Gå til innhold

Bloggomtoppbloggere


Gjest TomineB

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX
1 time siden, Emmelise skrev:
 

Politiet er de eneste som kan gjøre noe med ip adressen. Det er de som må be om informasjonen fra Internettleverandørene på hvor og til hvem ip adressen har vært tildelt i det tidsrommet hvor et eventuelt lovbrudd har blitt begått. Men det er strenge regler og kriterier som skal oppfylles før det i det hele tatt gjøres. 

Dette vet jeg, men applauderer de at privatpersoner leker detektiv? 

I min verden ville det være naturlig at jeg leverer anmeldelse og at politiet henter inn IP-adresse. Ikke at jeg kontakter en hacker som gjør jobben. Hvis politiet godkjenner at hackere tar seg til rette og deretter bruker de bevisene som hackeren fant, da oppfordrer de jo i grunnen til borgerverntilstander. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, CecilieX skrev:
 

Dette vet jeg, men applauderer de at privatpersoner leker detektiv? 

I min verden ville det være naturlig at jeg leverer anmeldelse og at politiet henter inn IP-adresse. Ikke at jeg kontakter en hacker som gjør jobben. Hvis politiet godkjenner at hackere tar seg til rette og deretter bruker de bevisene som hackeren fant, da oppfordrer de jo i grunnen til borgerverntilstander. 

Vel, å kalle noen en hacker fordi de har lagt ut en honey trap for å hente in ip adresse blir litt.. søkt i min bok, ingen faktisk hacking har funnet sted.

Det selvsagt forenkler arbeidet Politiet må gjøre når de mottar en anmeldelse hvor ip adresse er vedlagt, men at de ruller ut det røde teppet og gir deg stående applaus når du møtter opp.. Nei, det gjør de ikke.
Alle bevis som legges ved anmeldelsen må ha blitt innhentet på lovlig vis.

Men jeg kan alltids gjøre en antagelse hva de eventuelt skulle med Adinas ip adresse.

At AB sletter kommentarer over en lav sko er velkjent fenomen. På bloggen hennes f. eks. legger du igjen ip adressen din hver gang du legger igjen en kommentar. Dette skjer automatisk selvsagt, det er ikke noe AB har satt opp spesifikt for de som måtte tro det. Det skulle ikke forundre meg at hun har en liste over personer som er blokkert via ip på bloggen og som hun senere også har koblet opp mot annen brukerinfo og facebook.

Si bruker A har lagt igjen en kommentar på bloggen hennes. AB blokkerer ip adressen og bruker A klager på KG at de er blokkert. AB kan da gå over forumsprofilen for å samle sammen informasjonen hun trenger for å identifisere deg. Ikke nødvendigvis fullt navn og adresse selvsagt, men området du er koblet opp, interesser og mer utifra hvor aktiv du er på forumet. Kanskje du til og med har en signatur med en blogglenke. Veien til facebookprofilen din er kort dessverre om man er iherdig nok og da har man brått fullt navn i tillegg.

Samtidig kan man også google ip adressen for å se om det er registrert annen aktivitet andre steder fra samme bruker A. Noen ganger dukker det opp noe, noen ganger til og med en epostadresse. online.no adresser f. eks. pleier gjerne også å inneholde navn og er koblet opp mot en kundekonto hos Telenor.

Så det er godt mulig hun ønsket Adinas ip adresse for å kryssjekke med sin "lille" liste. For lovbrudd har ikke Adina begått som jeg kan se, så hva i all verden hun skulle anmelde henne for sliter jeg sterkt med å forstå.

Jeg snakket med mannen min om nettopp dette, vi jobber begge i IT-bransjen og har gjort det ganske lenge. Hans kommentar var følgende:

Sitat

Det eneste du egentlig finner ut via en IP nå er hvilken leverandør en har. Eneste gangen det evt. ikke stemmer er på noen få gamle ADSL-linjer som fortsatt kan spores til hvilken DSLAM (node) en er kobla til).

Infoen er egentlig ganske ubrukelig med mindre du tar ting til retten for å få vite ID'en til personen bak, noe du sjelden eller aldri får.

 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
22 minutter siden, Emmelise skrev:
 

Vel, å kalle noen en hacker fordi de har lagt ut en honey trap for å hente in ip adresse blir litt.. søkt i min bok, ingen faktisk hacking har funnet sted.

Det selvsagt forenkler arbeidet Politiet må gjøre når de mottar en anmeldelse hvor ip adresse er vedlagt, men at de ruller ut det røde teppet og gir deg stående applaus når du møtter opp.. Nei, det gjør de ikke.
Alle bevis som legges ved anmeldelsen må ha blitt innhentet på lovlig vis.

Men jeg kan alltids gjøre en antagelse hva de eventuelt skulle med Adinas ip adresse.

At AB sletter kommentarer over en lav sko er velkjent fenomen. På bloggen hennes f. eks. legger du igjen ip adressen din hver gang du legger igjen en kommentar. Dette skjer automatisk selvsagt, det er ikke noe AB har satt opp spesifikt for de som måtte tro det. Det skulle ikke forundre meg at hun har en liste over personer som er blokkert via ip på bloggen og som hun senere også har koblet opp mot annen brukerinfo og facebook.

Si bruker A har lagt igjen en kommentar på bloggen hennes. AB blokkerer ip adressen og bruker A klager på KG at de er blokkert. AB kan da gå over forumsprofilen for å samle sammen informasjonen hun trenger for å identifisere deg. Ikke nødvendigvis fullt navn og adresse selvsagt, men området du er koblet opp, interesser og mer utifra hvor aktiv du er på forumet. Kanskje du til og med har en signatur med en blogglenke. Veien til facebookprofilen din er kort dessverre om man er iherdig nok og da har man brått fullt navn i tillegg.

Samtidig kan man også google ip adressen for å se om det er registrert annen aktivitet andre steder fra samme bruker A. Noen ganger dukker det opp noe, noen ganger til og med en epostadresse. online.no adresser f. eks. pleier gjerne også å inneholde navn og er koblet opp mot en kundekonto hos Telenor.

Så det er godt mulig hun ønsket Adinas ip adresse for å kryssjekke med sin "lille" liste. For lovbrudd har ikke Adina begått som jeg kan se, så hva i all verden hun skulle anmelde henne for sliter jeg sterkt med å forstå.

Jeg snakket med mannen min om nettopp dette, vi jobber begge i IT-bransjen og har gjort det ganske lenge. Hans kommentar var følgende:

 

Tusen takk for at du deler kunnskap! Bakgrunnen for at jeg bruker begrepet «hacking» er jo at ML bruker hacker som sin tittel. Mer bevandret er jeg ikke i begrepsverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Emmelise skrev:
 

Vel, å kalle noen en hacker fordi de har lagt ut en honey trap for å hente in ip adresse blir litt.. søkt i min bok, ingen faktisk hacking har funnet sted.

 


Om en velger å kalle det hacking eller ikke, kan diskuteres. Men uansett hvordan en definerer det - så vil likevel kunne falle inn under reglene for datakriminalitet. 

Men social engineering, det å utnytte menneskelig svakhet, manipulere og lure mennesker til å gi fra seg informasjon, også et redskap i hacker'ens verktøyskiste, og noe av det vanskeligste å verne sine datasystemer mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele honey trap'en hennes er meningløs da det tar max 15 min å få ny.

Samt en ip kan ha mange unike brukere.

Feks en husholdning på 5 pers,folk i kollektiv,offentlig nettverk etc.

Selv om ip'en dukker opp hos bruker X kan det like godt være en helt annen bloggleser,feks room-maten,som faktisk har kommentert..

Man kan også koble seg på naboens åpne nett og derfor dukka opp med dens IP....

 

Så,tankeløst.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Justlooking skrev:
 

Og der har noen fått tråden hennes stengt....

Får starte ny tråd, da? 👀💪😂🙈

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
1 time siden, Fvonk skrev:
 

👆 Se positivt på det. Den nye tråden vil være fri for kallenavn på barna (flott at dette ble innført.)

Bare for å utdype. «Kallenavnene» oppstod fordi KG sine moderatorer på et tidspunkt bestemte at man ikke kunne bruke barneord. Kallenavnene var en omgåelse av disse reglene. De var ikke stygge hetsende kallenavn i den forstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, CecilieX skrev:
 

Bare for å utdype. «Kallenavnene» oppstod fordi KG sine moderatorer på et tidspunkt bestemte at man ikke kunne bruke barneord. Kallenavnene var en omgåelse av disse reglene. De var ikke stygge hetsende kallenavn i den forstand. 

Jeg tenkte ikke lenger da jeg skrev innlegget mitt, så takk for at du utdypte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, CecilieX skrev:
 

Bare for å utdype. «Kallenavnene» oppstod fordi KG sine moderatorer på et tidspunkt bestemte at man ikke kunne bruke barneord. Kallenavnene var en omgåelse av disse reglene. De var ikke stygge hetsende kallenavn i den forstand. 

Selv om navnene ikke var hetsende i den forstand er det bra det ble satt en regel på dette. Spesielt med tanke på at barna er såpass store. Det kunne føles ubehagelig for dem, hvis de  skulle komme  over de, spesielt hvis andre barn skulle finne på å bruke de,  mot dem. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2018 den 19.02, CecilieX skrev:
 

Bare for å utdype. «Kallenavnene» oppstod fordi KG sine moderatorer på et tidspunkt bestemte at man ikke kunne bruke barneord. Kallenavnene var en omgåelse av disse reglene. De var ikke stygge hetsende kallenavn i den forstand. 

 

Selv om det meste forsøkes å stoppes/slettes, er det flott at denne bloggen ikke lar seg kneble av trusler og annet. Mye dokumentasjon ble vel kanskje borte når den andre ble stoppet men Asti har nok spart på mye om noe ikke finnes på BOTB. 😊

Endret av Raven Emerald
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loffeliten

Skulle i grunnen ønske BOTB skiftet navn - "blogg om toppbloggere" gir meg assosiasjoner til (utelukkende) en sladderblogg, og bloggen er jo mye mer enn det. Syns den fortjener et mer "seriøst" navn, så blir det kanskje litt mindre enkelt å bare avfeie den som en blogg som bare sprer sladder og rykter (som jeg ser gjøres i diskusjoner bl.a på smått og stort om sosiale medier-gruppen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Loffeliten skrev:
 

Skulle i grunnen ønske BOTB skiftet navn - "blogg om toppbloggere" gir meg assosiasjoner til (utelukkende) en sladderblogg, og bloggen er jo mye mer enn det. Syns den fortjener et mer "seriøst" navn, så blir det kanskje litt mindre enkelt å bare avfeie den som en blogg som bare sprer sladder og rykter (som jeg ser gjøres i diskusjoner bl.a på smått og stort om sosiale medier-gruppen). 

Tror dessverre ikke et navnebytte vil ha så mye å si for hvordan «toppbloggerene» omtaler bloggen. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AntiBullshit skrev:
 

Tror dessverre ikke et navnebytte vil ha så mye å si for hvordan «toppbloggerene» omtaler bloggen. 

De vil nok dessverre være negative uansett,  for dokumentasjon på direkte juks og lureri blir uansett sett på som mobbing og hets. De lever i sin boble fra ti år tilbake mens verden og lovverket heldigvis har gått videre 😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loffeliten
12 minutter siden, AntiBullshit skrev:
 

Tror dessverre ikke et navnebytte vil ha så mye å si for hvordan «toppbloggerene» omtaler bloggen. 

Nei altså, LKE og denslags debattanter vil nok ikke bli mer positivt innstilt til bloggen uansett hva den heter :Knegg: Men "folk flest", gjerne? Syns ikke navnet oser av verken kvalitet eller seriøsitet, men det er muligens bare meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 1.11.2018 den 20.46, Loffeliten skrev:
 

Nei altså, LKE og denslags debattanter vil nok ikke bli mer positivt innstilt til bloggen uansett hva den heter :Knegg: Men "folk flest", gjerne? Syns ikke navnet oser av verken kvalitet eller seriøsitet, men det er muligens bare meg. 

Jeg er enig. Men hva annet kan BOTB hete egentlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...