Gå til innhold

Klimakampen er tapt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Mugabe 

"I don’t want to see a white man." – Soweto, South Africa on 9 April 2015

"We did not send away whites. We took away land.” – Pretoria, South Africa on 8 April 2015 

"Who can ever believe what Mr Blair says? Here we call him Bliar.” – Harare, Zimbabwe on 2 May 2013

https://www.youtube.com/watch?v=rNa8bWLCUYU 

trenger du flere? 

Den påstanden må utdype at nasjonalisme blant folk og militær har skapt kriger, Trodde at at krigene i Europa i morderne tid var for helt andre årsaker. casus belli: "Nasjonalisme", hva slags rasjonale har du for det.     

Nå generaliserer du veldig mye. Mugabe er en diktator. Han har alltid vært imot hvite. Skal vi si at alle hvite er imot jøder, fordi Hitler var hvit? Mange politikere i Afrika som ønsker å samarbeide mer med Vesten. En av dem er Ellen Johnson Sirleaf, Presidenten av Liberia. Nelson Mandela var en av de første i Afrika som begynte å samarbeide verden over. 

Nei, nasjonalisme er et åpenbart problem. Bare se på Balkan-krigene. Frankrike og Tyskland forente seg med EU. Et EU som demper nasjonalismen. Historisk sett var disse to landene ganske aggressive mot hverandre, nettopp på grunn av nasjonalismen. 

Endret av Prido
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Prido skrev:

Nå generaliserer du veldig mye. Mugabe er en diktator. Han har alltid vært imot hvite. Skal vi si at alle hvite er imot jøder, fordi Hitler var hvit? Mange politikere i Afrika som ønsker å samarbeide mer med Vesten. En av dem er Ellen Johnson Sirleaf, Presidenten av Liberia. Nelson Mandela var en av de første i Afrika som begynte å samarbeide verden over. 

Nei, nasjonalisme er et åpenbart problem. Bare se på Balkan-krigene. Frankrike og Tyskland forente seg med EU. Et EU som demper nasjonalismen. Historisk sett var disse to landene ganske aggressive mot hverandre. 

Hvorfor får han ikke represalier mot seg da? Generaliserer er ikke et argument dessverre. 

Si meg når har Nasjonalisme vært Casus beili for krig. EU er svært nasjonalistisk, de ønsker å skape en ny superstat med flag, nasjonalsang hele pakka. Er Balkan krigen nationalist, hvordan kan den være nasjonalistisk kan du forklare? EU fredsbevarerne, spar meg etter Ukraina der Eu støttet faktiske neo nazister misset EU kredittretten. Eu er basert på makt som alle andre prosjekter i samme kaliber, om du skal sammenligne EU med noe så er det sovjet. Eu er ikke en fredsbevarende org. EU er også ferdig, om noen år kommer ikke EU til å eksistere.            

Jeg ser at du ønsker å bruke retorikk, men du har ingen argumenter eller argumentasjon rekker. Dette er ikke en politisk debatt, jeg påviste at en i AU sa dette uten noen sa noe imot, i dette tilfelle Mugabe så flyttet du målet og defektere. Jeg er skuffet etter å debattert med AUF både i Tromsø og i Oslo at du stiller så svakt. 

Tror du lese deg opp på nasjonalisme om du tror det betyr en slags høyre ekstrem eller nazi.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prido skrev:

Jepp, du er åpenbart nasjonalist. Hva med en verden der alle kan leve godt sammen?

Ja jeg er en patriot. Er det noe galt med å forvente at de gjør noe riktig i Afrika??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prido skrev:

Hva har det med saken å gjøre? Det betyr ikke at vi ikke skal ha et grønt skifte. 

Det var da du som trakk inn kolonialiseringen i denne debatten. Altså noe som skjedde for 200-300 år siden. det har ingen ting med saken å gjøre.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Hvorfor får han ikke represalier mot seg da? Generaliserer er ikke et argument dessverre. 

Si meg når har Nasjonalisme vært Casus beili for krig. EU er svært nasjonalistisk, de ønsker å skape en ny superstat med flag, nasjonalsang hele pakka. Er Balkan krigen nationalist, hvordan kan den være nasjonalistisk kan du forklare? EU fredsbevarerne, spar meg etter Ukraina der Eu støttet faktiske neo nazister misset EU kredittretten. Eu er basert på makt som alle andre prosjekter i samme kaliber, om du skal sammenligne EU med noe så er det sovjet. Eu er ikke en fredsbevarende org. EU er også ferdig, om noen år kommer ikke EU til å eksistere.            

