AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #21 Skrevet 7. april 2017 Vi har tatt ut barn fra skole en uke på høsten nesten hvert år. Det et alltid i forbindelse med høstferie, og de har alltid gjort leksene for den uken. Grunnen er at vi har feriert høstferien + en uke. Jeg er imot å ta ungene ut av skolen for å reise i lavsesong pga billettprisene, men å forlenge feriene de allerede har, synes jeg er greit. At foreldre tar med barna på ferie, bruker tid sammen og skaper gode minner synes jeg er flott. De skal gå så mange år på skole at totalt sett betyr det lite for det faglige. Anonymkode: a4690...6c0 1
Supernova17 Skrevet 7. april 2017 #22 Skrevet 7. april 2017 Jeg hadde ikke lest i ferien om jeg var ett av barna. På ferie ville jeg hatt ferie, ikke lekser sånn at ferien ikke kan nytes. Jeg hadde heller lest veldig mye uken før ferien og mye uker etter ferien. Da slipper man å henge etter. :D 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #23 Skrevet 7. april 2017 Jeg er vanligvis blant dem som hakker til blods alle som snakker om å ta barna ut av skolen utenfor skoleferien, men dette høres ut som et unntakstilfelle for meg. Ta dem ut, nyt ferien, men ta konsekvensen av det. Ikke be læreren legge noe til rette, hjelp barna selv med å ta igjen det de går glipp av. Anonymkode: 577ce...451 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #24 Skrevet 7. april 2017 Jeg synes det er galskap om man ikke kan ta ut barn fra barneskolen EN uke for ferie. Dersom dette ikke er en vane hadde jeg ikke tenkt så mye over det. En ting jeg har lurt på. Dersom skolen sier nei, men foreldrene gjør det likevel. Hva gjør skolen med det? Kan ikke kaste ut barnet liksom. Anonymkode: 9560a...1da 2
Bianconera Skrevet 7. april 2017 #25 Skrevet 7. april 2017 Vil si at det kommer helt ann på hvor barna dine ligger faglig sett i skolen. Er sjetteklassingen med, gjør lekser og får med seg undervisningen så kos dere på ferie. Om en av barna dine har vansker på skolen ville jeg ikke gjort det. I osloskolen er det sånn at to uker sammenhengende ugyldig fravær kan føre til at eleven mister skoleplassen (ja ser at HI stod kun en uke). Å be om egen plan fra lærer er egoistisk og enormt tidskrevende, å ta med ukeplan er en selvfølge og en fokuserer på de områdene barnet sliter. På generell basis syns jeg det er en stor uting at foreldre tar ut elever for ferie. Spesielt de elevene som sliter, de trenger ikke å høre fra foreldre at skolen ikke er så viktig vi kan bare ta fri.. 10
Bianconera Skrevet 7. april 2017 #26 Skrevet 7. april 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er galskap om man ikke kan ta ut barn fra barneskolen EN uke for ferie. Dersom dette ikke er en vane hadde jeg ikke tenkt så mye over det. En ting jeg har lurt på. Dersom skolen sier nei, men foreldrene gjør det likevel. Hva gjør skolen med det? Kan ikke kaste ut barnet liksom. Anonymkode: 9560a...1da To uker ugyldig fravær kan føre til at eleven mister skoleplassen sin om det er venteliste på skolen. Ellers kan ikke skolen gjøre noe særlig mer, meen ikke krev at læreren skal gjøre ekstraarbeid fordi dere skal på ferie. 5
Surreal Skrevet 7. april 2017 #27 Skrevet 7. april 2017 Synes du skal ta de med på ferie, enten de sliter eller ikke. Dette er en unik mulighet for dere og det er i forbindelse med en viktig markering i deres familie. Så jeg hadde ikke nølt Før jeg fikk skolebarn selv var jeg helt imot at man skule ta ut barn av skolen, men nå ser jeg at det ikke er den ene uken eller to som er avgjørende. Det er innsatsen gjennom hele året som er viktig! Ta med bøkene og lekseplan, forbered deg litt selv så du kan hjelpe de med det de lurer på Kos dere på tur! 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #28 Skrevet 7. april 2017 På 6.4.2017 den 13.54, AnonymBruker skrev: Vi har fått tilbud om å være med på ferie i september av et familiemedlem som feirer jubilum, og som ønsker å ta med endel familiemedlemmer til syden. Familiemedlemmet vil også betale for reisen. Jeg har to barn som går i 3 og 6 klasse som jeg da må ta ut av skolen i 1 uke, for å kunne bli med på denne ferien. Jeg er i prinsippet veldig i mot å ta ut barna fra skolen for slike formål utenom skoleferiene. Derfor kvier jeg meg veldig for å bli med på denne turen. Samtidig så tenker jeg at det bare er en uke, og vi får en gratis (etterlengtet) sydenferie. Hva mener KG-folket? Anonymkode: d7eca...f65 Nei, det er ikke greit. Anonymkode: 0ee1c...534
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #29 Skrevet 8. april 2017 På 6.4.2017 den 14.01, AnonymBruker skrev: Da får jubilanten(e) legge festen til skoleferien. Å ta barn utav skolen for å dra på ferie er uakseptabelt Anonymkode: 6b7ba...0dc Veldig kategorisk,da. Dette med å stoppe praksisen med å la elever få fri utenom skoleferien kommer av at det finnes skoler og områder med elever som er borte fra skolen i uker og månedsvis. De som søker fri max en uke svært sjelden- det er jo ikke de som bør stoppes. Sørg for å følge opp lekser og skolearbeid,så skal det gå fint. Anonymkode: fb576...4d6 2
Furstina Skrevet 8. april 2017 #30 Skrevet 8. april 2017 Jag tycker inte attt det är ok att be om fri utanför loven. tänk om ett av dina barn får ok från skolan för att hon/han är duktig, men att den andra får nej för att varje timme är viktig. Eller för att läraren sliter med att följa upp alla elever och inte hinner anpassa. Vad gör du då? Åker med ett barn? Åker med bägge och får olovlig frånvaro? Vad säger du då till barnen? Att skolan och avtalet inte är viktiga? Vad säger du till barnet som missar något viktigt som är grund för betygen? Läraren som redan jobbar extra för de slitande barnen, eller de som råkar bli sjuka i två vecko, den ska förbereda och följa upp ditt barn för en ferie? 1
Furstina Skrevet 8. april 2017 #31 Skrevet 8. april 2017 Vad gör DU om varken du eller mannen får ledigt från jobbet? Åker ändå? min man jobbar turnus och kan inte styra sin ferie. I sommar har vi ingen ferie tillsammans, inte tillåter jag honom att sjuka sig för att vi ska åka till Syden. Vi har också fått tacka nej till teaterbiljetter och middag med "hela familjen" för att familjen bokade en helg han jobbade. Sånt är livet 1
Harlekin Skrevet 8. april 2017 #32 Skrevet 8. april 2017 Jeg synes, som flere andre, at det er ok å be om fri som en enkeltepisode, så lenge man ikke gjør det til en vane. Her fikk 7,5-åringen fri en uke utenom ferien for en reise til syden med familien. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #33 Skrevet 8. april 2017 Hos oss hadde dere fått ugyldig fravær, men vet at det er mange familier som ikke bryr seg om det i det hele tatt. Kontaktlærer kan gi en skoledag fri, utover det må det søkes til rektor som avgjør om det er forsvarlig eller ikke. Sydentur er ikke forsvarlig, og blir dermed avslått. Anonymkode: 9fb52...dd0
Lapper Skrevet 8. april 2017 #34 Skrevet 8. april 2017 På 6. april 2017 den 20.49, AnonymBruker skrev: I vår kommune får ingen permisjon fra skolen for å dra på ferie.Eneste grunn som gir innvilget permisjon er hvis eleven skal delta i idrettsarrangement på nasjonalt nivå.Barnet mitt fikk avslag på søknad om permisjon i en dag for å delta på en cup i utlandet med idrettslaget. Anonymkode: e2441...72d Å dette gjelder barneskolen? 1
Lapper Skrevet 8. april 2017 #35 Skrevet 8. april 2017 23 timer siden, Bianconera skrev: Vil si at det kommer helt ann på hvor barna dine ligger faglig sett i skolen. Er sjetteklassingen med, gjør lekser og får med seg undervisningen så kos dere på ferie. Om en av barna dine har vansker på skolen ville jeg ikke gjort det. I osloskolen er det sånn at to uker sammenhengende ugyldig fravær kan føre til at eleven mister skoleplassen (ja ser at HI stod kun en uke). Å be om egen plan fra lærer er egoistisk og enormt tidskrevende, å ta med ukeplan er en selvfølge og en fokuserer på de områdene barnet sliter. På generell basis syns jeg det er en stor uting at foreldre tar ut elever for ferie. Spesielt de elevene som sliter, de trenger ikke å høre fra foreldre at skolen ikke er så viktig vi kan bare ta fri.. Her kan du da umulig snakke om barne-ungdomsskole? Ingen mister plassen på en barneskole. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #36 Skrevet 8. april 2017 25 minutter siden, Lapper skrev: Her kan du da umulig snakke om barne-ungdomsskole? Ingen mister plassen på en barneskole. Jo, det kan de. Har eleven mer enn 2 uker sammenhengende fravær kan skolen sette i gang prosessen med å skrive eleven ut dersom det ikke foreligger sykemelding eller annen dokumentasjon på fraværet. Dette skjer stort sett med de som tar ungene ut av skolen for å dra på langtidsferie til hjemlandene sine (mao. primært barn med familie i Nord-Afrika). Da må de søke seg inn igjen når de kommer hjem fra ferien, og de har på ingen måte rett til å få plass på samme skole. Anonymkode: 1e670...d3e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #37 Skrevet 8. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hos oss hadde dere fått ugyldig fravær, men vet at det er mange familier som ikke bryr seg om det i det hele tatt. Kontaktlærer kan gi en skoledag fri, utover det må det søkes til rektor som avgjør om det er forsvarlig eller ikke. Sydentur er ikke forsvarlig, og blir dermed avslått. Anonymkode: 9fb52...dd0 Akkurat samme praksis i vår kommune. Anonymkode: e2441...72d 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #38 Skrevet 8. april 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig kategorisk,da. Dette med å stoppe praksisen med å la elever få fri utenom skoleferien kommer av at det finnes skoler og områder med elever som er borte fra skolen i uker og månedsvis. De som søker fri max en uke svært sjelden- det er jo ikke de som bør stoppes. Sørg for å følge opp lekser og skolearbeid,så skal det gå fint. Anonymkode: fb576...4d6 Det begynte også å bli svært vanlig med under halve klasser hver eneste fredag, for de som har skilte foreldre skulle på langhelg til fedrene sine og gjorde det annenhver fredag, og hvorfor skulle ikke de med kun ett hjem da kunne dra på hytta en og annen langhelg (en sjelden gang, hvor mye går man liksom glipp av tre timer i 3.klasse liksom). Fredagene og enkelte mandager ble helt håpløse for undervisningen, halve klassen møtte opp. Anonymkode: 10cf5...c4e 3
Gjest chiki Skrevet 9. april 2017 #39 Skrevet 9. april 2017 Jeg hadde reist. Kan ikke forvente de som inviterer skal bruke mye mer penger på å reise i skoleferie når de selv ikke har barn i skole. Skal selv til utlandet å feire min mors 50 årsdag i høst. Tar da ut 7 åringen fra skolen mens vi er på ferie. Får mye lærdom og kunnskap av en uke på ferie også, og barna har godt av å være sammen med familie også
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #40 Skrevet 9. april 2017 Et unntak går greit. Regelen gjelder nok mer dem som tar en sydenuke hvert halvår. Altså to uker hvert skoleår. Det blir 20 uker fra 1. Klasse til 10. Klasse det Anonymkode: f4a19...854
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå