AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #321 Skrevet 20. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men altså seriøst, om man ikke kan spøke litt med folk som har så bastante og sterke meninger om noe så trivielt som taco i en konfirmasjon da vil jeg si at man tar det en smule for seriøst. Skulle tru det var snakk om liv og død for enkelte her. Anonymkode: df380...bdc Jeg siterte deg, og var på vei til å svare deg,men jeg ombestemte meg. Anonymkode: e5ee6...d13 1
Carrot Skrevet 20. april 2017 #322 Skrevet 20. april 2017 (endret) 44 minutter siden, Synne-Marie skrev: Hvilke midler da? Lurte jeg også litt på med det samme men så leste jeg at de selv sier det er beregnet på bommull og ull - ikke lin eller f.eks. silke.. og så leste jeg denne: http://www.dinside.no/bolig/vi-har-testet-tre-flekkfjerningsmidler/61220133 Så jeg vil tro det kan funke for andre typer tøy enn bunadsskjorter.. Forøvrig er jeg enig med den brukeren som skrev at på KG er det veldig mange som tror det å være ufin er en god debatt teknikk desverre.. Denne tråden er et glimrende eksempel. edit: Og ofte så velger de å forsvare seg med at de prøvde være morsomme.. Endret 20. april 2017 av Carrot 1
Synne-Marie Skrevet 20. april 2017 #323 Skrevet 20. april 2017 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde beregnet en halvkilo på hver. Husk st en pakke er 400 gram. For å være sikker hadde jeg ljøpt litt ekstra. Så 25 kg Anonymkode: 75b33...7f8 25 kilo kjøtt til 28 voksne og 12 barn? 625 gram per person, også til barna? Du tøyser! 6-8 kilo vil greie seg. De færreste spiser 500 gram kjøtt i et måltid. Endret 20. april 2017 av Synne-Marie Klargjøring 9
Synne-Marie Skrevet 20. april 2017 #324 Skrevet 20. april 2017 4 minutter siden, Carrot skrev: Lurte jeg også litt på med det samme men så leste jeg at de selv sier det er beregnet på bommull og ull - ikke lin eller f.eks. silke.. og så leste jeg denne: http://www.dinside.no/bolig/vi-har-testet-tre-flekkfjerningsmidler/61220133 Så jeg vil tro det kan funke for andre typer tøy enn bunadsskjorter.. Forøvrig er jeg enig med den brukeren som skrev at på KG er det veldig mange som tror det å være ufin er en god debatt teknikk desverre.. Denne tråden er et glimrende eksempel. edit: Og ofte så velger de å forsvare seg med at de prøvde være morsomme.. Ull er jo veldig tandert, så ville tenkt at et middel som kunne brukes på ull også ville kunne brukes på lin. Jeg googlet og serviettene inneholder vann, salt, isopropanol (som er fettløsende agent) og tetrasodium EDTA som er preserverende. Så jeg ville vel vært mer skeptisk til den faktiske virkningen enn til innholdet. 1
Gjest Regn Skrevet 20. april 2017 #325 Skrevet 20. april 2017 1 minutt siden, Synne-Marie skrev: Ull er jo veldig tandert, så ville tenkt at et middel som kunne brukes på ull også ville kunne brukes på lin. Jeg googlet og serviettene inneholder vann, salt, isopropanol (som er fettløsende agent) og tetrasodium EDTA som er preserverende. Så jeg ville vel vært mer skeptisk til den faktiske virkningen enn til innholdet. milo?
Gjest New Girl Skrevet 20. april 2017 #326 Skrevet 20. april 2017 3 minutter siden, Synne-Marie skrev: Ull er jo veldig tandert, så ville tenkt at et middel som kunne brukes på ull også ville kunne brukes på lin. Jeg googlet og serviettene inneholder vann, salt, isopropanol (som er fettløsende agent) og tetrasodium EDTA som er preserverende. Så jeg ville vel vært mer skeptisk til den faktiske virkningen enn til innholdet. De har funket veldig bra de gangene jeg har brukt de😊 Men visste ikke at de ikke kunne brukes på lin da...
Synne-Marie Skrevet 20. april 2017 #327 Skrevet 20. april 2017 Akkurat nå, New Girl skrev: De har funket veldig bra de gangene jeg har brukt de😊 Men visste ikke at de ikke kunne brukes på lin da... Jeg hadde glatt prøvd de ut på lin,når det sto at de kunne brukes på ull
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #328 Skrevet 20. april 2017 Hva om alle spiser naken? Nudist konfirmasjon ftw!!!! Anonymkode: 00996...119 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #329 Skrevet 20. april 2017 16 minutter siden, Synne-Marie skrev: 25 kilo kjøtt til 28 voksne og 12 barn? 625 gram per person, også til barna? 6-8 kilo vil greie seg. De færreste spiser 500 gram kjøtt i et måltid. Hørtes mye ut? Jeg spiser kjøtt,men ikke til taco (kan spise kylling til taco,men ikke kjøtt/karbonadedeig) Anonymkode: e5ee6...d13
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #330 Skrevet 20. april 2017 Hvor mange har fått servert Taco i konfirmasjon? Her inne vil de jo svare:ofte. Var til min svigerinne i går,som sto og strøk hvite duker. Til konfirmasjonen. Hun spør hva vi skal ha. Jeg sier Taco, jaja...blikket sier alt. Har spurt flere,siden tråden her kom opp. Ingen. Jeg selv har vært i veldig mange konfirmasjoner. Bare i år blir det gire stk. Aldri fått,og ingen av familiene ville gjort det. De vet forskjell på hverdag og fest. På tv har det vært mye program om "før" i tiden. Hva de spiste til hverdag,helg og fest. Ser for meg tv om noen år. Der de viser helgesen til folk,og hva som ble servert i selskaper. Altså i dag. Når folk ikke skiller hverdag og fest, ja da kan man servere kjøttkaker ,brunsaus og ertestuing i bryllup. Bare endre litt på det. Ha noe ekstra godt i sausen,male kjøttet selv,så er det bryllupsdag. Ja,må kommer flokken...ja kjøttkaker er helt topp i bryllup. Anonymkode: f46fa...817 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #331 Skrevet 20. april 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men altså seriøst, om man ikke kan spøke litt med folk som har så bastante og sterke meninger om noe så trivielt som taco i en konfirmasjon da vil jeg si at man tar det en smule for seriøst. Skulle tru det var snakk om liv og død for enkelte her. Anonymkode: df380...bdc Så vidt jeg skjønner diskusjonen er det ikke tacoen i seg selv, men hva den betyr. En konfirmasjon er gjerne første anledning konfirmanten har til å være hovedperson i et formelt selskap til hans ære. For foreldrene er det da en mulighet til å lære konfirmanten kutyme rundt planlegging, invitasjon, påkledning, valg av mat, gjennomføring av dagen, holde tale og skriving av takkekort som er uvurderlig kunnskap senere i livet. Hvor mange har vel ikke snakket i krokene om han som kom i jeans i bryllup? Eller tenkt at brudeparet man ikke fikk takkekort fra var utakknemlige? Og hva med forloveren som fyller talen med pinlige fyllehistorier om brudens one-night stand? Dette er eksempler på sosiale brølere man kan gjøre hvis man ikke har lært noe annet og ikke selv har erfaring med formelle selskap. Formelle selskap er fulle av do's and dont's, og nå lærer konfirmanten at det ikke er forskjell på hverdagsmat og festmat. Anonymkode: 0e630...f2f 8
Antoinette Skrevet 20. april 2017 #332 Skrevet 20. april 2017 I min oldemors brylluo i 1936 ble det servert aspargessuppe og små vannbakkels til forrett, kålruletter med nypoteter og sjysaus til hovedrett og karamellpudding med krem til dessert. Da var det FIN mat. Tidene endrer seg som de bør og skal men tacos er ikke festmat. 2
Carrot Skrevet 20. april 2017 #333 Skrevet 20. april 2017 24 minutter siden, New Girl skrev: De har funket veldig bra de gangene jeg har brukt de😊 Men visste ikke at de ikke kunne brukes på lin da... 22 minutter siden, Synne-Marie skrev: Jeg hadde glatt prøvd de ut på lin,når det sto at de kunne brukes på ull Jeg kunne også fint prøvd på lin, men IKKE på en bunadsskjorte til flere tusen jeg ville heller droppet bunaden i et tacoparty, så prippen er jeg liksom (og det kan jeg helt fint leve med også selv om jeg både er vokst opp med bestikk OG klarer spise taco uten å søle) 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #334 Skrevet 20. april 2017 7 minutter siden, Antoinette skrev: I min oldemors brylluo i 1936 ble det servert aspargessuppe og små vannbakkels til forrett, kålruletter med nypoteter og sjysaus til hovedrett og karamellpudding med krem til dessert. Da var det FIN mat. Tidene endrer seg som de bør og skal men tacos er ikke festmat. wow, sett bilder fra byrllypey? Anonymkode: e5ee6...d13 2
Antoinette Skrevet 20. april 2017 #335 Skrevet 20. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: wow, sett bilder fra byrllypey? Anonymkode: e5ee6...d13 Vi har bilder og tom. noen av menykortene ble tatt vare på av familien. 2
Lykkehjerte Skrevet 20. april 2017 #336 Skrevet 20. april 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skriver: Mulig å diskutere uten å svare frekt? Vel, jeg kan vitterlig ikke se hvorfor det er frekt å svare på noen som har sitert meg? Du kommenterte et av mine innlegg, og jeg responderte med å begrunne mitt svar i forhold til din bemerkning. Min begrunnelse var på ingen måte frekk, eller ment som frekk. Det er beklagelig at du oppfattet det som frekt, men kan likevel ikke se hvordan du kom frem til den konklusjonen! Personlig syns jeg det er frekkere å påpeke og belære meg om at jeg burde understreket at jeg mente i dette landet. (følte det var unødvendig av meg å måtte skrive, syns det sa seg selv. Men man kan oppfatte ting forskjellig, og du har lov til å ytre din mening, akkurat som jeg har samme retten! På et diskusjonsforum bør du derimot lære deg at det er vanlig å gi et svar til de som sitere ens innlegg, enten det er begrunnelse eller annet, uten at det ligger frekke baktanker i det! Det er ikke frekt å svare (eller forsvare seg) i en diskusjonstråd! Jeg er enig i det faktum at mange brukere velger å svare svært frekt, men mitt svar kvalifiserer seg ikke til å komme innunder den kategorien! Du skriver: Lapskaus er restemat også i norge Vel, vær klar over at dette svaret ditt kan oppfattes som frekt (faktisk på flere måter)! Noen ville mulig føle seg støtt over fedrelandet som ble skrevet med liten forbokstav osv. Jeg ble ikke støtt av det, jeg har stor takhøyde for det meste, og det inkluderer også skrivefeil og andre ubetydelige ting på et forum! Lapskaus kan være restemat også i dette landet, men er serveres like gjerne som festmat også i finere selskaper! Da er det ikke rester som brukes. For deg (og sikker mange andre også) er kanskje lapskaus restemat, men for meg og mine er lapskaus aldri det! Lager alltid den retten med ferske varer! Du skriver som den største selvfølgelighet, så bastant og fint, at lapskaus er restemat i Norge, og ler i tillegg. Det er din mening, men du tilsynelatende ler av de som mener det er festmat. Er det frekt av deg å mene det? Nei. Er det frekt å være så bastant i svaret du skrev, som faktisk ikke er korrekt? Ja, det kan lett oppfattes som det. Er det frekt i seg selv av å svare på et innlegg? Nei. Du skriver: *oppgitt* over brukere som bare må henge ut heller enn å tenke før de svarer.. Vel, her er min anbefaling generelle anbefaling, kan være lurt å ikke ta innover seg andres ytringer, slik at det negativt går utover en selv. Det er mange frekke og ubetenksomme svar ute og går på forumet, og det kan både du og jeg vanskelig gjøre noe med, annet enn å være bevisst på hva vi selv velger å skrive, og så kan man bruke rapporteringssystemet dersom en føler det er behov for det. Svært mye i denne tråden er skrevet med glimt i øyet også, inkludert dette lange innlegget mitt her, med tilbakemeldinger på noe av det du har skrevet! (Generell forklaring, fra mitt ståsted: Blunkefjes=glimt i øyet og munter tone, og er definitivt ikke for å se ned på noen, som jeg har oppfattet at noen føler om det. ) Man kan lese dette innlegget mitt, og bli oppgitt over belærende og arrogant svar, men anbefaler å lese det som typ glimt i øyet! Husk til senere, at dersom man belærer andre i sine innlegg, må man nesten tåle å få litt "belæring" tilbake! I det minste må man tåle en forklaring/begrunnelse på vedkommendes innlegg, slik jeg følte du ikke gjorde med mitt innlegg, fordi du syns det var frekt, når det kun var en begrunnelse som svar til din irettesettelse og belæring i siteringen til meg! Min erfaring er at noen her på forumet generelt er svært opptatt av andre som mulig virker belærende, mens de i hovedsak selv startet denne belæringen, og i realiteten ikke tålte et motsvar. Jeg er uansett like blid, og koser meg videre på forumet! Helt fantastisk fascinerende å følge med på hvilken retning denne tråden tok veien! Og til TS, ved tacospisingen i konfirmasjonen anbefaler jeg dette: Spesifiserer mitt råd ytterligere for å unngå misforståelser av rådet: dette , altså dersom konfirmasjonen holdes i Norge, hvor vi har stor tilgang på bestikk! Taco er toppen, kommer til å bli svært bra, gratulerer med konfirmanten og lykke til, fra Lykkehjerte! Anonymkode: 4b81c...b0e Endret 20. april 2017 av Lykkehjerte 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #337 Skrevet 20. april 2017 Taco kan jo være gourmetmat? F.eks. Masterchef i USA har laget flere varianter, det finnes flere high end meksikanske restauranter, og jeg vil også tørre å påstå at meksikansk mat kan være festmat i Mexico også. Anonymkode: 2c266...7a2 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #338 Skrevet 20. april 2017 15 timer siden, Daiquiry skrev: Jeg ler så jeg griner 😂😂. Takk for en rasende festlig tråd 👍🏻. Og nei, har ikke laget overskriften sånn med vilje. Så bra at du morer deg, for vi som faktisk brukte tid på å svare skikkelig og på det du spurte om er tydeligvis ikke verdt et svar en gang. Anonymkode: 1cea4...7c6 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #339 Skrevet 20. april 2017 29 minutter siden, Antoinette skrev: Vi har bilder og tom. noen av menykortene ble tatt vare på av familien. Det hadde vært tøft å se Anonymkode: e5ee6...d13
Hermine Grang Skrevet 20. april 2017 #340 Skrevet 20. april 2017 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra at du morer deg, for vi som faktisk brukte tid på å svare skikkelig og på det du spurte om er tydeligvis ikke verdt et svar en gang. Anonymkode: 1cea4...7c6 TS morer seg jo ikke over svarene på det hun spurte om. Hun morer seg over svarene på det hun ikke spurte om og som hun har presisert hun ikke ønsker å diskutere. Det er helt fair. At man har brukt tid på å svare på noe TS ikke spurte om og som hun har sagt hun ikke ønsker å diskutere får man ta på sin kappe. Blir for dumt å fremstille det som om det er hun som er den frekke. Endret 20. april 2017 av Hermine Grang 9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå