AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #21 Skrevet 3. april 2017 Akkurat nå, Spiteful skrev: Er det bare jeg som syns at denne triste hendelsen i Russland ikke tar opp like stor plass i media slik som Londonterroren? Det er jo fordi Storbritannia er mye nærmere en Russland. Anonymkode: 0c5b5...259
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #22 Skrevet 3. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo fordi Storbritannia er mye nærmere en Russland. Anonymkode: 0c5b5...259 Ca samme avstand geografisk mellom Oslo og Petersbrug som mellom Oslo og London. Men jeg skjønner hva du mener. Anonymkode: 1555d...667 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #23 Skrevet 3. april 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo fordi Storbritannia er mye nærmere en Russland. Anonymkode: 0c5b5...259 Det tar 2 timer å fly til St. Petersburg, 10 minutter lenger vekk en London med andre ord. Anonymkode: d05ce...b25 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #24 Skrevet 3. april 2017 Utrolig trist hva som skjedde! Tenker og ber for pårørende og skadde! Vil minne på om å be for dem! Gud være med dem og de som måtte oppleve dette! Anonymkode: 8f014...94e 3
Gjest Aragorn II Elessar Skrevet 3. april 2017 #25 Skrevet 3. april 2017 Dere vet at Norge og Russland har landegrense med hverandre ikke sant ?
Spiteful Skrevet 3. april 2017 #26 Skrevet 3. april 2017 1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev: Dere vet at Norge og Russland har landegrense med hverandre ikke sant ? Jada. Men Siden Norge er "alliert" med USA, og Russland og USA har konflikter med hverandre, så er stemningen spent mellom Norge og Russland. Håper det jeg skrev nå er riktig, ellers kan jeg bare gi opp historieprøven jeg har på fredag 1
Gjest HøyMørkog40 Skrevet 3. april 2017 #27 Skrevet 3. april 2017 RUSSLAND AMBASSADE/KONSULAT I DAMASKUS HAR OGSÅ BLITT ANGREPET MED RAKETTER OMTRENT SAMTIDIG....Leser på tyrkiske nyheter akkurat nå at russlands ambassade eller konsulat i damaskus også har blitt bombet sånn omtrent samtidig med bombingen av metroen i St.Petersburg,og ser jo ut til at terroristene har timet og tillrettelagt ganske nøye...Tahrir Al Sham(Wiki??) aka. Al qaida i syria tar på seg skylden...
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #28 Skrevet 3. april 2017 30 minutter siden, Spiteful skrev: Er det bare jeg som syns at denne triste hendelsen i Russland ikke tar opp like stor plass i media slik som Londonterroren? Nei, det er ikke bare deg, det merker jo absolutt alle. Men det er også helt åpenbart hvorfor dette angrepet får noe mindre plass (men det hadde de seks øverste sakene på VG.no en stund og har fortsatt de fire øverste, så det forbigås ikke akkurat i stillhet) enn et i London, så jeg skjønner ikke hvorfor noen skal prøve å gjøre et poeng av det hver gang. Jeg blir veldig lei meg hvis moren min dør, jeg blir litt lei meg hvis moren til en jeg er glad i dør og jeg blir ikke lei meg hvis moren til en jeg ikke kjenner dør. Jeg bryr meg mer om en voldtektsbølge i mitt nabolag enn i Johannesburg, og jeg blir mer preget av det hvis jeg ser bygninger jeg selv har besøkt stå i flammer enn tilsvarende bygninger i en for meg fremmed by. Sånn er vi skrudd sammen, og vi forstår alle at det er både naturlig og fornuftig at vi som art bryr oss mer om det som er nær oss enn det som er langt fra oss. Russland føles ikke som en helt annen verden for oss, derfor får det en hel del oppmerksomhet, og ettersom tankene for mange raskt går til islamistisk terror bryr man seg også litt mer fordi vi frykter angrep med samme motivasjon her. Likevel er det klart at den jevne nordmann har et mer personlig forhold til London, kjenner flere som er der eller har vært der selv, og vi har også langt mer kulturelt til felles med britene og et langt mer omfattende politisk samarbeid med dem. Angrepet i London fikk nok litt ekstra fokus også fordi det var et angrep midt ved symboltunge bygninger midt i maktsentrum fremfor på metroen, men det viktigste er selvfølgelig at vi føler oss nærmere London enn vi gjør St. Petersburg. Et angrep i London føles som et angrep på vår hjemmebane langt mer enn et angrep i St. Petersburg gjør. Et angrep i Kabul kan være trist å lese om, men det føles enda fjernere enn St. Petersburg igjen. Åpenbart. Det er overhodet ikke vanskelig å forstå, feil eller rart at ikke alle terrorangrep uansett sted omtales på nøyaktig på samme måte. Det handler ikke om at et britisk liv objektivt sett er mer verdt enn et russisk, og i Russland er jo dekningen snudd på hodet, det handler om hva man er nærmest å bry seg om. Det som skjedde i St. Petersburg i dag er dypt tragisk, og det er ikke mindre ille eller mindre smertefullt for de involverte enn et tilsvarende angrep i London eller for den saks skyld i Oslo. Det skal det ikke være noen som helst tvil om. Men at oppmerksomheten i norske medier ikke er den samme uansett hvor slikt skjer, det er både naturlig og greit. Anonymkode: 7284a...a35 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #29 Skrevet 3. april 2017 Ikke så mye je suis... i dag nei. Anonymkode: bd457...9dc 4
Chiyo Skrevet 3. april 2017 #30 Skrevet 3. april 2017 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: http://www.dagbladet.no/nyheter/eksplosjon-i-st-petersburg/67455410 Så får vi se hvor lang tid det tar før vesten gir Russland skylda for dette også. Anonymkode: 0c5b5...259 Altså, når en bombe går av i Russland, så er det vel ikke urimelig å anta at Russere står bak det, er det vel? Dessuten så er det muslimer som pleier å få skylden når bomber går av. Det var vel det alle tenkte 22 Juli. Folk fikk seg et ekstra smekk i fleisen når det viste seg at han var etnisk norsk. Endret 3. april 2017 av Chiyo 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #31 Skrevet 3. april 2017 4 minutter siden, Chiyo skrev: Altså, når en bombe går av i Russland, så er det vel ikke urimelig å anta at Russere står bak det, er det vel? Dessuten så er det muslimer som pleier å få skylden når bomber går av. Det var vel det alle tenkte 22 Juli. Folk fikk seg et ekstra smekk i fleisen når det viste seg at han var etnisk norsk. Ville du sagt at Frankrike står bak terroren i Frankrike ? Anonymkode: 0c5b5...259 1
Chiyo Skrevet 4. april 2017 #32 Skrevet 4. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ville du sagt at Frankrike står bak terroren i Frankrike ? Anonymkode: 0c5b5...259 Skrev jeg at Russland står bak terroren i Russland? 2
OPIgirl Skrevet 4. april 2017 #33 Skrevet 4. april 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Og, ikke å forglemme, feministene. Anonymkode: 99561...db6 For ikke å glemme alle menn.
Example Skrevet 4. april 2017 #34 Skrevet 4. april 2017 Sitat Myndigheter: Kirgiser bak St. Petersburg-angrep Kirgisiske myndigheter opplyser at det var en selvmordsbomber fra Kirgisistan med russisk statsborgerskap som sto bak mandagens terrorangrep i St. Petersburg, ifølge AFP. http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=58e3361d5152f71f232165e5 Kirgisistan er land med 80 % muslimer, så sjansen er ganske høy for at det var det denne gangen også. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #35 Skrevet 4. april 2017 7 timer siden, Chiyo skrev: Skrev jeg at Russland står bak terroren i Russland? 8 timer siden, Chiyo skrev: Altså, når en bombe går av i Russland, så er det vel ikke urimelig å anta at Russere står bak det, er det vel? Anonymkode: 0c5b5...259
Druid Skrevet 4. april 2017 #36 Skrevet 4. april 2017 17 timer siden, Spiteful skrev: Er det bare jeg som syns at denne triste hendelsen i Russland ikke tar opp like stor plass i media slik som Londonterroren? Det er mindre åpenhet oven for presse og folk i Russland, som gjør at pressen har mye mindre å arbeide med når de skal rapportere.
Margo Skrevet 4. april 2017 #37 Skrevet 4. april 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Flaut å lese når folk gjøgler om hendelser som dette og de helt reelle fakta at muslimer står for mesteparten av terroraksjonene i verden/vesten i dag. Man "gir" ikke skylden til skyldige, de ER skyldige. Håper dere slipper å oppleve noen av deres nære og kjære skadet eller døde for muslimske terroristers hender og at andre bare fjaser det vekk med "morsomme" kommentarer om feminister og lignende tøv etterpå. Nå er dette et forum med fortrinnsvis venstrevridde kvinner som poster mest om helt trivielle, meningsløse temaer og synser om politikk og samfunnsmekanismer de ikke forstår, så det er kanskje ikke overraskende at det er oppgulp som dette som dukker opp i en nyhetstråd om en forferdelig hendelse i et av våre naboland. Tilbake til topic; det meldes om minst 10 døde, muligens barn eller ungdom på "spring break"/vinter-vårferie. 1-2 eksplosjoner, sentralt i St Petersburg. Putin har vært/er i byen i dag, dette kan muligens linkes til Russlands neste valg (ubekreftet). Rt.com melder om disse tingene. Anonymkode: 20d0a...cd0 Nå er det vel strengt tatt ikke muslimer du snakker om, men en gruppe ekstremister? Det blir litt sandkasse-tendenser å legge skylden over på en menneskegruppe (pga deres religion) for alle verdens problemer.
Druid Skrevet 4. april 2017 #38 Skrevet 4. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 0c5b5...259 Du forstår forskjellen mellom russer og russland? Du har fått med deg at terroristen i London var Engelsk statsborger, at terroristene som var i Paris var Franske og Belgiske ? Har du skjønt noen ting som helst av IS? Russland er tungt inne politisk i en god del naboland, og ikke på en demokratisk måte. Putin ønsker en uoffisiell sovjet union som danner en grense og beskyttelse for Russland. Så ja, russland blir naturlig angrepsmål for svært mange seperatistiske organisasjoner, og mange av de er naturlig nok islamistiske; nasjonalisme og religion er dypt koblet i gamle sovjetstater. Så man kunne godt ha sett en krigistans seperatist aksjon med mål i russland. Men fokuset på at denne hadde russisk statsborgerskap gir nettopp den antydningen at dette mindre handler om kirgistan og mye mer handler om IS. Problemet er at vi neppe får vite så veldig mye. På samme måte som aksjonen i Tyrkia må vi sitte å vente på hvilke uoffisiell informasjon som kommer ut etter enn stund før man kan gjøre noen reel vurdering. 1
Chiyo Skrevet 4. april 2017 #39 Skrevet 4. april 2017 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 0c5b5...259 Edit: Til AB som siterte mine egne innlegg uten å skrive noe selv. AB, du skjønner forskjell på Rusland og Russere, gjør du ikke? Hvor er det du vil med dette? Hvis et angrep skjer i et land er det ikke uvanlig at man tenker at en innnygger står bak. Endret 4. april 2017 av Chiyo
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #40 Skrevet 5. april 2017 På 4. april 2017 den 11.59, Vera79 skrev: Nå er det vel strengt tatt ikke muslimer du snakker om, men en gruppe ekstremister? Det blir litt sandkasse-tendenser å legge skylden over på en menneskegruppe (pga deres religion) for alle verdens problemer. De er -muslimske- ekstremister, hvor mange andre religioner i 2017 er det som har ekstremistier som går til angrep på denne måten? Iblant lurer jeg på om noen av dere har dratt luen ned foran øynene med vilje eller om dere bare er helt hjernevasket av liberalmedia. Det er vel mer sandkassetendenser når man ikke er villig til (eller greier å se) at jo; det er "fredens religion" som ligger bak de fleste av disse angrepene i hele verden, selv, eller kanskje spesielt, mot sine egne. Det er mulig du tenker at det er et fåtall som ligger bak, men det er tydeligvis nok av dem til å gjøre en slagmark ut av et helt kontinent; to terrorangrep på under 1 mnd, hvor mange angrep må vi opp i før du revurderer at islam ikke er hygge og kos, men undertrykkelse, utrygghet og dårlige levekår for alle. Anonymkode: 20d0a...cd0 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå