Gå til innhold

Mannen min spiser til det er tomt!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På Friday, April 07, 2017 den 12.25, AnonymBruker skrev:

Hvor finner dere egentlig disse mennene? - og hvorfor i all verdenflytter dere sammen med dem og får barn med dem? :klo:

Dette høres jo ut som det reneste eventyret når kone og barn regelrett sulter dersom de ikke klarer å gjemme mat så godt at ikke far finner maten og glefser den i seg :klaske:

Anonymkode: f68c8...6de

Det var jo ikke slik de første 7 årene vi var sammen... En så komplett og detaljert varebeskrivelse fikk jeg ikke i begynnelsen av forholdet.

Folk kan endre seg i løpet av livet. Fint at du kan forutse slike ting men de er ikke mange som er like synsk som deg. Lykke til med fremtidige forhold.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 timer siden, Strixvaria skrev:

Jeg kommer ikke helt over at et menneske kan spise 5 laksefileter til middag. :haar: Altså, i husstanden min er vi 3 voksne, og vi spiser én laksefilet hver, og siden det er 4 i en pakke hender det at hvis noen er sulten så deles den siste. Jeg spiser aldri mer enn 1, og jeg trener og har en ganske aktiv hverdag. Det finnes ikke noe menneske som trenger 5 laksefileter eller en 3/4 form lasagne. Det er bullshit. Dette matinntaket er SYKT, og vitner om at det er noe galt i psyken på mannen, eller at han har et annet slags skrudd forhold til mat som han løser på en svært dårlig måte. Ser noen nevner redsel for ikke å få nok mat, men forstod ikke helt om det var TS som skrev det - vanskelig å holde styr på alle ABene. Hvis det er tilfelle at det er snakk om mannen til TS, så må han få hjelp til å håndtere angsten for å gå sulten. Og han må forstå at matinntaket hans både er helseskadelig og at det tærer på økonomien. Og på familien. Er familien verdt å ofre for en ekstra middag? Viser han virkelig INGEN evne til å forstå at det han gjør ikke er greit?

Siden jeg ikke kan se at dette har blitt svar på, må jeg spørre: Hvordan fordeler dere utgiftene? Spiser mannen 80 % av maten bør han betale for det. Med den største selvfølge. Og når han har spist opp det du har planlagt til middag dagen etter handler dette om manglende respekt. Da tar du hans penger og bestiller takeout. Gjør det hver eneste gang. Og ikke legg skjul på til eventuelle barn at grunnen til at dere ikke fikk middag er fordi pappa har spist opp alt. Han har veldig godt av å lære seg litt omtanke for familien sin. Det er liksom ok at han var sulten, men å tenke på samboer og barn som må gå sultne fordi han glupska i seg mat nok for 2 familier er liksom mye å forvente? Og hvorfor i all verden lager ikke HAN middagen? Det er da ett fett om han ikke er ferdig før 1800, han kan da gud hjelpe meg lage middag likevel. Om han skal spise nok for 10 personer kan han i det minste betale for det og mekke det også. Du er vel ikke hushjelpa hans?

Han høres ikke akkurat ut som noe kupp, han der. Og det handler, unnskyldning om angst for å gå sulten eller ei, om manglende respekt for deg, TS. Han gir jo blanke faen i både deg, eventuelle barn og deres økonomiske situasjon. Alt handler om ham; han er sulten, han ville ikke spise brødskiver, han ville ha fin lunsj.. EGOISME kalles dette.

Jeg er hun med mannen som spiser 5 laksefileter. Han trenger absolutt ikke spise så mange nei, det er ikke snakk om reell sult når du spiser så mye.

Han har hatt en periode i livet sitt da han ikke fikk spise seg mett og drt kan være at drt spiller inn her. Samtidig rr det jo ikke sånn at han spiser så mye hver gang. Det er når han syntes middagen er god at han gjør det. Han er ikke overvektig.

Vi har delt oppgavene mellom oss slik at jeg lager middag og han vasker,  drt er fordi jeg kommer hjem i 4 tiden og han ikke før 18-19. Jeg gidder ikke vente så mange timer før middagen står på bordet. Vi deler matutgiftene 50/50.

Han er egoistisk ja og blir sint og sur når jeg tar det opp. Da har han piggene ute med en gang og anklager meg for å ville kontrollere han, men herlighet. Spis så mye du vil bare du ikke spiser opp middagen for i morgen!

Anonymkode: 035dc...b73

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hun med mannen som spiser 5 laksefileter. Han trenger absolutt ikke spise så mange nei, det er ikke snakk om reell sult når du spiser så mye.

Han har hatt en periode i livet sitt da han ikke fikk spise seg mett og drt kan være at drt spiller inn her. Samtidig rr det jo ikke sånn at han spiser så mye hver gang. Det er når han syntes middagen er god at han gjør det. Han er ikke overvektig.

Vi har delt oppgavene mellom oss slik at jeg lager middag og han vasker,  drt er fordi jeg kommer hjem i 4 tiden og han ikke før 18-19. Jeg gidder ikke vente så mange timer før middagen står på bordet. Vi deler matutgiftene 50/50.

Han er egoistisk ja og blir sint og sur når jeg tar det opp. Da har han piggene ute med en gang og anklager meg for å ville kontrollere han, men herlighet. Spis så mye du vil bare du ikke spiser opp middagen for i morgen!

Han burde betalt mere enn deg i matutgifter synes jeg.. 

Siden det er han som vasker, tror ikke han hadde satt pris på om du  hadde labbet inn med gjørmete sko på de nyvaska gulvene. På samme måte som at du ikke setter pris på at han spiser opp morgendagens middag. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig for han å forstå.

Anonymkode: 73809...538

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette legger TS opp til selv, når hun ikke krever at han lager mat i det hele tatt.

Anonymkode: 06de6...bda

Dette er jeg enig i. Selv om man blir enige om en arbeidsfordeling der den ene parten i hovedsak lager middag (fungerer fint hos oss, der er det min jobb og jeg trives bedre med det enn med f.eks klesvask) så bør jo begge parter være i stand til å lage middag og faktisk få oppgaven med å gjøre det en gang innimellom. Å lage mat er faktisk noe man må trene på med jevne mellomrom for å holde kunnskapene ved like. Det er en grunnleggende ferdighet som absolutt alle bør mestre på et brukbart nivå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt greit at TS lager middag de gangene hun er tidligst hjemme. Men mannen bør ha ansvar for innkjøp og tilberedning til ny middag når han har spist opp dagens middag.

Anonymkode: 94716...c9a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min eks var sånn. Spiste alltid to middager og spiste opp middagene til neste dag. Han spiste også av kaken jeg lagde til skolens avslutning. Det var flaut å komme med en halvspist kake fordi jeg ikke rakk lage en ny. Satte på en lapp der det stod : Mannen klarte ikke å holde fingrene av fatet!

Anonymkode: b8961...83b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min eks var sånn. Spiste alltid to middager og spiste opp middagene til neste dag. Han spiste også av kaken jeg lagde til skolens avslutning. Det var flaut å komme med en halvspist kake fordi jeg ikke rakk lage en ny. Satte på en lapp der det stod : Mannen klarte ikke å holde fingrene av fatet!

Anonymkode: b8961...83b

De andre foreldrene skjønte det sikkert kjempegodt. Skulle jo bare mangle at mannen din fikk lov til å spise halve avslutningskaken siden han har vært med på å betale den og den var inni kjøleskapet som han også eide + at han var jo sikkert skrubbsulten siden han er stor mann og sånn :P:ironi: ( i følge mange her)

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Strixvaria skrev:

Jeg kommer ikke helt over at et menneske kan spise 5 laksefileter til middag. :haar: Altså, i husstanden min er vi 3 voksne, og vi spiser én laksefilet hver, og siden det er 4 i en pakke hender det at hvis noen er sulten så deles den siste. Jeg spiser aldri mer enn 1, og jeg trener og har en ganske aktiv hverdag. Det finnes ikke noe menneske som trenger 5 laksefileter eller en 3/4 form lasagne. Det er bullshit. Dette matinntaket er SYKT, og vitner om at det er noe galt i psyken på mannen, eller at han har et annet slags skrudd forhold til mat som han løser på en svært dårlig måte. 

Å dele 4 laksefileter på 3 voksne mennesker vil jeg si er lite. Jeg hadde aldri ville servert så lite mat til gjester for eksempel. At noen gjerne deler det siste stykke betyr jo at de gjerne ville forsynt seg enda en gang.

Anonymkode: f6b44...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han burde betalt mere enn deg i matutgifter synes jeg.. 

Siden det er han som vasker, tror ikke han hadde satt pris på om du  hadde labbet inn med gjørmete sko på de nyvaska gulvene. På samme måte som at du ikke setter pris på at han spiser opp morgendagens middag. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig for han å forstå.

Anonymkode: 73809...538

Helg enig, men så barnslig er jeg faktisk ikke at jeg vasser inn med gjørmete sko i mitt eget hjem for å fremheve et poeng :P 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å dele 4 laksefileter på 3 voksne mennesker vil jeg si er lite. Jeg hadde aldri ville servert så lite mat til gjester for eksempel. At noen gjerne deler det siste stykke betyr jo at de gjerne ville forsynt seg enda en gang.

Er det det? Her lager vi normalt 3 stk. til 2 voksne, og ingen av oss er spesielt spebygde. Man spiser jo som regel noe mer til måltidet da, som poteter og grønnsaker f.eks.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi lager normalt to til to personer - riktignok ferskvare, så ber om 150 gram per filet, mulig det er litt større enn i ferdigpakkene? 

Og vi er to normalvektige mennesker, med høyt aktivitetsnivå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4/6/2017 den 17.14, Uffda skrev:

Jiiiiis, det er menneskelig natur å spise til det er tomt. Om du kjøper ferdiglasagne til middag fortjener du faktisk ikke annet. Hvem blir mett av det? Kjøp mat, kylling, biffstrimler, bønner, ris, fullkornspasta, frossenfisk, mat for voksne oppegående mennesker så skal du se at man gir seg når man blir mett, og ikke spiser fordi det er godt og fordi maten ikke metter. Ferdiglasagne til middag som skal vare over flere dager for en voksen mann?

Det stod ingenting om at hun kjøpte ferdiglasagne. 

Anonymkode: a27f1...a89

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stod ingenting om at hun kjøpte ferdiglasagne. 

Anonymkode: a27f1...a89

Er du sikker på at det ikke er katten din som spiser opp maten (jfr Garfield og lasagne)?

Anonymkode: 8c530...813

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det rart folk skiller seg?

Her i huset har vi ingen restriksjoner for maten, dersom noen vil spise lasagne til kveldsmat eller lunsj er det helt greit. Vi bytter på å lage middag, hadde aldri falt meg inn at det han lager er "hans" mat og det jeg lager er "min" mat. Og ja, jeg hadde blitt gretten dersom mannen hadde begynt å legge inn regler om hva jeg fikk lov til å spise til kvelds eller lunsj! 

Jeg foreslår at dere begynner å lage mer mat og at mannen din bidrar litt mer over grytene. 

Anonymkode: 6a38c...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her i huset har vi ingen restriksjoner for maten, dersom noen vil spise lasagne til kveldsmat eller lunsj er det helt greit. Vi bytter på å lage middag, hadde aldri falt meg inn at det han lager er "hans" mat og det jeg lager er "min" mat. Og ja, jeg hadde blitt gretten dersom mannen hadde begynt å legge inn regler om hva jeg fikk lov til å spise til kvelds eller lunsj! 

Jeg foreslår at dere begynner å lage mer mat og at mannen din bidrar litt mer over grytene. 

Du vil ikke ha regler om at man ikke spiser opp middagen som er laget til neste dag? Tenk hvis ikke TS har lyst til å lage ny middag og kanskje dra på butikken hver gang noen får lyst på noe godt og gofler i seg middagen også resten av familien skulle ha? Hva om hun ikke har tid til å lage middag. Skal hun måtte spise skiver til middag fordi mannen må få kose seg til kvelds og lunch uten å kjøpe inn og lage nytt?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke det som diskuteres.... (av de fleste i alle fall)

Dersom dere velger å lage middag for to dager, for å spare tid. Er det da fortsatt greit at det er tomt dagen etter? 

Anonymkode: 11081...61d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gidder han ikke lage egen varmmat, eller brødskiver til kvelds og/eller lunch så skjønner jeg ikke hvordan han argumenterer inne i hodet sitt for at kjæresten nok synes det er veldig stas å gjøre det for ham. Egoistisk å pålegge kjæresten arbeid han ikke orker å utføre selv, sannsynligvis pga ren latskap. 

Anonymkode: f34c4...a13

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil ikke ha regler om at man ikke spiser opp middagen som er laget til neste dag? Tenk hvis ikke TS har lyst til å lage ny middag og kanskje dra på butikken hver gang noen får lyst på noe godt og gofler i seg middagen også resten av familien skulle ha? Hva om hun ikke har tid til å lage middag. Skal hun måtte spise skiver til middag fordi mannen må få kose seg til kvelds og lunch uten å kjøpe inn og lage nytt?

Mannen kan vel lage middag? Verre er det vel ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke det som diskuteres.... (av de fleste i alle fall)

Dersom dere velger å lage middag for to dager, for å spare tid. Er det da fortsatt greit at det er tomt dagen etter? 

Anonymkode: 11081...61d

Om en av oss hadde blitt sulten og spist restematen i en annen anledning enn tiltenkt vet jeg med sikkerhet at ingen av oss hadde laget en sak av det. Såpass raus må det gå ann å være med hverandre. 

Jeg kjenner jeg er takknemlig jeg slipper 1) restriksjoner over mat 2) lage all middagsmat

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...