Gjest Gjesta Skrevet 22. desember 2004 #21 Del Skrevet 22. desember 2004 Må innrømme jeg puster litt lettet,...Har gått og tenkt litt på det etter at en uteligger kom og spurte om "husrom". Jeg avslo, og hadde faktisk ikke dårlig samvittighet (men det var kanskje pga at jeg følte vedkommende var en smule "creepy"?..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 22. desember 2004 #22 Del Skrevet 22. desember 2004 Altså... Å si ja, ville jo vært hårreisende. Selvfølgelig vil en hjelpe andre, og vil at folk skal ha det bra. Men å slippe et vilt fremmed menneske som en ikke kjenner bakgrunnen til i sitt eget hjem ville vært uansvarlig og kanskje farlig. Slik er verden, desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 22. desember 2004 #23 Del Skrevet 22. desember 2004 For mange år siden inviterte mamma en av bygdas "løse fugler" inn på julaften (narkoman gutt på 22 uten fam. Moren hans døde sommeren før). Vi viste hvem han var (gjennom mange år), og var trygg på han. Han kom til lunsj, fikk seg et langt bad etterpå og satt hos oss til midnatt. Det var skikkelig koselig, og han var en sympatisk gutt som desverre hadde kommet helt skeivt ut her i livet. Ingen ting forsvant hos oss, og vi hadde det hyggelig hele dagen med han. Han hadde tom kjøpt gaver til alle oss. For at vi ikke skulle lure på om det var tyvegods viste han kvitteringen til mamma (det var ting fra Nille og ikke dyre saker). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Bø Skrevet 22. desember 2004 #24 Del Skrevet 22. desember 2004 Litt usikker på denne' date=' jeg... Jeg tror at dersom en fremmed person selv tar initiativ til å joine meg og familien midt i juleståheien, tror jeg nok at jeg hadde sagt nei. Men dersom jeg hadde fått kontakt med en person som ikke hadde noe sted å være, tror jeg ikke folk hadde blitt sjokka om jeg hadde dratt med meg dette mennesket hjem.... men da på mitt initiativ, hvis noen skjønner denne forskjellen?[/quote'] Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. desember 2004 #25 Del Skrevet 23. desember 2004 Hadde det vært en fremmed hadde jeg sagt nei. Hvertfall i de større byene er det flere som arrangerer jul for de som ikke har noe annet sted å gå. Det ville være helt uansvarlig å ta inn en fremmed som en ikke vet noe om. En kan jo aldri vite hva slags person det er, og hva som eventuelt kan skje. Trist at det skal være slik, men sånn er det nå. Hadde det vært en jeg kjenner som av en el annen grunn har havnet på skråplanet, og som jeg vet ikke har noe familie å gå til så kunne jeg nok ha tatt h*n inn i varmen på julaften. Så lenge en er trygg på at det ikke vil skje noe galt ville det være greit. Om det skulle bli aktuelt noen gang hadde jeg nok tatt det opp med de jeg skal feire jul med, så kunne vi blitt enig om hva en skal gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. desember 2004 #26 Del Skrevet 23. desember 2004 Jeg tror ikke jeg hadde hatt samvittighet til å si nei jeg. Ikke om noen på eget initiativ kom og spurte om å få feire jul hos meg nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. desember 2004 #27 Del Skrevet 23. desember 2004 Mannen og jeg feirer jul alene, uten familien som feirer på en annen dag enn oss. Kanskje hadde vi sagt ja, men vi hadde sett an mennesket først. Men på den annen side feirer ikke vi julaften slik andre gjør, så det spørs om det hadde vært så stas likevel. Men jeg tror det kunne være en fin ting å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 27. desember 2004 #28 Del Skrevet 27. desember 2004 Hadde sagt blankt nei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2004 #29 Del Skrevet 29. desember 2004 I utgangspunktet ikke. Men man skal aldri si aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica Skrevet 2. januar 2005 #30 Del Skrevet 2. januar 2005 Tror ikke det, men kommer litt an på situasjonen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rusjenten Skrevet 30. september 2005 #31 Del Skrevet 30. september 2005 Men jeg har vondt av uteliggere hver gang jeg ser noen om det ikke er narkomane, så en liten middag synes jeg ikke ville vært for vanskelig å gi. ← Hvorfor ikke en narkoman da? De er jo også mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 30. september 2005 #32 Del Skrevet 30. september 2005 Vanligvis er jeg hos familien min i jula, så da måtte jeg sagt nei. Men hvis ikke kunne jeg nok sagt ja, siden vi ikke har så mye bedre ting å ta oss til. Ville selvsagt sett an personen litt, men ville ikke hatt noe prinsipielt problem med at vedkommende var narkoman. Å snakke om at han "kan være bevæpnet" synes jeg blir i overkant hysterisk, vi lever ikke i Usa heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spacegirl Skrevet 30. september 2005 #33 Del Skrevet 30. september 2005 Det har jeg faktisk gjort en gang. Gikk og tusla rundt i byen og satte meg på en benk. Etter litt kom det en shabby mann og satte seg ved siden av meg. Vi kom i snakk og det viste seg at han var hjemløs og alkoholiker. Han hadde ikke noe sted å gå, og spurte om han kunne feire jul hos meg. Og det syns jeg virket greit. Han virket som en fin fyr, selv om han var sliten og skitten. Da han dukket opp på døra seinere på kvelden, så viste det seg at søstra mi kjente han litt. Så helt fremmed ble han da ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 1. oktober 2005 #34 Del Skrevet 1. oktober 2005 hadde nok sagt nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 1. oktober 2005 #35 Del Skrevet 1. oktober 2005 Nei. Jeg syns veldig synd på uteliggere, og skulle ideelt sett sagt ja, i alle fall til middagen, men det er ikke bare bare å slippe fremmede inn i huset under en familiemiddag heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sesselja Skrevet 5. oktober 2005 #36 Del Skrevet 5. oktober 2005 Det kunne vært at vi hadde sagt ja, men jeg tenker litt på hva som ville skjedd etterpå: du tar inn en fremmed, gir ham eller henne kanskje et bad og lar h*n stelle seg, h*in spiser middag og kaker, åpner kanskje en gave, og så... så hva? Så skal du si takk og farvel, det var hyggelig å ha deg til middag, du lukker døren etter den hjemløse og vet at h*n skal tilbringe natten på vintergaten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 5. oktober 2005 #37 Del Skrevet 5. oktober 2005 og så... så hva? Så skal du si takk og farvel, det var hyggelig å ha deg til middag, du lukker døren etter den hjemløse og vet at h*n skal tilbringe natten på vintergaten? ← Nå har vi ikke reelle uteliggere i Norge, sånn sett. Alle har krav på stønad til husleie på sosialkontoret, eller plass på hospits. De som sover ute i Norge har valgt det selv, og naturlig nok er det få som gjør det om vinteren. Derimot har vi en del UFB'er (Uten Fast Bopel) som har valgt å bo rundt omkring hos venner, fremfor å skaffe seg noe eget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeeCee Skrevet 22. oktober 2005 #38 Del Skrevet 22. oktober 2005 Hadde nok sagt nei jeg også - og henvist personen til de som organiserer jul for byens "løse fugler". For det er det jo noen som gjør! Hadde jeg ikke selv hatt familie kunne jeg kanskje ha hjulpet til på slike tilstelninger! Det ringte engang på en narkoman i romjulen hos oss og ba pent om å få låne telefonen for å ringe sin mor!Det fikk han lov til og det var hjerteskjærende å høre han trygle å be om å få lov til å komme hjem til sin mor og sove litt noe han utifra samtalen helt klart bare kunne glemme! Føltes ikke helt godt å sette seg og kose seg videre med julematen etterpå............... :-( Det er så trist at noen mennesker må ha det slik! -Charmina Martine 17.10 ← Huff, forstår godt at du ikke klarte å nyte maten helt. Hadde nok ikkje invitert ham til å feire jul med oss jeg heller, men tror nok jeg hadde sendt med ham noe mat og drikke på veien. Kanskje funnet noen gamle varme klær e.l. og gitt ham.. Hilsen CeeCee! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 24. oktober 2005 #39 Del Skrevet 24. oktober 2005 Det tror jeg faktisk at jeg ville ha gjort! Det er sikkert tøft for en uteligger å spørre om slikt, og jeg mener vi skal prøve å hjelpe de som ikke har det så bra. Da jeg var på ferie i tjekkia for noen år siden ble jeg kjent med en uteligger, hun var 19 år og hadde en sønn på 2! Hun var blitt voldtatt, gravid og kastet ut av hjemmet... Hver kveld jeg og mannen min skulle ut og spise tok vi med oss henne og sønnen og spanderte middag på dem. Jeg tenker ofte tilbake på dette, og håper at alt står bra til med dem... Det er trist at livet er så vanskelig for noen.. Så hvis noen hadde spurt meg ville jeg nok svart ja, men kanskje for sikkerhets skyld informert politiet på forhånd.. (så kunne jeg bare ringt og sagt navnet mitt, så ville de skjønt at de måtte komme..) Men jeg tror nok at de aller fleste uteliggere er harmløse, hvis de først har fått lov til å komme inn i varmen og få mat osv. så tror jeg de fleste oppfører seg som folk Men jeg skjønner jo og at ikke alle ville ha gjort det, for man vil jo gjerne beskytte hjemmet (og barnet/ barna) sitt.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå