Gå til innhold

Kan vi alle enes om at vi ikke liker gnostikere?


AnonymBruker

Kan vi alle enes om at vi ikke liker gnostikere?  

6 stemmer

  1. 1. Kan vi alle enes om at vi ikke liker gnostikere?

    • Ja, det kan vi.
      1
    • Nei, det kan vi ikke.
      5


Anbefalte innlegg

Religionsforumet på KG er fullt av diskusjoner mellom kristne og ateister. Naturligvis. Og frontene er til tider ganske så steile, hvor begge parter beskylder hverandre for en eller annen form for arroganse, en slags viten om ting en strengt tatt ikke kan vite. Og det er i disse uenighetene jeg mener å ha funnet noe jeg tror vi alle kan enes om, enten man er kristen eller ateist:

Ingen liker gnostikere.

La oss først se på de to begrepene "teisme" og "gnostisisme":

"Teisme" er spørsmålet om tro, eller nærmere bestemt: gudetro. Enten har man en tro (teist), eller så har man ikke en tro (ateist). Så langt bør alt bare være fryd og gammen, rosetog og kumbaya. Det er først når vi kommer inn på dette med "gnostisisme" at frontene steiles, så la oss se litt på begrepet "gnostisisme":

"Gnostisisme" er spørsmålet om viten. En "gnostiker" er en person som tror man kan vite, mens en "agnostiker" er en person som tror man ikke kan vite. Dermed kan vi sette sammen de fire begrepene "teisme", "ateisme", "gnostisisme" og "agnostisisme" på følgende måte:

En "agnostisk teist" er en person som tror på Gud, men som samtidig mener at han/hun ikke kan vite

En "agnostisk ateist" er en person som ikke tror på Gud, mens som samtidig mener at han/hun ikke kan vite.

En "gnostisk teist" er din typiske kristenfundamentalist. Dette er personen som ikke bare tror på Gud, men som vet at Gud finnes.

En "gnostisk ateist" er din typiske HEF-fundamentalist, religionshater og gudespotter. Dette er personen som ikke bare mangler gudetro, men som vet at det ikke finnes noen Gud.

 

Så mitt spørsmål blir da som følger: Kan vi alle - kristne så vel som ateister - enes om at gnostikere er folk vi ikke liker, og at alle oppegående, sympatiske og ydmyke mennesker vedkjenner seg en eller annen form for agnostisisme?

 

Anonymkode: 19b84...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er forsåvidt enig i det. Jeg anser meg selv som ateist, men jeg skal selvfølgelig ikke påstå at jeg kan vite med 100 % sikkerhet. I så måte kan jeg sikkert betegnes som agnostisk mht. Guds eksistens. Selv Dawkins sier jo at han ikke kan plasseres som en 7-er på en skala der 1 betyr at man er 100 % sikker på Guds eksistens og 7 betyr at man er 100 % sikker på det motsatte.

Samtidig forholder jeg meg jo i hverdagen mer eller mindre som en gnostiker, slik de fleste religiøse nok også gjør i motsatt retning, og slik vi alle gjør i mange spørsmål der man innerst inne jo alltid kan grave frem en teoretisk usikkerhet. Da mener jeg ikke at jeg oppfører meg som en "HEF-fundamentalist" (jeg har lite til overs for HEF og har aldri hatt noe med dem å gjøre) som hyler og skriker, men at jeg ikke bruker mye tid på den teoretiske usikkerheten. Jeg skulle gjerne sagt at jeg gjorde det, men det tror jeg de færreste av oss egentlig gjør, enten vi er troende eller ei.

For meg er det så få indikasjoner på at det finnes noen gud at jeg ikke forholder meg til muligheten i hverdagen, og så skal jeg heller love å revurdere det hvis jeg presenteres for noe som helst som tilsier at det er verdt å revurdere det hele. Der kommer gode gamle "Russell's teapot"-tanken inn for meg. Likeledes antar jeg de fleste religiøse anser at deres tro ligger mer eller mindre fast hvis det ikke skjer noe dramatisk som gir dem grunn til å revurdere det hele. Men jeg er enig i at det er aller mest presist å betegne meg som agnostisk fremfor gnostisk.

Anonymkode: 8002d...5ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi bli enige om at noen bruker religion til å innlemme eller stenge noen ute, skape splid osv, uansett hva det er de tror eller ikke tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, absinthia skrev:

Kan vi bli enige om at noen bruker religion til å innlemme eller stenge noen ute, skape splid osv, uansett hva det er de tror eller ikke tror?

Ja, det kan vi. Og hvem er det som gjør det? Jo, gnostikere.

Anonymkode: 19b84...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

En gnostiker kan også være noen som vet at Gud finnes men som ikke plager andre med det. Det er når man skal ha alle andre til å tro på det en selv tror på at det blir problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...