Gå til innhold

Jeg klikker snart

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje ikke mye, men det er på det samme nivået som jeg ser mamma. Men i en vanlig uke så er vi på jobb / barnehage fra 8-16:30. Da har vi 2,5 time til å spise, se på Barne-TV osv med barnet. Når hun har lagt seg så bytter vi på å trene annen hver dag. Legg til litt husarbeid og jobbing så er det ikke noe tid til å være sosial på ukedagene. Ca 2 helger i mnd er vi på hytta.

Da sitter vi igjen med to helger i mnd hvor vi kan være sosiale med familie / venner, fikse ting og tang hjemme osv. Det er mulig at jeg er negativ, men det er grenser hva jeg har kapasitet til. Jeg har også foreslått for mannen at han kan ta med seg datteren vår og dra på besøk. Han kan se mammaen sin 3 ganger i uken for min del, men jeh orker ikke å involveres i det....

Anonymkode: 11577...e7d

Du velger jo ditt eget liv, så ikke ta det jeg skriver ille opp, for det er ikke ment sånn. Men jeg tenker at det er fullt mulig å tenke litt annerledes. Jeg er selv ikke et voldsomt sosialt vesen, men jeg har valgt å tenke litt annerledes etter at jeg fikk barn. Hva om hun kommer og henter barnet  hver mandag kl. 07.30 og passet barnet til dere kom hjem fra jobb 16.30? En plass ekstra ved middagsbordet merker man ikke voldsomt. Så kunne hun lest for barnet mens dere ryddet opp etter middag. Hun sitter i stuen og drikker en kaffe mens hun veksler noen ord med sønnen sin, du setter på en vask/trener eller tar litt kaffe med dem. I stedet for å tenke: Jeg har besøk, herregud så slitsomt, så kan du jo tenke at det er ok med en bestemor som passer mens du får støvsugd oppe, eller til og med at barnet ditt er heldig som får et så nært forhold til mormoren sin.

En fast rutine på noe sånt ville gjort flere ting:

1. Besteforeldrene sine husker man resten av livet. Du ville gitt barnet ditt noe hun kommer til å verdsette til hun dør.

2. Du kan ha god samvittighet fordi mormoren til barnet ditt får oppleve et nært og godt forhold til familien sin.

3. Hvis du synes det blir mye å se henne en time eller to i uken på ettermiddagen, kan du bruke den tiden til å gjøre noe i huset mellom noen ord. Da er du til stede, men får gjort noe effektivt i tillegg.

4. Barnet får litt færre timer i barnehage og flere timer med en voksenperson som gir henne masse oppmerksomhet.

Det er jo ikke sånn at du trenger å skifte personlighet, du kan bare tenke litt annerledes.

Anonymkode: cf29b...8a8

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joda, hun snakker med mannen / datteren 2-3 ganger i uken. Og jeg har hjulpet henne med å kjøpe stedet hun skal flytte, og da ringte hun meg i snitt 3 ganger om dagen i en mnd....

Så bra for dere!

Men du unngår glatt å kommentere alt det andre jeg skrev til deg? Beklager at jeg er krass, men jeg synes det er på tide å bli voksen nå. Hun er bestemoren til ditt barn. familie. Slapp av og vær glad for at dere får hjelp. :)

Anonymkode: 825bc...39d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at datteren din er HELDIG!

Og at du er urimelig.

Anonymkode: 1632a...2c4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager at jeg er krass, men jeg synes det er på tide å bli voksen nå. Hun er bestemoren til ditt barn. familie. Slapp av og vær glad for at dere får hjelp. :)

👍

Barn har godt av å ha et forhold til besteforeldre. Min egen bestemor reddet meg gjennom oppveksten min, jeg hadde aldri i verden klart meg uten henne, og dette var en bestemor som ikke min mor var så begeistret for.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du velger jo ditt eget liv, så ikke ta det jeg skriver ille opp, for det er ikke ment sånn. Men jeg tenker at det er fullt mulig å tenke litt annerledes. Jeg er selv ikke et voldsomt sosialt vesen, men jeg har valgt å tenke litt annerledes etter at jeg fikk barn. Hva om hun kommer og henter barnet  hver mandag kl. 07.30 og passet barnet til dere kom hjem fra jobb 16.30? En plass ekstra ved middagsbordet merker man ikke voldsomt. Så kunne hun lest for barnet mens dere ryddet opp etter middag. Hun sitter i stuen og drikker en kaffe mens hun veksler noen ord med sønnen sin, du setter på en vask/trener eller tar litt kaffe med dem. I stedet for å tenke: Jeg har besøk, herregud så slitsomt, så kan du jo tenke at det er ok med en bestemor som passer mens du får støvsugd oppe, eller til og med at barnet ditt er heldig som får et så nært forhold til mormoren sin.

En fast rutine på noe sånt ville gjort flere ting:

1. Besteforeldrene sine husker man resten av livet. Du ville gitt barnet ditt noe hun kommer til å verdsette til hun dør.

2. Du kan ha god samvittighet fordi mormoren til barnet ditt får oppleve et nært og godt forhold til familien sin.

3. Hvis du synes det blir mye å se henne en time eller to i uken på ettermiddagen, kan du bruke den tiden til å gjøre noe i huset mellom noen ord. Da er du til stede, men får gjort noe effektivt i tillegg.

4. Barnet får litt færre timer i barnehage og flere timer med en voksenperson som gir henne masse oppmerksomhet.

Det er jo ikke sånn at du trenger å skifte personlighet, du kan bare tenke litt annerledes.

Anonymkode: cf29b...8a8

<3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra for dere!

Men du unngår glatt å kommentere alt det andre jeg skrev til deg? Beklager at jeg er krass, men jeg synes det er på tide å bli voksen nå. Hun er bestemoren til ditt barn. familie. Slapp av og vær glad for at dere får hjelp. :)

Men da kan jeg være like krass tilbake. Det oppleves ikke som hjelp. Hun er en super dame, det er ikke det. Men hun er en eldre dame, som ikke kjører bil, og hun har definitivt ikke energi til å passe en 4 åring alene en hel dag som flere foreslår. En time eller to alene med barnet så er hun utslitt.

Jeg vil selvfølgelig at datteren vår skal ha et godt forhold til bestemor, og det er definitivt ikke et mål å stenge henne ut fra livet vårt.

Men skal hun på besøk til oss må hun enten ta toget, og bli hentet der, ellers så må jeg kjøre henne frem og tilbake. Det spiser av tid jeg ikke har.

Og med tanke på at jeg har bikket 40, så er jeg ganske sikker på at jeg har blitt voksen. Både i hodet, og i alder 😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

👍

Barn har godt av å ha et forhold til besteforeldre. Min egen bestemor reddet meg gjennom oppveksten min, jeg hadde aldri i verden klart meg uten henne, og dette var en bestemor som ikke min mor var så begeistret for.

Jeg er helt enig at barn har godt av å ha et forhold til besteforeldrene sine. Og jeg liker damen jeg. Jeg trenger bare ikke å ha henne på besøk mer enn et par ganger i mnd 😊

AnonymBruker
Skrevet

Herregud så misunnelig jeg er! Jeg var kjempeglad i svigermoren min (etter at vi hadde hatt noen krangler og blitt ordentlig kjent med hverandre), og synes det er kjempetrist at mine barn ikke vil huske henne ettersom hun døde da de var små.

Da jeg var liten pleide vi å gå hjem til bestemor etter skolen og spiste ettermiddagsmat hos henne, gjøre lekser og lage middag sammen. Så kom foreldrene mine dit, og alle spiste middag sammen. Vi pleide å hjelpe henne med husarbeid, og gikk i butikken for henne. Vi lærte masse nyttig som jeg som voksen er supertakknemlig for. 

Anonymkode: 2b2f9...b13

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så misunnelig jeg er! Jeg var kjempeglad i svigermoren min (etter at vi hadde hatt noen krangler og blitt ordentlig kjent med hverandre), og synes det er kjempetrist at mine barn ikke vil huske henne ettersom hun døde da de var små.

Da jeg var liten pleide vi å gå hjem til bestemor etter skolen og spiste ettermiddagsmat hos henne, gjøre lekser og lage middag sammen. Så kom foreldrene mine dit, og alle spiste middag sammen. Vi pleide å hjelpe henne med husarbeid, og gikk i butikken for henne. Vi lærte masse nyttig som jeg som voksen er supertakknemlig for. 

Anonymkode: 2b2f9...b13

Ja, men du kunne gå dit. Som jeg skrev tidligere å kommer hun til å bo en halv time unna med bil.

Det blir litt forskjell da. Jeg har mange ganger skrevet at jeg vil at barnet skal ha et godt forhold til bestemor, bare ikke komme til oss flere ganger i uken, og bygge sitt sosiale liv rund oss.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men du kunne gå dit. Som jeg skrev tidligere å kommer hun til å bo en halv time unna med bil.

Det blir litt forskjell da. Jeg har mange ganger skrevet at jeg vil at barnet skal ha et godt forhold til bestemor, bare ikke komme til oss flere ganger i uken, og bygge sitt sosiale liv rund oss.

Forstår deg godt jeg. Men forstår også de andre som kommenterer her ☺

Anonymkode: 498ec...207

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier så er jeg i ferd med å klikke, og lurer på om jeg er urimelig og bare bør ta meg sammen.

For meg er et normalt forhold til mamma at vi ses ca 1-2 ganger i mnd, og at hun er en veldig avslappet bestemor som datteren vår setter stor pris på.

Nå er mannen min sin mamma på vei til å flytte mye nærmere oss. Hun har bodd 7 timer unna, og kommer nå til å bo ca 30 min unna. Så nå sitter jeg her på påskefjellet og hører på alle planene hun har når hun flytter. Hun skal være med på å hente i barnehagen, komme på middager på fredager (for da kan hun være med på datteren vår sin aktivitet først)

Jeg får helt pusteproblemer, jeg orker ikke å ha mamma så tett, og tenker akkurat det samme om svigermor. Hun har forventninger til en haug med familieaktiviteter, at jeg skal hjelpe til med med masse ting osv. 

Først nå er det flytting, pakke ned, pakke opp, hjelpe til å kjøpe og montere møbler osv. I tillegg har mannen ikke førerkort, så alle forventningene havner på meg. Og jeg kjenner at jeg hyler inne i meg. Jeg har nok til vanlig med full jobb, barn, hus osv om vi ikke skal ha ei dame som bygger livet vårt rundt oss i tillegg.

Mannen syns dette er vanskelig, han syns også hun blir intens, men har ikke lyst til at hun skal bli lei seg.

Akkurat nå så klarer jeg ikke å snu dette til noe positivt. Så hva skal man gjøre med dette uten at damen skal bli lei seg og fornærmet?? 😖

Jeeez, nettopp grunnen til at vi bor mangfoldige timer/flytur unna svigers. Elsker de, og de er fantastiske for barna, men herregud, en lang lunch med svigermor er krevende, kunne aldri tenke meg henne som nabo! 

Anonymkode: c7448...456

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle som kommenterer her veit ingenting om ditt liv og din hverdag. Jeg skjønner godt at det blir for mye. Du skal først og fremst prioritere barnet, deg selv og din mann, ikke svigemor. Hun burde forstå og respektere det, man må bare legge fram på en ordentlig måte at tiden ikke strekker til. Og jeg tenker at det kanskje er lurt å ikke gå inn for hardt med masse kontakt i starten, for det kan bli konflikter av det også hvis det går så mye ut over dere. 

Anonymkode: b8477...afa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare husk at du også lærer barnet ditt at man ikke trenger å se foreldre mer enn 2 ganger i mnd fordi man har det "travelt". Jeg er selv 40 og med tre barn, som nå begynner å bli store, det vi har investert i tid med besteforeldre har vi igjen for nå. De to eldste avlaster faktisk med besteforeldrene, stikker innom og ringer, selvom de er tenåringer. De viser omsorg og prioriterer tid med familien selv om de har det travelt med skole, jobb, venner og trening. 

Håper de fortsetter med det, den dagen vi blir eldre og kanskje ikke har dagene fylt opp av jobb, venner, trening osv men har mange "tomme" dager foran oss feks pga helse. Ingen vet hva livet bringer. 

Så forslagene over her om å prøve å snu det å få henne nærmere, se det som en ressurs kan være bra både for dere, barnet deres og henne.

I tillegg går det an å sjekke om det er noen eldre klubber i nærheten av der hun bor slik at hun kan få et eget nettverk. 

Anonymkode: 47c11...30c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare husk at du også lærer barnet ditt at man ikke trenger å se foreldre mer enn 2 ganger i mnd fordi man har det "travelt". Jeg er selv 40 og med tre barn, som nå begynner å bli store, det vi har investert i tid med besteforeldre har vi igjen for nå. De to eldste avlaster faktisk med besteforeldrene, stikker innom og ringer, selvom de er tenåringer. De viser omsorg og prioriterer tid med familien selv om de har det travelt med skole, jobb, venner og trening. 

Håper de fortsetter med det, den dagen vi blir eldre og kanskje ikke har dagene fylt opp av jobb, venner, trening osv men har mange "tomme" dager foran oss feks pga helse. Ingen vet hva livet bringer. 

