Gå til innhold

Vin og øl til maten i konfirmasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener at alkohol ikke hører til i en konfirmasjon. Det er et selskap med en mindreåring som hovudperson. De voksne bør klare å kose seg uten alkohol i en konfirmasjon. 

Anonymkode: e0f01...d3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde alkohol i min konfirmasjon, ingen ble fulle. Det var liksom ei øl eller litt vin til maten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lammelåret skrev:

Ikke hvis det er et poeng at ungen skal drikke lite. De som er vant med at det drikkes hjemme drikker mer ute enn unger som ikke er vant med det.

Har du en kilde på at ungdom som har vokst opp med foreldre som ikke er misbrukere men tar seg et glass vin eller en øl i ny og ne ender opp med å drikke mer? Hadde vært fint å se en statistikk :) 

Anonymkode: 89106...708

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lammelåret skrev:

Ikke hvis det er et poeng at ungen skal drikke lite. De som er vant med at det drikkes hjemme drikker mer ute enn unger som ikke er vant med det.

Nå drikker moren min vin stortsett hver helg, samme med faren min. Stefaren min drikker flere øl i uka, å jeg drikker nesten aldri. Har heller aldri gjort det som ungdom, men fostersøsteren min som vokste opp med ei mor som var mer eller mindre avhold, hun drakk som en svamp ei stund. Barn som ser at man kan kose seg med en enhet alkohol, skjønner mye fortere at man ikke trenger å drikke bare for å bli ravende full. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Severus skrev:

Nå drikker moren min vin stortsett hver helg, samme med faren min. Stefaren min drikker flere øl i uka, å jeg drikker nesten aldri. Har heller aldri gjort det som ungdom, men fostersøsteren min som vokste opp med ei mor som var mer eller mindre avhold, hun drakk som en svamp ei stund. Barn som ser at man kan kose seg med en enhet alkohol, skjønner mye fortere at man ikke trenger å drikke bare for å bli ravende full. 

Dette er nok veldig individuelt. Mine foreldre drakk aldri i min oppvekst, og jeg har heller aldri hatt noe behov for å drikke. Jeg koser meg med et par enheter hvis jeg er på fest, men blir aldri full. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bør man tilby gjestene vin/øl til maten i konfirmasjonsselskapet? Til de gjestene som ønsker det? Har en diskusjon med en venninne ang dette nå. Vi har begge konfirmanter i huset som skal konfirmeres om ikke lenge. Jeg tenker at det kan bli litt feil i og med at konfirmanten selv ikke kan drikke noe av dette. Men det er mulig jeg tenker feil. Hva er vanlig?

Anonymkode: 44552...40b

Øl eller vin til maten er vel ok, men når jeg var konfirmant hadde ikke vi alkohol, i 95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en kilde på at ungdom som har vokst opp med foreldre som ikke er misbrukere men tar seg et glass vin eller en øl i ny og ne ender opp med å drikke mer? Hadde vært fint å se en statistikk :) 

Anonymkode: 89106...708

Hvis du er interessert kan du leite det opp selv. Jeg bruker ikke tiden min på det. Selvsagt er det nyanser, men hovedlinjene er som fortalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie serverer vi alltid et drikkealternativ med alkohol i slike sammenhenger (i tillegg til alkoholfritt selvsagt). Det at konfirmanten ikke får noe av det er jo helt greit. Konfirmanten liker ikke alle snittene heller, men det er jeg helt greit. 

Anonymkode: 1a8ec...e3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bør man tilby gjestene vin/øl til maten i konfirmasjonsselskapet? Til de gjestene som ønsker det? Har en diskusjon med en venninne ang dette nå. Vi har begge konfirmanter i huset som skal konfirmeres om ikke lenge. Jeg tenker at det kan bli litt feil i og med at konfirmanten selv ikke kan drikke noe av dette. Men det er mulig jeg tenker feil. Hva er vanlig?

Anonymkode: 44552...40b

Nei, alkohol hører ikke hjemme i en konfirmasjon.

Anonymkode: bda0a...8ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lammelåret skrev:

Hvis du er interessert kan du leite det opp selv. Jeg bruker ikke tiden min på det. Selvsagt er det nyanser, men hovedlinjene er som fortalt.

Jeg har prøvd men jeg finner ingeting. Tenkte du kanskje vile vise til noe som underbygger din påstand siden bevisbyrden ligger på den som kommer med påstanden, ellers blir det bare synsing :) 

Anonymkode: 89106...708

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er greit å servere alkohol i en barnekonfirmasjon, på lik linje som jeg ikke hadde servert alkohol i 13'åringens familiebursdaglag.. 

En konfirmasjon er konfirmantene dag, og de fleste konfirmanter er ikke myndige, ikke myndige mennesker skal ikke drikke, ergo (i mitt hodet) ingen alkohol til middagen. 

Mvh 

Bianconera

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri opplevd i konfirmasjon. Håper ikke det skjer heller. Jeg synes ikke det hører hjemme der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd men jeg finner ingeting. Tenkte du kanskje vile vise til noe som underbygger din påstand siden bevisbyrden ligger på den som kommer med påstanden, ellers blir det bare synsing :) 

Anonymkode: 89106...708

Nei. Jeg har ingen personlig interesse i å overbevise deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, ViljaH skrev:

Det er ikke særlig vanlig, de aller fleste konfirmasjoner holdes uten alkohol slik som dåp.

Jeg kommer til å servere alkohol i mine barns konfirmasjon, slik som i dåp. Da setter jeg øl på bordet sammen med brus. Mengden er ca 1 øl til maten. Ingen aperitif eller avec til kaker. Folk blir altså ikke på en snurr. Jeg synes det er litt hysterisk at det enten må være alkoholfritt eller fri flyt fyll. I min familie klarer folk fint å drikke 1 øl.

Dette. Vi serverte ett glass velkomst-bobler (både med og uten alkohol) i dåpen til vårt barn. Det stod små karafler på bordet sammen med brus, alkoholfritt øl og farris. Mange velger å ikke drikke noe (kjører eller bare ikke føler for det) og noen tar ett glass til maten. 0 stress, bare hyggelig. Dette var i en barnedåp, oppegående mennesker skjønner at dette ikke er en snladning til å drikke på og feste. 

Anonymkode: 1a8ec...e3c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lammelåret skrev:

Nei. Jeg har ingen personlig interesse i å overbevise deg. 

Jeg ber deg ikke overbevise meg. Jeg ber deg komme med noe som underbeviser synsingen din så det skal være mulig å holde en konstruktiv debatt istendenfor å bare slenge ut påstander det man nekter å begrunne eller underbygge. Altså synsing. Hvis du ikke er interessert i å vise til hvorfor du tror det du tror så er det så klart greit, men da blir det selvfølgelig vanskelig å ta noe av det du skriver seriøst. Det er rett og slett dårlig debatering :) 

Anonymkode: 89106...708

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ber deg ikke overbevise meg. Jeg ber deg komme med noe som underbeviser synsingen din så det skal være mulig å holde en konstruktiv debatt istendenfor å bare slenge ut påstander det man nekter å begrunne eller underbygge. Altså synsing. Hvis du ikke er interessert i å vise til hvorfor du tror det du tror så er det så klart greit, men da blir det selvfølgelig vanskelig å ta noe av det du skriver seriøst. Det er rett og slett dårlig debatering :) 

Anonymkode: 89106...708

Ikke noe problem for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Før var det vel vanlig at konfirmanten også fikk smake litt i selskapet. På bygda har det jo vært vanlig å være med på bygdefest etter at man er konfirmert. Og det er vel de ferreste som kan si med hånda på hjertet at man ikke har smakt alkohol før man fylte 18...

Mener å ha hørt at det ikke er forbudt å la sine mindreårige barn smake alkohol i private hjem? Mulig jeg tar feil. Uansett,  det er ikke FARLIG for en 14-15-åring eller yngre å smake en liten slurk alkoholholdig drikke. Det er jo kun en prinsippsak. 

Men enig i at dersom kinfirmanten ikke skal få lov å smake,  bør ikke de voksne gjestene drikke heller. Det er tross alt konfirmantens selskap. Det blir som å servere kake og is i en barnebursdag, men bursdagsbarnet må nøye seg med å se på fordi hen ikke får lov å spise søtsaker... 

Anonymkode: b6c01...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er konfirmantens dag og så viktig kan ikke alkoholen være for dere. Dere må da klare å ha en fest uten alkoholkonsum

Anonymkode: 9a704...d0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før var det vel vanlig at konfirmanten også fikk smake litt i selskapet. På bygda har det jo vært vanlig å være med på bygdefest etter at man er konfirmert. Og det er vel de ferreste som kan si med hånda på hjertet at man ikke har smakt alkohol før man fylte 18...

Mener å ha hørt at det ikke er forbudt å la sine mindreårige barn smake alkohol i private hjem? Mulig jeg tar feil. Uansett,  det er ikke FARLIG for en 14-15-åring eller yngre å smake en liten slurk alkoholholdig drikke. Det er jo kun en prinsippsak. 

Men enig i at dersom kinfirmanten ikke skal få lov å smake,  bør ikke de voksne gjestene drikke heller. Det er tross alt konfirmantens selskap. Det blir som å servere kake og is i en barnebursdag, men bursdagsbarnet må nøye seg med å se på fordi hen ikke får lov å spise søtsaker... 

Anonymkode: b6c01...1e3

Dette!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI! Ikke alkohol i en konfirmasjon.. 

Anonymkode: 3845a...41b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...