Gå til innhold

Problemer med barnas katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et år siden skaffet vi oss katt. Den forrige eieren sa at den var husren, men etterhvert oppdaget vi at den tisser overalt inne. Sofaen, klær som ligger på badet, på dyner etc. Det var helt ekstremt, men ungene hadde blitt så glade i dem, så vi ville forsøke å ha den litt til. De siste månedene har vi passet på å holde dørene til stua og soverommene lukket hele tida slik st katten bare kan være i gangen og på badet, samt i kjelleren. Det er stressende fordi vi hele tida må passe på at ungene lukker dørene, og når vi har besøk, er det nesten umulig å få til. Det har jo blitt mye bedre etter at vi begynte å lukke dørene, men nå skulle jeg vaske i kjelleren (bare en slags gang), og oppdaget at den hadde tisset flere steder på gulvet. Nå er jeg veldig i tvil om hva vi skal gjøre. Ungene er glade i katten, og hun på 5 kommer til å bli helt knust hvis noe skjer med den. Ser for meg at vi har følgende alternativ:

1) Fortsette som nå.

2) La den bare være ute. Dere synes jeg er vanskelig fordi den er vant til å være inne. Den sover på det varme badegulvet på natta, og jeg tror ikke jeg klarer å stenge den ute.

3) Forklare situasjonen for barna og ta den med til dyrlegen for avlivning.

4) La den "forsvinne"..,,altså ta den med til dyrlegen for avlivning, men at den offisielle forklaringen til ungene blir at den bare har forsvunnet ("kanskje gått inn i et annet hus" el.l).

Nå trenger jeg gode råd altså! 

Anonymkode: 06df3...652

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er den kastrert?
Er den fornøyd med plasseringen av kassen?
Er alle i huset snille med katten?Føler den seg trygg?

Anonymkode: 2f121...edb

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

For det første, det er ikke barnas katt. Det er deres katt. Barn har ikke dyr, voksne har.

Dere skal ikke slutte å slippe katten inn. Det skal dere ikke på noen måte gjøre. Synes heller ikke noe om hverken alternativ 3 eller 4. Les heller rundt på nettet om hvordan dere kan lære en katt å bruke kattedo. Følg med på katten og løft den til doen hver gang det ser ut som den skal tisse er en god start. Pass på at doen til pus alltid er ren. Les litt her

http://www.whiskas.com/CatsCorner/Article/House-Training-Your-Cat

Anonymkode: 126c1...e15

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For et år siden skaffet vi oss katt. Den forrige eieren sa at den var husren, men etterhvert oppdaget vi at den tisser overalt inne. Sofaen, klær som ligger på badet, på dyner etc. Det var helt ekstremt, men ungene hadde blitt så glade i dem, så vi ville forsøke å ha den litt til. De siste månedene har vi passet på å holde dørene til stua og soverommene lukket hele tida slik st katten bare kan være i gangen og på badet, samt i kjelleren. Det er stressende fordi vi hele tida må passe på at ungene lukker dørene, og når vi har besøk, er det nesten umulig å få til. Det har jo blitt mye bedre etter at vi begynte å lukke dørene, men nå skulle jeg vaske i kjelleren (bare en slags gang), og oppdaget at den hadde tisset flere steder på gulvet. Nå er jeg veldig i tvil om hva vi skal gjøre. Ungene er glade i katten, og hun på 5 kommer til å bli helt knust hvis noe skjer med den. Ser for meg at vi har følgende alternativ:

1) Fortsette som nå.

2) La den bare være ute. Dere synes jeg er vanskelig fordi den er vant til å være inne. Den sover på det varme badegulvet på natta, og jeg tror ikke jeg klarer å stenge den ute.

3) Forklare situasjonen for barna og ta den med til dyrlegen for avlivning.

4) La den "forsvinne"..,,altså ta den med til dyrlegen for avlivning, men at den offisielle forklaringen til ungene blir at den bare har forsvunnet ("kanskje gått inn i et annet hus" el.l).

Nå trenger jeg gode råd altså! 

Dette var alle alternativene du kom på?? Hvor to av 4 er avliving, den ene er ikke å gjøre en dr*tt  og den siste er kaste den ut.

Kan dere vennligst gi bort katten til en ansvarlig dyreeier?

Hvis du derimot er interessert i å faktisk GJØRE noe, så er det å snakke med dyrlege om tiltak.

Anonymkode: 3be6e...904

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst går dere til dyrlegen og får utelukket sykdom, det kan være alt fra urinveisinfeksjon til mer alvorlige årsaker til urenslighet.

Så er det viktig med rene kattekasser tilgjengelig og gjerne på et litt skjult sted så katten får være i fred. Som så bringer meg over på et annet punkt, nemlig at dere tydligvis har overtatt en voksen katt som kanskje ikke er vant til barn? Jada, ungene er glade i katten, men er det gjensidig? Katten bør ha et fristed der ungene IKKE FÅR LOV til å forstyrre uansett! 

Anonymkode: 18c0c...93a

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst går dere til dyrlegen og får utelukket sykdom, det kan være alt fra urinveisinfeksjon til mer alvorlige årsaker til urenslighet.

Så er det viktig med rene kattekasser tilgjengelig og gjerne på et litt skjult sted så katten får være i fred. Som så bringer meg over på et annet punkt, nemlig at dere tydligvis har overtatt en voksen katt som kanskje ikke er vant til barn? Jada, ungene er glade i katten, men er det gjensidig? Katten bør ha et fristed der ungene IKKE FÅR LOV til å forstyrre uansett! 

Anonymkode: 18c0c...93a

Her vil jeg bare gi en innput om at min kat tisset over alt så lenge kassen sto på et rolig sted. Da den ble plassert i stua begynte katten å bruke den hele tiden. Her må det være individuelle forskjeller. Vår katt er der folka er, og så lenge vi ikke gikk på vaskerommet der katten hadde kasse, så gikk ikke hun på do heller.

Man må bli kjent med katten, og her har dere gjort en slett jobb og det høres ut som dere har tenkt å forsette slik. En god regel er at dyr stort sett liker å ha det renslig rundt sitt eget bomiljø. Viss de er det motsatt bør varsellampene blinke.

• Liker 7
Skrevet

Ingen av delene er noe alternativ. Tre og fire er helt utelukket.  Har dere kattedo? Har dere prøvd annen type sand? Føler katten seg utrygg?  Er den kastrert? Det finnes mange sider på Internett om katter  som tisser inne. Les  deg opp litt.. En katt er ikke en gjenstand men et levende vesen som fortjener  masse kjærlighet og omsorg hele livet. Man avliver ikke en katt fordi det ikke passer lenger eller fordi katten er helt slik dere ønsker. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Når man skaffer seg et dyr tar man på seg et stort ansvar. Man må være forberedt på at problemer kan oppstå. Avliving av friske dyr er kun siste utvei om man absolutt ikke klarer å ta vare på det lenger og ikke klarer å få det omplassert. Eller om en hund biter. Uansett er det en tragedie. En katt som tisser inne er ikke avlivningsgrunn etter min mening. Enten forrige eier lyver om at den er stueren eller den har begynt å tisse inne pga ytre årsaker etter at den kom til dere, så bør dere prøve å trene kstten i å gå på kattedoen og ta noen grep for å minske skaden npr den tisser inne. Skinnsofa i stedet for tekstil. Vurdere å fjerne gulvtepper. Madrassbeskytter/tisselaken på sengene eventuelt vanntett sengeteppe. Eller ihvertfall la dyna ligge utover hele senga. Lettere å vaske dyne enn madrass. 

Dere bør også la dyrlegen sjekke om katten har nyreproblemer eller om det kan være andre medisinske årsaker. Katter har også en tendens til å tisse på samme sted som de har tisset før. Så vask grundig for å om mulig fjerne all lukt. Husk katter har god øuktesans. 

Anonymkode: 0434d...2ad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det behøver ikke være slik at den forrige eieren løy om at katten var renslig, du sier selv alt dette kom etterhvert.

Det betyr at katten ikke trives og dere må finne ut eksakt hva den ikke trives med. Er kattedoen ren (den skal tømmes og renses daglig/ukentlig), er kattedoen lett tilgjengelig, får katten nok oppmerksomhet og kjærlighet og føler seg trygg på dere som bor der, osv? Er det ungene som har ansvar for rens av kattedo, mating og slikt? Er du sikker på at de gjør det riktig? Har du i det hele tatt sjekket selv?

En prat med dyrlegen er anbefalt og avliving pga dette er helt sykt at du i det hele tatt kan tenke på...avlive en frisk (mest sannsynlig) katt, fordi den er en ulempe for deg og du ikke gidder ta ansvar...

Får håpe for barnas skyld at de lærer andre steder enn hjemme at dyr = ansvar, for det lærer de tydeligvis ikke hjemme

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

OK, før dere kastet meg til ulvene:

Kassen skiftes jevnlig (annenhver dag), vi har prøvd ulike typer sand, kassen har stått ulike steder i huset (over tid), vi har hatt flere kasser og saken er tatt opp med dyrlege. Vi kan selvfølgelig forsøke å passe på den hele tiden, men vi er på jobb på dagtid og har to små barn som også skal passes på, så det er ikke all verdens tid tilovers for å fotfølge en katt. Katten har det bra, tror jeg. Vi koser med den, den får ligge i fanget, sover på et mykt håndkle på et oppvarmet badegulv på natta etc. Allikevel kan dem altså bare gå rett bort til kleshaugen på badet og bare tisse. Den har også tisset i fanget mitt mens den lå og koset. Det er rett og slett en kjip situasjon da vi har vært nødt til å kassere flere stoler, klær etc fordi de har blitt ødelagt. Jeg vet selvfølgelig at det er vi voksne som skal ta ansvaret for et dyr. Jeg skiftet kassene, sørger for at matskålene er fulle etc, men barna snakker like fullt om "sin" katt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når man skaffer seg et dyr tar man på seg et stort ansvar. Man må være forberedt på at problemer kan oppstå. Avliving av friske dyr er kun siste utvei om man absolutt ikke klarer å ta vare på det lenger og ikke klarer å få det omplassert. Eller om en hund biter. Uansett er det en tragedie. En katt som tisser inne er ikke avlivningsgrunn etter min mening. Enten forrige eier lyver om at den er stueren eller den har begynt å tisse inne pga ytre årsaker etter at den kom til dere, så bør dere prøve å trene kstten i å gå på kattedoen og ta noen grep for å minske skaden npr den tisser inne. Skinnsofa i stedet for tekstil. Vurdere å fjerne gulvtepper. Madrassbeskytter/tisselaken på sengene eventuelt vanntett sengeteppe. Eller ihvertfall la dyna ligge utover hele senga. Lettere å vaske dyne enn madrass. 

Dere bør også la dyrlegen sjekke om katten har nyreproblemer eller om det kan være andre medisinske årsaker. Katter har også en tendens til å tisse på samme sted som de har tisset før. Så vask grundig for å om mulig fjerne all lukt. Husk katter har god øuktesans. 

Katter er renslige dyr, så det å bytte ut møbler eller begynne med tisselaken på div. senger er ikke et tiltak. Vi har hatt dyre skinnsofaer og senger som har fått stått i fred i 10+ år. Katter vet hva som er lov og ikke lov, og de liker ikke å pisse og drite overalt.

Katter tisser ikke på møbler med mindre de har et medisinsk /"psykisk" problem, eller har vært i hjem der katten ikke er blitt lært opp til noe annet.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kassen skiftes jevnlig (annenhver dag), vi har prøvd ulike typer sand, kassen har stått ulike steder i huset (over tid), vi har hatt flere kasser og saken er tatt opp med dyrlege. Vi kan selvfølgelig forsøke å passe på den hele tiden, men vi er på jobb på dagtid og har to små barn som også skal passes på, så det er ikke all verdens tid tilovers for å fotfølge en katt. Katten har det bra, tror jeg. Vi koser med den, den får ligge i fanget, sover på et mykt håndkle på et oppvarmet badegulv på natta etc. Allikevel kan dem altså bare gå rett bort til kleshaugen på badet og bare tisse. Den har også tisset i fanget mitt mens den lå og koset. Det er rett og slett en kjip situasjon da vi har vært nødt til å kassere flere stoler, klær etc fordi de har blitt ødelagt. Jeg vet selvfølgelig at det er vi voksne som skal ta ansvaret for et dyr. Jeg skiftet kassene, sørger for at matskålene er fulle etc, men barna snakker like fullt om "sin" katt.

Og hva sier dyrlegen du var hos til at katten plutselig velger å pisse i fanget ditt mens du koser med den? Har dem sjekket katten for å utelukke medisinske grunner? Eller snakket du med dyrlege kun om generelle tips?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er den kastrert?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ingen medisinske grunner, sa han (uten at jeg kan referere eksakt hvilke undersøkelser som ble gjort). Han mener katten trolig var for liten da den ble tatt fra mammaen sin, og at det er vanskelig å bli kvitt problemet. Som sagt så bærer jeg den jo til kassen sin når jeg ser at det virker som den skal tisse, men det er ganske krevende å skulle fotfølge en katt døgnet rundt (nærmest umulig når man har et vanlig yrkesliv).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kastrert, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil også si at jeg har hatt mange katter tidligere og har aldri opplevd dette problemet før.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter er renslige dyr, så det å bytte ut møbler eller begynne med tisselaken på div. senger er ikke et tiltak. Vi har hatt dyre skinnsofaer og senger som har fått stått i fred i 10+ år. Katter vet hva som er lov og ikke lov, og de liker ikke å pisse og drite overalt.

Katter tisser ikke på møbler med mindre de har et medisinsk /"psykisk" problem, eller har vært i hjem der katten ikke er blitt lært opp til noe annet.

Har hatt både hund og katt i mange år. Har ikke gatt samme problem som ts,  men et og annet uhell har det blitt. Hunder som hsr vært dårlig i magen og ikke rakk ut raskt nok. Hannhund som ble litt skjør i knollen når tispa hadde løpetid og tisset inne. Hunder og katter som kaster opp gjør det gjerne der de står. Så jeg foretrekker at sofaer og stoler er i skinn eller skai eller med avtagbart trekk. At teppene ikke er for dyre. Og å bruke madrassbeskytter i senga og i tillegg prøve å la dyna dekke madrassenest mulig. Sånn i tilfelle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så ufattelig uansvarlig av dere å ikke selv lære katten å bli husren! Selvfølgelig skal dere ikke avlive pus fordi dere ikke evner å ta ordentlig vare på den. Dere må prøve å tilrettelegge for katten, og lære den å bruke doen. 

Anonymkode: d39c2...80d

• Liker 3
Skrevet

Har selv en katt som jeg elsker veldig høyt. Det hadde selvsagt vært ergelig og strevsomt om hun skulle begynne å tisse over alt. Men jeg ville da aldri vurdert å ta livet av en kjær venn/familiemedlem av den grunn. 

Jeg respekterer at ikke alle tenker på samme måte som meg. Men da burde de ikke skaffe seg dyr i utgangspunktet,  tenker jeg. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg tar det med meg videre og avslutter tråden for mitt vedkommende her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...