Gå til innhold

Kan jeg få skattefradrag ved privatisteksamen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar fag som privatist (på videregående nivå), har ikke undervisning, men tar opp fag og bruker flere tusenlapper på det, og da lurer jeg på om jeg kan føre dette opp på selvangivelsen? 

Anonymkode: 1fe9a...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei 

Anonymkode: 509fc...a4d

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.prosent.no/okonomi/skatt/skattefradrag-hva-har-du-rett-pa/

 

nei, du har allerede fått mye av skattepengene ved å ta eksamen

Anonymkode: f42b5...df2

Er dere sikker på det? Man får jo skattedrag hva gjelder semesteravgift, skolebøker, også står det "eksamensavgift" på skatteetatens nettsider. Link: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Jobb-og-utdanning/Utdanning/Fradrag-for-kostnader-til-utdanning/

Og da lurte jeg på om privateksamen går under "eksamensavgift"?

Anonymkode: 1fe9a...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😅

Anonymkode: 9dccc...1ee

Det står på skatteetatens side at man rett til avdrag for kostander direkte knyttet til utdanning.... 

Anonymkode: 1fe9a...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Er dere sikker på det? Man får jo skattedrag hva gjelder semesteravgift, skolebøker, også står det "eksamensavgift" på skatteetatens nettsider. Link: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Jobb-og-utdanning/Utdanning/Fradrag-for-kostnader-til-utdanning/

Og da lurte jeg på om privateksamen går under "eksamensavgift"?

Anonymkode: 1fe9a...818

Har du lest det andre som står i linken du viser til da? Privatisteksamen i videregående opplæring kvalifiserer jo ikke til dette.

Anonymkode: 4bc89...72d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest det andre som står i linken du viser til da? Privatisteksamen i videregående opplæring kvalifiserer jo ikke til dette.

Anonymkode: 4bc89...72d

Ja, men jeg er likevel usikker. Jeg går jo ikke på vanlig videregående, men tar opp fag som privatst ved siden av jobb. 

Anonymkode: 1fe9a...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest det andre som står i linken du viser til da? Privatisteksamen i videregående opplæring kvalifiserer jo ikke til dette.

Anonymkode: 4bc89...72d

Takk for svar uansett. Ser ikke ut som at jeg får skattefrag ved privatisteksamen, ble bare litt usikker. 

Anonymkode: 1fe9a...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo lese det du selv linker til da. Her er det to viktige punkter:

- Det må ikke være for å oppnå en grad eller utdannelse, men for å vedlikeholde den. Eks flyger må opprettholde sertifikater. Det må også være relevant for din nåværende jobb. 

- Kostnadene dine må i så fall være dokumenterbart høyere enn minstefradraget. Det oppnår du ikke for privatisteksamener på videregående for å si det sånn...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glitnir skrev:

Du må jo lese det du selv linker til da. Her er det to viktige punkter:

- Det må ikke være for å oppnå en grad eller utdannelse, men for å vedlikeholde den. Eks flyger må opprettholde sertifikater. Det må også være relevant for din nåværende jobb. 

- Kostnadene dine må i så fall være dokumenterbart høyere enn minstefradraget. Det oppnår du ikke for privatisteksamener på videregående for å si det sånn...

Ja, ser det nå. Tar opp flere fag for å oppnå toppkarakterer, så jeg har betalt 10 000 for privatisteksamener for "studieåret" 2016/17. Takk for svar! 

Anonymkode: 1fe9a...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...