Så forslagene over her om å prøve å snu det å få henne nærmere, se det som en ressurs kan være bra både for dere, barnet deres og henne.

I tillegg går det an å sjekke om det er noen eldre klubber i nærheten av der hun bor slik at hun kan få et eget nettverk. 

Anonymkode: 47c11...30c

Og det er helt greit. Nå sporer jeg kanskje litt av, men på de tingene har jeg et veldig avklart forhold til min egen mor rundt dette. Jeg er også over 40, og har derfor foreldre som er pensjonister. Det er flere år siden nå jeg og mamma diskuterte forventninger rundt "oppfølging" når hun ble eldre. Vi er helt enige om at jeg ikke er ansvarlig for å være hennes sosiale kontakt ut i verden, like lite som hun har ansvar for meg. Vi er enige om at vi aldri skal bo helt i nærheten av hverandre, og får hun en dag behov for tjenester så kjøper vi det, og ikke forventer at barn skal stille opp for voksne foreldre.

Og det er helt greit om datteren min lærer det samme. Hun skal besøke meg fordi hun har lyst, ikke fordi hun føler at hun må. Jeg kommer også til å være helt tydelig på at hun aldri skal føle et ansvar for å passe på meg når den dagen kommer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes mannen din må få seg lappen på bil snarest (om det ikke er medisinske årsaker til det). Jo eldre hun blir jo mer kjøring må dere hjelpe med; til butikk, lege, frisør etc...det vil avlaste deg en god del om han bidro med kjøring, 

Anonymkode: 8f8fd...5d0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes mannen din må få seg lappen på bil snarest (om det ikke er medisinske årsaker til det). Jo eldre hun blir jo mer kjøring må dere hjelpe med; til butikk, lege, frisør etc...det vil avlaste deg en god del om han bidro med kjøring, 

Anonymkode: 8f8fd...5d0

Det er vi helt enig!😂

Han skal komme i gang med det nå. Han innrømmer at det bare er latskap. Vi har alltid bodd så sentralt at bil har vært unødvendig. Men med et barn som vokser og skal være med på aktiviteter, i tillegg til mammaen sin så skal vi pokker meg dele på det 😆

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Huff, dette var trist å lese. Å synes det er forferdelig at en besteforelder skal få se barnebarnet sitt hver uke, er ut av min fatteevne! At dere er voksne og har fått barn, betyr ikke at dere tre lever i en isolert verden, hvor annen nær slekt nærmest må søke visum for å være med dere i naturlige former.... Forferdelig egoistisk samfunnet begynner å bli.... :( Blir lei meg langt inn i hjerteroten. Jeg selv hadde svigermor boende i nabohuset, og selv om det kunne bli mye, er jeg så evig takknemlig fordi mye hun betydde for barnet mitt, samt mannen min (og etterhvert meg). Nr 2 fikk dessverre aldri møtt henne! Nå tar vi vare på svigerfar etter beste evne! Handler med han, inviterer på middag, kjører på bilturer med han - både med og uten barn. Vi går begge i full jobb, men kunne aldri tenkt tanken en gang at dette var en belastning og ødela hele "rutinen" og hverdagen vår. Gir aldri mannen min dårlig samvittighet for å prioritere faren sin litt. Mine foreldre er hos oss ca 1-2 ganger i uka, eller vi drar innom dem :) Av og til mer, av og til mindre :) 

Anonymkode: b742d...22a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da kan jeg være like krass tilbake. Det oppleves ikke som hjelp. Hun er en super dame, det er ikke det. Men hun er en eldre dame, som ikke kjører bil, og hun har definitivt ikke energi til å passe en 4 åring alene en hel dag som flere foreslår. En time eller to alene med barnet så er hun utslitt.

Jeg vil selvfølgelig at datteren vår skal ha et godt forhold til bestemor, og det er definitivt ikke et mål å stenge henne ut fra livet vårt.

Men skal hun på besøk til oss må hun enten ta toget, og bli hentet der, ellers så må jeg kjøre henne frem og tilbake. Det spiser av tid jeg ikke har.

Og med tanke på at jeg har bikket 40, så er jeg ganske sikker på at jeg har blitt voksen. Både i hodet, og i alder 😊

Da burde mannen din tatt lappen, slik at du ikke blir privatsjåfør for mann og unger også 😉

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg er motsatt. Jeg er normalt hyggelig altså, men tvangssosialisering med familie, og ha de tett på meg orker jeg ikke. 

Ikke mann og barn heller?? ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke mann og barn heller?? ;)

Og for ikke å snakke om når dine barn får familie.... ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...