Gå til innhold

Hvor kan man kjøpe vegetarisk parmesan i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker næringsgjær som erstatning for parmesan i risotto. 

http://www.veganmisjonen.com/2012/03/hva-er-nringsgjr-oppskrift.html?m=1

Anonymkode: 25016...43f

Bruker næringsgjær jeg også av og til, men har veldig lyst på ostedryss. Vet at det finnes parmesanlignende alternativer i utlandet så det hadde vært supert om man kunne kjøpe det i Norge også.

Anonymkode: 11447...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belle âme skrev:

Er ikkje parmesan vegetarsk? Er jo ikkje kjøt/fisk i det

I de fleste harde oster er det animalsk løype. Løype framstilles av løypemager (kjese) fra kalver om den skal brukes til ysting av ost. 

Anonymkode: 11447...196

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I de fleste harde oster er det animalsk løype. Løype framstilles av løypemager (kjese) fra kalver om den skal brukes til ysting av ost. 

Anonymkode: 11447...196

 

Men så spiser vel vegetarianere biprodukter av dyr, dvs honnig, egg, ost etc, mens veganere gjør ikke. Så jo, parmesan er vegetariansk, men ikke vegansk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, dillyduzit skrev:

Men så spiser vel vegetarianere biprodukter av dyr, dvs honnig, egg, ost etc, mens veganere gjør ikke. Så jo, parmesan er vegetariansk, men ikke vegansk. 

Forskjellen er nok at honning, egg og (noe) ost kan lages uten å drepe dyret som produserer råvarene. 

Anonymkode: f8615...12a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I de fleste harde oster er det animalsk løype. Løype framstilles av løypemager (kjese) fra kalver om den skal brukes til ysting av ost. 

Anonymkode: 11447...196

Lærer noko nytt kvar dag:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, dillyduzit skrev:

Men så spiser vel vegetarianere biprodukter av dyr, dvs honnig, egg, ost etc, mens veganere gjør ikke. Så jo, parmesan er vegetariansk, men ikke vegansk. 

Løype fremstilles av løypemage hos kalv, dvs. den bakerste av de fire magene hos drøvtyggere. Med andre ord er løype ikke et biprodukt av dyr. Harde oster med løype er derfor animalske produkter.

Anonymkode: 11447...196

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løype fremstilles av løypemage hos kalv, dvs. den bakerste av de fire magene hos drøvtyggere. Med andre ord er løype ikke et biprodukt av dyr. Harde oster med løype er derfor animalske produkter.

Anonymkode: 11447...196

 

Nå spør jeg ikke for å virke krass, men parmesan er framstilt av melk og myse, tilsatt salt og enymer (proteiner), ser ikke helt hvor løype kommer inn? Prøver å søke det opp (og ja, jeg tviler ikke på informasjonen du gir), for spørsmålet er jo nå om jeg har klart å servere mannen noe som ikke er et biprodukt, og da blir jo heller spørsmålet; er dette noe jeg kanskje bare burde holde kjeft om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, dillyduzit skrev:

Nå spør jeg ikke for å virke krass, men parmesan er framstilt av melk og myse, tilsatt salt og enymer (proteiner), ser ikke helt hvor løype kommer inn? Prøver å søke det opp (og ja, jeg tviler ikke på informasjonen du gir), for spørsmålet er jo nå om jeg har klart å servere mannen noe som ikke er et biprodukt, og da blir jo heller spørsmålet; er dette noe jeg kanskje bare burde holde kjeft om? 

Alltid positivt at man stiller spørsmål for å lære. Les her: https://no.wikipedia.org/wiki/Parmesan Første setning er 

Sitat

Parmesan er en fast, kornete, helfet løypeost laget av kumelk med en karakteristisk smak med både salt og sødme.

Og på løypeost https://no.wikipedia.org/wiki/Løpeost står det:

Sitat

Løpeost er oster laget av melk tilsatt løpe for koagulering og avtapping av myse.

Eksempler på løpefelte oster:

Hvis du ser på ingrediensene til oster neste gang du er i butikken, så ser du at det står (animalsk) løype på de fleste oster. Hvis det derimot står mikrobiell løype (slik som Synnøve Finden-oster), så er den vegetarisk.

Anonymkode: 11447...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alltid positivt at man stiller spørsmål for å lære. Les her: https://no.wikipedia.org/wiki/Parmesan Første setning er 

Og på løypeost https://no.wikipedia.org/wiki/Løpeost står det:

Hvis du ser på ingrediensene til oster neste gang du er i butikken, så ser du at det står (animalsk) løype på de fleste oster. Hvis det derimot står mikrobiell løype (slik som Synnøve Finden-oster), så er den vegetarisk.

Anonymkode: 11447...196

 

Interessant! Takk for informasjonen, da lærte jeg noe nytt i dag også :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er nok at honning, egg og (noe) ost kan lages uten å drepe dyret som produserer råvarene. 

Anonymkode: f8615...12a

De fleste produksjonsdyr slaktes til slutt likevel, så jeg synes faktisk at det er et av de dårligste argumentene jeg hører fra vegetarianere. 

Anonymkode: bddb4...811

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste produksjonsdyr slaktes til slutt likevel, så jeg synes faktisk at det er et av de dårligste argumentene jeg hører fra vegetarianere. 

Anonymkode: bddb4...811

Men de slaktes ikke som et ledd i produksjonen. Jeg synes faktisk det er en viktig forskjell. (Og jeg er forresten ikke vegetarianer.)

Anonymkode: f8615...12a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett, denne tråden handler ikke om når produksjonsdyr blir slaktet eller ikke, og heller ikke argumenter for eller imot vegetarisk mat. Jeg lurer fortsatt på om noen vet hvor i Norge man kan kjøpe vegetarisk parmesanlignende ost dvs. et melkeprodukt uten animalsk løype.

Anonymkode: 11447...196

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.4.2017 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Men uansett, denne tråden handler ikke om når produksjonsdyr blir slaktet eller ikke, og heller ikke argumenter for eller imot vegetarisk mat. Jeg lurer fortsatt på om noen vet hvor i Norge man kan kjøpe vegetarisk parmesanlignende ost dvs. et melkeprodukt uten animalsk løype.

Anonymkode: 11447...196

Tror du skal lete lenge etter vegetarisk parmesan,men du har denne da (vegansk) :)http://veganlife.no/product.html/violife-med-parmesansmak

Anonymkode: 4cbd4...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Army barbie

Jeg liker å bruke en skarp og moden cheddar som erstatning for parmesan ☺️ Ilchester og Cathedral city er fantastisk til det meste 😊

Endret av Army barbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...