AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #1 Skrevet 2. april 2017 Det er nå vår og vi har satt ut trampolinen. Dette er populært blant barna samt barna i gata/klassevenner. Vi er en av de få i nabolaget som har trampoline og vi skjønner at dette er fristende for barn. Vi har derfor sagt at barn kan få lov til å bruke trampolinen, MEN de må komme og spørre først, dette for at barn skal lære at de må spørre om å få låne andres ting, samt at vi skal ha kontroll over hvem og hvor mange som bruker trampolinen for å unngå skader. Nå har det seg slik at en av naboenes barn hadde skadet seg ganske hardt under trampolinebruk hos oss og det var da vi ikke var hjemme. Naboen var dermed fly forbannet og truet med anmeldelse om hendelsen kom til å skje igjen. Vi har sagt tydelig i fra til barna som har brukt trampolinen om at de MÅ spørre først og kan ikke bruke trampolinen når vi ikke er hjemme. Dette sa jeg også klart i fra til naboen om vår regler, men de var fortsatt like sinte. Kan naboen komme noen vei med anmeldelse? Trampolinen står jo tross alt på vår eiendom så det er jo barn som dermed tar seg inn på eiendommen "ulovlig". Vi har sikkerhetsnett, men skader kan jo uansett skje om det er mange barn og røff lek. Anonymkode: ec08a...f6b 2
Snadder Skrevet 2. april 2017 #2 Skrevet 2. april 2017 Tror nok ikke de vil komme noen vei med anmeldelse. Dere har satt klare regler for trampolinebruk av DERES trampoline. Det at nabobarnet ikke har folkeskikk nok til å spørre først er ikke deres problem 17
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #3 Skrevet 2. april 2017 Nei, selvfølgelig ikke. Det er da ikke din skyld at de ikke har kontroll på egne barn. De er nok redde og bekymret, og reagerer irrasjonelt. De vil ikke komme noen vei. Anonymkode: e565b...f60 8
Ulven Skrevet 2. april 2017 #4 Skrevet 2. april 2017 Så lenge dere ikke har sikret nettet med lås, er dere faktisk ansvarlig. Så ut å køp en lås i morgen og bruk den konsekvent når trampolinen ikke er i bruk. 10
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #5 Skrevet 2. april 2017 Politianmeldelse er ditt minste problem, et eventuelt erstatningskrav er ditt største problem. Ting som står usikret på din eiendom enten det er et svømmebaseng eller en trampoline, eller andre ting, er ditt ansvar om barn og andre tar i bruk og skader seg på. Du kan bli henftende for millionerstatning, særlig dersom du ikke har forsikring eller har låst og sikret at andre ikke kan skade seg. Var dette min trampoline, hadde jeg gått ut og demontert den NÅ. Fordi du tydeligvis ikke kan låse den inne slik at andre ikke kan ta den i bruk. Anonymkode: 5ad4e...59c 10
EvaLena Skrevet 2. april 2017 #6 Skrevet 2. april 2017 Da unga mine var så små st de hadde trampoline, så var omtrent hele nabolaget hos oss. Jeg tok enkelt og greit en ringerunde til foreldrene og spurte om de fikk lov å hoppe på trampolinen og sa samtidig at det ble gjort på eget ansvar. Alle foreldrene godtok det og det skjedde bare små ulykker da jeg vsr streng på hvor mange som fikk hoppe samtidig. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #7 Skrevet 2. april 2017 Akkurat nå, EvaLena skrev: Da unga mine var så små st de hadde trampoline, så var omtrent hele nabolaget hos oss. Jeg tok enkelt og greit en ringerunde til foreldrene og spurte om de fikk lov å hoppe på trampolinen og sa samtidig at det ble gjort på eget ansvar. Alle foreldrene godtok det og det skjedde bare små ulykker da jeg vsr streng på hvor mange som fikk hoppe samtidig. Dette hjelper ikke dersom en unge skader seg så kan foreldrene gå til erstatningssak. Det er ts eller i ditt tilfelle din trampoline på din eienedom, ergo er du ansvarlig dersom noen skader seg stygt. Ser en på regnestykket dersom et barn blir skadet og uten av stand til å komme i arbeid, må ha spesialtilpasset bolig, hjelp og diverse andre tiltak, så snakker vi om mange millioner i erstatningskrav. Vel bekommen! Anonymkode: 5ad4e...59c 5
Rotemor Skrevet 2. april 2017 #8 Skrevet 2. april 2017 12 minutter siden, Ulven skrev: Så lenge dere ikke har sikret nettet med lås, er dere faktisk ansvarlig. Så ut å køp en lås i morgen og bruk den konsekvent når trampolinen ikke er i bruk. Dette stemmer. Dere står ansvarlig så lenge den er tilgjengelig. http://www.dinside.no/bolig/trampolinen-er-ditt-ansvar/61653594 http://www.tv2.no/a/8316691/ Enkelt å søke på Google 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #9 Skrevet 2. april 2017 15 minutter siden, Ulven skrev: Så lenge dere ikke har sikret nettet med lås, er dere faktisk ansvarlig. Så ut å køp en lås i morgen og bruk den konsekvent når trampolinen ikke er i bruk. Dette. Anonymkode: 67827...39e 1
Gjest Magnifiq Skrevet 2. april 2017 #10 Skrevet 2. april 2017 Er det lov å gå inn på andres tomter da? En ting som er sikkert: la aldri barn fra det huset få lov til å hoppe på trampolinen hos dere igjen.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #11 Skrevet 2. april 2017 26 minutter siden, Magnifiq skrev: Er det lov å gå inn på andres tomter da? En ting som er sikkert: la aldri barn fra det huset få lov til å hoppe på trampolinen hos dere igjen. Dette! Det er det jeg lurer på om det er lov for andre å bare ta seg til rette på andres eiendommer. En må da kunne få ha ting i fred... Barnet er velkommen til å hoppe hos oss når vi er hjemme. Dette har jeg sagt til naboen og. Vi har også avklart med andre foreldre at barna kan bruke trampolinen når vi er hjemme slik at de vet hvor de er. Mange er takknemlig for dette tilbudet da mange bor i leilighetskompleks eller ikke har mulighet til å ha trampoline selv. Jeg synes det er trist at man må gå så drastisk til verks at man må låse ned ting, demontere ting osv på egen eiendom om det er så farlig for andre. Om vi låser nettet vil de jo uansett klare å krabbe inn under, over osv. Barna som respekterer våre regler koser seg jo hos oss med våre barn og så det er jo ikke en glede jeg vil ta fra alle barna. Anonymkode: ec08a...f6b 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #12 Skrevet 2. april 2017 Jeg har lest linkene og vi har sikret trampolinen etter forskriftene da vi både har større og små barn. Det er heller ikke lov å gjøre triks som salto, osv som medfører større risiko, men vi kan jo ikke kontrollere hvem som kommer inn på eiendommen eller ikke når vi ikke er hjemme. Noen kunne jo også slått hodet i brosteinen rett utenfor døra hos oss også ved fall fra sykkel, sparkesykkel og div. Skulle vi da også stått til ansvar for skader da og? Anonymkode: ec08a...f6b 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #13 Skrevet 2. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette! Det er det jeg lurer på om det er lov for andre å bare ta seg til rette på andres eiendommer. En må da kunne få ha ting i fred... Barnet er velkommen til å hoppe hos oss når vi er hjemme. Dette har jeg sagt til naboen og. Vi har også avklart med andre foreldre at barna kan bruke trampolinen når vi er hjemme slik at de vet hvor de er. Mange er takknemlig for dette tilbudet da mange bor i leilighetskompleks eller ikke har mulighet til å ha trampoline selv. Jeg synes det er trist at man må gå så drastisk til verks at man må låse ned ting, demontere ting osv på egen eiendom om det er så farlig for andre. Om vi låser nettet vil de jo uansett klare å krabbe inn under, over osv. Barna som respekterer våre regler koser seg jo hos oss med våre barn og så det er jo ikke en glede jeg vil ta fra alle barna. Anonymkode: ec08a...f6b Har du 110 % kontroll på hva dine barn gjør til enhver tid? Må man gå inn hageporten din for å ringe på døren din? Jeg vil tro ja, da er ikke det at et barn hopper på trampolinen din ulovlig inntrengning på din eiendom. I gamle dager var eple og plommeslang det barn gjorde, ulovlig, på andres eiendom. Nå er det dette trampolinehopping og andre ting. Å drive å spørre igjen og igjen når du har fått klart svar om at du er pliktig til å sikre din trampoline på samme måten som det er lurt å sikre den parkerte bilen din mot inntrengere, så søk enten juridisk hjelp eller søk i dommer så finner du hva domstolen har sagt om saken - ja, om skader og erstatningsansvar for eier, altså. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest linkene og vi har sikret trampolinen etter forskriftene da vi både har større og små barn. Det er heller ikke lov å gjøre triks som salto, osv som medfører større risiko, men vi kan jo ikke kontrollere hvem som kommer inn på eiendommen eller ikke når vi ikke er hjemme. Noen kunne jo også slått hodet i brosteinen rett utenfor døra hos oss også ved fall fra sykkel, sparkesykkel og div. Skulle vi da også stått til ansvar for skader da og? Anonymkode: ec08a...f6b Du skal sikre at trampolinen ikke blir brukt. Anonymkode: 5ad4e...59c 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #14 Skrevet 2. april 2017 Skader kan skje overalt"... Hva om hun detter ned av ett tre og skader seg. Skal de anmelde kommune,grunneier? Om foreldre er så redd for barna så sett hengelås på døra og nekt de å gå ut så lenge foreldre ikke er hjemme.. Anonymkode: e63d5...e98 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #15 Skrevet 2. april 2017 Tuller du? De skal anmelde dere? Er det mulig! Jeg hadde fortalt de at de må lære ungene sine at regler skal følges. Hva om ungen hadde skadet seg på andre måter? Falt av sykkelen eller noe? Hvem anmelde da? Da jeg var liten var vi ofte og hoppet på en trampoline, og det var alltid mange barn der. Moren i huset hadde laget en regelbok som hang på trampolinen. En gang så brakk jeg benet på denne trampolinen, jeg klarte ikke gå, og alle skjønte hva som hadde skjedd, moren stod bare og trakk på skuldrene og sa "hopping på eget ansvar". Det syns jeg var litt drøyt, hun kunne hvertfall hjulpet meg men det var jo mitt ansvar, og ingen ble sure på trampolineeieren. Anonymkode: c8808...455 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #16 Skrevet 2. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skader kan skje overalt"... Hva om hun detter ned av ett tre og skader seg. Skal de anmelde kommune,grunneier? Om foreldre er så redd for barna så sett hengelås på døra og nekt de å gå ut så lenge foreldre ikke er hjemme.. Anonymkode: e63d5...e98 Det er faktisk ikke uvanlig at både grunneiere, skoleeiere/kommuner, og andre eiere av innstallasjoner og veier blir anmeldt og får erstatningskrav mot seg, på samme måte som man anmelder og blir anmeldt og erstatningspliktig når man kjører på et annet menneske eller gjør andre unødvendige ting ute i verden. Anonymkode: 5ad4e...59c 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #17 Skrevet 2. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke uvanlig at både grunneiere, skoleeiere/kommuner, og andre eiere av innstallasjoner og veier blir anmeldt og får erstatningskrav mot seg, på samme måte som man anmelder og blir anmeldt og erstatningspliktig når man kjører på et annet menneske eller gjør andre unødvendige ting ute i verden. Anonymkode: 5ad4e...59c Så det betyr at vi f.eks må hugge ned alle trærne i hagen vår fordi noen tilfeldigvis bare kan komme inn, klatre i de, ramle ned og skade seg og dermed kreve erstatning? Går vi mot amerikanske tilstander? Anonymkode: ec08a...f6b 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #18 Skrevet 2. april 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det betyr at vi f.eks må hugge ned alle trærne i hagen vår fordi noen tilfeldigvis bare kan komme inn, klatre i de, ramle ned og skade seg og dermed kreve erstatning? Går vi mot amerikanske tilstander? Anonymkode: ec08a...f6b Overhodet ikke. Dette er ikke noe nytt i erstatningsretten i det hele tatt. Et vilkår for at man er erstatningspliktig er at man har vært uaktsom. Har man ikke sikret trampolinen nok, ikke ha trekk over svømmebasseng, ikke fjerne farlige istapper fra hustak, ikke sikret farlige hull/kumlokk osv osv osv godt nok, har man vært uaktsom og dermed erstatningspliktig. Et tre som ikke er råtn og utgjør potensiell skade gjør at du ikke har vært uaktsom, og dermed ikke erstatningspliktig. overrasker meg at så mange i denne tråden ikke er klar over dette med eget ansvar på egen tomt/eiendeler. Anonymkode: 11c29...987 16
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #19 Skrevet 3. april 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Overhodet ikke. Dette er ikke noe nytt i erstatningsretten i det hele tatt. Et vilkår for at man er erstatningspliktig er at man har vært uaktsom. Har man ikke sikret trampolinen nok, ikke ha trekk over svømmebasseng, ikke fjerne farlige istapper fra hustak, ikke sikret farlige hull/kumlokk osv osv osv godt nok, har man vært uaktsom og dermed erstatningspliktig. Et tre som ikke er råtn og utgjør potensiell skade gjør at du ikke har vært uaktsom, og dermed ikke erstatningspliktig. overrasker meg at så mange i denne tråden ikke er klar over dette med eget ansvar på egen tomt/eiendeler. Anonymkode: 11c29...987 Da foreslår jeg en ting til alle dere med små barn. Kjøp nintendo/x box og la unga sitte inne. Da skjer det ikke noe. Jeg for min del har latt mine to holde på ute som de vil. Klatre i trær,hopp på trampoliner,sykle der de har lyst,fyk opp i skiløypa på vinterstid,ta gjerne med akebrett i lysløypa om de vil det. De er nå 14 og 17 år og har ikke opplevd en eneste skade,bortsett fra og måtte ha noen meter med plaster liggende. Slutt og skjerme barna og la de holde på Anonymkode: e63d5...e98 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #20 Skrevet 3. april 2017 Hahaha- heldig jeg har aldri fått sanne nabo på doren. Men, jeg ville ha absolutt sagt at det er greit, men din unge er ikke lenge velkommen her siden jeg kan ikke alltid passe på hva ungene gjøre når de er ute, og da må han/hun bare stå utenfor tomten og se på alle nabobarna som leker i hagen min...og hvis du finne han/han på tomten blir det da politianmeldelse på DE. Anonymkode: ebb2f...5eb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå