Gå til innhold

Ferie utenom skolefri

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått tilbud om å være med på ferie i september av et familiemedlem som feirer jubilum, og som ønsker å ta med endel familiemedlemmer til syden. Familiemedlemmet vil også betale for reisen.

Jeg har to barn som går i 3 og 6 klasse som jeg da må ta ut av skolen i 1 uke, for å kunne bli med på denne ferien. Jeg er i prinsippet veldig i mot å ta ut barna fra skolen for slike formål utenom skoleferiene. Derfor kvier jeg meg veldig for å bli med på denne turen. Samtidig så tenker jeg at det bare er en uke, og vi får en gratis (etterlengtet) sydenferie.

Hva mener KG-folket?

Anonymkode: d7eca...f65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo be skolen om lekseplanen og læreplanen den uken, så du ser hva barna skal igjennom, og ta med skolebøker. Så kan de i alle fall gjøre lekser den uken, og evt lese litt i lærebøkene. Da slipper de å henge etter når de kommer tilbake, hvis det er nye ting klassen går igjennom da.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da får jubilanten(e) legge festen til skoleferien. Å ta barn utav skolen for å dra på ferie er uakseptabelt

Anonymkode: 6b7ba...0dc

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hva jeg synes, avhenger i stor grad av om ungene jobber med skolearbeid når de er på ferie. Er de villige til å sitte med bøkene så de er oppdatert når de kommer tilbake igjen, er det bare til å kjøre på.

Anonymkode: 6783a...8a5

Skrevet

Det er høstferie i oktober, bedre for barnas del å vente til den kommer for da går de ikke glipp av noe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er klart at vi vil ta med skolebøker og ukeplan om vi velger å dra. Jeg må jo si at jeg mener også at det er uakseptabelt å ta ungene ut av skolen for å dra på ferie. Men når man først får et sånt tilbud, er det ltit vanskelig å takke nei.. huff.

Jubilanten kommer nok ikke til å legge turem til skoleferien, da vi er de eneste som har barn som skal være med.

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Jeg tenker om dette er unntaket og ikke noe som har blitt gjort tidligere så er det greit så lenge skolen godkjenner og barna følger opp lekser så de ikke blir hengende etter.

Om dette er noe som er en vane som gjøres jevnt og trutt så nei.

Endret av GoldenLioness
Skrevet

Vår familie hadde noe tilsvarende, og 3 barn i barneskolen ble tatt ut i 1 uke i juni. Jeg hadde ikke nølt med å gjøre det, forutsatt at barna ikke sliter på skolen. Snakk med lærer på skolen og begynn gjerne i forkant med å gå gjennom stoff de skulle hatt på skolen den uken. 

Ikke som en pappa som satt bak oss i flyet engang, som prøvde å få slitne barn til å gjøre lekser på veien hjem:sprettoy:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart at vi vil ta med skolebøker og ukeplan om vi velger å dra. Jeg må jo si at jeg mener også at det er uakseptabelt å ta ungene ut av skolen for å dra på ferie. Men når man først får et sånt tilbud, er det ltit vanskelig å takke nei.. huff.

Jubilanten kommer nok ikke til å legge turem til skoleferien, da vi er de eneste som har barn som skal være med.

Jeg kjenner problemstillingen og tror jeg hadde blitt med på turen, forutsatt at skolen godkjenner det. Dere klarer sikkert å jobbe inn det faglige, og en tur med storfamilien for å feire bursdag har sin verdi det også, men en bør unngå å gjøre det mange ganger.

Anonymkode: 1a1ea...3ca

• Liker 3
Skrevet

Hvis dette ikke er noe man baserer seg på å gjøre hvert år og barna ikke har noen spesielle utfordringer på skolen ser jeg ikke helt problemet. Det er grenser for mye man går glipp av i løpet av en uke på barneskolen ;)

• Liker 16
Skrevet

En ting er hva dere ønsker, noe annet er jo hva skolen sier. Er mange kommuner hvor man er blitt ekstremt strenge på å gi barn fri utenom skoleferier. Så før dere eventuelt sier ja bør dere ihvertfall høre med skolen om barna i det hele tatt faktisk kan få fri til dette.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere følger ukeplan og gjør lekser hadde jeg gjort det. 

Anonymkode: d1805...20c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke nølt ett sekkund en gang med å reise!!

Ja skole er viktig, og man bør ikke gjøre det offte, men det er faktisk viktig å få noen gode opplevelser med familien også!

En utenlandsreise kan dessuten være vel så lærerikt som en uke på skolen, hvis man f.eks tar barna med på valuttaregning og engelsk tale.

Også sørger man jo for å få ukeplan og gjøre lekser, f.eks på flyet.

Vi har ikke veldig god råd, så å reise i skoleferien er helt umulig for oss, og jeg har en sykdom som gjør at jeg har det myye bedre i varmen, så vi tar ut ungene av skolen 1 uke hvert år, og stort sett har de lært mer den uka, enn medelevene....

Anonymkode: 7d5fd...b1d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I vår kommune får ingen permisjon fra skolen for å dra på ferie.Eneste grunn som gir innvilget permisjon er hvis eleven skal delta i idrettsarrangement på nasjonalt nivå.Barnet mitt fikk avslag på søknad om permisjon i en dag for å delta på en cup i utlandet med idrettslaget.

Anonymkode: e2441...72d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av, og nyt ferien med ungene med god samvittighet. Det er uansett ikke sånn at de går glipp av noe faglig som de ikke kan lære andre steder enn på skolen. Det er den daglige oppfølgingen hjemmefra som avgjør hvor bra ungene gjør det på skolen, og en uke ferie fra eller til spiller absolutt ingen rolle.

Hilsen lærer.

Anonymkode: b3ad8...9d6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig slitsomt å tilrettelegge for elever som reiser på ferie på ulike tidspunkt. Hilsen en annen lærer

Anonymkode: c1475...02c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av, og nyt ferien med ungene med god samvittighet. Det er uansett ikke sånn at de går glipp av noe faglig som de ikke kan lære andre steder enn på skolen. Det er den daglige oppfølgingen hjemmefra som avgjør hvor bra ungene gjør det på skolen, og en uke ferie fra eller til spiller absolutt ingen rolle.

Hilsen lærer.

Anonymkode: b3ad8...9d6

I alle dager! Tror ikke du er lærer, i hvertfall jobber du neppe i Osloskolen! "Det er uansett ikke sånn at de går glipp av noe faglig", hvis mitt barns lærer hadde sagt noe slikt, hadde jeg jammen meg blitt skeptisk. Så dine elever lærer mer på sydenferie enn på skolen, og alle dine elever lærer ene og alene ved hjelp av foreldrenes daglige lekseoppfølging. Særlig.

Mitt barns lærer sier motstrebende og nølende at de skjønner at det skjer, men det bør unngås og det blir ulegitimert fravær, og er det flere anledninger blir det varslet om videre i systemet (ikke etter én gang, én uke). Det bør uansett søkes om (selv om man tror man får nei), og kontaktlærer varsles så de ikke tror barnet er sykt eller barnet må lyve.En elev fikk godkjent noen dager faktisk en gang, ferie for å møte faren i Shanghai.

Anonymkode: 10cf5...c4e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

At barna er borte en uke i løpet av skoletiden sin, så det da greit. Det er ett unntak, ikke regel. For ett 'normalt' barn går det helt

Kos dere på jubileet :)

Ta med skolebøker og gjør lekser som avtalt med skolen, gjerne ute i sola. Tenk så deilig :)

God tur!

Les forøvrig s 13 https://www.udir.no/Upload/Foreldrebrosjyre_regelverk_BM.pdf

Skolen kan gi en elev permisjon fra opplæringen i inntil to
uker. Forutsetningen er at det er forsvarlig å gi eleven fri. Om
det er forsvarlig eller ikke, kan for eksempel komme an på
hva han eller hun mister på grunn av fraværet, og om eleven
får opplæring i permisjonstiden.

Anonymkode: 2f35f...9ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

§ 2-11. Permisjon frå den pliktige opplæringa

Når det er forsvarleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker.

Elevar som høyrer til eit trussamfunn utanfor Den norske kyrkja, har etter søknad rett til å vere borte frå skolen dei dagane trussamfunnet deira har helgedag. Det er eit vilkår for retten at foreldra sørgjer for nødvendig undervisning i permisjonstida, slik at eleven kan følgje med i den allmenne undervisninga etter at permisjonstida er ute.

Anonymkode: 2f35f...9ca

AnonymBruker
Skrevet

På barneskolen tok foreldrene våre ut meg og broren min uka før vinterferien. Da reiste vi til syden og fikk to uker der. Fikk med ukeplan for den uka vi skulle være borte. Husker pappa så på den første året, begynte å le, og pakket ned skolebøkene våre :fnise: På ukeplanen den uka var det mest av turer og leker og lignende. De neste årene ordnet lærerne et hefte til hver av oss, med oppgaver vi skulle gjøre. Det var oftest matte, men også engelsk, samfunnsfag og norskelsing. De siste årene måtte jeg vel også skrive "stil" om ferien min. I tillegg pakket vi med en eller to skolebøker til meg, for jeg lå litt fremfor andre elever i noen fag, og fikk unna ferieleksene veldig fort. Likte å lære :)  Og det var jo ikke sånn at vi ikke koste oss på ferie og bare satt å gjorde lekser! Ut og bade, gå på tur, spise is på dagen, og en time leksearbeid på kvelden før sengetid. Under frokosten neste dag snakket vi alle sammen om leksene fra i går,  og hadde fine diskusjoner rundt det vi hadde jobbet med, og fikk forklart hvis det var noe vi syntes var vanseklig. Så var det påån igjen!

Tenker at så lenge dere følger opp det faglige, og lærer er en anelse interessert i å bruke 5 minutter ekstra på å si fra om hva de skulle ha jobbet med, så kan det da virkelig ikke være noe probblem :):):) 

Anonymkode: b9f83...66d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...