Gå til innhold

Har noen i det hele tatt prøvd å lese hadith samlinger i Islam?


Anbefalte innlegg

Jeg gjorde det engang. Teknisk sett trenger du egentlig bare å lese sahih bukhari for det første er det den mest autentisk i sunni islam, for det andre så er alle nesten det samme. Jeg mener selvfølgelig er det noe nytt som det ikke er i bukhari. Men du kan tenke på de 4 evangeliene i det nye testamentet. Det er sant at de er det samme. Men det står noe annerledes i de, men selve hovedinnholdet er omtrent det samme. Alle kapitlene handler om mensen, jihad, salat you name it. Altså det er mer eller mindre omtrent det samme. Jeg leste også shia hadith engang, 4 kapitler fordi det var bare 4 av de oversatt på engelsk online, selv om det var 8 kapitler til sammen tror jeg, bare for å få et intrykk av hva som skildrer de. Selv om forskjellen er at shia ikke tror deres hadither er engang 100% autentiske, samme med sunni hadither, så vil de iallfall påstå de er nærmest, de ser på som hadither at om koranen er enig så aksepterer de disse hadither, om den ikke er det så ignorer de det. Så det blir et slags plukk og velg samvittighetsgrunnlag virker det som om det gir mening eller ei.

Hos sunnier derimot er det ganske svart og hvitt. 2 sunni hadither 100% autentisk er sahih bukhari og sahih muslim, og de 4 andre kanonske stoffer har en grade level som avgjør om det hadith verset er autentisk eller ei. Som "Sahih = Autentisk. Hasan = Bra nok" om de har slik kan de brukes "Daif = Dårlig. (og noe annet på arabisk som jeg ikke husker som betyr fabrikert)" har de slikt er de ubrukelig.

Uansett det tok meg 3 måneder å lese sahih bukhari, mindre av å lese shia versjonen. Men det er ganske utrolig kjedelig lesestoff fordi, jeg kan oppsumere det slik "dette ble overført, hos bla bla hos bla bla hos blablabla som ble overført av følgesvennen til muhammad som hørte av muhammad som sa blablablablablablablablablablablabla"

Her er siden jeg brukte.

https://sunnah.com/

Noe slikt pleier det vanligvis å være. Så om du klarer å lese ferdig dette. Gratulerer, du fortjener en medalje :P

Men bare lurer på din mening?

Endret av Frogke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...