Gå til innhold

de & dem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lagt merke til at svært mange ikke vet hvordan man skal bruke de & dem i skriftspråket. Også i Oslo og omegn er det vanlig å bruke bare 'de' i talemålet.

Det skilles i utgangspunktet mellom formene 'de' (subjektsform) og 'dem' (objektsform) i bokmål - samme forskjell som 'jeg' og 'deg', eller 'hun' og 'henne'. Man kan altså ikke holde seg til bare én av dem hvis man ønsker å skrive korrekt bokmål, men det er det allikevel svært mange som gjør. Hvordan kan det ha seg at så mange ikke kan denne distinksjonen?

Bruker dere begge formene slik beskrevet ovenfor i både talespråket og skriftspråket, bare i skriftspråket, eller ikke i det hele tatt?

Anonymkode: dd672...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

korreksjon: 'jeg' og 'meg' ('du' og 'deg') *

Anonymkode: dd672...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det ha seg at så mange ikke kan denne distinksjonen?

Svaret er enkelt: den distinksjonen har ikke støtte i de fleste dialektene, og har ingen praktisk betydning. Nynorsk har klart seg framifrå  med bare "dei" i over hundre år. Store deler av landet bruker bare "dem" (eller varianter). Bare skriftspråket skiller, og noen har fått det for seg at "dem" er bondsk og hyperkorrigerer til "de" i alle posisjoner. Det er neppe rett å kalle den bruken for dialekt, egentlig er det bare en feil. Men det er flere enn Carl I. Hagen som sier og skriver slik.

Vi som ikke er fra Aust-Agder gjør aldri feil på du/deg, for det skjærer øyeblikkelig i ørene om noen sier "til du". I 3. person flertall er det ingenting som skjærer i ørene, for en hører så ymse bruk av de/dem/dei at en vennes til det. Jo, en kan jo analysere setninga og finne ut hva som er rett å skrive, men i farten er det lett å gjøre feil. 

Det er ingen dristig spådom at subjekts- og objektsformene i 3. person flertall bokmål snart vil være sammenfallende, som tilfellet er i mange andre personer/tall: han/ham, hun/ho/henne, dere/de/dykk. Og som nevnt før: i Aust-Agder heter det nå bare "du" i alle posisjoner, og ingen misforståelser oppstår av den grunn. Tvertimot, det blir én bestemt misforståelse mindre (men det vil det føre for langt å komme inn på).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...