Gå til innhold

Voksne stebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjent stebarna siden de var små, de har nå blitt studenter og kommer hjem i helgene. Ingen av de jobber, og de forventer at vi vokse betaler for de når de er hjemme. Mat er Ok, men jeg synes ikke det er greit at de bruker av min body lotion,  frisørshampo, toalettartikler og klær. ( De har andre alternativer å velge mellom, men min frisørshampo er selvfølgelig mest fristende) 

Det var aldri et problem før, de respekterte mine ting, men etter de har flyttet for seg selv har det plutselig blitt greit å bruke av mine ting. Jeg har sagt i fra på en hyggelig måte, men de har alltid glemt sine klær og bare lånte et eller annet. Ting kommer bort og plutselig finner jeg en genser under senga på rommet til den ene. 

Jeg begynner å bli mektig irritert over at de roter i mitt klesskap uten lov. Klesskapet mitt er det neste jeg føler er privat i mitt hjem. Og når det er sagt, jeg kommer ikke til å tillate det til egne barn heller. 

Jeg har snakket med faren deres, han mener jeg skal si i fra selv, noe jeg har gjort. Jeg ønsker ikke å lage dårlig stemning, jeg bryr meg virkelig om det, men jeg mener at de også må respektere mine ting også når de nå har blitt voksne. 

Noen gode råd?

Anonymkode: 2fedf...e6b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjemme unna det de ikke låne/bruke? Si i fra igjen, men ikke fullt så hyggelig. Eventuelt be de bo hos mora si når de er hjemme. 

Anonymkode: 8c2a4...5a2

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at de føler seg så nærme deg at "det er greit" å ta? Det er litt som at jeg låner mamma sine ting hjemme. Hadde ikke tatt ting fra noen jeg ikke er nærme. Har du et godt forhold til de?

Om det er ille, så sett vekk shampoen din og sminke når de er der. fjern tingene du er redd for, så tar de dem ikke. Forstår at du ikke kan fjerne hele skapet ditt, men det går an å ta vekk plaggene du er redd for. at de låner en gammel genser er vel ikke akkurat helt krise? eller?

Men jeg synes de skal gi tingene tilbake etterpå og ikke bare slenge de vekk.

Anonymkode: 137f2...8c6

• Liker 2
Skrevet

Alvorlig talt, man skal ikke måtte bruke en halvtime før og etter at voksen familie kommer på besøk på å gjemme unna klær og toalettsaker.

Si fra mer bestemt, ts. Tar de ikke beskjed da, går du og roter i deres baggasje, legger sminken deres åpen uten kork/lokk på vasken på badet og sånt, et plagg på gulvet. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Nei det skal ikke være nødvendig å plukke vekk ting når man får besøk, iallefall ikke når man får besøk av voksne, men når man har gitt beskjed og vedkommende ikke hører etter så har man et valg, og det er å gjemme unna!

Anonymkode: a24b2...f84

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En dånn manglende respekt oppstått etter at stebarn har flyttet ut er høyst unormal. 

Anonymkode: 91e62...9ae

• Liker 4
Skrevet

Det må være mulig å ha sine personlige ting fremme i sitt eget hjem selv om man får besøk av voksne, utflyttede barn. Du må snakke tydeligere med dem og si at hvis de skal låne noe må de spørre først og levere tilbake etterpå. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare si i fra på nytt.

Anonymkode: c9486...dc3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde fjernet den dyre sjampoen og satt fram noe billig fra matbutikken neste gang, og gjemt klærne i en låst koffert. Tungvindt, men av og til er det nødvendig. Hvis de spør, forklarer du rolig hvorfor du har gjort det. Man går ikke inn på andres soverom uten å ha fått tydelig beskjed om at det er greit.

Anonymkode: 00c70...864

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ts er den som bør flytte. Barna må få gjøre som de vil i sitt hjem.

Anonymkode: 59173...b9d

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå bare tuller du, for selvfølgelig må de ikke det. Jeg ville aldri ha funnet på å gå i min egen mors klesskap for å låne ting uten å ha spurt først og jeg ville også ha spurt før jeg låner sjampo eller andre ting. Det er vanlig høflighet, spesielt når man er voksen, enten det er snakk om foreldre eller andre og helt uavhengig av hvor man bor.

• Liker 15
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Dette høres veldig merkelig ut, du får være bestemt å si at de ikke skal røre tingene dine, og at de i hvertfall skal spør før de tar tingene dine. Men veldig snodig at det begynte med det når de var voksne...

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde fjernet den dyre sjampoen og satt fram noe billig fra matbutikken neste gang, og gjemt klærne i en låst koffert. Tungvindt, men av og til er det nødvendig. Hvis de spør, forklarer du rolig hvorfor du har gjort det. Man går ikke inn på andres soverom uten å ha fått tydelig beskjed om at det er greit.

Anonymkode: 00c70...864

De fleste har langt flere plagg enn de får plass til i en koffert. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke deres hjem, de har flyttet ut. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde rett og slett låst døra til soverommet, hvis far ikke tar tak, så får han leve med at døra til soverommet er låst når du ikke er der inne. Da kan ikke barna ta klærne dine hvertfall. Ville lagret sminke på soverommet, sammen med shampoen. Noe herk, men om barna spør hvorfor du har gjort det ville jeg sagt rett ut at når voksne mennesker ikke klarer å respektere andre så må man ta noen jævla barnslige skritt og at det er trist at det blir slik, for du forventet mer fra de enn det.

Anonymkode: bdc48...160

• Liker 8
Skrevet

Klær og sminke er forsåvidt greit å si ifra om at de ikke bare kan gå og forsyne seg, men shampo, tannkrem, tamponger eller hva som nå legges i toalettartikler så begynner det å bli litt smålig å snu på kronene. Kjenner ingen barn, hverken små eller store, som pakker såpe, shampo, tannkrem, dasspapir osv når de skal overnatte hos foreldrene. Og dusjer jeg hos mamma bruker jeg den shampoen som står framme, uten å sjekke nettet hva prisen er. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Klær og sminke er forsåvidt greit å si ifra om at de ikke bare kan gå og forsyne seg, men shampo, tannkrem, tamponger eller hva som nå legges i toalettartikler så begynner det å bli litt smålig å snu på kronene. Kjenner ingen barn, hverken små eller store, som pakker såpe, shampo, tannkrem, dasspapir osv når de skal overnatte hos foreldrene. Og dusjer jeg hos mamma bruker jeg den shampoen som står framme, uten å sjekke nettet hva prisen er. 

Jeg kjøper frisørsjampo og ja, det er svindyrt, men er noe jeg unner meg selv. Når jeg har gjester så varierer det om jeg lar det stå fremme eller setter det vekk. Med dyre sjampoer skal man bare ta en liten dært, det er alt man trenger, men noen insisterer å fylle hele håndflaten sin uansett og nærmest drukner seg selv i sjampo. Da er jeg faktisk gnien nok til å sette den vekk.

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper frisørsjampo og ja, det er svindyrt, men er noe jeg unner meg selv. Når jeg har gjester så varierer det om jeg lar det stå fremme eller setter det vekk. Med dyre sjampoer skal man bare ta en liten dært, det er alt man trenger, men noen insisterer å fylle hele håndflaten sin uansett og nærmest drukner seg selv i sjampo. Da er jeg faktisk gnien nok til å sette den vekk.

Deg om det. Her i familien unner man voksne barn å ha en like god sjampo. Du får sette en merkelapp på den da. "Xx sin. Ikke rør". 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Men hvis moren din hadde sagt fra om at ordinære toalettsaker og produkter var ok å forsyne seg av, mens de dyreste produktene og merkeklærne ikke var til utlån, hadde du ikke da hatt nok respekt til å ikke bare ta deg til rette?

Jeg finner med skive med pålegg også uten å måtte spørre, men jeg tar ikke indrefileten og champagnen til lunsj hvis jeg blir sulten og skal lage meg en matbit alene.

Anonymkode: 93c9f...f0c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Bytt flaske på shampoen, så kan de vaske seg så mye de vil med coop fra en kerastaseflasje.. 👹 Si klart ifra at du forventer at de respekterer deres privatliv og ikke går og snoker i skap og tar dine ting. Men jeg tenker at her må far også komme på banen og si i klartekst at selvom de er selvfølgelig alltid velkomne hjem innebærer ikke det at dere ikke har et privatliv og at alt i huset er almannseie som de kan forsyne seg fritt av. 

Anonymkode: 6b169...b2d

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...