Gå til innhold

Hvilke kapitler synes du er best i bibelen, kristne som skal svare (ikke hedninger)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilket/hvilke kapitler gir deg mest i bibelen?

Anonymkode: 97624...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele bibelen er jo fantastisk og er vanskelig å velge. Det nye testamentet gir mye også salmene. Synes å lese de kjente historiene om noah, Moses, Josef osv.. Er veldig gøy å lese i bibelen :laugh:

Hva med deg? :)

Anonymkode: 73e1e...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men du kan ikke diktere hvem som skal svare og ikke svare bare fordi du har opprettet tråden. Så jeg svarer selv om jeg er hedning. Mitt favorittsitat er hentet fra Evangeliet etter Matteus, kapittel 6, og går som følger:

 

Sitat

"Pass dere for å gjøre gode gjerninger for øynene på folk, for å bli sett av dem. Da får dere ingen lønn hos deres Far i himmelen. Når du gir en gave til de fattige, skal du ikke utbasunere det, slik hyklerne gjør i synagogene og på gatene for å bli æret av mennesker. Sannelig, jeg sier dere: De har alt fått sin lønn. Når du gir en slik gave, skal ikke den venstre hånden vite hva den høyre gjør, for at det kan være en gave i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg."

 

Det er to grunner til at jeg liker dette sitatet. For det første tar det fenomenet "virtue signalling" virkelig på kornet, selv om det er en gammel tekst. Og for det andre har det sitatet aldri vært mer relevant enn i disse Facebook-tider, hvor det er om å gjøre å utbasunere det til hele verden med en gang en gjør en eller annen god gjerning, eller står for noe som almenheten vil anse som moralsk oppbyggelig. Tenker da bl.a. på den farsotten som gikk på Facebook nå nylig angående kreftsaken.

Anonymkode: 2fd52...c56

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Papling, har aldri lest bibelen og skal heller aldri gjøre det.

er en blid og fornøyd hedning 👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å lese corinthians. Om at kvinner skal rakes på hodet om de ikke bruker hodeplagg! Derfor går jeg alltid med sjal! 

Anonymkode: c9618...6ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Den Lille Heksa

Jeg svarer selv om jeg sikkert er hedning, beklager!

Syns dette er interessant:

"Nå begynte menneskene å bli mange på jorden, og de hadde fått døtre.  2 Da så gudesønnene at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha.  3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»
   
  4 Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne."
https://www.bibel.no/Nettbibelen?query=ud8MMrJeKwHNJdqN05oJoS5786fLMI4vqWfzP3Naa5Fqg90kgjj7Q9ULQRo2uCIX

De navngjetne, hvem kan de være?

Ellers liker jeg Predikeren, og mye av det som er skrevet ned som Jesus skal ha sagt og gjort. Men har nesten ikke klart å lese det fordi han blir korsfestet, hater bøker med dårlig slutt :( Lurer på om det er Matteusevangeliet jeg liker best.

Ja også bøker som ikke er i bibelen vanligvis, som Thomasevangeliet er også interessant. Men har ikke lest så mye av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Jeg svarer selv om jeg sikkert er hedning, beklager!

Syns dette er interessant:

"Nå begynte menneskene å bli mange på jorden, og de hadde fått døtre.  2 Da så gudesønnene at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha.  3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»
   
  4 Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne."
https://www.bibel.no/Nettbibelen?query=ud8MMrJeKwHNJdqN05oJoS5786fLMI4vqWfzP3Naa5Fqg90kgjj7Q9ULQRo2uCIX

De navngjetne, hvem kan de være?

Ellers liker jeg Predikeren, og mye av det som er skrevet ned som Jesus skal ha sagt og gjort. Men har nesten ikke klart å lese det fordi han blir korsfestet, hater bøker med dårlig slutt :( Lurer på om det er Matteusevangeliet jeg liker best.

Ja også bøker som ikke er i bibelen vanligvis, som Thomasevangeliet er også interessant. Men har ikke lest så mye av dem.

Jesus blir korsfestet men han står opp igjen så det er egentlig en kjempe fin slutt! Han døde så vi mennesker kunne få leve evig om vi tror på han. I himmelen er det ingenting som kan stjele gleden fra oss.

Å kjenne Jesus er noe av det beste som har hendt og jeg elsker han sånn! :laugh: man forstår når man opplever det :laugh:

 

Anonymkode: 73e1e...fbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

De navngjetne, hvem kan de være?

Anunnaki. Utenomjordiske/utenomdimensjonale som kom hit og paret seg - eller klonet seg - med tidlige urmennesker en eller annen gang før Homo Sapiens. Skapelsesberetningen i Bibelen er egentlig bare en gjenfortelling av myter(?) fra menneskets første sivilisasjon, Sumer.

Anonymkode: 2fd52...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Så sier Herren, hærskarenes Gud: Jeg vil straffe Amalek for det han gjorde mot Israel, at han la seg i veien for ham da han dro opp fra Egypt. 2Mos 17:8 ff. 4Mos 24:20. 5Mos 25:17 ff. 3Gå nå av sted og slå Amalek. Slå med bann alt det han har. Spar ham ikke, men drep både mann og kvinne, både barn og diebarn, både okse og sau, både kamel og esel. 22:19. Jos 6:17-21. 4Så kalte Saul folket til våpen og mønstret dem i Tela’im. Det var to hundre tusen mann fotfolk og ti tusen mann fra Juda. 5Da Saul kom til amalekittenes by, la han et bakhold i dalen. 6Og Saul sa til kenittene: Gå bort, skill dere fra amalekittene og dra ned, så jeg ikke skal ødelegge dere sammen med dem! For dere gjorde vel mot alle Israels barn da de dro opp fra Egypt. Så skilte kenittene lag med amalekittene.

Jeg er veldig glad i 1 Samuel 15 :)

Endret av prt90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke egentlig lyst til å plukke ut kapitler og vers av Bibelen på den måten, fordi Bibelen må leses i sammenheng. Det sagt er det selvsagt noen ting som taler mer til meg enn andre.

Det går selvsagt litt i perioder, men en gjenganger er Lukas 15, med klisjéhistoriene. De er jo kjente av en grunn, for de forteller så mye om oss og om Gud. Gang på gang kan teksten møte meg på nye måter.

Anonymkode: 84bb4...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min religion er Islam, men jeg vil svare.

Høysangen.

Anonymkode: 8b9f8...ada

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de delene av bibelen som har blitt sensurert siden Paulus sin første versjon? Er det ikke lov å like dem?

Eller hva med gospelene som aldri ble godkjent av Paulus? Kan man like dem?

Hvilken bibelversjon er det ts tenker som ok å diskutere?

Anonymkode: 8ac22...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med de delene av bibelen som har blitt sensurert siden Paulus sin første versjon? Er det ikke lov å like dem?

Eller hva med gospelene som aldri ble godkjent av Paulus? Kan man like dem?

Hvilken bibelversjon er det ts tenker som ok å diskutere?

Anonymkode: 8ac22...e19

Du må lese deg litt opp på tidlig kristen historie. Paulus døde før skriftene i NT ble samlet og kanonisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må bare svare her. Selv om jeg er hedning, håper du kan tilgi meg for det.

Jeg liker historien om Job, for meg symboliserer den at uansett hvor vanskelig ting blir, så må man aldri miste trua på at det blir bra igjen, og man må kjempe videre.

Jeg også glad i Matteus Kap 6. som sitert over her

Og selvfølgelig Guds pakt med Noah i Første mosebok kapittel 9:

Sitat

8 Så sa Gud til Noah og sønnene hans:  9 «Nå vil jeg opprette min pakt med dere og etterkommerne deres 10 og med hver levende skapning hos dere, både fugler og fe og alle ville dyr som er hos dere, alle som gikk ut av arken, alle dyr på jorden.11 Jeg oppretter min pakt med dere: Aldri mer skal det skje at alt kjøtt og blod blir utryddet av vannet fra storflommen. Aldri mer skal en storflom komme for å ødelegge jorden.»
          
   
 12 Og Gud sa:
          «Dette tegnet setter jeg
          for pakten mellom meg og dere
          og hver levende skapning som er hos dere
          i kommende slektsledd til alle tider:
          
   
 13 Jeg setter buen min i skyene,
          den skal være et tegn på pakten
          mellom meg og jorden.
          
   
 14 Når jeg samler skyer over jorden
          og buen blir synlig i skyene,
          
   
 15 da vil jeg tenke på pakten
          mellom meg og dere
          og hver levende skapning,
          alt kjøtt og blod.
          Aldri mer skal vannet bli til en storflom
          som ødelegger alt kjøtt og blod.
          
   
 16 Når buen viser seg i skyene,
          vil jeg se den og tenke på den evige pakten
          mellom Gud og hver levende skapning,
          alt kjøtt og blod på jorden.»

17 Gud sa til Noah: «Dette er tegnet på den pakten jeg oppretter mellom meg og alt kjøtt og blod på jorden.» 

 

Anonymkode: 757da...0f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Apg. 15 og Jak. og Åp. 19,22. og selvsagt evangeliene.

Endret av Gjøksuppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
15 timer siden, AnonymBruker skrev:
15 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

De navngjetne, hvem kan de være?

Anunnaki. Utenomjordiske/utenomdimensjonale som kom hit og paret seg - eller klonet seg - med tidlige urmennesker en eller annen gang før Homo Sapiens. Skapelsesberetningen i Bibelen er egentlig bare en gjenfortelling av myter(?) fra menneskets første sivilisasjon, Sumer.

Anonymkode: 2fd52...c56

Ja det er det jeg lurer på nemlig, har til gode å få en skikkelig forklaring fra de kristne ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...