Jeg ser at du ønsker å bruke retorikk, men du har ingen argumenter eller argumentasjon rekker. Dette er ikke en politisk debatt, jeg påviste at en i AU sa dette uten noen sa noe imot, i dette tilfelle Mugabe så flyttet du målet og defektere. Jeg er skuffet etter å debattert med AUF både i Tromsø og i Oslo at du stiller så svakt. 

Tror du lese deg opp på nasjonalisme om du tror det betyr en slags høyre ekstrem eller nazi.     

Det er helt åpenbart at du bør lese litt historie. Derfor er du så heldig at jeg linker deg noen artikler, for jeg gidder virkelig ikke å bruke tid på å diskutere noe så åpenbart:

http://www.independent.co.uk/news/world/politics/safe-zones-rwanda-syria-bosnia-a7666021.html

Årsaker til første verdenskrig (nasjonalisme):

https://www.mennesket.net/nyere-historie/forste-verdenskrig-2/bakgrunnen-for-krigen/

Fascisme og nazisme er bygget på nasjonalistiske prinsipper:

https://snl.no/fascisme

Nei, jeg mener ikke at nasjonalisme er nazisme. Det har jeg aldri skrevet heller. Du driver og påstår ting, uten at det blir støttet av fakta. 

En ting er å diskutere muntlig. En annen ting er å skrive det via nettet, noe jeg virkelig ikke orker. Hvorfor? Fordi jeg ikke får noe ut av det, pluss at jeg bruker tid uten en grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, debatant skrev:

Det var da du som trakk inn kolonialiseringen i denne debatten. Altså noe som skjedde for 200-300 år siden. det har ingen ting med saken å gjøre.

Kolonialiseringen er en grunnleggende årsak for verdens fattigdom. Vet du hvem som forurenser mest? De rikeste landene. 

https://www.nrk.no/viten/rike-forurenser-mest-1.11169454

Et afrikansk liv er ikke like mye verdt:

http://www.nettavisen.no/nyheter/et-afrikansk-liv-er-ikke-like-mye-verdt/8496750.html

Hvor er rettferdigheten her? Det er helt åpenbart at vi ikke kan løse fattigdommen på et blunk. Men tror du virkelig Afrika ville ha vært så fattig, dersom Vesten ikke hadde tappet området for unge menn og kvinner, samtidig tatt masse ressurser fra dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten; Mugabe er et virkelig dårlig eksempel å bruke. Skal vi bruke Nord-Koreas diktator som et eksempel, og si at alle i Asia hater hvite? Selvsagt ikke. Finn på noen bedre argumenter, istedenfor å gå på person, Elin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Prido skrev:

Kolonialiseringen er en grunnleggende årsak for verdens fattigdom. Vet du hvem som forurenser mest? De rikeste landene. 

https://www.nrk.no/viten/rike-forurenser-mest-1.11169454

Et afrikansk liv er ikke like mye verdt:

http://www.nettavisen.no/nyheter/et-afrikansk-liv-er-ikke-like-mye-verdt/8496750.html

Hvor er rettferdigheten her? Det er helt åpenbart at vi ikke kan løse fattigdommen på et blunk. Men tror du virkelig Afrika ville ha vært så fattig, dersom Vesten ikke hadde tappet området for unge menn og kvinner, samtidig tatt masse ressurser fra dem?

Vel, Norge ble tømt for resurser i en periode på 500 år. Først av Danmark så av Sverige. Hardt arbeid har gjort Norge til hva det er i dag. Og vi skylder ikke u-landa en krone for hva vi har skapt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du u-land ikke klarer å produsere verdier? Hvorfor mener du de er så dumme? Dette er diskriminering! Er du Fascist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, debatant skrev:

Vel, Norge ble tømt for resurser i en periode på 500 år. Først av Danmark så av Sverige. Hardt arbeid har gjort Norge til hva det er i dag. Og vi skylder ikke u-landa en krone for hva vi har skapt her.

Ja, hardt arbeid der alle partiene på Stortinget var innstilte på Fellesprogrammet. Dette var et sosialdemokratisk program som skulle bygge opp landet. 

Har jeg skrevet det? Jeg snakker om Vesten generelt, men jeg mener så klart at vi skal gi bistand til afrikanske land, spesielt til utdanning, slik at de kan utvikle landet sitt i en positiv retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, debatant skrev:

Mener du u-land ikke klarer å produsere verdier? Hvorfor mener du de er så dumme? Dette er diskriminering! Er du Fascist?

Hvor har jeg skrevet det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Prido skrev:

Ja, hardt arbeid der alle partiene på Stortinget var innstilte på Fellesprogrammet. Dette var et sosialdemokratisk program som skulle bygge opp landet. 

Har jeg skrevet det? Jeg snakker om Vesten generelt, men jeg mener så klart at vi skal gi bistand til afrikanske land, spesielt til utdanning, slik at de kan utvikle landet sitt i en positiv retning. 

På stortinget er de opptatt av komfort og karriere. Det er det motsatte av hva vi trenger. Og hva som har skapt Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, debatant skrev:

På stortinget er de opptatt av komfort og karriere. Det er det motsatte av hva vi trenger. Og hva som har skapt Norge.

Herregud. Vet du i det hele tatt hva jeg skriver om? Vet du hva Fellesprogrammet er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Prido skrev:

Hvor har jeg skrevet det? 

Du insinuerer at Vesten er skyldig for at de ikke skaper verdier i u-land i dag. Da sier du at de er dumme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Prido skrev:

Herregud. Vet du i det hele tatt hva jeg skriver om? Vet du hva Fellesprogrammet er? 

Vet du hva hardt arbeid er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, debatant skrev:

Du insinuerer at Vesten er skyldig for at de ikke skaper verdier i u-land i dag. Da sier du at de er dumme. 

Er du en spådame? Kan du lese tanker? For jeg vil gjerne se hvor jeg har skrevet det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Prido skrev:

Det er helt åpenbart at du bør lese litt historie. Derfor er du så heldig at jeg linker deg noen artikler, for jeg gidder virkelig ikke å bruke tid på å diskutere noe så åpenbart:

http://www.independent.co.uk/news/world/politics/safe-zones-rwanda-syria-bosnia-a7666021.html

Årsaker til første verdenskrig (nasjonalisme):

https://www.mennesket.net/nyere-historie/forste-verdenskrig-2/bakgrunnen-for-krigen/

Fascisme og nazisme er bygget på nasjonalistiske prinsipper:

https://snl.no/fascisme

Nei, jeg mener ikke at nasjonalisme er nazisme. Det har jeg aldri skrevet heller. Du driver og påstår ting, uten at det blir støttet av fakta. 

En ting er å diskutere muntlig. En annen ting er å skrive det via nettet, noe jeg virkelig ikke orker. Hvorfor? Fordi jeg ikke får noe ut av det, pluss at jeg bruker tid uten en grunn. 

Vi snakker ikke om fascisme, men vi kan snakke om fascistiske tendenser som AP har som lage hat lover og rasisme lover som hindrer fri tale. Og vi kan snakke om AP kontakter sorros der giske er bestevenn med han.    

Jeg ventet på artikler fra independent, guardian eller huff post fra deg.

Sovjet var ekstremt nasjonalistisk, om du ikke skjønner så er Nasjonalisme er et verktøy og viktig verktøy for å holde nasjoner samlet. Nasjonalisme som et filosofisk konsept, postulert av forskjellige intellektuelle spesielt på venstre siden er noe helt annet enn det du postulerer. Allianse bygging blant nasjonene, ikke nasjonalisme skapte krigene. Om du mener at Nasjonalisme skaper splid mellom folke grupper, så tar du feil.  

Venter forsatt på Casus belli for nasjonalisme kriger. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, debatant skrev:

Har faktisk 6 i historie. Vi lærte aldri noe om fellesprogrammet.. Da er det sikkert uvesentlig.

Det er det beste argumentet ditt? Dersom du er patriot, burde du ha visst hva Fellesprogrammet er. En patriot vet de fleste tingene om hans/hennes lands moderne historie. Fellesprogrammet er veldig viktig for hvordan vi har det i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...