AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #1 Skrevet 31. mars 2017 Joda, høres fint ut på papiret, men med hva og som hva? La oss si at 200 000 mennesker stiller opp i morgen og er klar til å gå til hvilken som helst jobb på dagen, hvilke jobber kan de få? Da forutsetter det at der er folk som vil betale for dem. Det kan for eks være knapt med sykepleiere noen steder, men det betyr ikke at man ønsker å ansette flere fordi man vil spare penger https://www.nrk.no/norge/siv-jensen_-_-fleire-ma-i-arbeid-og-fleire-ma-jobbe-meir-1.13453714 Anonymkode: aeeeb...a08 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #2 Skrevet 31. mars 2017 Det er vel alle disse jobbene som vi stadig hører om som ikke finnes, men som man har luftige drømmer om at vil oppstå i framtiden og være godt betalt. Anonymkode: d9f1d...07f 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #3 Skrevet 31. mars 2017 Flere og flere må jobbe mer og mer mens det blir færre og færre jobber. Høres ut som Frp har tenkt gjennom saken nøye som vanlig. Anonymkode: 4dce3...553 5
uranus Skrevet 31. mars 2017 #4 Skrevet 31. mars 2017 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere og flere må jobbe mer og mer mens det blir færre og færre jobber. Høres ut som Frp har tenkt gjennom saken nøye som vanlig. Anonymkode: 4dce3...553 FrP har i det minste ikke importert hauger av udugelige afrikanere og arabere som tynger velferdsstaten til den knekker Endret 31. mars 2017 av uranus 7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #5 Skrevet 31. mars 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere og flere må jobbe mer og mer mens det blir færre og færre jobber. Høres ut som Frp har tenkt gjennom saken nøye som vanlig. Anonymkode: 4dce3...553 Eliten skal jo ikke jobbe, så noen må jobbe mer for at rikingene skal kunne plyndre til seg nok. Anonymkode: 9e7cf...aab
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #6 Skrevet 31. mars 2017 27 minutter siden, uranus skrev: FrP har i det minste ikke importert hauger av udugelige afrikanere og arabere som tynger velferdsstaten til den knekker Og dette oppstår jo på grunn av for generøse velferdsordninger for de som kommer. Men det er ikke innvandring i seg selv som er problemet. Man kunne fint hatt tilnærmet åpne grenser forutsatt at de som kommer kan brødfø seg selv. Da tiltrekker man seg ressurspersoner med spesialisert utdanning, de som har evne og kunnskap til å starte egne bedrifter etc. Anonymkode: 6d737...9e8 1
Torelli Skrevet 31. mars 2017 #7 Skrevet 31. mars 2017 Vi ansetter og har prøvd å få tak i flere folk i flere år, og det samme gjør andre firma, men det er ikke nok som har denne utdannelsen. Det er flere firma som ser etter kompetanse, men generelt er det vel at de som er arbeidsledig ikke har kompetanse og i såfall ikke riktig kompetanse.Det er ikke lenger nok å tilby tiden sin, man må ha spesialkompetanse.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #8 Skrevet 31. mars 2017 2 minutter siden, Torelli skrev: Vi ansetter og har prøvd å få tak i flere folk i flere år, og det samme gjør andre firma, men det er ikke nok som har denne utdannelsen. Det er flere firma som ser etter kompetanse, men generelt er det vel at de som er arbeidsledig ikke har kompetanse og i såfall ikke riktig kompetanse.Det er ikke lenger nok å tilby tiden sin, man må ha spesialkompetanse. Strukturell arbeidsledighet har jo vært noe som alltid har eksistert i nesten alle land, tror nok det er en utopi at man vil få bukt med dette. Personlig tror jeg deler av grunnen er at det er mange som ikke er villige til og/eller ikke har mulighet til å omskolere seg. Nå er dette fra min subjektive erfaring, men jeg ser sjelden at de som er arbeidsledige blant min bekjentskapskrets forsøker å ta mer eller annen utdannelse for eksempel. Tror det er mange som venter for lenge og som derfor stanger hodet i veggen i alt for mange år ved å prøve for hardt å få jobb innen det de egentlig var utdannet som. Det heter seg at man aldri skal gi opp, på den annen side bør man velge sine kamper og kunne innse at fortsatt søking til den samme bransjen ikke er fruktbart. Det er selvfølgelig lettere sagt enn gjort, for det er vanskelig å ta innover seg at behovet ikke er der når man har brukt betydelig med tid og ressurser på en utdannelse som viser seg å ikke være veldig relevant. Likevel kan det være mer fruktbart å tørre å svelge noen store, hårete kameler og heller omskolere seg, slik at man unngår mange år med CV-hull. Anonymkode: 6d737...9e8 2
Drizzt Skrevet 31. mars 2017 #9 Skrevet 31. mars 2017 Flere må jobbe mer for å brødfø migrantene fra fattige land med ekstremt lav arbeidsdeltakelse og deres barn og barnebarn. Du, KG bruker, les veldig nøye denne artikkelen og tenk deg veldig godt om hvem du kommer til å stemme i september: http://www.side3.no/disse-grafene-viser-hvorfor-regjeringen-frykter-innvandringen/3423328163.html#fb_comments 1
Torelli Skrevet 31. mars 2017 #10 Skrevet 31. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Strukturell arbeidsledighet har jo vært noe som alltid har eksistert i nesten alle land, tror nok det er en utopi at man vil få bukt med dette. Personlig tror jeg deler av grunnen er at det er mange som ikke er villige til og/eller ikke har mulighet til å omskolere seg. Nå er dette fra min subjektive erfaring, men jeg ser sjelden at de som er arbeidsledige blant min bekjentskapskrets forsøker å ta mer eller annen utdannelse for eksempel. Tror det er mange som venter for lenge og som derfor stanger hodet i veggen i alt for mange år ved å prøve for hardt å få jobb innen det de egentlig var utdannet som. Det heter seg at man aldri skal gi opp, på den annen side bør man velge sine kamper og kunne innse at fortsatt søking til den samme bransjen ikke er fruktbart. Det er selvfølgelig lettere sagt enn gjort, for det er vanskelig å ta innover seg at behovet ikke er der når man har brukt betydelig med tid og ressurser på en utdannelse som viser seg å ikke være veldig relevant. Likevel kan det være mer fruktbart å tørre å svelge noen store, hårete kameler og heller omskolere seg, slik at man unngår mange år med CV-hull. Anonymkode: 6d737...9e8 Men med siden som nå kommer, med mer automatisering og de enkle jobbene forsvinner gravdis, er det ikke viktig at samfunnet øker bevisstheten rundt at riktig/ettertraktet kompetanse er viktig? Kanskje kan unge ta den rette utdannelsen med en gang
Gjest antbug Skrevet 31. mars 2017 #11 Skrevet 31. mars 2017 Vi må jo selvfølgelig skape flere arbeidsplasser, men det pleier å gå av seg selv når flere kommer i jobb og får økt kjøpekraft.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #12 Skrevet 31. mars 2017 4 minutter siden, Torelli skrev: Men med siden som nå kommer, med mer automatisering og de enkle jobbene forsvinner gravdis, er det ikke viktig at samfunnet øker bevisstheten rundt at riktig/ettertraktet kompetanse er viktig? Kanskje kan unge ta den rette utdannelsen med en gang Joda, det er jeg enig i. Men det er jo ikke enkelt å vite hva som blir automatisert og hva som ikke blir det, det er ingen som kan spå fremtiden. Og selv om man velger riktig der og da, så kan også det forandre seg med tiden, så jeg mener nøkkelen til at flere får jobb er evne og vilje til omskolering, selv om man selv mener man har tatt en attraktiv utdanning (men som kanskje ikke viser seg å være stort behov for) Når det gjelder dette med automatisering så er det noe jeg tar med hvertfall en liten teskje salt. Det skrives mye opp og ned og i mente om det i disse dager, men dette er gjerne forfattet av ledere og økonomer. Vi som jobber med teknologien ser at det er mye som ikke er modent på lang tid ennå. Min mening er at folk har mindre å frykte enn det som forfektes gjennom media. Endringer vil selvfølgelig komme, men jeg tviler sterkt på at vi ser dem komme i tempoet mediene forfekter. Anonymkode: 6d737...9e8
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #13 Skrevet 31. mars 2017 2 timer siden, Torelli skrev: Men med siden som nå kommer, med mer automatisering og de enkle jobbene forsvinner gravdis, er det ikke viktig at samfunnet øker bevisstheten rundt at riktig/ettertraktet kompetanse er viktig? Kanskje kan unge ta den rette utdannelsen med en gang Jo. Det burde opprettes en form for nettside med data som synliggjør forespørsel etter ulike typer utdanninger/ jobber slik at man kan få et inntrykk av hva som er lurt å velge. Mange nødvendige yrker er jo yrker folk aldri har hørt om før, spesielt de som kommer rett fra VGS og velger blant de mest "kjente" yrkene. Jeg vet ihvertfall ikke om en enkel måte å sjekke hvilke områder som trenger mer spesialkompetanse per idag. Er det ingeniører av noe slag? Flymekanikere? IT support? Aner ikke. Det eneste jeg vet er de få yrkene som blir omtalt i media: politimenn som ikke får seg jobb, behov for sykepleiere i fremtiden, noe lærermangel osv Det burde også være en relativt enkel måte å gjøre det på, slik at du kunne få oversikt over flere yrker på kort tid. Nytter ikke om du må gjøre research i 1 time for å finne ut at man ikke trenger industrimekanikere Anonymkode: aeeeb...a08 3
Ruccula Skrevet 31. mars 2017 #14 Skrevet 31. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Eliten skal jo ikke jobbe, så noen må jobbe mer for at rikingene skal kunne plyndre til seg nok. Anonymkode: 9e7cf...aab gratulerer med trådens teiteste, mest uvitende svar.
PeeWee Skrevet 31. mars 2017 #15 Skrevet 31. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Og dette oppstår jo på grunn av for generøse velferdsordninger for de som kommer. Men det er ikke innvandring i seg selv som er problemet. Man kunne fint hatt tilnærmet åpne grenser forutsatt at de som kommer kan brødfø seg selv. Da tiltrekker man seg ressurspersoner med spesialisert utdanning, de som har evne og kunnskap til å starte egne bedrifter etc. Anonymkode: 6d737...9e8 Nei, da hadde man bare fått enorme sosiale konflikter. I USA matte man jo på attenhundretallet bremse innvandringen av kinesere fordi det ble for mye vold og protester mot innvandringen av dem. Folk som mener at innvandring er helt uproblematisk uten velferdsstaten er ekstremt historieløse. Det kan jo like gjerne være at innvandring bare fører med seg enda større problem uten velferdsstat. Alle land som har hatt fri innvandring har før eller siden blitt nødt til å sette en stopper, og USA matte stoppe innvandringen av ufaglærte ti år før de begynte å bygge ut velferdsordninger.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #16 Skrevet 1. april 2017 Jeg har tenkt på dette lenge. Det blir sagt at flere må i arbeid, og at man må stå i arbeid lenger enn vanlig. Det er bare ett problem - at det ikke finnes nok jobber. Ganske utrolig at våre folkevalgte politikere klarer å presentere denne type sprøyt. Anonymkode: 53251...821 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #17 Skrevet 1. april 2017 10 timer siden, PeeWee skrev: Nei, da hadde man bare fått enorme sosiale konflikter. I USA matte man jo på attenhundretallet bremse innvandringen av kinesere fordi det ble for mye vold og protester mot innvandringen av dem. Folk som mener at innvandring er helt uproblematisk uten velferdsstaten er ekstremt historieløse. Det kan jo like gjerne være at innvandring bare fører med seg enda større problem uten velferdsstat. Alle land som har hatt fri innvandring har før eller siden blitt nødt til å sette en stopper, og USA matte stoppe innvandringen av ufaglærte ti år før de begynte å bygge ut velferdsordninger. Jeg skrev tilnærmet åpne grenser, ikke at de er helt åpne uten mulighet for å forsikre seg om at folk kommer hit uten vilje og evne til å delta i samfunnet og brødfø seg selv Anonymkode: 6d737...9e8
PeeWee Skrevet 1. april 2017 #18 Skrevet 1. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev tilnærmet åpne grenser, ikke at de er helt åpne uten mulighet for å forsikre seg om at folk kommer hit uten vilje og evne til å delta i samfunnet og brødfø seg selv Anonymkode: 6d737...9e8 Da er det jo uansett ikke fri innvandring du snakker om. Dessuten, innvandring av høyt kvalifiserte er også skadelig, da det ødelegger den sosiale mobiliteten for de som faktisk er født det, samt at det skaper internasjonalt prispress på ulike typer spisskompetanse som allerede er overbetalt. Slik jeg ser det er innvandring mellom land som er betydelig ulike i seg selv et destruktivt fenomen, uavhengig om de som flytter på seg er kriminelle eller leger. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #19 Skrevet 1. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tenkt på dette lenge. Det blir sagt at flere må i arbeid, og at man må stå i arbeid lenger enn vanlig. Det er bare ett problem - at det ikke finnes nok jobber. Ganske utrolig at våre folkevalgte politikere klarer å presentere denne type sprøyt. Jobber blir til av seg selv over tid hvis det finnes kvalifiserte folk til å fylle dem som allerede finnes. Det krever imidlertid at en stor andel av nordmenn har høy kompetanse slik at de kan tilby arbeidsgivere like god verdi i Norge som de ville fått i et annet land. Den verdien må ikke utliknes av skattenivået eller andre nasjonale økonomiske effekter. Anonymkode: d9f1d...07f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #20 Skrevet 1. april 2017 1 time siden, PeeWee skrev: Da er det jo uansett ikke fri innvandring du snakker om. Dessuten, innvandring av høyt kvalifiserte er også skadelig, da det ødelegger den sosiale mobiliteten for de som faktisk er født det, samt at det skaper internasjonalt prispress på ulike typer spisskompetanse som allerede er overbetalt. Slik jeg ser det er innvandring mellom land som er betydelig ulike i seg selv et destruktivt fenomen, uavhengig om de som flytter på seg er kriminelle eller leger. Nei, jeg snakket ikke om helt fri innvandring nei. Nei, innvandring av høyt kvalifisert arbeidskraft er ikke så skadelig for nordmenn, rett og slett fordi det ikke finnes så mange norske som jobber i veldig spesialiserte yrker i det store og hele. Den andre effekten som begrenser skadeligheten er at vilkårene som regelen også er veldig gode og til tider ennå bedre i svært mange andre land for disse yrkene, slik at terskelen til å jobbe akkurat i Norge blir høyere for spesialister enn for ufaglærte. Hvis vi se på f. eks. kirurger og veldig spesialiserte ingeniører, så vil det for de fleste være mer attraktivt å jobbe i USA eller UK (hvertfall inntil de kjører brexit). Og effekten ser jeg i det daglige. Det er massevis av polske og latviske arbeidere rundt omkring, men snakker svært sjelden med en høyt utdannet lege eller ingeniør fra østeuropa for å si det sånn. De har rett og slett ikke det samme behovet for å komme til Norge å jobbe. Anonymkode: 6d737...9e8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå