Gå til innhold

Hvorfor har ikke helvete kulde som tortur middel?


Anbefalte innlegg

Jødedommen i seg selv tror at etter døden så blir kropp og sjel ødelagt eller noe, altså de som ikke kommer i himmelen. Og at du går i ingenstedsplass og blir helbredet. Gehenna som er symbol for helvete i kristendommen og islam er i jødedommen en plass der du blir purifisert og helbredet.

Men her er grunnen at jeg ble avkristnet eller har begynt å trodd at hele greia er et eventyr. I islam brukes Gehenna faktisk for helvete. Så rot ordet er ifra hebraisk på arabisk, så det blir beskrevet i samme tråd som kristendommen der det er en plass der du blir fortært av flammer "Svovel" telles ikke som kulde :P. Og den laveste plassen er et evig tomt mørke. Som i dantes inferno var iskaldt (Men det er utenfor bibelsk kanonifisering.) mest sannsynligvis kan katolikker brukt Hel som inspirasjon for helvete fordi hun var ansvarlig for kulde eller noe. Så for å prøve å dekke fundamenter for følgere i religionen så ble det ordert brukt for helvete på engelsk altså hell.

Men om du tenker på det. I midtøsten var ikke kulde direkte tortur, fordi varmen var det som fortærte folk en del der. Så da brukte de mest sannsynligvis noe som de kunne identifisere seg med som noe forferdelig. Et evig flammer av hav var vel slikt de kunne formidle det. Dette er selvfølgelig kristendommen ikke jødedommen. Satan var rett og slett en figur som bare prøvde å få folk bort ifra gud. Faktisk tror jeg satan betydde en anklager, motstander eller noe, husker ikke om det var det djevel og slikt betyr. Men poenget er at i jødedommen var det rent om du gikk bort ifra gud så ville ille skje dem. Så det var alt. Dette forandret seg til noe radikalt med kristendommen når den sekten kom, og Islam har holdt på den tradisjonen som kristendommen også tror på.

 

Det som fikk meg til å se hvor ussansylig det er. Er ... Hvorfor, hvis djevelen kan bruke flamme magi i helvete og han har all makt i helvete og at jorden er en slags kamp mellom gud og djevelen siden djevelen kan komme innom iblant. Hvorfor grabber han bare ikke med seg is som tortur middel ifra Alaska eller noe?. Is kan også drepe?. Hvorfor bare flammer. Derfor begynner jeg å tro at dette er bare rent mytologisk oppdiktet eventyr fortellinger. Hadde det vært filosofisk ville det vært ærlig men det er det ikke. Uansett problemet mitt ligger i at hvis dette er 100% inspirert å sant så tror jeg nok is ville vært et bra våpen å torturere folk på. Så det gir ikke mening hvorfor det ikke er nevnt i bibelen om den skal være allvitenes bok?

Jeg mener kulde kan også drepe å være horribelt om du knekker deg på slikt. Så det sier meg bare at de bare fant opp ting bare utifra den situasjonen de befant seg i.

 

Så jeg vil prøve Wicca, eller lese om det og se hvordan det går innenfor modern magick. Men en ting er sikkert. Hvis en teist kan 100% tro noe slikt uten å være skeptisk... da skulle det forundret meg. Ved tanke på hva man forer en ny generasjon som man kan hjelpe uten overtroiske elementer.

Is Magi er uansett noe som ville vært bra å hatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helvete har ingen referanser i Bibelen. Gehenna henviser til Jerusalems gamle søppelfylling. Vårt helvetesbegrep tilkom i middelalderen, og er nok mere en symbolsk utlegning av en evig fortapelse man ikke kan ha noe begrep om.

Anonymkode: af0d9...dbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må huske på at det gamle testamentet ble til på en tid da folk fortsatt synes ild var noe av det mest magiske i verden, at jorden var flat og at det bodde troll under bakken. Ikke rart da at man valgte å lage myter om ildgrotter befolket av skumle monstre under bakken som "straffested". Oppe, omtrent ved skynivået, bodde det motsatte, alle snille mennesker som jorde det presteskapet dikterte.

Sånn gikk dagene i gamle dager. Rart at noen gidder å tro på slikt tulllenger.

Anonymkode: 4375a...516

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 03/04/2017 den 12.26, AnonymBruker skrev:

Vi må huske på at det gamle testamentet ble til på en tid da folk fortsatt synes ild var noe av det mest magiske i verden, at jorden var flat og at det bodde troll under bakken. Ikke rart da at man valgte å lage myter om ildgrotter befolket av skumle monstre under bakken som "straffested". Oppe, omtrent ved skynivået, bodde det motsatte, alle snille mennesker som jorde det presteskapet dikterte.

Sånn gikk dagene i gamle dager. Rart at noen gidder å tro på slikt tulllenger.

Anonymkode: 4375a...516

Bare at det ikke står noe i gamletestamentet om helvete, og evige flammer kan rett og slett være tilsvarende kremasjon som symbol på at det ikke blir noe evig liv på de som ikke ender i himmelen

gjorde*
Tullinger*

En av bøkene i bibelen var forresten den første til å indikere at jorden er rund. Over 200 år før pytagoras

"

It is He who sits above the circle of the earth,

(...)" - Jesaja 40:22

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...