Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg elsker hvordan folk tror at det er "bare å få folk i arbeid", når arbeidet ikke finnes for de. Spesielt innvandrere uten kvalifikasjoner. Det vil bli stadig mindre ufaglærte jobber, og kravene til høy kompetanse i arbeidsmarkedet vil bare øke. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vi se på f. eks. kirurger og veldig spesialiserte ingeniører, så vil det for de fleste være mer attraktivt å jobbe i USA eller UK (hvertfall inntil de kjører brexit).

Noe som i seg selv bare bekrefter at innvandring er skadelig, fordi det presser opp lønningene til visse grupper. Leger tjener alt for mye i USA slik at lønningene og dermed kostnadene blir alt for høye. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, PeeWee skrev:

Noe som i seg selv bare bekrefter at innvandring er skadelig, fordi det presser opp lønningene til visse grupper. Leger tjener alt for mye i USA slik at lønningene og dermed kostnadene blir alt for høye. 

Hvorfor det? Det er jo uansett slik at lege er et relativt attraktivt det er sterkt behov for yrke uavhengig av om man har innvandring eller ikke, slik at det er en yrkesgruppe man ikke kan forvente vil ha lave lønninger med det første. Innvandringen i dag går stort ut på at man besetter spesialiststillinger det ikke finnes noe særlig kompetanse i Norge på. 

Legestanden er uansett ikke så stor i det store og hele at det vil ha noen særlig påvirkning på det generelle kostnadsnivået i et samfunn. Langt viktigere er det å se på vilkårene til de som ikke jobber i slike attraktive yrker sett opp mot innvandring, lønnsnivå osv. 

Anonymkode: 6d737...9e8

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Legestanden er uansett ikke så stor i det store og hele at det vil ha noen særlig påvirkning på det generelle kostnadsnivået i et samfunn.

Nei, men det blir vanskeligere for de innfødte å bli ting som lege når de må konkurrere med en haug av innvandrere. Du er vel en av disse som ønsker mer innvandring for å knekke forholdene for arbeiderklassen?

Skrevet
23 timer siden, uranus skrev:

FrP har i det minste ikke importert hauger av udugelige afrikanere og arabere som tynger velferdsstaten til den knekker 

Det var omtrent det finansministeren også svarte da jeg hørte et intervju med henne på radioen i går og hun ble spurt om akkurat hvordan vi skulle få flere i arbeid. Var litt usikker på om jeg skulle le eller gråte...

2 timer siden, Example skrev:

Jeg elsker hvordan folk tror at det er "bare å få folk i arbeid", når arbeidet ikke finnes for de. Spesielt innvandrere uten kvalifikasjoner. Det vil bli stadig mindre ufaglærte jobber, og kravene til høy kompetanse i arbeidsmarkedet vil bare øke. 

Og det er jo ikke bare "folk", men også regjeringen da tydeligvis.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, PeeWee skrev:

Nei, men det blir vanskeligere for de innfødte å bli ting som lege når de må konkurrere med en haug av innvandrere. Du er vel en av disse som ønsker mer innvandring for å knekke forholdene for arbeiderklassen?

Nei, for som jeg skrev så er legeyrket som regel så godt betalt også i innvandrernes hjemland at terskelen er for høy for å flytte til et land som i det store og hele internasjonalt ikker er så interessant. Når de også tjener ganske bra der de er fra eller alternativt et mer internasjonalt land som USA eller UK, så er det relativt få som gidder å dra til Norge. 

Forstår ikke hvorfor du forsøker deg på å dra inn persondebatt med arbeiderklassen som argument. Det er jo ikke slik at innvandring når det gjelder spesialiserte jobber påvirker denne klassen noe særlig, det er uansett ikke jobber de kan få, uavhengig av om kirurgen er fra Norge eller Irak. 

Skrevet
57 minutter siden, Leo skrev:

Det var omtrent det finansministeren også svarte da jeg hørte et intervju med henne på radioen i går og hun ble spurt om akkurat hvordan vi skulle få flere i arbeid. Var litt usikker på om jeg skulle le eller gråte...

Og det er jo ikke bare "folk", men også regjeringen da tydeligvis.

Jeg synes regjeringen har vært ganske ærlige på at vi vil miste masse jobber og at import ufaglærte migranter fra Afrika og Asia da ikke er veien å gå.

Det er klart at noen vil få jobb, men det går igjen utover nordmenn, som ikke får jobb.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan anta at over 7% er arbeidsledig. 

Regjeringer har stilltiende sett på at arbplasser flytter ut av landet.

Arbplasser hvor du ikke trenger utdanning,eller lav utdanning...Går til utlendinger. Flykninger får mye av disse jobbene.

Jeg er ledig og tar hva som helst. Ikke sjans. 

En flykning kan godt gå fra det ene opplæring til den andre. Særlig i butikker. De får samme "lønnen".de behøver ikke bekymre seg for boliglånet,kommunale avgifter,eller om de har penger nok til maten. 

Vi andre må gå fra hjemmene om vi ikke får inn penger. 

Anonymkode: 126da...6f1

• Liker 2
Skrevet
På 31.3.2017 den 15.34, Drizzt skrev:

Flere må jobbe mer for å brødfø migrantene fra fattige land med ekstremt lav arbeidsdeltakelse og deres barn og barnebarn.

Du, KG bruker, les veldig nøye denne artikkelen og tenk deg veldig godt om hvem du kommer til å stemme i september:

http://www.side3.no/disse-grafene-viser-hvorfor-regjeringen-frykter-innvandringen/3423328163.html#fb_comments

Det absurde oppi det hele er at det lenge ble påstått at vi trengte innvandringen for å takle eldrebølgen, at vi tjente på det økonomisk og at det var en berikelse. Nå er det tilsynelatende bred enighet om at innvandringen vil forsterke problemene knyttet til eldrebølgen, at vi taper enormt på det økonomisk og ordet "berikelse" brukes knapt uten et skjevt flir og en oppgitt mine. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, herzeleid skrev:

Det absurde oppi det hele er at det lenge ble påstått at vi trengte innvandringen for å takle eldrebølgen, at vi tjente på det økonomisk og at det var en berikelse. Nå er det tilsynelatende bred enighet om at innvandringen vil forsterke problemene knyttet til eldrebølgen, at vi taper enormt på det økonomisk og ordet "berikelse" brukes knapt uten et skjevt flir og en oppgitt mine. 

Politikerne som fortalte oss dette, burde mistet jobben for lenge siden. Og det  må ha vært en agenda bak det hele. Man må ha visst at dette ikke ville lønne seg økonomisk. Det er snakk om mennesker som kommer fra kulturer hvor det ikke er vanlig å arbeide, kulturer hvor kvinner nesten ikke får lov til å gå ut døra alene -  trodde man virkelig at mennesker med en sånn kulturell bakgrunn skulle gli inn i det norske arbeidsmarkedet? Så totalt blottet for innsikt tror jeg ikke politkerne var. Det er noe annet som ligger bak. 

Anonymkode: 53251...821

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, herzeleid skrev:

Problemet er ikke dette argumentet i seg selv, men i hvilken grad man har latt det være en rettesnor for gjeldende politikk. En viss innvandring kunne fint fungert som et av flere tiltak for å håndtere eldrebølgen på en bedre måte gitt det relativt lave fødselstallet i Norge, men storstilt innvandring nærmest uten begrensninger løser selvsagt ikke noe som helst, av den enkle grunn at innvandrere eldes de også, og vil da være avhengig av de samme tjenestene som lokalbefolkningen. 

Skrevet
3 timer siden, herzeleid skrev:

Ja, helt klart absurd. Nå ble ''alle'' plutselig rasister og fremmedfiendtlige ved å påpeke det åpenbare. Enkelte snur etter vinden - jeg tviler på det sterkeste at de har opplevd åpenbaring eller noe i den retning.

• Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet
På Fri Mar 31 2017 den 15.19, Torelli skrev:

Vi ansetter og har prøvd å få tak i flere folk i flere år, og det samme gjør andre firma, men det er ikke nok som har denne utdannelsen. Det er flere firma som ser etter kompetanse, men generelt er det vel at de som er arbeidsledig ikke har kompetanse og i såfall ikke riktig kompetanse.Det er ikke lenger nok å tilby tiden sin, man må ha spesialkompetanse.

Mye kompetanse kan man også få med praktisk erfaring og opplæring underveis. Om firmaene slutter å runke til flotte diplomer og brev som sier at den og den personen har teori nok til å bli ansatt i en krevende jobb, og heller gav engasjerte og tilpassningsdyktige arbeidsomme mennesker en sjanse, tror jeg ville lønne seg på sikt.

Man kan ansette folk med verdens flotteste utdannelse og få en udugelig ansatt, og man kan ansette en uten et eneste papir og få et råskinn av en arbeider. Jeg kjenner utallige folk som har startet i firmaer helt nederst på rangstigen, uten relevant utdannelse og erfaring, jobbe seg opp i toppstilling på få år.

Alternativt kunne firmaer inngått avtaler med NAV for å hjelpe med å finansiere praksis/utdannelse for lovende nyansatte som trenger prekær kompetanse. Må da være vinn/vinn for alle parter? Den arbeidsledige kommer i arbeid, arbeidsgiver får kompetent ansatt med nødvendig opplæring og NAV slipper å betale full trygd til den ledige.

Skrevet
11 timer siden, HarryDotter skrev:

Mye kompetanse kan man også få med praktisk erfaring og opplæring underveis. Om firmaene slutter å runke til flotte diplomer og brev som sier at den og den personen har teori nok til å bli ansatt i en krevende jobb, og heller gav engasjerte og tilpassningsdyktige arbeidsomme mennesker en sjanse, tror jeg ville lønne seg på sikt.

Man kan ansette folk med verdens flotteste utdannelse og få en udugelig ansatt, og man kan ansette en uten et eneste papir og få et råskinn av en arbeider. Jeg kjenner utallige folk som har startet i firmaer helt nederst på rangstigen, uten relevant utdannelse og erfaring, jobbe seg opp i toppstilling på få år.

Alternativt kunne firmaer inngått avtaler med NAV for å hjelpe med å finansiere praksis/utdannelse for lovende nyansatte som trenger prekær kompetanse. Må da være vinn/vinn for alle parter? Den arbeidsledige kommer i arbeid, arbeidsgiver får kompetent ansatt med nødvendig opplæring og NAV slipper å betale full trygd til den ledige.

Ja hva trenger man 5 års teknisk utdannelse for... hvor store summer tror du går til opplæring av folk som ikke kan utføre en enkel likevektberegning engang? Hadde det vært lønnsomt plukke folk oop fra gata, ville det blitt gjort. 

Det er fullt mulig din utdannelse er ubrukelig, det er ikke min

Gjest HarryDotter
Skrevet
44 minutter siden, Torelli skrev:

Ja hva trenger man 5 års teknisk utdannelse for... hvor store summer tror du går til opplæring av folk som ikke kan utføre en enkel likevektberegning engang? Hadde det vært lønnsomt plukke folk oop fra gata, ville det blitt gjort. 

Det er fullt mulig din utdannelse er ubrukelig, det er ikke min

Jeg snakker ikke om ingeniørutdannelse på toppnivå her, men det generelle samfunnets sykelige fokus på papirer på utdannelse. Jeg føler meg helt 100% sikker på at det er mange smarte og dyktige folk uten papirer som kunne håndtert og over relativt kort tid blitt særdeles dyktige i en normalt krevende jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke hva som er så kontroversielt å uttale at flere må jobbe mer, og at flere må ut i arbeid. Per i dag er det faktisk en stor skjevdeling i arbeidsinnsatsen der noen yrkesgrupper/folk jobber ekstremt mye, mens andre jobber mye mindre eller ikke i det hele tatt. Man hører jo stadig vekk at det å jobbe lite er et personlig valg og at det bare går ut over en selv. Det gjør det ikke, for mange av tjenestene vi i dag tar for gitt som mulighet til barnehage, skole og helsevesenet er "flate" tjenester, dvs. man har tilgang til dem uansett hvor lite eller mye man jobber eller har jobbet (til forskjell fra f. eks. pensjon som graderes etter hvor mye man har tjent og jobbet). 

Folk må rett og slett velge hva slags samfunn man ønsker seg i fremtiden. Fortsatt hat et velferdssamfunn, men der flere må ut å skape noe, eller fortsette som i dag, der konsekvensen vil bli at mange av tjenestene blir privatisert og må betales fra egen lomme. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, HarryDotter skrev:

Jeg snakker ikke om ingeniørutdannelse på toppnivå her, men det generelle samfunnets sykelige fokus på papirer på utdannelse. Jeg føler meg helt 100% sikker på at det er mange smarte og dyktige folk uten papirer som kunne håndtert og over relativt kort tid blitt særdeles dyktige i en normalt krevende jobb.

Helt enig. Det er utrolig mange jobber som kan læres innen ganske rimelig tid. Da får man flere med erfaring i den reelle verden, man danner grunnlaget for at flere som står utenfor arbeid kommer seg inn (får en sjanse). Det er utrolig hvorfor dette ikke blir gjort per i dag. Jeg er selv 110% arbeidsklar, men har vært uten jobb i 10år pga at jeg har hull i cv får ikke en sjanse.

Anonymkode: e56f7...930

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 3/31/2017 den 14.45, uranus skrev:

FrP har i det minste ikke importert hauger av udugelige afrikanere og arabere som tynger velferdsstaten til den knekker 

Sant nok. 

Anonymkode: 7bd8e...d2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...