Gå til innhold

lover og regler rundt semeie.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, håper noen kan umiddelbart si noe om dette. 

Vi eier en leilighet (selveier) i et sameie. Det har blitt vedtatt at det skal bli gjort oppussing i dette bygget og at alle eierne skal betale for dette. Problemet er at vi og jeg vet med sikkerhet om to til som ikke har fått informasjon om dette møte hvor dette ble vedtatt. Spm mitt er om det er lov å innkreve penger for denne oppussingen da vi ikke har blitt informert om møte og dermed ikke hatt mulighet til å stemme.  Første innbetaling (på 15000) for denne oppussing skal også allerede skje i mai, altsa kun en månde etter avstemmingen. Er det også lov å sette en så kort tid for en så stor pengesum. Vi har barn og jeg er student, så vi har ikke mye ekstra å rutte med i mnd. 15000 i mai er ikke overkommelig for oss. Men hva slags valg har vi? 

Anonymkode: 88c9d...597

Sameiemøtet er sameiets høyeste organ. Hvor stort flertall som må til for at et vedtak av den typen du viser til skal kunne settes ut i livet er jeg usikker på. Men alt står her:  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-6

Jeg vil tro at dersom dete r flertall så vil din og tre andres deltakelse på møtet ikke kunne påvirke resultatet. 

Dette er en av ulempene med å bo i sameier, plutselig kommer det vedtak på at ting skal gjøres som koster mye. Har ikke sameiet da et vedlikeholdsbudsjett å tære på, for større reperasjons og vedlikeholdsutgifter så må folk enten ra opp lån eller flytte. Å ikke ha en sparebuffer når man bor i sameie er heller okke fornuftig. 

Du får lese sameieloven. 

Anonymkode: 3df35...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sameiemøtet er sameiets høyeste organ. Hvor stort flertall som må til for at et vedtak av den typen du viser til skal kunne settes ut i livet er jeg usikker på. Men alt står her:  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-6

Jeg vil tro at dersom dete r flertall så vil din og tre andres deltakelse på møtet ikke kunne påvirke resultatet. 

Dette er en av ulempene med å bo i sameier, plutselig kommer det vedtak på at ting skal gjøres som koster mye. Har ikke sameiet da et vedlikeholdsbudsjett å tære på, for større reperasjons og vedlikeholdsutgifter så må folk enten ra opp lån eller flytte. Å ikke ha en sparebuffer når man bor i sameie er heller okke fornuftig. 

Du får lese sameieloven. 

Anonymkode: 3df35...ecd

Takk det skal jeg :) jeg vet at rett underhalvparten var der ettersom jeg ringte å spurte forretningsfører. Men om det var for at folk ikke gadd eller ikke hadde fått beskjed, vet jeg selvfølgelig ikke. Ja det blir nok flytte ettersom det lå i kortene på sikt uansett, men det er ikke gjennomførbart på en mnd. Så vi får ta første slaget og se hvor fort vi får kasta oss rundt. 

Ja det er vel sånn det er å bo i semeie :P Hadde håpet at forskuddsbetaling (basert på gjetting av kostnad) et år i forvei, samt en mnds frist + at vi ikke ble informert, ikke var lov. Men jeg har i hvert fall lært, neste gang blir det enebolig. 

29 minutter siden, Aqua skrev:

Men TS, leste du protokollen fra fjorårets møte da du kjøpte leiligheten? Det kan hende dette har ligget i kortene fra i fjor.

 

Ja den fikk vi da vi kjøpte og det står ingenting om dette der. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...