Gå til innhold

Tyrkia ikke bra - Her kommer noen fakta


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg hadde et innlegg "Hva slags folk reiser til Tyrkia" for noen uker siden. Det er nå slettet ser jeg, og årsaken er vel at jeg snakket negativt om Tyrkia/tyrkere i "klartekst", denne "Hege" hadde vel fått for seg at det var rasistiske undertoner.... Hvordan hun hadde klart det, skjønner jeg ikke, da jeg f eks hyller grekere og greske øyer, og disse har samme etniske bakgrunn som tyrkerne.

For å gi min beskrivelse av Tyrkia som ferimål, og tyrkere, skal jeg heller liste opp faktaopplevelser derfra, UTEN å komme med personlige synspunkter.

1. Frekkhet:På flyplassen ved ankomst: Da står det drøssevis av "bagasjebærere" når man kommer ut med bagasjen, og de spør finurlig... Saga? Ving? Som om de gir inntrykk av at de representerer et reiseselskap, og således vil hjelpe til med bagasjen ut til en evt buss. Mange lar seg "bondefange" av dette svineriet, og lar de hjelpe, når de er ute, så skal de ha penger. En eldre dame nektet en gang å betale, og ble fysisk angrepet for det, noe jeg selv var vitne til.

2. Mat: En norsk familie i mitt reisefølge, bestående av foreldrene og tre barn... Etter fem dager, lå faren og to av barna på sykehus pga matforgiftning... det var faktisk en stygg "amøbesak" som rammet de....

3. Jeg så ved to tilfeller, at voksne tyrkere prøvde å beføle sjokkerte 13-14 årige jenter, både foran og bak...

4. Tror noen at det er en årsak til at Tyrkia kjemper for å bli medlemmer i EU, uten å være i nærheten av å lykkes? Kan det være behandlingen av politiske minoriteter, og deres syn på alminnelige menneskerettigheter?

Døm selv folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg har aldri vært i Tyrkia, og ønsker ikke å dømme noen folkeslag utfra dine opplevelser!

Bagasjebærerne som du beskriver finner man i mange andre land også, bl.a. finnes minst like frekke bagasjebærere i Hellas, i Tunisia etc etc. Da får man være påståelig på å få bære sin bagasje selv da vel! Jeg har aldri skjønt problemet med det! Man vet jo at de er der!?

Reiseguidene har stort sett "uniform, og står med lister å sjekker at de får med seg alle, reiseguider bærer ikke bagasjen din!

Matforgifting har jeg flere venner som har vært utsatt for i mange andre land en Tyrkia! Det er litt snakk om å være uheldig, og litt snakk om å ta sine forhåndsregler når man spiser i utlandet!

Jeg har selv blitt "klådd på", uten selv å ønske det i Tunisia, å sett + hørt om inpåslitne menn i voksen alder i flere andre land. Deriblandt også Hellas. Alle grekere eller menn fra tunisia gjør derimot ikke det fordet!

Hvorfor Tyrkia kjemper for å bli medlemmer i EU, uten å være i nærheten av å lykkes, kan jeg ikke uttale meg om, fordi jeg ikke kjenner til deres historie når det gjelder det!

Helt forståelig at man får avsky for ett land man har fått ett negativt inntrykk av ved selv å ha vært der og opplevd ting man ikke liker. Men fra det, til å si at Tyrkia generelt er ekkelt, "hvem reiser til Tyrikia"... Det er faktisk MANGE som reiser til Tyrkia! Mange helt normale mennesker. Noen gjør det aldri igjen, andre reiser gang etter gang etter gang!!! og stortrives. Jeg kjenner begge deler, både di som elsker Tyrkia og de ikke kunne tenke seg å reise dit.

Dømme bør man vel ikke gjøre før man har fått sin egen opplevelse av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aline:

Den type bagasjebærere finner man IKKE, jeg gjentar IKKE, på greske flyplasser.

Voksne menn som klår på 13-14 år gamle jenter, finne man IKKE, jeg gjentar IKKE, i Hellas.

Grekerne er et svært ærlig folk, med en utpreget grad av folkeskikk.

Hellas er forøvrig mangeårige medlemmer av EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også vært i Hellas Stig! DITT INNTRYKK er nettopp det! ditt inntrykk! Det vinnes uhøflige og frekke mennesker i Hellas såvel som du finner dem både i Paris og Norge!

Bagasjebærere som liksom bare skal være hjelpsomme, var der på flyplassen i Hellas. Men vi sa bare neitakk til hjelpen, og klarte utmerket vår bagasje selv!

Frekke og innpåslitne grekere finnes også! Jeg er kvinne, blond, og har vært i Hellas! Tro du meg, de finnes der og!

Mange grekere var ærlige folk, mange grekere hadde god folkeskikk. Men alle? nope!!

Jeg ønsker heller ikke å dømme alle tyrkere eller tyrker generelt til å være frekke, ufyselige mennesker før jeg VET at de er det! Men hva kommer det da av at så mange normale, nordiske mennesker stortrives i Tyrkia? er de rett og slett dumme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du påstå at det du har opplevd er standarden?

Hvordan kan du hevde at det ikke finnes bagasjebærere i Hellas, kun fordi at du ikke opplevde det. Det er en meget dårlig argumentasjonsteknikk du har må jeg si.

Da kan jeg si om Tykia:

Det finnes ikke bagasjebærere på tyrkiske flyplasser!!!! (Jeg har iallefall ikke sett noen.)

Det finnes ikke voksne menn som klår på 13-14 år gamle jenter i Tyrkia!!!! (Jeg så iallefall ingen)

Det finnes ingen som blir syke av maten i Tyrkia!!!!! (Vi ble det iallefall ikke, og vi har vært 3 ganger to voksne og 2 barn) Men så vidt jeg kan huske å ha lest i aviser var det en stor tarminfeksjon som gikk på en gresk øy for ikke så lenge siden.

Det jeg vil frem til er at alle finner sine feriemål, vi er forskjellige og har forskjellige behov, men vi kan ikke generalisere på den måten du gjør fordi om vi har dårlige opplevelser.

Vi hadde en heller dårlig ferie på Gran Canaria for noen år siden, men jeg dømmer ikke Spania og spanjoler nedenom og hjem fordi om vi hadde endel ubehagligheter med dem.

Nei slutt å generaliser og åpne øynene for at folk er forskjellige. Dessuten bør du vel bare være glad at ikke alle bare liker Hellas, så blir det litt mindre folk

Har vært i både Spania (forskjellige steder), Hellas og Tyrkia, og har likt meg godt de fleste steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare la være å dra til Tyrkia, da? Hvis du synes det er så fælt... Og heller la de som ønsker det, reise dit og gjøre opp sine egne meninger?

Jeg har ikke noe spesielt til overs for Tyrkia selv, men er jo ikke så sær at jeg ikke lar andre få lov til å ha sine egne meninger... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må jeg si meg enig med Stig. Har vært mye ute og reist, men Tyrkia er det verste stedet jeg har vært. Maken til sleipe og innpåslitne folk. (Sier ikke at alle tyrkere er sånn, men de fleste vi så). Det var ikke mulig å gå i fred på gata der, de dro oss inn i butikker og på restauranter. Og hvis vi ikke kjøpte noe ble de pottesure..Mente tydligvis at nordmenn var så stinne av penger så de kunne kjøpe omtrent hva som helst. Kommer aldri til å dra tilbake dit, mer slit enn ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette fx. Istanbul også? Kunne tenke meg en tur dit, men ikke noen charter-badeferie-type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Jeg må bare stötte Aline, det finnes masse innpåslitne mannfolk i Hellas, serlig om du er ung og blond jente!

I Tyrkia har jeg aldri värt og kommer ikke til å dra dit heller. Men min grunn er at jeg ikke vil bruke pengene mine i ett land som åpenlyst bryter mot menneskerettighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne menn som klår på 13-14 år gamle jenter, finne man IKKE, jeg gjentar IKKE, i Hellas.

I såfall er nok Hellas det eneste landet i verden der dette ikke skjer. Norge er ikke noe unntak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Istanbul vet jeg ikke. Kan hende det blir noen annet med en storby enn disse typiske turiststedene. Jeg var i Alanya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oppgitt

Oppgitt skjønner ikke hva sleipe bagasjebærere har med EU å gjøre...?

Visst kan jeg være enig i at Tyrkia ikke er noe paradis hva menneskerettigheter å gjøre, men det betyr faktisk (!) ikke at alle klår på småpiker. Hm - tenk det.

"Denne Hege" som du skriver er forøvrig en moderator som pleier å rimelig kontroll på reglene som gjelder her på KG, og hvis hun har fjernet det er det nok med grunn skal du se.

Forøvrig synes jeg innlegget ditt og tonen og holdningene dine er nedvurdering av en hele nasjon, du har hatt noen dårlige opplevelser, ja vel, det har vi alle, sist gang i Trondheim hadde jeg en dårlig ferieopplevelse, da hotellet snøt meg for en spesielt pent rom jeg hadde bedt om, og blitt lovt. Ikke dra til Trøndelag folkens!

Dessuten er det en nedvurdering av oss her på KG som du tror stoler på en generalisering av en hel nasjon.

Og du, neste gang du ser noen klår på andre, uansett alder og nasjonalitet, så grip inn da, ikke bare sett deg ned og vær sint på hele landet du befinner deg i.

Jeg har vært i Tyrkia og har bodd i Hellas, og jeg opplevde ikke det samme som deg - "just for the record" - og du, en ting til - det finnes drittsekker i Hellas også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er frekt er at norske mennesker klager over tyrkeres oppførsel.

Er det noen som er billige og umoralske så er det nordmenn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stig!

Nå er "denne Hege" her igjen. :)

Etter å ha lest denne tråden er det ikke mye jeg vil tilføye, du har fått fine svar her.

Det jeg slettet den gangen ble slettet fordi du omtalte et helt folkeslag på en svært negativ måte. Slik generalisering hører ikke noen steder hjemme, og helt klart ikke her på Kvinneguiden.

Du må også huske på at tyrkere og nordmenn har veldig forskjellig kultur.

Det er ikke dermed sagt at vår kultur er den beste i alle ting, selv om jeg er enig med deg i at voksne menn ikke skal klå på unge jenter.

Jeg vet ikke, men kan det være slik at i Tyrkia blir man regnet som relativt voksen når man er 13?

At vi her i landet har seksuell lavalder på 16 år betyr ikke at de har det i Tyrkia.

Dermed er det kanskje ikke galt der, i lovens forstand.

Hvordan kan de vite at vi her i Norge ser annerledes på det?

Uansett, å ta alle under en kam slik du gjorde i det forrige innlegget er helt klart skivebom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SMAKEN ER SOM BAKEN!

For min del, er jeg enig i noe av det som er blitt sagt.

Har vært i Tyrkia, og trivdes ikke. Følte oss (jeg og ei venninne) følte oss som "fritt vilt" der nede. Ble antastet i et mørkt smug en kveld, var helt mørkt og plutselig kom en fyr bakfra, en hånd i skrittet og en hånd på brystet. Ble først paff, men så illsint og lira av meg noen ufine gloser før jeg langa ut en høyre. Det funka. Enten skulle de selge oss noe, eller så skulle de ha oss med på diskotek. Trivelig i begynnelsen, men etterhvert ble jeg shitlei (for å si det på trøndersk..). Drar nok ikke tilbake dit, trives bedre i Spania.

Men som sagt, smaken er som baken. Noen liker Tyrkia, andre liker Hellas, andre liker Spania. Og sånn vil det alltid være..

Klems,

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, kom til å tenke på den halen av folk man ofte hadde i India, der samme kar kunne veksle penger, selge deg hasj eller selge deg silke. Men det var jo bare morsomt det da.

Selv trivdes jeg ikke spesielt godt i Kina, og det forteller jeg gladelig om, fordi ingen hadde fortalt meg det før jeg dro (hadde en meget romantisk illusjon av hvordan det skulle bli, etter alle de vakre kinesiske filmene jeg har sett) men i etterkant har jeg hørt det samme fra mange. En slik advarsel hindrer meg ikke i å reise noe sted, men dersom jeg selv synes noe skurrer, kan det være godt å vite at det er flere som har vanskeligheter med å komme overens med landet.

Så jeg reiser nok til Istanbul snart likevel. Men da er jeg i hvert fall obs på eventuelle bagasjebærere :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis til Istanbul du, jeg hadde det helt fantastisk der. Men du kan selvfølgelig bli rundlurt der, akkurat som alle andre steder med rike turister og en fattig befolkning. De aller fleste er ærlige og trivelige, men noen ønsker selvfølgelig å utnytte lettlurte turister. Vet om mange som har opplevd mye snusk i Athen for eksempel, men selv opplevde jeg ingenting de 6 ukene jeg bodde der, fordi vi var obs på de vanligste "turistfellene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...