje. Du er ikke moralsk ansvarlig for noe du ikke selv har valgt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter vi å synde med vitende og vilje etter at vi har lært sannheten å kjenne, da finnes det ikke lenger noe offer for synder. 27 Forferdelig er det vi da har i vente: Dommen og Guds brennende iver skal fortære dem som står ham imot. 28 Den som forkaster Moseloven, møter ingen barmhjertighet, men må dø på to eller tre vitners ord. 29 Hvor mye strengere straff synes dere ikke den fortjener som har trampet Guds Sønn under fot, vanhelliget paktens blod som han selv er blitt helliget ved, og spottet nådens Ånd? (Hebr 10. 26, 29)

For når noen er kommet fri fra det urene i verden og har lært vår Herre og frelser Jesus Kristus å kjenne, og de så igjen blir fanget av det urene og ligger under for det, da står det verre til med dem enn før.21 Det ville vært bedre for dem om de aldri hadde lært å kjenne rettferdighetens vei, enn at de først kjenner den og så vender seg bort fra det hellige bud som ble overgitt dem. 22 Da er det gått med dem som det så treffende heter i ordtaket: «Hunden vender tilbake til sitt eget spy» og: «Ikke før er grisen vasket, så velter den seg i søla». (1 Kor 10. 20,22)

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Forrige kapittel Neste k

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen eller religiøs, men jeg tror så absolutt på tilgivelsens kraft, både for den som tilgir og den som blir tilgitt. Det betyr riktignok ikke at man ikke skal kunne straffes for sine ugjerninger, ettersom straff også spiller en preventiv rolle. Men det å tilgi noen har en mentalt helbredende kraft, og i mange tilfeller tror jeg også det å bli tilgitt har det. Budskapet om å tilgi syns jeg kanskje er det aller mest sympatiske trekket ved kristendommen.

Det er en visdom som fungerer på mange plan, alt fra individets lykke, til forholdet mellom mennesker og samfunn. Samtidig er det en visdom som er lett å glemme, og som lett må vike for negative følelser. Derfor tenker jeg de var kloke mennesker, de som for lenge siden skrev det ned, eller den som evt. sa det. Ofte syns jeg de "gode" religiøse budskapene bare er en rekke selvfølgeligheter, men budskapet om å tilgi er ikke det.

Anonymkode: a3f02...b5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, linsejesus skrev:

Jo, i prinsippet. Evangeliet har ikke noen grense for hvor mange synder som blir tilgitt eller hvor ofte man kan omvende seg. Du kan jo også spørre en hvilken som helst kristen om han ikke tror han har syndet etter at han kom til tro.

Men - Som Det Står Skrevet: den som er tilgitt mye, elsker mye. Hvis du har gjort noe galt og blir møtt med betingelsesløs kjærlighet i stedet for fordømmelse, er ikke den normale innskytelsen å løpe tilbake der du var og gjøre flere ting du vet du vil angre på. Mange kristne skiller mellom å "falle i synd" og å "leve i synd," en distinksjon jeg personlig mener ikke finnes. Tanken er at om du synder med vilje er det, om ikke utilgivelig, så i alle fall mer alvorlig enn om du synder "ved et uhell." Akkurat hvordan det har forskjellig konsekvens helt konkret har jeg aldri forstått. Og så er det jo også meningsløst å snakke om å synde mot sin vilje. Du er ikke moralsk ansvarlig for noe du ikke selv har valgt å gjøre.

Jeg tolket spørsmålet slik: kan jeg gjøre hva jeg vil bare jeg ber om tilgivelse etterpå?  Og jeg tror ikke det fungerer helt slik. Det du her svarer har vel ikke med akkurat det å gjøre. Om du med viten og vilje fortsetter å gjøre noe du vet er galt, så er det hykleri å be om tilgivelse, synes jeg. 

Anonymkode: 58780...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Fortsetter vi å synde med vitende og vilje etter at vi har lært sannheten å kjenne, da finnes det ikke lenger noe offer for synder.

Da er spørsmålet: har du noen gang gjort noe du visste var galt etter at du ble en troende? Er du ikke lenger frelst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolket spørsmålet slik: kan jeg gjøre hva jeg vil bare jeg ber om tilgivelse etterpå?  Og jeg tror ikke det fungerer helt slik. Det du her svarer har vel ikke med akkurat det å gjøre. Om du med viten og vilje fortsetter å gjøre noe du vet er galt, så er det hykleri å be om tilgivelse, synes jeg. 

Anonymkode: 58780...a35

Hykleri er vel strengt tatt å påberope seg at man er bedre enn man er.

Jeg synes det er et interessant spørsmål hvordan dette henger sammen i kristen tro, spesielt i lys av versene @Gjøksuppe siterer. For det er meningsløst å snakke om å synde uten å gjøre det med vilje.

I forhold til Gud skulle jeg tro at han på forhånd kjenner dine tanker og vet om du angrer oppriktig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som har Ånden og kjenner Jesus, vil ikke leve slik kjøttet vil, men slik Ånden vil. Paulus forteller hvordan det var under loven (Moseloven, før Kristus oppfyller profetiene i GT):

21 Jeg finner altså at denne loven gjelder: Jeg vil gjøre det gode, men kan ikke annet enn å gjøre det onde. 22 Mitt indre menneske sier med glede ja til Guds lov, 23 men jeg merker en annen lov i lemmene. Den kjemper mot loven i mitt sinn og tar meg til fange under syndens lov, som er i lemmene. 24 Jeg ulykkelige menneske! Hvem skal fri meg fra denne dødens kropp? (Rom 7. 21,24)

Men etter Jesus døde for våre synder og gjorde oss fri fra loven, lot oss få frelse og motta Ånden gjelder:

4 Slik ble lovens krav oppfylt i oss som ikke lever slik kjøttet vil, men slik Ånden vil.  5 De som lever slik kjøttet vil, er bare opptatt av det som hører mennesker til. Men de som lever slik Ånden vil, er opptatt av det som hører Ånden til. (Rom 7. 4,5)

8 De som kjøtt og blod har makten over, kan ikke være til glede for Gud.  9 Men det er ikke kjøttet som har makten over dere, det er Ånden – så sant Guds Ånd bor i dere. Den som ikke har Kristi Ånd, hører ikke Kristus til. 10 Men om Kristus bor i dere, er nok kroppen død på grunn av synden, men ånden er levende på grunn av rettferdigheten. (Rom 7. 8,10)

12 Derfor, søsken, skylder vi ikke vårt kjøtt og blod noe, så vi skulle leve slik det vil. 13 For hvis dere lever slik kjøttet vil, skal dere dø. Men hvis dere ved Ånden dreper kroppens gjerninger, skal dere leve. 14 Alle som drives av Guds Ånd, er Guds barn. (Rom 7. 12,14)

Så tror du virkelig på Kristus Jesus om du forsetter å leve i kjøttet?:

6 Om Abraham heter det: Han trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig.  7 Så forstår dere at det er de som tror, som er Abrahams barn.  8 Skriften forutså at Gud ville rettferdiggjøre hedningene ved tro, og den forkynte på forhånd dette gode budskapet til Abraham: I deg skal alle folkeslag velsignes.  9 Derfor blir de som tror, velsignet sammen med den troende Abraham. 10 Men de som holder seg til lovgjerninger, er under forbannelse. For det står skrevet: Forbannet er hver den som ikke holder fast ved alt som står i lovboken, og gjør det den sier. 11 Og det er klart at ingen blir rettferdig for Gud ved loven, for det står skrevet: Den rettferdige skal leve ved tro. 12 Loven spør ikke etter tro, men sier: Den som lever etter budene, skal ha liv ved dem. 13 Men Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. For det står skrevet: Forbannet er hver den som henger på et tre. 14 Slik skulle Abrahams velsignelse komme til folkeslagene i Kristus Jesus, så vi ved troen skulle få Ånden som det var gitt løfte om. (Gal. 3. 6,14)

Men, alle som har Jesus er fri for loven, og kan synde uten å bli under loven så lenge de har sin tro:

21 Men nå er Guds rettferdighet, som loven og profetene vitner om, blitt åpenbart uavhengig av loven. 22 Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus til alle som tror. Her er det ingen forskjell, 23 for alle har syndet og mangler Guds herlighet. 24 Men ufortjent og av hans nåde blir de kjent rettferdige, frikjøpt i Kristus Jesus (Rom 3. 21,24)

Det som Jesus taler om i Matteus under, er hva som skjer om vi som har Ånden, vender oss bort fra den. Å forsette i synden etter å ha blitt frelst kan dra oss bort fra troen på Kristus Jesus og det kan legge oss under loven og døden:

  31 Derfor sier jeg dere: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. 32 Den som sier et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som sier mot Den hellige ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende. (Matt. 12. 31,32)

For å utdype det overstående, i Rom. 7. 13. Hvis dere ikke tror, "skal dere dø". Men om dere tror på Kristus Jesus og; "ved ånden dreper kroppens gjerninger" er dere fri. Det samme budskap står skrevet i 1 Kor. 10. 21:

13 For hvis dere lever slik kjøttet vil, skal dere dø. Men hvis dere ved Ånden dreper kroppens gjerninger, skal dere leve. (Rom. 7. 13)

.21 Det ville vært bedre for dem om de aldri hadde lært å kjenne rettferdighetens vei, enn at de først kjenner den og så vender seg bort fra det hellige bud som ble overgitt dem. (1 Kor. 10. 21)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden gjør meg til ateist.

Anonymkode: a183c...877

Er det å vite at ved tro alene, tro på Jesus død og oppstandelse for våre synder, noe som gir det lyst til å vende deg bort fra Herren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...