Gå til innhold

Hva er verst: Utroskap eller fysisk mishandling av partneren?


Gjest besserwesser

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, besserwesser skrev:

De som ikke vet hvordan man skal oppføre seg ovenfor andre mennesker.

Ok, så du mener ikke at det er snakk om klassetilhørighet, med andre ord? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, besserwesser skrev:

Mange av de som blir utsatt for utroskap velger også å gå tilbake til overgriperen. Vi ser altså at "Stockholms syndromet" er utbredt ved utroskap også.

Og i 90% av tilfellene er partnerne utro igjen....

Men ved utroskap risikerer man ikke å bli slått ihjel av partneren. Mye partnervold ender jo i drap

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser
9 timer siden, sol87 skrev:

Ok, så du mener ikke at det er snakk om klassetilhørighet, med andre ord? 

Ikke i økonomisk forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på hvor alvorlig den fysiske mishandlingen er. Jeg er en ganske sterk mann så jeg frykter på et generelt grunnlag ikke vold fra en eventuell kvinnelig partner, med mindre hun selvsagt bruker gjenstander som våpen. Har opplevd førstnevnte når jeg var veldig ung og jeg kom meg fint videre. Svaret mitt er: sannsynligvis utroskap fordi jeg ikke kan relatere til volden og fordi jeg ikke frykter den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil selvfølgelig variere fra person til person, men jeg ville veldig mye heller blitt utsatt for vold enn utroskap. Førstnevnte kan jeg tross alt ikke unngå å få med meg og kan dermed gjøre noe med, mens sistnevnte kan foregå i skjul over lengre tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, herzeleid skrev:

Vil selvfølgelig variere fra person til person, men jeg ville veldig mye heller blitt utsatt for vold enn utroskap. Førstnevnte kan jeg tross alt ikke unngå å få med meg og kan dermed gjøre noe med, mens sistnevnte kan foregå i skjul over lengre tid. 

Det er helt utrolig at noen kan få seg til å si noe sånt, når vi vet hvor ødeleggende og langvarig vold i nære relasjoner er. Det er direkte kvalmende, og det sier vel noe om hvor godt enkelte har det. 

Anonymkode: bde8f...e39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, herzeleid skrev:

Vil selvfølgelig variere fra person til person, men jeg ville veldig mye heller blitt utsatt for vold enn utroskap. Førstnevnte kan jeg tross alt ikke unngå å få med meg og kan dermed gjøre noe med, mens sistnevnte kan foregå i skjul over lengre tid. 

Tror ikke du vet helt hva det vil si å leve i et voldelig forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt utrolig at noen kan få seg til å si noe sånt, når vi vet hvor ødeleggende og langvarig vold i nære relasjoner er. Det er direkte kvalmende, og det sier vel noe om hvor godt enkelte har det. 

Anonymkode: bde8f...e39

Hvis du roer deg ned og puster litt med nesen vil du sikkert innse at det ikke er noen forutsetning at jeg ville blitt i et slikt forhold. 

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Tror ikke du vet helt hva det vil si å leve i et voldelig forhold.

Tror ikke jeg hadde valgt det heller ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, herzeleid skrev:

Hvis du roer deg ned og puster litt med nesen vil du sikkert innse at det ikke er noen forutsetning at jeg ville blitt i et slikt forhold. 

Tror ikke jeg hadde valgt det heller ;)

Du vet jo ikke om du hadde blitt eller ikke. De som lever i voldelige forhold er jo blitt psyket ned og tør ikke å gå fordi de frykter sitt liv, da de får trusler og div. 

Syns egentlig det er sykt merkelug å sette utroskap og vold opp mot hverandre på denne måten

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er verst? I utgangspunktet vil jeg si. På hvilken måte? Jeg er ingen filosof. derfor tenker jeg automatisk strafferett. Utroskap er lovlig. Vold er (med få unntak) ulovlig og straffbart. Derfor verst. Rettsvesenet skal jo i utgangspunktet gjenspeile folks rettsoppfatning.

De fleste av oss kan under de rette omstendigheter bli voldelige og villige til å påføre andre smerte. De som har greie på psykologiske tester kan vel bekrefte dette. Jeg tviler på om like mange av oss vil være utro. For å følge den logikken så er altså det verste den mest naturlige handlingen for et menneske. Sånn sett snakker jeg vel mot meg selv.

Jeg tror TS stiller spørsmål som egentlig ikke burde være kjønnsnøytrale. Hetero menn vil nok stor utstrekning svare at vold fra partner er en filleting i forhold til utroskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maleficenta skrev:

Du vet jo ikke om du hadde blitt eller ikke. De som lever i voldelige forhold er jo blitt psyket ned og tør ikke å gå fordi de frykter sitt liv, da de får trusler og div. 

Syns egentlig det er sykt merkelug å sette utroskap og vold opp mot hverandre på denne måten

Skal vi se sånn på det er det selvfølgelig veldig lite vi egentlig vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser

Så da konkluderer vi med at utroskap er verst?

Virker som enigheten er forbausende stor (overraskende nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, besserwesser skrev:

Så da konkluderer vi med at utroskap er verst?

Virker som enigheten er forbausende stor (overraskende nok).

Konklusjonen er at det er sykt hvor bagatellisert og romantisert partnervold er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest besserwesser
1 time siden, vendeli skrev:

Konklusjonen er at det er sykt hvor bagatellisert og romantisert partnervold er.

Partnervold er direkte motbydelig og sinnsvakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, April 25, 2017 den 18.20, Mons skrev:

Hva er verst? I utgangspunktet vil jeg si. På hvilken måte? Jeg er ingen filosof. derfor tenker jeg automatisk strafferett. Utroskap er lovlig. Vold er (med få unntak) ulovlig og straffbart. Derfor verst. Rettsvesenet skal jo i utgangspunktet gjenspeile folks rettsoppfatning.

De fleste av oss kan under de rette omstendigheter bli voldelige og villige til å påføre andre smerte. De som har greie på psykologiske tester kan vel bekrefte dette. Jeg tviler på om like mange av oss vil være utro. For å følge den logikken så er altså det verste den mest naturlige handlingen for et menneske. Sånn sett snakker jeg vel mot meg selv.

Jeg tror TS stiller spørsmål som egentlig ikke burde være kjønnsnøytrale. Hetero menn vil nok stor utstrekning svare at vold fra partner er en filleting i forhold til utroskap.

Legger til at har man barn er partnervold IALLEFALL verst. Barn tar skade av å være vitne til partnervold mellom foreldrene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Maleficenta skrev:

Legger til at har man barn er partnervold IALLEFALL verst. Barn tar skade av å være vitne til partnervold mellom foreldrene

Ja, jeg vil tro vold mellom omsorgspersoner, vold i det hele tatt, kan være skadelig for barn. Jeg vil også hevde at foreldre som er helt "på felgen" ikke er bra for barn. Når utroskapen knuser ryggraden i forholdet og gjerne den bedrattes selvtillit, er det mer en ett offer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, Mons skrev:

Når utroskapen knuser ryggraden i forholdet og gjerne den bedrattes selvtillit, er det mer en ett offer.

Ja. Jeg kom meg unna, men kanskje ikke i tide. Barna er voksne nå og forteller at de merket det (selvom jeg forsøkte å skjule det) og syntes det var ubehagelig og skremmende - min store bekymring er at de skal tiltrekkes av slike menn selv og ende opp i liknende forhold.

Det ser litt sånn ut 😔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Mons skrev:

Ja, jeg vil tro vold mellom omsorgspersoner, vold i det hele tatt, kan være skadelig for barn. Jeg vil også hevde at foreldre som er helt "på felgen" ikke er bra for barn. Når utroskapen knuser ryggraden i forholdet og gjerne den bedrattes selvtillit, er det mer en ett offer.

Jo det er sant. Men jeg syns likevel vold er verst. Hvor man går rundt og er liivredd for at mamma eller pappa skal bli sinte. Man kvapper til når stemmer heves og man går konstant rundt med en klump i magen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser
På 29.4.2017 den 16.26, Maleficenta skrev:

Jo det er sant. Men jeg syns likevel vold er verst. Hvor man går rundt og er liivredd for at mamma eller pappa skal bli sinte. Man kvapper til når stemmer heves og man går konstant rundt med en klump i magen

Det er en vanlig kulturell oppfatning, men det betyr likevel ikke at mishandling faktisk er verst. Utroskap kan sammenlignes med psykisk mobbing, og mishandling med fysisk vold. En rekke studier viser at psykisk mishandling er langt mer skadelig en fysisk mishandling. I kombinasjon er de ekstremt destruktive..

Vi kan konkludere med at det først og fremst er psykisk syke som begår utroskap og utøver partnervold.

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 24.4.2017 den 2.24, besserwesser skrev:

Og i 90% av tilfellene er partnerne utro igjen....

Hvordan vet du dette? Det skulle jeg gjerne likt å visst! Referanser til det?

Har selv valgt å tilgi (et engangstilfelle i fylla), og håper virkelig ikke det skjer igjen...

Anonymkode: f9864...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...