Gå til innhold

Dine beste tips for en fin barseltid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ha god samvittighet for å gjøre andre ting enn baby-ting når babyen er fornøyd. Den må ha kontakt innimellom såklart, men du trenger ikke å sitte standby 2 cm unna konstant.

La babyen få sjanse til å sove på egenhånd! Dvs: Ikke ta han opp ved det minste knyst. Griner han, så ja, trøst. Men lær å skille sutring fra grining. De sutrer når de er trøtt. Noen babyer kan falle i søvn ganske raskt hvis de våkner litt og får være i fred 2 minutter. Tar du opp så skjer det noe og baby får ikke ro.

Råd nr 3 er til litt senere. Unger sovner ikke når de har noen å snakke med! Må du være ved senga for at ungen skal sove? Greit,  men ikke gi han lov til å føre en samtale med deg! Da plusser du på en halv time før han sovner.

Ha bomull i ørene for andres kommentarer om babyens behov. De snakker mest til sin egen usikkerhet uansett. "Er du sulten lille venn?"

For meg har det funket veldig bra å ha noen prosjekter i permisjonstida. Hage/baking/sy/pusse opp. Småting som kan gi hverdagen mer innhold og holde humøret oppe. Prosjektet bør jo være slik at du kan gå fra på 1 minutt varsel hver gang. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et annet tips fra meg: Ikke ha dårlig samvittighet om du må ty til ferdigmat til deg selv og mannen. Det et ekstremt hektisk med en liten baby, og da er det helt greit å ta posesuppe til middag, kjøpe brød på butikken og i det hele tatt gjøre det enklest mulig. Jeg liker godt å lage mat selv, men nå med tre små, må jeg iblant si til meg selv at ingen tar skade av ferdig tomatsuppe til middag en gang iblant. Når vi kommer mer ovenpå, kan jeg ta fram oppskriftsboka mi igjen. 

Anonymkode: 2d19b...4b0

Eller mannen kan lage maten? ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, jeg leser og setter pris på alle svarene her :) bare kom med flere!

Anonymkode: fad2a...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2017 den 12.29, AnonymBruker skrev:

Dette er noen erfaringer jeg gjorde meg, som ødela den barseltiden alle prater så varmt om:

Ikke bli slått.

Ikke bli dratt inn i rettsaker om omsorgen.

Ikke bli forfulgt av den gale barnefaren når du prøver å gå trilletur.

Ikke bli terrorisert slik at du ikke får sove den lille tiden du kunne sovet.

Ikke bo i et gammelt hus hvor vannet fryser om vinteren.

Ikke la eksen stikke av med alle hvitevarene dine, sånn at du må koke vann på vedovnen til du har råd til ny komfyr, og vaske alle klærne for hånd.

Ikke få barn med en psykopat.

Anonymkode: f27c4...527

Fy faen så jævlig. Skjønner at tips om ammekurv og soving må føles trivielt når enns egen barseltid var sånn. Jeg håper ting går bedre for deg!

Anonymkode: 00995...258

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2017 den 12.03, AnonymBruker skrev:

Ting jeg gjorde sist som ødela mye og som derfor ikke skal gjøres igjen; 

Tok all nattevåk (babyen hadde kolikk og refluks) 

Tok alt husarbeid de få gangene babyen sov eller var i sjal 

Lagde ordentlig mat med baby på magen mens den sov (rakk aldri å spise det) 

Pakket ikke fødebagen for jeg tenkte fødselen kom til å ta lang tid. Hadde derfor ingen bag. Dumt. 

Krevde eller forventet ingenting av far som derfor kun sov, jobbet og spilte pc. Det endte med krise da jeg ble syk og utslitt fordi babyen ikke kjente far. 

Neste gang skal jeg: 

Slappe av så mye jeg kan, etterlate husarbeid til mann og vaskehjelp, sove når jeg kan sove, ikke ha konstant dårlig samvittighet for å ta en dusj f.eks (babyen overlever å være uten min fulle oppmerksomhet noen minutter), gjøre ting jeg vil også (alt gikk på babyens interesser sist som babysang, babysvømming osv. Denne gangen skal jeg på kafé f.eks), pakke fødebagen før fødsel og  kreve at far tar sin del også av nattevåk. 

Anonymkode: 9ede1...e1f

Mykje det same som her, men mine hadde ikkje kolikk då. Men med nr to kravde eg ar far tok 14 dagar etter fødsel (får betalt, men valde å bruke tida på å ordne ting på jobb første gong...), og så fekk eg vaskehjelp, og bestilt time på ammepol før eg reiste frå sjukehuset. Men eg hadde ikkje trengt noko av delene då, alt gjekk som smurt; ungen sov 20 t i døgnet, åt og sovna att kvar natt, max to gonger per natt, og var supereffektiv ved brystet, så det tik max ti min... eg hadde masse energi og ingen problem med å lage mat og rydde. Men eg nytta meg av tre mnd med vaskehjelp, og det var pur luksus! Hadde eg organisert det same med nr ein hadde starten vår vore heilt annleis, og veldig mykje betre.

På føden tok eg med vide og komfortable kle, og masse cola, samt melkehjerter frå freia. Første gong tok eg med sunne saker og, men alt eg orka var kald cola, spudde meg gjennom 5 timar. Og andre gong tok eg med mat eg hadde sakna under svangerskapet, og så fort ungen var ute fråtse eg i spekemat og ekte mjølk frå tanken (ikkje pasteurisert).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips: Lev som normalt! Gjør husarbeid, gå ut på tur med baby, dra på besøk, få besøk, rydd huset. Ja, det er litt slitsomt med barn, men livet trenger ikke stoppe heeelt fullstendig opp selv om man har fått en baby. Det er hva man gjør det til. Man trenger ikke sitte inne i en uluftet stue med gardinene trukket for, med fett hår og skitne klær og kurven med "det mest nødvendige" ved siden av seg i sofaen. Ingen føler seg bedre av det.  Barseltid er ingen unnskyldning for å gi beng i alt. Ta deg en dusj, kle deg pent, ta baby med på en trilletur, ikke mur deg inne som en eremitt. 

Anonymkode: 800a4...78d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt tips: Lev som normalt! Gjør husarbeid, gå ut på tur med baby, dra på besøk, få besøk, rydd huset. Ja, det er litt slitsomt med barn, men livet trenger ikke stoppe heeelt fullstendig opp selv om man har fått en baby. Det er hva man gjør det til. Man trenger ikke sitte inne i en uluftet stue med gardinene trukket for, med fett hår og skitne klær og kurven med "det mest nødvendige" ved siden av seg i sofaen. Ingen føler seg bedre av det.  Barseltid er ingen unnskyldning for å gi beng i alt. Ta deg en dusj, kle deg pent, ta baby med på en trilletur, ikke mur deg inne som en eremitt. 

Anonymkode: 800a4...78d

Du har ikke hatt så mange klistremerkebabyer med andre ord? 

Anonymkode: 7b297...85f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke hatt så mange klistremerkebabyer med andre ord? 

Anonymkode: 7b297...85f

Tenkte det samme, men hun har litt rett også. I den verste perioden med gråt så fikk jeg ikke alltid spist mat mens mannen var på jobb, og dusjing og besøk var langt nede på lista. Jeg tror nok det kom direkte fra søvnmangel. Når man mangler de mest grunnleggende behovene, så ender man helt på sparebluss. Men det gjør godt (så sant man ikke er introvert) å komme seg ut. Og dersom man har et klistermerke, så hold ut - det er ikke for alltid :) Og det gjør underverker å komme i gang med livet igjen så snart det er mulig. Gjør livet mye lettere og permisjonstiden mye artigere også. Men, ikke føl deg mislykket om du ender på sofaen med fett hår og joggebukse, må man så må man. :) Og det er helt okey! 

Også lærer man litt på veien. Har frysere  fikk av mat som bare trengs varmes og kan forberedes med én hånd. Så han ml bare klistre seg på, spise skal jeg gjøre denne gangen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke hatt så mange klistremerkebabyer med andre ord? 

Anonymkode: 7b297...85f

Klistremerkebaby...🤔 Du tror ikke det blir hva du gjør det til? Type curlingmor-curlingbarn 😉

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt tips: Lev som normalt! Gjør husarbeid, gå ut på tur med baby, dra på besøk, få besøk, rydd huset. Ja, det er litt slitsomt med barn, men livet trenger ikke stoppe heeelt fullstendig opp selv om man har fått en baby. Det er hva man gjør det til. Man trenger ikke sitte inne i en uluftet stue med gardinene trukket for, med fett hår og skitne klær og kurven med "det mest nødvendige" ved siden av seg i sofaen. Ingen føler seg bedre av det.  Barseltid er ingen unnskyldning for å gi beng i alt. Ta deg en dusj, kle deg pent, ta baby med på en trilletur, ikke mur deg inne som en eremitt. 

Anonymkode: 800a4...78d

Denne sier jeg meg enig i. Uaktuellt å sitte skitten å ekkel i sofaen med ammekurv... jeg ville blitt deprimert. Tror nok babyen klarer seg noen minutter på badegulvet eller med far den tiden det tar🙂

Anonymkode: a3d5d...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klistremerkebaby...🤔 Du tror ikke det blir hva du gjør det til? Type curlingmor-curlingbarn 😉

Denne sier jeg meg enig i. Uaktuellt å sitte skitten å ekkel i sofaen med ammekurv... jeg ville blitt deprimert. Tror nok babyen klarer seg noen minutter på badegulvet eller med far den tiden det tar🙂

Anonymkode: a3d5d...cfe

Du synes altså ikke man skal gi en nyfødt den nærheten den trenger? At man da oppfostrer curlingbarn? 

En ting er når man snakker om litt større babyer altså, men dette er barselperioden, altså rett etter man kommer hjem fra barselavdelingen. 

Tror nok man har veldig godt av å komme seg litt ut ja, men når en nyfødt begynner å gråte så fort man legger hun fra seg, og hun gjerne kan sitte fast i puppen mange timer i sleng, antageligvis fordi det er trygt og godt, da er man fornøyd bare man får gått på do altså. Da bør man slippe dårlig samvittighet for at håret er litt fett, eller at man har slengt på seg en joggebukse, at maten er takeaway og at huset ikke er så på stell. 

Men dersom man får mulighet til å prioritere seg selv, må man gripe det for alt det er verdt ;)

Anonymkode: 7b297...85f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet med barn er mye lengre enn de få månedene rett etter fødsel, så hvis fett hår er det som skal til for å overleve uten å slite seg ut, så er det helt greit. 

Et viktig tips må være å slå seg til ro med at både babyer og mødre er veldig forskjellige. Ikke sammenligne deg med andre. Ikke lytt til dem som sier det "bare er å legge babyen på gulvet og vaske håret" hvis det viser seg at det ikke er BARE for deg. Senk kravene til deg selv. Noen får gjort masse i barseltiden, noen får gjort ca ingenting. Det er så veldig, veldig avhengig av hva slags baby man får og hvilken form man selv er i (man kan faktisk være i ganske dårlig form en god stund!). Prioriter det som gir DEG energi, enten det er rent eller fett hår, skrikebaby på gulvet i fem minutter eller puppebaby på brystet i fem timer. Ta det litt som det kommer, gi litt faen i hva fremmede måtte mene, og føl selv på hva du og baby orker og vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det med å være i dårlig form etter fødsel handler ikke (alltid) om at fødselen er tøff, men om at det er en stor omstilling å bli mor. Og akkurat dette er vanskelig å vite hvordan blir på forhånd. Det kan kreve mye energi. For noen er overgangen sømløs og lett. Vanskelig å si på forhånd hvordan det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du synes altså ikke man skal gi en nyfødt den nærheten den trenger? At man da oppfostrer curlingbarn? 

En ting er når man snakker om litt større babyer altså, men dette er barselperioden, altså rett etter man kommer hjem fra barselavdelingen. 

Tror nok man har veldig godt av å komme seg litt ut ja, men når en nyfødt begynner å gråte så fort man legger hun fra seg, og hun gjerne kan sitte fast i puppen mange timer i sleng, antageligvis fordi det er trygt og godt, da er man fornøyd bare man får gått på do altså. Da bør man slippe dårlig samvittighet for at håret er litt fett, eller at man har slengt på seg en joggebukse, at maten er takeaway og at huset ikke er så på stell. 

Men dersom man får mulighet til å prioritere seg selv, må man gripe det for alt det er verdt ;)

Anonymkode: 7b297...85f

Selvfølgelig skal babyen få all kjærlighet og omsorg den trenger🙂 Men om den ligger å surker litt for seg selv når mamma tar en dusj, så tror jeg ikke den vil få varige mèn av det 😉

For at baby skal ha det godt, må nødvendigvis mor også ha det godt. 

Det som er litt morsomt er at jeg i virkeligheten ikke har vært borti de her såkalte klistremerkebabyene. Alle jeg kjenner har da både fått dusjet og spist selv om de har baby... Selv de første ukene😉

Anonymkode: a3d5d...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4/22/2017 den 11.23, AnonymBruker skrev:

trenger absolutt ikke være håpløse menn, bare litt uforberedte og tankeløse....

Anonymkode: 6bcf1...b33

Hvordan er det mulig å være uforberedt når et svangerskap er på ni måneder? Hvordan er det mulig å ikke tenke på at husarbeid må gjøres og nattevåk deles? Kun mulig hvis mannen er håpløs. Det er det som kjennetegner nettopp en håpløs mann og å unnskylde dem slik, høres ut som er ekko fra 50-tallet.

Ts, dette avhenger av din personlighet, helsetilstand, når på året du får barn og barnets helse og behov.

Men sørg for bok i kjøleskapet, toalettpapir mm til du skal være alene, mannen i jobb, slik at du slipper å MÅTTE fly til butikken. For meg var det likevel gull å komme seg ut en liten tur hver dag (var på høsten og veldig fint og tøft vær det året), hadde gjerne et par lunchavtalee i uken etter at de første par hjemmeukene var passert. Jeg elsket å få besøk også. I tillegg hadde jeg vesla "på meg" overalt og sov med henne, vi var som en symbiose og det var så utrolig koselig. Stenge verden litt ute, og bare være, men etterhvert komme seg ut i frisk luft PG å være sosial med andre barselmødre el egne venner gav meg en fantastisk fin tid.

Anonymkode: a95be...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt tips: Lev som normalt! Gjør husarbeid, gå ut på tur med baby, dra på besøk, få besøk, rydd huset. Ja, det er litt slitsomt med barn, men livet trenger ikke stoppe heeelt fullstendig opp selv om man har fått en baby. Det er hva man gjør det til. Man trenger ikke sitte inne i en uluftet stue med gardinene trukket for, med fett hår og skitne klær og kurven med "det mest nødvendige" ved siden av seg i sofaen. Ingen føler seg bedre av det.  Barseltid er ingen unnskyldning for å gi beng i alt. Ta deg en dusj, kle deg pent, ta baby med på en trilletur, ikke mur deg inne som en eremitt. 

Anonymkode: 800a4...78d

Jeg synes dette (og en del andre) er nettopp den typen "tips" som skaper unødig press. Barseltiden er kort, hva så om man ikke dusjer hver dag, ikke kler seg pent og sitter mest i sofaen med ammekurv, hvis det er det man har lyst til? Hva så om livet stopper fullstendig for noen uker?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær innstilt på at babyen gjerne vil være nær deg og spise nesten hele tiden, også på natten. Det er helt normal babyadferd. Ved å være forberedt på det er det lettere å la være å stresse på grunn av alt det andre man ikke får gjort, og heller nyte denne første intense tiden sammen med et nytt menneske. 

Ellers:

- Mye hud mot hud-kontakt er fint både for mor og barn, og for å få opp melkeproduksjonen.

- Bæresjal er praktisk og koselig. 

- Du legger lista for hvor mye besøk du orker. Planlegg lite på forhånd til du ser hva du orker/føler for.

- Meld deg inn i Ammehjelpsgruppen på Facebook.

- Få far eller andre til å lage mat til deg. Man blir sulten av amming! Og tørst! Så ha alltid vann tilgjengelig.

- Ta bilder og film jevnlig. De forandrer seg så raskt.

- Sov når babyen sover. Legg deg samtidig med babyen.

- Ikke sammelign med andres barseltid. Noen er ute i sola og spiser is noen dager etter fødsel, mens andre bruker uker på å komme i form til å komme seg ut av huset på grunn av komplikasjoner. Hvis du ikke er i form til å komme deg ut, prøv å tenke at det viktigste de første ukene uansett er mye nærhet mellom mor og barn. 

Håper du får en fin og rolig barseltid!

Anonymkode: 39863...f43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

53 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg synes dette (og en del andre) er nettopp den typen "tips" som skaper unødig press. Barseltiden er kort, hva så om man ikke dusjer hver dag, ikke kler seg pent og sitter mest i sofaen med ammekurv, hvis det er det man har lyst til? Hva så om livet stopper fullstendig for noen uker?

Dette. Jeg skjønner ikke hvorfor man må jåle seg opp,være sosial og fremstille det som at ingenting har forandret seg så fort som mulig etter fødsel. Det må være greit å slappe av i en liten periode etter fødsel, og gjøre akkurat det man orker og føler for.

Anonymkode: 00995...258

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Jeg skjønner ikke hvorfor man må jåle seg opp,være sosial og fremstille det som at ingenting har forandret seg så fort som mulig etter fødsel. Det må være greit å slappe av i en liten periode etter fødsel, og gjøre akkurat det man orker og føler for.

Anonymkode: 00995...258

Absolutt! Men samtidig kan en dusj være det som endrer alt, som gjør at man føler seg freshere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et kolikkbarn og et "klistremerke-barn" med kolikktendenser (som det bare er et år mellom), og har hatt store problem med å få ordnet meg noe som helst i perioder. Og da snakker vi ikke om litt sutring om jeg skulle ta en dusj, men "full blown" skrikeshow for alle penga. Jeg synes absolutt at man må ta vare på seg selv også, altså gjøre litt som GLEDER seg selv, men for meg så ble den dusjen iblant litt for slitsom til at jeg skulle ha glede av den. Dusjen fikk heller vente til pappaen var hjemme. Det synes jeg var best, men har full forståelse for at andre kan prioritere annerledes. Og vi må ha respekt for at vi er forskjellige og har forskjellige ønsker og prioriteringer for denne tida ☺

Med det sagt, så kjenner jeg ingen mødre til kolikkbarn som har fått fungert helt som normalen i akkurat den tida 😉

Anonymkode: bb2b6...daa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde eg glede av i barseltida:

I fødebagen: Heilt nye, mjuke sokkar, ei sånn fantastisk mjuk og elastisk  joggebukse frå cubus og ein del snickers. 

På sjukehuset :

-dra i snora! Ikkje ver redd for å vere til bry. Det var eg den første gongen, for eg skulle klare alt sjølv. Men be om hjelp! 

-ta med mugge med juice på rommet 

Heime:

- fint om ein har mat i frysaren, men om ikkje, lettvint mat. Lov med frysepizza og halvfabrikat om ein vil det. 

-inviter folk til å lage middag til dykk😉 vi gjorde det med fordeldrene våre. Kjekt for alle, dei ville hjelpe til, og vi ville ha hjelp til det. (Ville sjølvsagt ikkje invitert kollegaane mine på samme viset😉) 

-med førstemann var vi begge sprekkeferdige av stolthet og kunne ikkje vente med å vise fram ungen. Dei to andre var vi like stolte med, men hadde meir behov for ro. Ta besøk i eige tempo. 

 

-varmepute som du varmar i mikroen til evt. Etterrier, vonde skuldrar, brystbetennelse og liknande. Dei har på chlas ohlsson til 299 trur eg. Genialt.  Desse kan du også bruke til å varme opp senga til babyen om det er kaldt. Då blir overgangen frå varme hender til senga ofte lettare, har eg erfart😊

-smokk! Har tre born. Berre fått til smokk med den eine, men åååh! Det er eit vidundermiddel. 

-ha gulpekutar i kvar ende av sofaen på permanent basis😉 

-ha paracet klar til både deg og babyen. (Vanlegvis treng sjølvsagt ikkje babyen paracet, men skulle hen få feber eller slikt er det godt å ha i hus.) 

-lat mannen ta del! Mange får eit veldig "eigarforhold" til babyen og trur at berre dei er gode nok(måtte jobbe med dette sjølv også...) Det er også heilt greitt at pappa gjer ting på sin måte, og du på din. (Det er ogaå heilt greitt at bodyen og strømpebuksa ikkje matchar! 😂) 

-høyr på gode råd, og overhøyr andre!  

 

 

 

 

 

 

Endret av Blikkboks
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...