Gå til innhold

.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal vi forstå at ts har slettet innleggene sine? 

Anonymkode: ba5dd...0da

Vil vel tro at enten har hun fått kvaler for å henge ut sønnen slik, eller så var det et troll fra starten av.

Anonymkode: ab437...268

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ikke hva tutele er? Derfor reagerer du som du gjør. 

Når en person blir tvangsinnlagt så skjer dette enten fra legevakt eller fra annen lege. Det krevs to personer en lege og en person til utenfor legekontoret/legevakten for å få en person tvangsinnlagt. Legevakten bruker politiet, fastlegene på dagtid bruker kommunelegen for en tutele

Når personen/pasienten har kommet til stedet der tvangsinnleggelsen skal skje, sykehuset, så blir han etter loven du siterer over, fremstilt for en lege for å se til at lovens krav til tvangsinnleggelse er tilstede. Legen gjør da legeundersøkelse i hnnhold til loven du siterer, for å være sikker på at innleggende lege og den som har gitt tutelen fyller lovens krav til tvangsinnleggelse. 

Det er en fordel å kunne saksgangen og vite hva som skjer når en påpeker og kriteserer andre. At legevakten og fastleger trenger og bruker tutele, er vel gjerne ukjent for personer som har blitt tvangsinnlagt? 

Det er ingenting som heter tutele, du tenker på tutorerklæring, som er avskaffet. Så det er vel en fordel om du kjenner saksgangen før du prøver å korrigere meg :fnise: De fleste som har vært innom psykiatrien kjenner godt til hvilke formkrav som gjelder for tvangsinnleggelse, det gjør heldigvis vi som kommer borti det via jobb også. Du derimot - clueless. Politiet kan aldri avgjøre at en person skal tvangsinnlegges, slik du påstår i innlegget ditt. 

Anonymkode: bed7e...46b

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som heter tutele, du tenker på tutorerklæring, som er avskaffet. Så det er vel en fordel om du kjenner saksgangen før du prøver å korrigere meg :fnise: De fleste som har vært innom psykiatrien kjenner godt til hvilke formkrav som gjelder for tvangsinnleggelse, det gjør heldigvis vi som kommer borti det via jobb også. Du derimot - clueless. Politiet kan aldri avgjøre at en person skal tvangsinnlegges, slik du påstår i innlegget ditt. 

Anonymkode: bed7e...46b

Ab skriver vel ikke noe sted at politiet avgjør det..? Heller at de bistår..

Anonymkode: c8522...e00

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS opplyser at han har rømt tidligere i tillegg til to ganger på ett døgn. Er noen tvangsinnlagt, så har de tett oppfølging og er skjelden eller nesten aldri alene, unntaket er når de sover. Er personen på badet eller toalettet så sitter en person utenfor døren og døren låses ikke. Det samme gjelder når den tvangsinnlagte sover. Der er flere låste dører rømlingen må gjennom om han skal rømme. Vinduer er låst, og glasset er uknuselig glass. 

Har en person rømt en gang, siste døgn, så blir sikkerheten ytterligere forsterket. Har personen rømt tidligere i forbindelse med tvangsinnleggelse, så er de ansatte ekstra obs på at denne pasienten er det rømlingsfare med. 

En person blir ikke tvangsinnlagt uten vedtak om tvangsinnleggelse og tutele, ofte fra politiet. Personer som blir tvangsinnlagt er syke, psykisk, og utgjør en fare for seg selv eller andre, derfor er de på tvang. Ofte forstår de heller ikke selv at de er psykisk syke. Derfor er det alvorlig at noen rømmer to ganger på ett døgn. Det må være noe alvorlig feil med sikkerheten på det aktuelle psykiatriske sykehuset når slikt kan skje. Media er tipset, fordi dette er for alvorlig til at det kan gå upåaktet hen. 

Kan godt hende det har en grunn til det, likevel. Bare sikkerheten er god grunn nok. Jeg så et innslag fra Lovisenberg, og de fortalte om ganske grove voldsepisoder og mobbing på institusjonen. I et slikt tilfelle hadde jeg skjønt det veldig godt. Jeg vet ikke så mye om psykiatri, annet enn at noen er åpne, andre er lukkede, i tillegg til akutt- psykiatrisk. Men jeg tenker at man bør prøve å forstå hvorfor, og om hvorvidt personen får god oppfølging og hjelp der de er. 

• Liker 1
Skrevet

Ville bare si at han er kommet til rette i god behold.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...