Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette rektor ikke ønsker.

Hun vil at skolens problemer skal holdes innenfor skolen.

En annen sak fra samme skole, som omhandler samme tema (kritikk skal ikke komme ut)

Anonymkode: 83d03...257

Det er klart at rektor har interesse av å holde problemet skjult. Vi snakker ikke om problemet, vi latter som om det ikke finnes noe problem og da kan vi leve som om alt er i skjønneste orden. BRAVO til gutten som er en modig varsler i dette tilfelle.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, Example skrev:

Han kunne gått direkte til rektor med det, men valgte heller å gå ut offentlig. 

Hvor står det at han og andre ikke har prøvd å ta opp tingenes tilstand i lengre tid med ledelsen på skolen?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å ta opp ting med kommunen er også noe som er prøvd over mange år - uten hell. Vi snakker om en liten kommune der nesten "alle" kjenner alle eller ihvertfall noen. De samme personene har sittet i de forskjellige stillingene over flere år. Sånn som kommunalsjefen som blir omtalt som "Unni Bu er ei ku". Det er jo grunner til. Folk har i mange år prøvd å få gjort noe med situasjonen på Revetal Ungdomsskole, men ikke kommet noen vei. Også har vi rådmann Trond Wifstad som mener at saken ikke er anmeldt til politiet. Herr har kommunen tydeligvis noe å rydde opp i. 

Anonymkode: b487f...d04

Men da kan man gå ennå høyere til verks igjen, til statlig nivå, til kommune e.l. Om "alle" foreldrene opplever det samme problemet så bør det ikke være noe problem å kunne gå unisont til verks, for jo flere som oppfatter de samme forholdene jo mer styrker det saken din. 

Og det spiller faktisk ingen rolle hvor frustrerende man syntes det er å ikke komme frem - forstår dem godt, for jeg har jobbet med mange personer som ikke tar til seg det jeg sier opp gjennom årene, men jeg hadde kun tapt på å fronte dette i Facebook med navn. Ikke minst er det som sagt potensielt kriminelt. Det er selvølgelig ikke så enkelt for en 15-åring å vurdere hva som er den riktige handlingen i slike situasjoner, men man er strafferettslig ansvarlig når man har fylt 15 uansett. 

Anonymkode: 469da...c73

Skrevet
13 minutter siden, Drizzt skrev:

Det er klart at rektor har interesse av å holde problemet skjult. Vi snakker ikke om problemet, vi latter som om det ikke finnes noe problem og da kan vi leve som om alt er i skjønneste orden. BRAVO til gutten som er en modig varsler i dette tilfelle.

Skolen burde jo oppmuntret gutten og facebook innlegget, det viser jo initiativ, samme med de som skulle overrekke brev til ordføreren, så kunne de tatt en time med nettvett, personvern og konsekvenser på skolen i etterkant

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jo ikke Daniel navngitt noen av lærerne. Limer inn en + artikke i Tb der han vernes av ytringsfriheten. Han har som sagt ikke navngitt noen. 

Menneskerettighetsekspert: – Daniel vernes av ytringsfriheten

Artikkeltag

Publisert:04. april 2017, kl. 20:59

At en skoleelev skriver om kritikkverdige forhold ved skolen uten en gang å navngi de aktuelle lærerne, vernes helt klart av ytringsfriheten, mener Anine Kierulf, menneskerettighetsforsker ved Universitetet i Oslo.

TØNSBERG/RE: Kierulf er jurist og tilknyttet Norsk senter for menneskerettigheter, og har bl.a. ytringsfrihet som spesialfelt. Hun har lite til overs for hvordan ledelsen ved Revetal ungdomsskole har opptrådt overfor Daniel Aall Skillinghaug.

– Det vil overraske meg om de har lest og forstått Grunnlovens paragraf 100. Det burde man kunne forvente av rektorer og lærere, sier Anine Kierulf.

Paragraf 100 er den grunnlovsparagrafen som helt siden 1814 har vernet om norske borgeres rett til å ytre seg fritt, riktignok alltid med enkelte begrensninger. Men Daniel Aall Skillinghaugs ytringer på Facebook rammes ikke av disse begrensningene, mener Kierulf. Det gjelder også selv om de berørte lærerne kan være identifiserbare for folk som kjenner miljøet ved Revetal ungdomsskole godt.

– Pressen har strenge krav på seg når det gjelder identifikasjon. Til en skoleelev som ham kan man ikke stille de samme kravene, mener Anine Kierulf.

Hun mener at så lenge Daniel Aall Skillinghaug forteller sannheten om hva lærerne har sagt, kan hverken de eller skolens ledelse påberope seg brudd på personvern, brudd på privatlivets fred eller ærekrenkelser.

LES OGSÅ: Barnevernet opplever seg ikke hørt av politiet

– Ansvarsfull ung borger

– Her har vi en ansvarsfull ung borger som sier fra på en ganske ordentlig måte om det som er galt i samfunnet, nærmere bestemt på skolen. Dette har åpenbart allmenn interesse, og er dermed åpenbart vernet av ytringsfriheten, mener Anine Kierulf. 

Hun spør seg hvilke lovbestemmelser en politianmeldelse eventuelt kan ha grunnlag i.

– Det ville overraske meg stort hvis politiet gikk videre med dette. Hvis anmeldelsen går på brudd på privatlivets fred, vil jeg si at det har ikke noe med privatlivets fred å gjøre hvis lærerne sier utidige ting om elever på skolen i arbeidstiden, sier Kierulf.

Hun viser også til at ærekrenkelse ikke lenger rammes av straffeloven. Den som nå mener seg ærekrenket må i stedet gå til privat søksmål.

– Når det gjelder personvern er det alltid en avveining mellom personvern og ytringsfrihet. Men man kan ikke bruke sånne bestemmelser til å kneble ytringer som er lovlige. Og så lenge dette ikke er løgn og fantasi, er dette en beskyttet ytring, mener Anine Kierulf.

LES OGSÅ: Én av fire tør ikke si fra om kritikkverdige forhold på jobben

– To hensyn mot hverandre

En annen ytringsfrihetsekspert, Henrik G. Bastiansen, som er historiker og professor ved avdelingen for mediefag ved Høgskulen i Volda, er mer forsiktig i sin vurdering av saken:

– Saken handler om å veie to hensyn opp mot hverandre, nemlig lærernes behov for å kunne føre fortrolige samtaler seg imellom og elevens ytringsfrihet og mulighet til å kunne publisere noe på Facebook.  Hvis eleven overhørte en fortrolig samtale, kan han ha fått tilgang til informasjon som ikke var ment for andre. Hadde lærerne sagt det i samtale med ham, hadde det vært noe annet. Dette bryter altså ned de skrankene som er rundt en slik fortrolig samtale. En juridisk vurdering av saken vil måtte holde hensynet til ytringsfriheten opp mot lærernes behov for fortrolighet, mener Bastiansen. 

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Apis skrev:

Hvor står det at han og andre ikke har prøvd å ta opp tingenes tilstand i lengre tid med ledelsen på skolen?

Rektor sier han ikke har vært i kontakt med henne, men tydde til Facebook direkte.

Skrevet
8 timer siden, Example skrev:

Rektor sier han ikke har vært i kontakt med henne, men tydde til Facebook direkte.

Så dermed er det greit å anmelde en 15 åring til politiet, fordi denne 15 åringen påpeker kritikkverdige forhold ved skolen på facebook? 

AnonymBruker
Skrevet

Det her vet vi vel alt for lite om. Gutten kunne tatt det direkte med lærerne der og da eller senere. 

Jeg syns det er merkelig de som skal legge ut om sånne ting så "alle" kan se det på nettet. Greit nok om det handler om noe som virkelig er et problem som rammer flere rundt om i landet, men når det er innen et lukket miljø (som en enkelt skole) så får det holdes der. 

Jeg aner ikke hva disse lærerne sa, men det er jo ofte sånn at lærere snakker seg imellom om elever. Og når de snakker om elever som rett og slett lager bråk og faenskap (vet ikke om det var det de snakket om altså), så kan det nok være kjipt å overhøre. Det burde jo ikke komme som noe overraskelse at sånt blir snakket om. Hvordan skal de ellers gjøre noe med adferdsproblemer? Jeg vet ikke om denne skolen har egne rom hvor det går an å diskutere sånt, men på noen så flyr det jo elever rundt over alt slik så det blir vanskelig å diskutere under fire øyne. 

Anonymkode: 962a3...1db

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jo ikke Daniel navngitt noen av lærerne. Limer inn en + artikke i Tb der han vernes av ytringsfriheten. Han har som sagt ikke navngitt noen. 

Han navngav lærerne først på FB men fjernet etterhvert deres navn.

Anonymkode: a8ee0...5b1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Apis skrev:

Så dermed er det greit å anmelde en 15 åring til politiet, fordi denne 15 åringen påpeker kritikkverdige forhold ved skolen på facebook? 

Han la ut lærernes navn i første innlegg. Tipper det var DET rektor reagerte på. 

Anonymkode: 51151...2c7

Skrevet

Jeg har fremdeles ikke sett bevis for at han har navngitt lærerne i det første innlegget på FB. Kan noen av dere som påstår det, vennligst linke til artikkelen hvor det står?? :angry:

Skrevet

Re: at han lærerne kunne identifiseres av lokalmiljøet er ikke det samme som "å henge ut med navn". Slik jeg tolker denne setningen, så har han tatt med detaljer, men ikke navn. Men nå kjenner alle i Norge rektors navn. Til pass for henne.

Sitat

I det opprinnelige innlegget var det lett å identifisere lærerne det gjaldt. Det å vise nettvett og lære om personvern er en del av pensum på ungdomsskolen. 

http://www.reavisa.no/2017/04/04/vise-respekt-elever-tatt-tak/#.WOYL9DJMTG4

Så igjen, hvor står det at han lagt ut for- og etternavn og fjernet det?

Skrevet
Sitat

De to lærerne ble aldri navngitt i Facebook-innlegget, men Daniel skriver hvilke roller de to har. Beskrivelsen kan identifisere de to i skolemiljøet ved Revetal ungdomsskole

Legg merke til formuleringen skolemiljøet. Ved å blåse opp dette som rektor og de forurettete lærerne gjorde, ville dette blitt en lokal fillesak. https://www.nrk.no/vestfold/_-daniel-bruker-ytringsfriheten-1.13461363

Nå håper jeg vil kan legge død påstandene om at han har navngitt lærerne. Ok?

• Liker 2
Skrevet

Sorry, jeg er på en pc som ikke lar meg endre i innleggene. I innlegget over skal meningen selvsagt være at lærerne og rektor gjorde dette til mer enn en lokal fillesak. Uten at de engang var navngitt.

Skrevet
43 minutter siden, ops2 skrev:

Re: at han lærerne kunne identifiseres av lokalmiljøet er ikke det samme som "å henge ut med navn". Slik jeg tolker denne setningen, så har han tatt med detaljer, men ikke navn. Men nå kjenner alle i Norge rektors navn. Til pass for henne.

http://www.reavisa.no/2017/04/04/vise-respekt-elever-tatt-tak/#.WOYL9DJMTG4

Så igjen, hvor står det at han lagt ut for- og etternavn og fjernet det?

Jeg har samme forståelsen som deg, det er beskrivelsen han bruker av situasjonen som gjør at vis du er lokalkjent i Re så kjenner du igjen personene, ikke at han har brukt navn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5.4.2017 den 10.34, Example skrev:

Han kunne gått direkte til rektor med det, men valgte heller å gå ut offentlig. 

Gutten og andre elever har prøvd å si ifra flere ganger, men når de bare ble ignorert av blant annet rektor så de seg nødt til å finne en annen kanal å nå gjennom på.

Anonymkode: 661fc...e63

Skrevet
1 time siden, ops2 skrev:

Sitat: De to lærerne ble aldri navngitt i Facebook-innlegget, men Daniel skriver hvilke roller de to har. Beskrivelsen kan identifisere de to i skolemiljøet ved Revetal ungdomsskole

Legg merke til formuleringen skolemiljøet. 
Nå håper jeg vil kan legge død påstandene om at han har navngitt lærerne. Ok?

Å skrive hvilke roller de har slik at de kan identifiseres i skolemiljøet, ER Å NAVNGI.
På samme måte, om jeg skriver at en stortingsrepresentant fra Tokke har mistet førerkortet pga. råkjøring, så navngir jeg henne (det fins bare én, nemlig).

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Example skrev:

Rektor sier selvfølgelig hva som helst for å stille seg i et godt lys. Hør heller på de som faktisk går på skolen eller har barn på den skolen, det er mange som har prøvd å si ifra om ukultur der i åresvis.

Anonymkode: 661fc...e63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flott av Daniel syns jeg. Stå på! Bak snakking av barn og foreldre skjer flere steder. Bl.a på sykehuset og føden her hvor jeg bor, der snakker de som jobber der om foreldrene. Er ikke så gøy å høre igjen det akkurat!

Anonymkode: 70f5b...98c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...