Gå til innhold

Norrøn religion var egentlig delvis forferdelig


Anbefalte innlegg

Altså jeg tror mange bare liker det i norge fordi det er en del av historien. Og fordi de ikke er direkte fan av kristendommen. Men serriøst de hadde jo menneskeofring. Om det er iallfall en ting jeg er glad for at det ble fjernet når kristendommen ble innført så var det å ofre folk. Utifra boken jeg leste av Gro Steinsland for noen år siden, menneskeofring ble gjort om det var dårlig grøde eller noe, selv om det var frivilig så var det forferdelig.Ellers enn det brukte de dyr og slikt til ofring, det ble nok kun brukt om det var krise eller noe for avlingen.

Endret av Frogke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aragorn II Elessar

Religion i seg selv er verken ond eller god den er nøytral. Det er mennesket som avgjør hva religion er siden det er vi som skapte det og skrev tekstene og velger om religion skal brukes til ondskap eller godhet. 

 

Selvsagt for mange er det vanskelig og akseptere dette.

 

Og nei jeg er ikke religiøs .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskeofring bedrives den dag i dag av alle religioner. Det er bare utført på en annen måte. 

Anonymkode: bf7ee...a69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menneskeofring bedrives den dag i dag av alle religioner. Det er bare utført på en annen måte. 

Anonymkode: bf7ee...a69

Har ikke vært i kjellerleiligheter, men poenget er at det er tabulagt av gode grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen og korskrigerne bragte død og fordervelse i Norge. Se bare på hvordan samene ble plaget nesten opp til våre dager med brenning og kvelning pga. feil religion. Ikke rart Olav den hellige var tidligere versjon av IS terrorister når de startet blodbadet med kristningen sin.

Anonymkode: 80c78...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2017 den 12.58, Frogke skrev:

Altså jeg tror mange bare liker det i norge fordi det er en del av historien. Og fordi de ikke er direkte fan av kristendommen. Men serriøst de hadde jo menneskeofring. Om det er iallfall en ting jeg er glad for at det ble fjernet når kristendommen ble innført så var det å ofre folk. Utifra boken jeg leste av Gro Steinsland for noen år siden, menneskeofring ble gjort om det var dårlig grøde eller noe, selv om det var frivilig så var det forferdelig.Ellers enn det brukte de dyr og slikt til ofring, det ble nok kun brukt om det var krise eller noe for avlingen.

De som er tilhengere av norrøn religion er vel litt alternative? Dette er jo ikke normalt.

Det er klart at temaet er spennende for de som er interessert i norges historie.

Anonymkode: fd00b...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...