AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #1 Skrevet 5. april 2017 Hei. Jeg synes krig og politikk er vanskelig å forstå seg på, og føler meg til tider litt dom pga. dette. Kan noen forklare meg enkelt med situasjonen i Syria, og hvorfor krigen der har noe med Russland og USA å gjøre? Jeg tør ikke spørre noen jeg kjenner, da jeg føler jeg burde forstå dette. Anonymkode: 187b5...5c2 1
QQbaby Skrevet 5. april 2017 #2 Skrevet 5. april 2017 Ganske enkelt forklart så er Syria et mekka for muslimer og flyktninger. Siden Russland og USA ikke er så glad i muslimer og flyktninger då er det ikke rart at det blir krig.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #3 Skrevet 5. april 2017 5 minutter siden, QQbaby skrev: Ganske enkelt forklart så er Syria et mekka for muslimer og flyktninger. Siden Russland og USA ikke er så glad i muslimer og flyktninger då er det ikke rart at det blir krig. Det var vel kanskje i enkleste laget? Kunne du ha utdypet litt mer? Anonymkode: 187b5...5c2
QQbaby Skrevet 5. april 2017 #4 Skrevet 5. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var vel kanskje i enkleste laget? Kunne du ha utdypet litt mer? Anonymkode: 187b5...5c2 Vel la alle vet at Putin som er president i Russland er en rasistisk kommunist som er for undertrykkelse. Han hater muslimer og deres tro, og flyktningene ser han på som snyltere som samfunnet hadde klart seg bedre uten. Og som du fikk med deg så vant fascistene Donald Trump som har mye av den sammen kommunistiske tankegangen som Putin. Donald Trump ser opp til Putin og ønsker et like undertrykkende og krenkende samfunn. Derfor hater OGSÅ USA muslimer og flyktninger. Så USA/Russland og Syria konflikten er et resultat av hvordan ting kan gå når diktatoriske enkeltmennesker med hat kommer til makten.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #5 Skrevet 5. april 2017 7 minutter siden, QQbaby skrev: Vel la alle vet at Putin som er president i Russland er en rasistisk kommunist som er for undertrykkelse. Han hater muslimer og deres tro, og flyktningene ser han på som snyltere som samfunnet hadde klart seg bedre uten. Og som du fikk med deg så vant fascistene Donald Trump som har mye av den sammen kommunistiske tankegangen som Putin. Donald Trump ser opp til Putin og ønsker et like undertrykkende og krenkende samfunn. Derfor hater OGSÅ USA muslimer og flyktninger. Så USA/Russland og Syria konflikten er et resultat av hvordan ting kan gå når diktatoriske enkeltmennesker med hat kommer til makten. Så USA/Russland er i krig mot Syria fordi de hater muslimer og flyktninger? Beklager om jeg høres helt dom ut, men jeg ønsker å forstå dette. Anonymkode: 187b5...5c2
QQbaby Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så USA/Russland er i krig mot Syria fordi de hater muslimer og flyktninger? Beklager om jeg høres helt dom ut, men jeg ønsker å forstå dette. Anonymkode: 187b5...5c2 Ja det er korrekt.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #7 Skrevet 5. april 2017 Ville ha lest denne artikkelen http://m.globalis.no/Konflikter/Syria konflikten i Syria er komplisert, det er ikke då rart du ikke har fått med deg alt som skjer eller har skjedd der nede Anonymkode: cd4aa...0ad 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #8 Skrevet 5. april 2017 Krigen i Syria startet i 2011 da islamistiske opprørere demonstrerte mot president Assad og syriske myndigheter. Opprøret ble voldelig og al-Qaida ble raskt den sterkeste opprørsgruppen sammen med IS. USA støttet opprørsgruppene. Russland støtter syriske myndigheter og president Assad. Anonymkode: 09d7c...6b6 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #9 Skrevet 5. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville ha lest denne artikkelen http://m.globalis.no/Konflikter/Syria konflikten i Syria er komplisert, det er ikke då rart du ikke har fått med deg alt som skjer eller har skjedd der nede Anonymkode: cd4aa...0ad Takk. Skal lese Godt å høre at jeg ikke er helt idiot som ikke forstår dette. Anonymkode: 187b5...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #10 Skrevet 5. april 2017 Jeg vet ikke om KG er det riktige stedet for historisk nøyaktig info Anonymkode: db42b...472 2
Spiteful Skrevet 5. april 2017 #11 Skrevet 5. april 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så USA/Russland er i krig mot Syria fordi de hater muslimer og flyktninger? Anonymkode: 187b5...5c2 USA og Russland er ikke "venner". Hvis du ser litt tilbake på Den Kalde Krigen, så henger det fortsatt litt igjen at USA og Russland har en del spenning seg i mellom.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #12 Skrevet 5. april 2017 Har krigen blitt verre siden Trump nå er blitt president? Var det noe annet med Obama? ts Anonymkode: 187b5...5c2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #13 Skrevet 5. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om KG er det riktige stedet for historisk nøyaktig info Anonymkode: db42b...472 Her kan man i allefall spørre og greve anonymt :D Anonymkode: 187b5...5c2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #14 Skrevet 5. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har krigen blitt verre siden Trump nå er blitt president? Var det noe annet med Obama? ts Anonymkode: 187b5...5c2 Obamas støtte til opprørsgruppene er en av årsakene til at krigen har blitt så brutal og langvarig. Al-Qaida har blitt styrket. Uten USAs støtte ville ikke opprørsgruppene klart å kjempe så lenge mot syriske regjeringsstyrker. Da ville krigen vært over for lenge siden. Trump har vært mer aggressiv i bombingen av IS, men mindre aggressiv i sin retorikk mot president Assad. Tiden vil vise om det blir verre eller bedre med Trump. Anonymkode: 09d7c...6b6 1
Druid Skrevet 5. april 2017 #15 Skrevet 5. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg synes krig og politikk er vanskelig å forstå seg på, og føler meg til tider litt dom pga. dette. Kan noen forklare meg enkelt med situasjonen i Syria, og hvorfor krigen der har noe med Russland og USA å gjøre? Jeg tør ikke spørre noen jeg kjenner, da jeg føler jeg burde forstå dette. Anonymkode: 187b5...5c2 Syria er ett konstruert land som innbefatter 4-5 ulike folkegrupper. De har en diktator som kommer fra den absolutt minste grupperingen. Denne diktatoren har vært stabiliserende ettersom han har prøvd å holde kontroll i territorie uten for mye aggresjon utover. For en tid tilbake hadde vi noe som kalles den arabiske våren, som handler om at arabere generelt fant ut at sivil ulydighet kunne brukes til å tvinge fram reformer. I Syria eskalerte dette ut av kontroll, noe som resulterte i en borgerkrig med 4 parter. I kaoset som oppsto, fant en utbrytergruppe av Al Qaida ut at man kunne etablere ett nytt land basert på områder i Syria og Irak, altså IS. Så nå har du en borgerkrig mellom 4 parter og en femte som utnytter konfliktområdet og derfor er en uavhengig 5 part. Og siden Al Qaida og IS er i konflikt, knyttet operative Al Qaida grupper seg til ulike syriske opprørsgrupper for å bekjempe diktator OG IS. Så langt har vi en god gammeldags borgerkrig alla oppløsningen av Jugoslavia. Så kommer de internasjonale forviklingene. Da USA skulle frigjøre Irak for Saddam, ba de om hjelp fra kurdere i nord Irak. På mange måter anerkjente de Kurderenes rettigheter i området og skapte ett reelt problem for Tyrkia, Syria og Iran i tillegg for Irak. Russland er viktig alliert for Syria og Iran og har store behov for gode forhold til Tyrkia på tross av at Tyrkia er i NATO. I tillegg leier Russland ett område i Syria de bruker som militærbase og forsyningsannlegg for sine krigsskip. Uten ett helt Syria eller uten Assad, har Russland mistet ett strategisk forsvarspunkt. Så nå har vi forklart hvorfor Tyrkere i hovedsak ønsker Assad, og hvorfor de først og fremst beskyter kurdere og hvorfor Russland kom inn som støtte til Assad. Da gjenstår USA. USA er først og fremst interesert i å motarbeide IS, og er mindre interesert i borgerkrigen. Siden Assad har mesteparten av fokus mot opprørere, har det ført til at USA har støttet irakske styrker, kurdiske styrker og enkelte andre opprørere som er fokusert mot IS. Dette har vist seg grisete, siden opprørerene ikke er fremmed til å alliere seg med Al Qaida og at irakerne er like oppsatt på å bekjempe kurdere som IS, siden fra deres ståsted er kurderene ett større problem. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #16 Skrevet 5. april 2017 Trump startet krigen i Syria med sin hatefulle retorikk. Likevel ble han valgt. Trump er i ferd med å starte flere kriger i midt-østen. Noen må stoppe denne gale mannen, koste hva det koste vil. Anonymkode: e25b0...f61
debattanten Skrevet 5. april 2017 #17 Skrevet 5. april 2017 Krigen i Syria og midtøsten generelt her USA sin feil alt sammen. Alt skjedde før Trump kom til makten og det er Obama alt sammen og Bush før han. Trump har snakket om å roe ned gemyttene og samarbeide med Russland. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #18 Skrevet 5. april 2017 VG forklarer konflikten i Syria ganske godt litt over halvveis på denne siden.http://www.vg.no/nyheter/utenriks/syria/gassofferet-abed-21-forteller-slik-overlevde-jeg-det-kjemiske-angrepet/a/23968232/ De går ikke inn på hvorfor land som Russland og Kina støtter et regime som dreper og sulter sitt eget folk, men de forklarer litt hvordan denne situasjonen har oppstått. Anonymkode: 3a49b...e44 1
Djungelvrål Skrevet 5. april 2017 #19 Skrevet 5. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så USA/Russland er i krig mot Syria fordi de hater muslimer og flyktninger? Beklager om jeg høres helt dom ut, men jeg ønsker å forstå dette. Anonymkode: 187b5...5c2 Nei, ikke helt. Krigen i Syria begynte som en borgerkrig og er fremdeles en borgerkrig. Landet slakter sine egne. Bakgrunn for krigen i Syria. I utgangspunktet er borgerkrigen i Syria en konflikt mellom Bashar al-Assad (presidenten) sin regjering og ulike opprørsgrupper som ønsker å kaste regjeringen. Konflikten har utviklet seg slik at det også er krigshandlinger mellom noen av opprørsgruppene.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #20 Skrevet 6. april 2017 Viktig her å legge på minnet at det finnes ikke et eneste land i denne regionen som har greid å fungere uten et "diktatorisk" styre. Arabere er ikke istand til å samarbeide på tvers av kulturer og religioner. De trenger en sterk leder/lederskap som holder befolkningen med en stram hånd. Hvis ikke, ender det hele i kaos og krig. Assad er et rasshøl. Men blir han styrtet, så kommer Syria til å ende opp i et enda større helvete. Vestens demokrati funker IKKE i midtøsten. Syria var et himmelrike før den arabiske våren, sammenlignet med situasjonen i dag. Den arabiske våren fikk folk i demokratiske Europa og Nord-Amerika til å masturbere i kor. Endelig..nå skulle folket ta over makten og bli som oss. I realiteten tok de sterke over, Islamistene som IKKE ønske demokrati. Aldri har de ytterliggående hatt sterkere kår i denne regionen enn nå. Anonymkode: 2b738...aef 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå