Thyra Skrevet 6. april 2017 #41 Skrevet 6. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i utgangspuntet på din side, men urin fra kastrert katt stinker definitivt. For du finner den som regel ikke fersk Anonymkode: 2f121...edb De få gangene jeg har oppdaget uhell fra kattunger og kastrerte katter har det IKKE stinket ihvertfall. En gang i blandt har det blitt lukt i kattedoen, særlig om jeg har brukt billig sand. Har alltid oppdaget den mens den var fersk. Nå har jeg riktignok jeller aldri bodd med en katt som har tisset over alt hele tiden.. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #42 Skrevet 6. april 2017 1 minutt siden, Thyra skrev: De få gangene jeg har oppdaget uhell fra kattunger og kastrerte katter har det IKKE stinket ihvertfall. En gang i blandt har det blitt lukt i kattedoen, særlig om jeg har brukt billig sand. Har alltid oppdaget den mens den var fersk. Nå har jeg riktignok jeller aldri bodd med en katt som har tisset over alt hele tiden.. Åja, nei jeg har en katt som reagerer veldig på når barnet mitt får sove i min seng(pga sykdom/mareritt). Da tisser hun over alt. Hun/jeg/vi hadde store problemer før vi fikk kastrering og dyrlegehjelp. Kattens tissing inne nå får bare står sin prøve, for jeg må jo prioriterer barnet over katten. Det er skjelden hun føler seg truet om sovplassen, poenget er bare at det lukter selv om katten er kastrert. Min katt tisser heller ikke over alt hele tiden, men når hun gjør det merker jeg det godt! Men både jeg og katten kjenner årsaken, så det er ikke noen big deal. Hun stortrives ellers. Anonymkode: 2f121...edb 1
Thyra Skrevet 6. april 2017 #43 Skrevet 6. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åja, nei jeg har en katt som reagerer veldig på når barnet mitt får sove i min seng(pga sykdom/mareritt). Da tisser hun over alt. Hun/jeg/vi hadde store problemer før vi fikk kastrering og dyrlegehjelp. Kattens tissing inne nå får bare står sin prøve, for jeg må jo prioriterer barnet over katten. Det er skjelden hun føler seg truet om sovplassen, poenget er bare at det lukter selv om katten er kastrert. Min katt tisser heller ikke over alt hele tiden, men når hun gjør det merker jeg det godt! Men både jeg og katten kjenner årsaken, så det er ikke noen big deal. Hun stortrives ellers. Anonymkode: 2f121...edb Kan ikke katten også få sove i senga med dere så den slipper å bli sjalu? Eller er barnet så lite at du er redd for at katten skal legge seg på ansiktet til barnet så han/hun ikke får puste?
PaperFlower Skrevet 6. april 2017 #44 Skrevet 6. april 2017 Trådstarter! Jeg vet ikke om du fortsatt følger med på tråden men prøver likevel. Har du prøvd en kattedo med veldig lav kant? Kanskje starte med et brett, med så lav/ikke-eksisterende kant som du kan finne? Kanskje det hadde hjulpet å veldig sakte, veldig trinnvis, lære katten at det er i kattedoen den skal tisse? Prøv med veldig lite sand i starten, sånn at brettet/"kassen" ligner mest mulig på et vanlig gulv. Kjøp gjerne flere, plasser den på alle de stedene katten liker å gjøre sitt fornødne. Nå husker jeg ikke hva det heter, men du kan kjøpe en spesiell såpe(eller er det bare "parfyme"spray, mon tro?) på dyrebutikker som nøytraliserer lukt fra katteurin. Selv om vi mennesker vasker til vi ikke lukter det noe mere, vil katten fortsatt lukte det med mindre vi bryter ned det som skaper urinlukten. Et annet tips er å være veldig flink til å rydde opp klær o.l. som ligger på gulvet. Selv mine katter, som i utgangspunktet er flinke til å gå i kassen, kan bli fristet til å tisse på klær og lignende som ligger på gulvet. (Sier dette siden du nevnte at katten tisser i kleshauger.) Det er jo uansett en god vane å ikke la klær ligge på gulvet. Har dyrlegen tatt røntgen av pusen? Min katt hadde noen svære urinsteiner i blæra si som vi fant på røntgen, etter mange runder frem og tilbake med å finne ut hvorfor pus tisset overalt. Han var ikke hoven, fikk ikke vondt når han ble klemt på av dyrlegen, og antibiotika fungerte ikke. Riktignok hadde min katt litt blod i urinen også, men det var pga. irritasjon fra steinene. Hvis din katt er relativ ung så kan det jo hende disse steinene er såppass nye at han ikke har blod i urinen, men at de likevel irriterer katten. Når en katt har det vondt når den tisser, vil den begynne å unngå der den tisser, og heller prøve å tisse på nye steder. Problemet er jo at det ikke fungerer, for det gjør jo vondt uansett hvor den tisser. Så da vil den fortsette å lete og lete. Og en siste ting, du sier du har prøvd forskjellige kasser. Har du prøv å ha forskjellige kasser samtidig? F.eks. et par i dette rommet, en annen i dette rommet, og en helt annen type i dette rommet... Prøv å ha så mange forskjellige samtidig som du bare orker. Mine katter bruker 2 til å bæsje i og 1 til å tisse i. Disse står på forskjellige steder sånn at de kan velge litt selv. Dette ble langt, men håper du leser. 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #45 Skrevet 6. april 2017 Akkurat nå, Thyra skrev: Kan ikke katten også få sove i senga med dere så den slipper å bli sjalu? Eller er barnet så lite at du er redd for at katten skal legge seg på ansiktet til barnet så han/hun ikke får puste? Jo, jeg oppmuntrer og inviterer katten opp. Vi er alle tre glade i hverandre, og senga er stor. Katten passer godt på den lille og er meget hengiven til oss begge to, men at vi alle er i samme seng fungerer tydeligvis ikke. Katten får ekstra oppmerksomhet når barnet skal sove/sover/ har sovet, nettopp for at hun ikke skal føle seg utskviset. I følge dyrlegen strider dette mot hennes trygge vane, og derfor blir det er problem. Men hun mener også at dette like gjerne kan skyldes at katten merker at noe er galt med barnet som hun er så glad i. Anonymkode: 2f121...edb
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #46 Skrevet 6. april 2017 Min eks hadde katt men huff for en lukt det ble av dokassen. Følte man bodde i en utedo til slutt. Anonymkode: 527dc...6f3
Thyra Skrevet 6. april 2017 #47 Skrevet 6. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, jeg oppmuntrer og inviterer katten opp. Vi er alle tre glade i hverandre, og senga er stor. Katten passer godt på den lille og er meget hengiven til oss begge to, men at vi alle er i samme seng fungerer tydeligvis ikke. Katten får ekstra oppmerksomhet når barnet skal sove/sover/ har sovet, nettopp for at hun ikke skal føle seg utskviset. I følge dyrlegen strider dette mot hennes trygge vane, og derfor blir det er problem. Men hun mener også at dette like gjerne kan skyldes at katten merker at noe er galt med barnet som hun er så glad i. Anonymkode: 2f121...edb Det er så godt å lese om katter som virkelig blir elsket og ivaretatt. Det er alt for mange som ikke klarer å se verdien i en katt. Og den kjærligheten de gir oss. 4
Thyra Skrevet 6. april 2017 #48 Skrevet 6. april 2017 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min eks hadde katt men huff for en lukt det ble av dokassen. Følte man bodde i en utedo til slutt. Anonymkode: 527dc...6f3 Det er jo bare å skifte sand og vaske den litt oftere. Eller kjøpe bedre sand. Ellers så lukter det jo ikke akkurat blomster av menneskers do heller... Endret 6. april 2017 av Thyra 6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #49 Skrevet 6. april 2017 1 minutt siden, Thyra skrev: Det er så godt å lese om katter som virkelig blir elsket og ivaretatt. Det er alt for mange som ikke klarer å se verdien i en katt. Og den kjærligheten de gir oss. Ja, menge katter mangler dette gode livet. Katten vår har hatt store tisseproblem, og de er ikke helt borte,men mye bedre. Men man velger ikke å gi en katt et midlertidig hjem. Man får stå løpet ut alle sammen som den familien man er Anonymkode: 2f121...edb 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #50 Skrevet 6. april 2017 34 minutter siden, Thyra skrev: De få gangene jeg har oppdaget uhell fra kattunger og kastrerte katter har det IKKE stinket ihvertfall. En gang i blandt har det blitt lukt i kattedoen, særlig om jeg har brukt billig sand. Har alltid oppdaget den mens den var fersk. Nå har jeg riktignok jeller aldri bodd med en katt som har tisset over alt hele tiden.. Jeg har samme erfaring. Det lukter kattetiss om man er nærme nok men vil ikke kalle det en stank. Bortsett fra en gang da en fremmed pus kom seg inn og min pus bestemte seg å markere territoriet sitt på skoene mine Men om jeg har forstått det riktig så har markeringen en mye sterkere lukt en bare vanlig urin. Anonymkode: 126c1...e15
Kontormus Skrevet 6. april 2017 #51 Skrevet 6. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler med deg! Vi hadde en slik katt, vi også.Dette var en rasekatt, fra en tilsynelatende ryddig oppdretter. Var ifølge oppdretter helt stueren når vi hentet den 16 uker gammel. Har hatt flere katter før, og har aldri hatt det problemet. Denne katten tisset over alt. Vi har veldig stort hus, og veldig åpen løsning, så vi fikk ikke begrenset oppholdsplassen til katten. Vi satt inn flere kattedoer (oppe og nede), men den brukte ikke disse overhodet. Ikke var den så lett å lese heller, plutselig bare tisset den. Det var ingenting fysisk galt med katten, og den virket glad og trygg og kosete. Ungene var veldig glad i den, det ble ikke jeg (jeg forbandt den kun met tiss og bæsj). Vi prøvde ca tre måneder, før vi gav opp. Vi fikk levere den tilbake til oppdretter, som skulle bruke den i avl Hadde ikke oppdretter tatt henne tilbake, hadde hun nok fått en siste tur til dyrlegen. Så kynisk er jeg faktisk! Anonymkode: 51f3a...dcf Trolig havnet katten i et miljø den trivdes dårlig i, fremfor at det var noe galt med katten. Katters toalettvaner er heller ikke arvelig. 3
Cleopatra. Skrevet 7. april 2017 #52 Skrevet 7. april 2017 Er så lei av folk på kg og også selvsagt generelt, som tar så lett på dyrehold. Omplasser den heller til noen som tar det på alvor. Kanskje ikke pus er helt frisk. 5
ukjentjente Skrevet 7. april 2017 #53 Skrevet 7. april 2017 Egentlig vil kjerringa bare bli kvitt katten. Hadde hun vær ordentlig glad i den og flink med dyr så hadde hun prøvd absolutt alt før man i det hele tatt tenker i de baner som hun gjør. Hvorfor i det hele tatt gjøre det.. Synes så mange folk får seg dyr uten å tenke på at dette medfører et ansvar!! Man fjerner ikke bare dyret når det ikke er en gjenstand som oppører seg akkurat slik som det passer en! Blir også grådig provosert av folk som putter dyra vekk når se får unger osv fordi et dyr tydeligvis ikke passer inn i den nye livsstilen.. Ikke få dere dyr!!! Håper katten blir reddet vekk fra denne familien hvertfall. 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #54 Skrevet 7. april 2017 9 timer siden, tussi84 skrev: Ingen av delene er noe alternativ. Tre og fire er helt utelukket. Har dere kattedo? Har dere prøvd annen type sand? Føler katten seg utrygg? Er den kastrert? Det finnes mange sider på Internett om katter som tisser inne. Les deg opp litt.. En katt er ikke en gjenstand men et levende vesen som fortjener masse kjærlighet og omsorg hele livet. Man avliver ikke en katt fordi det ikke passer lenger eller fordi katten er helt slik dere ønsker. "Les deg opp litt på internett" - er det ikke det hun prøver på da, med å spørre direkte om råd? Dette er en omplassert katt, trolig ganske voksen. Ville vært fint om noen har kunnskap/erfaring om det går an å lære voksne katter nye vaner som dette? Anonymkode: 9f682...cf5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #55 Skrevet 7. april 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Eh...hva med å finne ut hvorfor pusen tisser inne? Dyrlegen feks for å utelukke uvi. Det kan hjelpe med å bytte sand, få do med lokk, flytte kassen, renske kassen hver dag, fjerne stress, gi mef oppmerksomhet osv. Også er avlivning det eneste du kom på? Og du kan ikke kaste ut katten å tvinge den til å bo ute. Hva faen er galt med deg?! Kjenner du til Google eller er du bare usedvanlig lite løsningsorientert? Anonymkode: 864c6...586 og hva faen er galt med deg?! har du giddet lese noe i tråden eller velger du ignorere at TS har vært i kontakt med veterinær? flyttet kassen rundt? testa flere typer sand? hatt flere kasser? Skal du først komme å belære noen, og fortelle dem hvor feil dem tar, så får du faktisk lese deg opp å komme med noen NYE råd i stedet for å ramse opp alt dem har prøvd. Anonymkode: a9939...5ba 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #56 Skrevet 7. april 2017 Ville tatt med katten til en annen veterinær. Om katten tisser seg ut når den koser på fanget er det sykdom etter min erfaring. Akkurat som leger kan veterinærer også overse symptomer, så her bør du få en second opinion. Anonymkode: 31942...035 3
Gjest GulSol Skrevet 7. april 2017 #57 Skrevet 7. april 2017 8 timer siden, Thyra skrev: De få gangene jeg har oppdaget uhell fra kattunger og kastrerte katter har det IKKE stinket ihvertfall. En gang i blandt har det blitt lukt i kattedoen, særlig om jeg har brukt billig sand. Har alltid oppdaget den mens den var fersk. Nå har jeg riktignok jeller aldri bodd med en katt som har tisset over alt hele tiden.. Tro meg - DET STINKER!
Gjest Sugemerke Skrevet 7. april 2017 #58 Skrevet 7. april 2017 8 timer siden, Thyra skrev: Jeg går ut i fra at du driter i st katten fortjener bedre. Men prøv å sett deg i barnets sted. Din (muligens beste) venn skal drepes fordi noen har bestemt det og det er ingenting du kan gjøre med det. Og nei, jeg sier ikke at det er bedre å drepe katten og lyve om det. Jeg går ut i fra det TS skriver og det er at de har vært hos dyrlege, de har forsøkt alt og at ingenting fungerer. Altså katten har det så bra som den kan få det, men tisser fortsatt inne. Ungene kommer nok over det. Jeg har per dags dato enda ikke møtt barn som er traumatisert av en avlivet katt så lenge foreldrene har gjort dette på en human måte og forklart barna skikkelig hva som har skjedd.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #59 Skrevet 7. april 2017 Bare et artig poeng til debatten om kattepiss stinker eller ikke: De som er smittet av toxoplastmose synes ikke kattepiss lukter så vondt lengre.... 🙄 Anonymkode: 22591...e78 2
Thyra Skrevet 7. april 2017 #60 Skrevet 7. april 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare et artig poeng til debatten om kattepiss stinker eller ikke: De som er smittet av toxoplastmose synes ikke kattepiss lukter så vondt lengre.... 🙄 Anonymkode: 22591...e78 Tja. Da trenger jeg ihvertfall ikke å bekymre meg for å bli smittet for første gang om jeg skulle bli gravid... Jeg synes forøvrig ikke at fersk urin lukter så ille verken fra mennesker eller dyr, med unntak av kjønnsmodne hanndyr som markerer og når urinens eier er lett dehydrert. Tror dette også har litt å gjøre med hvilke lukter man er vant til. Bonden kjenner ikke fjøslukt og mange kjenner ikke at de selv lukter svette eller hvitløk. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå