AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #41 Skrevet 9. april 2017 Om dere visste hvor mye ekstraarbeid det er for lærerne når elevene skal ha ekstra ferie! Og det er jo ikke bare for en elev i en uke! Det er "nesten alltid" en elev som må ha en ekstra uke pga ferie med mamma som har dårlig råd og ikke kan reise i skoleferien, ferie med pappa som bor langt unna, sykdom hos bestemor i Tyrkia, bryllupsfeiring i Danmark, jubileum med storfamilien på Gran Canaria etc etc. Det er svært arbeidskrevende å lage spesial ukeplan for disse elevene, og selv om vi bruker mye tid på det, så opplever vi at det blir uansett ikke gjort! Dessuten er det til en hver tid masse tester som skal gjøres i klassene. Når det da alltid er en eller annen på reise, må disse gjøre testene alene når de er tilbake. Da må det settes av tid med en lærer som må få gjennomført denne testen med barnet alene. Dette går da ofte utover resten av klassen som da mister tid med læreren sin eller mister ekstraressursen som støtte i timen. Jeg synes det er veldig egoistisk å bare se sitt eget barn, og tenke at det ikke gjør noe om det er borte bare en uke. Hilsen en lærer. Anonymkode: 7daa0...9c5 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #42 Skrevet 9. april 2017 På 6.4.2017 den 14.46, Leo skrev: Hvis dette ikke er noe man baserer seg på å gjøre hvert år og barna ikke har noen spesielle utfordringer på skolen ser jeg ikke helt problemet. Det er grenser for mye man går glipp av i løpet av en uke på barneskolen Helt enig. Skole er viktig, men 1 uke ferie en gang i løpet av barneskolen er virkelig ingen krise. Læreren til datteren min dro på ferie denne uken, med sin 3 og 1 klassing, slik at de fikk 2 uker ferie (inkludert påskeferien). De skulle gjøre litt lekser på turen, men gjorde også i forkant. Anonymkode: a8967...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #43 Skrevet 9. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om dere visste hvor mye ekstraarbeid det er for lærerne når elevene skal ha ekstra ferie! Og det er jo ikke bare for en elev i en uke! Det er "nesten alltid" en elev som må ha en ekstra uke pga ferie med mamma som har dårlig råd og ikke kan reise i skoleferien, ferie med pappa som bor langt unna, sykdom hos bestemor i Tyrkia, bryllupsfeiring i Danmark, jubileum med storfamilien på Gran Canaria etc etc. Det er svært arbeidskrevende å lage spesial ukeplan for disse elevene, og selv om vi bruker mye tid på det, så opplever vi at det blir uansett ikke gjort! Dessuten er det til en hver tid masse tester som skal gjøres i klassene. Når det da alltid er en eller annen på reise, må disse gjøre testene alene når de er tilbake. Da må det settes av tid med en lærer som må få gjennomført denne testen med barnet alene. Dette går da ofte utover resten av klassen som da mister tid med læreren sin eller mister ekstraressursen som støtte i timen. Jeg synes det er veldig egoistisk å bare se sitt eget barn, og tenke at det ikke gjør noe om det er borte bare en uke. Hilsen en lærer. Anonymkode: 7daa0...9c5 Skjønner det absolutt for litt eldre skoleelever, men det gjelder vel ikke i småskolen. Ikke så mye tester i 1-4 klasse, ei heller går det spesielt fort fram. Anonymkode: a8967...7dc 1
Minlillesky Skrevet 9. april 2017 #44 Skrevet 9. april 2017 På 6.4.2017 den 13.54, AnonymBruker skrev: Vi har fått tilbud om å være med på ferie i september av et familiemedlem som feirer jubilum, og som ønsker å ta med endel familiemedlemmer til syden. Familiemedlemmet vil også betale for reisen. Jeg har to barn som går i 3 og 6 klasse som jeg da må ta ut av skolen i 1 uke, for å kunne bli med på denne ferien. Jeg er i prinsippet veldig i mot å ta ut barna fra skolen for slike formål utenom skoleferiene. Derfor kvier jeg meg veldig for å bli med på denne turen. Samtidig så tenker jeg at det bare er en uke, og vi får en gratis (etterlengtet) sydenferie. Hva mener KG-folket? Anonymkode: d7eca...f65 Jeg mener at ferieuker skal brukes til ferie og reiser. Når det er skole, så er det skole. Jeg hadde ikke tatt ut barnet mitt fra skolen utenom skoleferien pga en sydenferie. Hadde jeg tatt barnet mitt ut av skolen utenom ferien, så hadde det vært pga nød. Sykehus, legetime, tannlege, dødsfall osv.. Blir så irritert på foreldre som tar barna ut fra skolen pga de trenger ferie..ferie har man når det er skoleferie. Skolen er viktigere enn en sydentur. Sydentur kan dere ta en annen gang, skolen kan de ikke ta igjen. Spar penger og reis ned når dere har ferie. Jeg hadde aldri ferie utenom skoleferien. Møtte opp på skolen hver dag. Ja, vi følte vi trengte ferie både meg, bror og mine foreldre, særlig når ferien nærmet seg, men vi måtte på skolen uansett. Det er jeg glad for Av de lærerne jeg har pratet med så synes alle det er dumt foreldre holder på sånn. De burde være flinkere til å legge til rette for å reise når det er skoleferie, ikke midt i skoletiden.. 1
_Malene Skrevet 9. april 2017 #45 Skrevet 9. april 2017 På 6.4.2017 den 13.54, AnonymBruker skrev: Vi har fått tilbud om å være med på ferie i september av et familiemedlem som feirer jubilum, og som ønsker å ta med endel familiemedlemmer til syden. Familiemedlemmet vil også betale for reisen. Jeg har to barn som går i 3 og 6 klasse som jeg da må ta ut av skolen i 1 uke, for å kunne bli med på denne ferien. Jeg er i prinsippet veldig i mot å ta ut barna fra skolen for slike formål utenom skoleferiene. Derfor kvier jeg meg veldig for å bli med på denne turen. Samtidig så tenker jeg at det bare er en uke, og vi får en gratis (etterlengtet) sydenferie. Hva mener KG-folket? Anonymkode: d7eca...f65 Jeg ville gjort det. Så lenge det er et engangstilfelle, så ser jeg ikke problemet. Skolegangen er lang, og det er begrenset hva man går glipp av i løpet av 1 uke borte i 3 og 6 klasse. Ville selvsagt sørget for at de gjorde det skolearbeidet som er nødvendig for å holde følge. Personlig ville jeg ikke planlagt bestilt ferie utenom skoleferie, men synes det stiller seg annerledes når det er et jubileum og familiemedlemmet inviterer. Man lever bare en gang, og dette kan bli en opplevelse for livet sammen med familie man er glad i. Jeg ble tatt ut av skolen en uke i tilknytning til påskeferien da jeg gikk i 4 klasse (som nå er 5 klasse). Det var en familietur med besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn osv. Storfamilien kom veldig nær hverandre på den turen (familien var spredd geografisk, også i andre land). Det er et av mine største og sterkeste minner fra barndommen. Spesielt siden flere av familiemedlemmene ikke er blant oss lengre. Tenker ofte tilbake på den turen. Skolegangen led heller ingen nød. Har klart å oppnå mastergrad til tross for den uka borte i 4 klasse 1
LittleBabyBlue Skrevet 9. april 2017 #46 Skrevet 9. april 2017 "Reglene gjelder ikke for meg. Vi gjør jo dette så sjelden." 4
Gjest wildfig Skrevet 9. april 2017 #47 Skrevet 9. april 2017 Hvor mye kan de gå glipp av i løpet av en uke da, som ikke en gjennomsnittlig forelder klarer å følge opp?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #48 Skrevet 9. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om dere visste hvor mye ekstraarbeid det er for lærerne når elevene skal ha ekstra ferie! Slutter meg til denne! Jeg er også lærer, riktignok i ungdomsskolen, og ser at mange i tråden skiller mellom barneskole og ungdomsskole. Et skoleår begynner ALLTID med at to-tre elever søker om permisjon ei eller to uker for å reise på ferie rett etter skolestart i august - eller de møter bare ikke opp den første uka. De som søker permisjon får alltid avslag, men velger likevel å reise. Selvsagt forsikrer foresatte oss om at de skal holde seg a jour med ukeplanen når de er borte, men det følges aldri opp. Når elevene så kommer tilbake, er de ikke forberedt til prøver og framlegg - og det må settes av ekstra tid til å gjennomføre dette med dem. Minner vi elever og foresatte om at avtalen var at de skulle møte forberedt, synes de vi er urimelige - de har jo vært på ferie, tross alt! Det er alltid elever som reiser på ferie uke før eller uka en ferie, om det er høst-, jule-, vinter-, påske- eller sommerferie. Da blir det ganske mange uker i året vi lærere må legge ekstra til rette i form av ekstra kopiering, ekstra tid til prøver osv. Jeg har til og med flere ganger hatt foresatte som har bedt om at elevene må få litt ekstra hjelp i fag de sliter med fordi de har mistet tid når de har vært på ferie. Sist uke hadde vi tentamen. To elever var på ferie. De må selvsagt ha tentamen etter påske, og da går de glipp av undervisningen de dagene. Vi må også sette av en ekstra lærer til å være sammen med elevene disse dagene, og vi må vente med etterarbeidet sammen med klassen til vi har fått vurdert alle besvarelsene. Det forsinker altså både lærerens arbeid (joda, påsken brukes til retting) og klassens progresjon. Anonymkode: 09625...5f0 4
Gjest wildfig Skrevet 9. april 2017 #49 Skrevet 9. april 2017 På 7.4.2017 den 21.41, AnonymBruker skrev: Vi har tatt ut barn fra skole en uke på høsten nesten hvert år. Det et alltid i forbindelse med høstferie, og de har alltid gjort leksene for den uken. Grunnen er at vi har feriert høstferien + en uke. Jeg er imot å ta ungene ut av skolen for å reise i lavsesong pga billettprisene, men å forlenge feriene de allerede har, synes jeg er greit. At foreldre tar med barna på ferie, bruker tid sammen og skaper gode minner synes jeg er flott. De skal gå så mange år på skole at totalt sett betyr det lite for det faglige. Anonymkode: a4690...6c0 Så du er imot å ta ungen ut av skolen utenom ferier, men tar de selv ut hver høst før/etter ferien? De går jo like fult "glipp av" en uke
Millimani Skrevet 9. april 2017 #50 Skrevet 9. april 2017 På 7.4.2017 den 21.47, coffeegirl83 skrev: Jeg hadde ikke lest i ferien om jeg var ett av barna. På ferie ville jeg hatt ferie, ikke lekser sånn at ferien ikke kan nytes. Jeg hadde heller lest veldig mye uken før ferien og mye uker etter ferien. Da slipper man å henge etter. :D Akkurat derfor skal slike ferier legges til skolens ferie-uker, ikke utenom den tiden elevene har ferie!
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #51 Skrevet 9. april 2017 På 6. april 2017 den 21.21, AnonymBruker skrev: Det er veldig slitsomt å tilrettelegge for elever som reiser på ferie på ulike tidspunkt. Hilsen en annen lærer Anonymkode: c1475...02c Jeg legger ALDRI tilrette for de som reiser bort! De får ukeplan før de reiser (den er uansett klar i forkant.) og må ha med bøker. Opplegg på skolen går som normalt fra de er tilbake, kommer de tilbake mandag og det er prøve mandag har de og prøve mandag! Hilsen lærer i ungdomsskolen Anonymkode: 6c716...66e 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #52 Skrevet 9. april 2017 På 4/6/2017 den 13.54, AnonymBruker skrev: Vi har fått tilbud om å være med på ferie i september av et familiemedlem som feirer jubilum, og som ønsker å ta med endel familiemedlemmer til syden. Familiemedlemmet vil også betale for reisen. Jeg har to barn som går i 3 og 6 klasse som jeg da må ta ut av skolen i 1 uke, for å kunne bli med på denne ferien. Jeg er i prinsippet veldig i mot å ta ut barna fra skolen for slike formål utenom skoleferiene. Derfor kvier jeg meg veldig for å bli med på denne turen. Samtidig så tenker jeg at det bare er en uke, og vi får en gratis (etterlengtet) sydenferie. Hva mener KG-folket? Anonymkode: d7eca...f65 Tror det skal gå greit å bli president, rørlegger eller lege uansett? Vi snakker norsk offentlig gjennomsnitts- og likhetsskole med usikre kvinnelige lærere eller mannlige lærere med jeans som sitter på kateteret og forsøker å være kompis med barna - med sosialistisk schwung. Vi snakker ikke fransk skole eller skole med disiplin som evner klasseledelse og struktur - gjør vi vel? Anonymkode: efeef...f19
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #53 Skrevet 9. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg legger ALDRI tilrette for de som reiser bort! De får ukeplan før de reiser (den er uansett klar i forkant.) og må ha med bøker. Opplegg på skolen går som normalt fra de er tilbake, kommer de tilbake mandag og det er prøve mandag har de og prøve mandag! Hilsen lærer i ungdomsskolen Anonymkode: 6c716...66e Eh, ja visst. Anonymkode: efeef...f19
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #54 Skrevet 9. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det en prøve mandag har de og prøve mandag! Hilsen lærer i ungdomsskolen Anonymkode: 6c716...66e "Har de og"? Mener du det er riktig at elevene skal bruke søndag og frihelg på å pugge til en prøve som er på en mandag? Anonymkode: efeef...f19
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #55 Skrevet 9. april 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Har de og"? Mener du det er riktig at elevene skal bruke søndag og frihelg på å pugge til en prøve som er på en mandag? Anonymkode: efeef...f19 Elevene forbereder seg til prøve mandag-fredag, og har fri i helgen. Så har de prøve på mandag. På 7.4.2017 den 20.51, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er galskap om man ikke kan ta ut barn fra barneskolen EN uke for ferie. Dersom dette ikke er en vane hadde jeg ikke tenkt så mye over det. En ting jeg har lurt på. Dersom skolen sier nei, men foreldrene gjør det likevel. Hva gjør skolen med det? Kan ikke kaste ut barnet liksom. Anonymkode: 9560a...1da Bekymringsmelding til barnevernet. Standard prosedyre. Anonymkode: 8f89b...c6b
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #56 Skrevet 9. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Elevene forbereder seg til prøve mandag-fredag, og har fri i helgen. Så har de prøve på mandag. Bekymringsmelding til barnevernet. Standard prosedyre. Anonymkode: 8f89b...c6b Elever som forbereder seg til prøve også har de to fridager - for så å få prøven - da er det vel lett å glemme mye? Jeg vet om et par foreldre som på grunn av deres jobber kun kan ha sine ferier utenom skolens ferier. De fikk sjokk da skolen rutinemessig sendte avgårde en bekymringsmelding til Barnevernet da de reiste til USA på ferie. De kom hjem fra ferie og Barnevernet sto på døren. Undersøkelsessak ble opprettet. Tilslutt måtte foreldrene ha møte med Barnevernet der de forklarte at de måtte gjøre det slik mens barnet gikk i barneskolen pga deres jobber. Foreldrene måtte gjøre dette for å slippe at Barnevernet skulle åpne undersøkelsessak hver gang de reiste på ferie. Anonymkode: efeef...f19
Supernova17 Skrevet 9. april 2017 #57 Skrevet 9. april 2017 4 timer siden, Millimani skrev: Akkurat derfor skal slike ferier legges til skolens ferie-uker, ikke utenom den tiden elevene har ferie! Enig. Med mindre f. eks et jubileum eller noe meget spesielt skal feires. Da er det greit, men det bør ikke skje ofte.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #58 Skrevet 10. april 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Om dere visste hvor mye ekstraarbeid det er for lærerne når elevene skal ha ekstra ferie! Og det er jo ikke bare for en elev i en uke! Det er "nesten alltid" en elev som må ha en ekstra uke pga ferie med mamma som har dårlig råd og ikke kan reise i skoleferien, ferie med pappa som bor langt unna, sykdom hos bestemor i Tyrkia, bryllupsfeiring i Danmark, jubileum med storfamilien på Gran Canaria etc etc. Det er svært arbeidskrevende å lage spesial ukeplan for disse elevene, og selv om vi bruker mye tid på det, så opplever vi at det blir uansett ikke gjort! Dessuten er det til en hver tid masse tester som skal gjøres i klassene. Når det da alltid er en eller annen på reise, må disse gjøre testene alene når de er tilbake. Da må det settes av tid med en lærer som må få gjennomført denne testen med barnet alene. Dette går da ofte utover resten av klassen som da mister tid med læreren sin eller mister ekstraressursen som støtte i timen. Jeg synes det er veldig egoistisk å bare se sitt eget barn, og tenke at det ikke gjør noe om det er borte bare en uke. Hilsen en lærer. Anonymkode: 7daa0...9c5 Hei, ble litt nysgjerrig her... Mener du at de som ønsker ferie når skolen ikke har ferie har dårlig råd?! Sist jeg sjekket fly-og hotellpriser var prisene like Oslo-New York eller Oslo-Cape Town enten det var norsk skoleferie eller ikke. Hva mener du egentlig med "dårlig råd"? Anonymkode: efeef...f19
Strawberry Fields Skrevet 10. april 2017 #59 Skrevet 10. april 2017 Du skriver du i "prinsippet" er uenig i å ta barn ut av skolen for ferie... Men likevel vurderer du det? Da er vel ikke prinsippet ditt så viktig, hvis det bare gjelder til du får tilbud om å bryte det? Det er mange uker ferie i løpet av skoleåret, som man fint kan legge familieferier til. Å ta ungene ut av undervisningen for ekstra ferie, er en uting.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå