AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #21 Skrevet 2. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ts er den som bør flytte. Barna må få gjøre som de vil i sitt hjem. Anonymkode: 59173...b9d Det er stemoren som eier og betaler for huset, barna har flyttet ut som du kan lese. Og de bruke rikke av sine ting der, de bruker av stemoren sine. Anonymkode: d6865...a1b 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #22 Skrevet 2. april 2017 1 time siden, Loki Laufeyson skrev: Dette høres veldig merkelig ut, du får være bestemt å si at de ikke skal røre tingene dine, og at de i hvertfall skal spør før de tar tingene dine. Men veldig snodig at det begynte med det når de var voksne... Kanskje det var først da de oppdaget for alvor at ting koster penger. Anonymkode: d6865...a1b 10
Gjest Catalina Culès Skrevet 2. april 2017 #23 Skrevet 2. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det var først da de oppdaget for alvor at ting koster penger. Anonymkode: d6865...a1b Ligger nok mye i det ja.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #24 Skrevet 2. april 2017 Her forstår jeg det slik at barna er hjemme forholdsvis ofte i helgene, og at det ikke er snakk om at de spør før de låner eller bruker stemors produkter. Jeg tipper det er slik at barna føler seg hjemme og tar det som en selvfølge at de kan bruke det som er tilgjengelig på badet. Om jeg var i TS sin situasjon hadde jeg sagt tydelig fra at jeg ikke synes det er greit at det brukes av mine toalettartikler, jeg hadde som oppfølging tatt unna mine egne produkter og kjøpt inn rimelig shampo, bodylotion m.m. som sto på badet til fri benyttelse når barna var hjemme. Selv har jeg problemhud som lett får utslett av feil produkter. Det er få produkter jeg tåler, det jeg har funnet ut at jeg kan bruke, og som hjelper for min hud er dyre produkter som jeg ikke har råd til å kjøpe ny av hver måned for at andre skal fritt forskyne seg. Å låne andres sminke ville jeg ikke gjort. Jeg ville også sagt tydelig fra om lån av klær. En ting er å spørre hvis man har glemt noe eller annet, men å bare forsyne seg fra mitt klesskap hadde ikke vært OK. I verste fall hadde jeg satt lås på døra til klesskapet som en demonstrasjon. Anonymkode: 1a1de...1d3 4
LittleBabyBlue Skrevet 2. april 2017 #25 Skrevet 2. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvis moren din hadde sagt fra om at ordinære toalettsaker og produkter var ok å forsyne seg av, mens de dyreste produktene og merkeklærne ikke var til utlån, hadde du ikke da hatt nok respekt til å ikke bare ta deg til rette? Jeg finner med skive med pålegg også uten å måtte spørre, men jeg tar ikke indrefileten og champagnen til lunsj hvis jeg blir sulten og skal lage meg en matbit alene. Anonymkode: 93c9f...f0c Min mamma ville aldri nektet meg å bruke hennes sjampo. Større sjangse for at hun hadde kjøpt en flaske til meg også faktisk. Nei, hadde ikke tatt biff og champagne i kjøleskapet fordi dette er opplagt noe man unner seg en gang iblant. Sjampo er fast forbruksvare. Ikke hadde jeg spurt, sjekka merket, googla prisen eller på annen måte i det hele tatt tenkt tanken på at visse sjampoer var forbeholdt kun visse medlemmer av familien. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #26 Skrevet 2. april 2017 3 timer siden, LittleBabyBlue skrev: Deg om det. Her i familien unner man voksne barn å ha en like god sjampo. Du får sette en merkelapp på den da. "Xx sin. Ikke rør". Her i huset respekterer man hverandres ting og oppfører seg deretter. Heldigvis er ikke TS sin situasjon her i huset. Men vi har til tider gjester som ikke eier vett når det kommer til andres ting, så da ordner jeg ting deretter. Anonymkode: bdc48...160 3
Kattugla Skrevet 2. april 2017 #27 Skrevet 2. april 2017 Det viktigste her er kanskje at ts ikke ønsker at "barna" går og forsyner seg av klær eller bruker hennes dyre merkevarer og det har hun sagt i fra om, uten å bli respektert. Nå er jeg voksen og for lengst flyttet hjemmefra, men når jeg er på besøk hos mine foreldre så tar jeg med meg de toalettartiklene jeg trenger, sjampo, bodylotion og hva enn jeg trenger. Dyr forbruksvare som merkesjampo og kremer anser jeg virkelig ikke for å være noe som alle som er på besøk kan fritt forsyne seg av, det er gjerne noe man har kjøpt utifra egne behov alt etter hårtype og hudtype. For mange er det snakk om å ta seg råd til litt hverdagsluksus, uten at det betyr at det skal også dekke behovet til alle som kommer på overnatting. Dette har jeg respektert siden jeg flyttet hjemmefra som tenåring. Jeg vet ikke hvor gamle stebarna er, men jeg vet at min far ville aldri akseptert at jeg tok meg slik til rette ovenfor min stemor (ikke at jeg har noensinne gjort det) når jeg er hjemme hos de, han ville sagt veldig klart i fra om det. Så jeg tror at det er viktig at din mann kommer på banen her hvis det skal bli endring, hans barn tar deg ikke på alvor så lenge far godtar deres oppførsel. 8
Kattugla Skrevet 2. april 2017 #28 Skrevet 2. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts er den som bør flytte. Barna må få gjøre som de vil i sitt hjem. Anonymkode: 59173...b9d Hvis det er kun "barnas" hjem er det vel bare rimelig at de må også ta over huslån, strøm, vedlikehold etc.. 8
Biloba Skrevet 2. april 2017 #29 Skrevet 2. april 2017 2 timer siden, LittleBabyBlue skrev: Min mamma ville aldri nektet meg å bruke hennes sjampo. Større sjangse for at hun hadde kjøpt en flaske til meg også faktisk. Nei, hadde ikke tatt biff og champagne i kjøleskapet fordi dette er opplagt noe man unner seg en gang iblant. Sjampo er fast forbruksvare. Ikke hadde jeg spurt, sjekka merket, googla prisen eller på annen måte i det hele tatt tenkt tanken på at visse sjampoer var forbeholdt kun visse medlemmer av familien. Du tok ikke poenget, jeg gjentar: HVIS sin mor eksplisitt sa at det ikke var greit å forsyne seg av visse ting, som ts har gjort, ville du da likevel tatt deg til rette? Som i prinsippet blir å stjele? 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #30 Skrevet 2. april 2017 6 timer siden, Violetta skrev: Det er ikke deres hjem, de har flyttet ut. Selvsagt er det deres hjem enda, de bor andre steder fordi de studerer. Ville aldri ha falt meg inn å si til mine (som også studerer) at dette ikke er deres hjem mer. Det er det jo, i aller høyeste grad. Barna først!!! Anonymkode: 4ba70...e8e
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #31 Skrevet 2. april 2017 2 timer siden, LittleBabyBlue skrev: Min mamma ville aldri nektet meg å bruke hennes sjampo. Større sjangse for at hun hadde kjøpt en flaske til meg også faktisk. Nei, hadde ikke tatt biff og champagne i kjøleskapet fordi dette er opplagt noe man unner seg en gang iblant. Sjampo er fast forbruksvare. Ikke hadde jeg spurt, sjekka merket, googla prisen eller på annen måte i det hele tatt tenkt tanken på at visse sjampoer var forbeholdt kun visse medlemmer av familien. Enig med deg!!! Når mine barn er hjemme fra studiestedet, så kjøper jeg inn alt de har lyst på. En sjampo er jo bare småtteri - hadde de likt denne veldig godt så hadde jeg også kjøpt med til de slik at de kunne ta med seg når de reiste igjen. Anonymkode: 4ba70...e8e 2
LittleBabyBlue Skrevet 2. april 2017 #32 Skrevet 2. april 2017 27 minutter siden, Biloba skrev: Du tok ikke poenget, jeg gjentar: HVIS sin mor eksplisitt sa at det ikke var greit å forsyne seg av visse ting, som ts har gjort, ville du da likevel tatt deg til rette? Som i prinsippet blir å stjele? Og du misser mitt. Det er forskjell på å si ifra om å låne ting uten lov og å være smålig. Hallo, vi snakker syting over toalettartikler! En klok mann sa engang at det er ingen vits i å lage regler som virker så urimelige at ingen vil følge de. Å ikke kunne bruke f.eks tannkremen når man er hjemme hos foreldre er for de fleste så urimelig. Når man først har etablert seg som urimelig er det vanskelig å bli tatt alvorlig i andre saker også. Det neste blir vel at de må ha med håndkler og sengetøy... Min mor setter grenser som jeg anser som rimelige og naturlige, så ja jeg spør om å låne visse ting og forsyner meg ikke i hennes klesskap. Har derimot aldri måtte ta med hverken såpe eller sjampo når jeg besøker foreldre, tanter, onkler, søsken, besteforeldre osv. Og når jeg tilbyr å ta med noe, handle inn mat o.l. får jeg beskjed om at de allerede har handlet inn og at jeg i beste fall kan ta med noe de har glemt. Det samme gjelder når de besøker meg. 1
Kattugla Skrevet 2. april 2017 #33 Skrevet 2. april 2017 29 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Og du misser mitt. Det er forskjell på å si ifra om å låne ting uten lov og å være smålig. Hallo, vi snakker syting over toalettartikler! En klok mann sa engang at det er ingen vits i å lage regler som virker så urimelige at ingen vil følge de. Å ikke kunne bruke f.eks tannkremen når man er hjemme hos foreldre er for de fleste så urimelig. Når man først har etablert seg som urimelig er det vanskelig å bli tatt alvorlig i andre saker også. Det neste blir vel at de må ha med håndkler og sengetøy... Min mor setter grenser som jeg anser som rimelige og naturlige, så ja jeg spør om å låne visse ting og forsyner meg ikke i hennes klesskap. Har derimot aldri måtte ta med hverken såpe eller sjampo når jeg besøker foreldre, tanter, onkler, søsken, besteforeldre osv. Og når jeg tilbyr å ta med noe, handle inn mat o.l. får jeg beskjed om at de allerede har handlet inn og at jeg i beste fall kan ta med noe de har glemt. Det samme gjelder når de besøker meg. Jeg synes ikke ts er smålig eller urimelig som ønsker å ha dyrt sjampo og kremer for seg selv, vi vet ingenting om hennes økonomi og "barna" har dessuten tilgang til både sjampo og såpe. Det vi vet er at de voksne barna tar seg til rette med hennes ting, selv når hun har bedt de om ikke å gjøre det. Og det er rett og slett ugreit. Det faller kanskje mer naturlig for din mor å sponse deg, siden hun i utgangspunktet har hatt forsørgeransvar for deg? Ville du forventet det samme av andre enn dine foreldre, som f.eks en stemor? Hvor jeg kommer fra er det helt vanlig at de som ønsker dyre forbruksvarer betaler for de selv. 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #34 Skrevet 2. april 2017 Jeg er glad jeg ikke blir sett på som gjest når jeg er hos mamma og stefar. Selv om jeg har mitt eget hjem er huset deres fortsatt et hjem for meg. Der kan jeg ta det jeg trenger, og samme med de om de er på besøk hos meg. Anonymkode: 0ab1d...662 1
LittleBabyBlue Skrevet 2. april 2017 #35 Skrevet 2. april 2017 53 minutter siden, Kattugla skrev: Jeg synes ikke ts er smålig eller urimelig som ønsker å ha dyrt sjampo og kremer for seg selv, vi vet ingenting om hennes økonomi og "barna" har dessuten tilgang til både sjampo og såpe. Det vi vet er at de voksne barna tar seg til rette med hennes ting, selv når hun har bedt de om ikke å gjøre det. Og det er rett og slett ugreit. Det faller kanskje mer naturlig for din mor å sponse deg, siden hun i utgangspunktet har hatt forsørgeransvar for deg? Ville du forventet det samme av andre enn dine foreldre, som f.eks en stemor? Hvor jeg kommer fra er det helt vanlig at de som ønsker dyre forbruksvarer betaler for de selv. Har steforeldre på begge sider, og ingen har noensinne ansett det som naturlig å forlange at jeg står for toalettartikler når jeg kommer på besøk. Sist gang stefar var på svenskehandel handlet han uoppfordret med ting han visste jeg brukte og ville ikke ha noen penger for det når jeg tilbød. Så ja, i mine øyne er det smålig å forvente at ungene kommer hjem med såpe, sjampo, dasspapir, tannkrem, niste osv, og er enig med AB under. 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er glad jeg ikke blir sett på som gjest når jeg er hos mamma og stefar. Selv om jeg har mitt eget hjem er huset deres fortsatt et hjem for meg. Der kan jeg ta det jeg trenger, og samme med de om de er på besøk hos meg. Anonymkode: 0ab1d...662 1
Biloba Skrevet 2. april 2017 #36 Skrevet 2. april 2017 1 time siden, LittleBabyBlue skrev: Og du misser mitt. Det er forskjell på å si ifra om å låne ting uten lov og å være smålig. Hallo, vi snakker syting over toalettartikler! En klok mann sa engang at det er ingen vits i å lage regler som virker så urimelige at ingen vil følge de. Å ikke kunne bruke f.eks tannkremen når man er hjemme hos foreldre er for de fleste så urimelig. Når man først har etablert seg som urimelig er det vanskelig å bli tatt alvorlig i andre saker også. Det neste blir vel at de må ha med håndkler og sengetøy... Min mor setter grenser som jeg anser som rimelige og naturlige, så ja jeg spør om å låne visse ting og forsyner meg ikke i hennes klesskap. Har derimot aldri måtte ta med hverken såpe eller sjampo når jeg besøker foreldre, tanter, onkler, søsken, besteforeldre osv. Og når jeg tilbyr å ta med noe, handle inn mat o.l. får jeg beskjed om at de allerede har handlet inn og at jeg i beste fall kan ta med noe de har glemt. Det samme gjelder når de besøker meg. Her er det mye mer enn mitt poeng som har misset. Det er barnelærdom å ha fått med seg forskjellen på mitt og ditt. Det er ikke opp til deg, eller disse stedøtrene, å bestemme grensene for å låne eller forbruke andres ting. Det er eierens valg. De stiller også til disposisjon alt av toalettsaker i ordinært prisnivå til jentene. Klesskap må man også få ha privat om en føler for det. Hvem vil ha døtre eller stedøtre i undertøyskuffen sin? Klær de "låner" kommer også på avveie. 3
LittleBabyBlue Skrevet 2. april 2017 #37 Skrevet 2. april 2017 23 minutter siden, Biloba skrev: Her er det mye mer enn mitt poeng som har misset. Det er barnelærdom å ha fått med seg forskjellen på mitt og ditt. Det er ikke opp til deg, eller disse stedøtrene, å bestemme grensene for å låne eller forbruke andres ting. Det er eierens valg. De stiller også til disposisjon alt av toalettsaker i ordinært prisnivå til jentene. Klesskap må man også få ha privat om en føler for det. Hvem vil ha døtre eller stedøtre i undertøyskuffen sin? Klær de "låner" kommer også på avveie. Vi snakker forbi hverandre. Du snakker om at de burde respektere henne, jeg snakker om hvorfor de ikke gjør det.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #38 Skrevet 2. april 2017 Jeg har egne barn/ungdommer. Mine dyre kremer/hygieneartikler er mine, dvs at de er ikke til fritt bruk. De kan selvsagt få ved behov, men jeg kjøper ikke så dyre produkter til dem. Da får de prioritere å bruke noe av egne penger på mellomlegget. Jeg har sensitiv hud og har derfor en spesiell krem jeg bruker som koster 500,- Tenåringen vår bruker mye av lønnen sin på dyr sminke, jeg forsyner meg ikke av hennes artikler. Jentene får selvsagt låne klær, men ikke ta uten å spørre. Dette fungerer fint hos oss. For meg er det snakk om normal høflighet. Anonymkode: 6097a...d5e 1
Biloba Skrevet 2. april 2017 #39 Skrevet 2. april 2017 19 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Vi snakker forbi hverandre. Du snakker om at de burde respektere henne, jeg snakker om hvorfor de ikke gjør det. Årsaken til at en ikke respekterer andre, ligger hos en selv. Jeg hadde vært flau om mitt barn i voksen alder syntes det var greit å stjele og tyvlåne fra stemor eller andre. Det er mangel på integritet, rett og slett. Forhåpentligvis blir de bedre når de modnes mer. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #40 Skrevet 2. april 2017 1 time siden, LittleBabyBlue skrev: Har steforeldre på begge sider, og ingen har noensinne ansett det som naturlig å forlange at jeg står for toalettartikler når jeg kommer på besøk. Sist gang stefar var på svenskehandel handlet han uoppfordret med ting han visste jeg brukte og ville ikke ha noen penger for det når jeg tilbød. Så ja, i mine øyne er det smålig å forvente at ungene kommer hjem med såpe, sjampo, dasspapir, tannkrem, niste osv, og er enig med AB under. INGEN her som har krevd at barna skal stille opp med toalettpapir, tannkrem og niste. Sminke er veldig personlig og anbefales faktisk å ikke deles på pga hygiene. Klær skjønner jeg godt hun vil ha for seg selv og frisørsjampoer er dyre. TS sier jo at de har en sjampo barna kan bruke, men de "gidder" bare ikke. Da går det faktisk over til respektløst. Anonymkode: bdc48...160 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå