Gå til innhold

Jeg jobber, hun studerer - hvordan fordele utgiftene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan taper hun penger på det? Dersom hun måtte leid selv for 8000kr men heller kan bo med kjæresten for 6000 kroner er det vel heller sånn at hun SPARER/TJENER 2000kr i månden?!

Anonymkode: cb36a...386

Man har mye mindre sikkerhet da han bare kan kaste henne ut dersom det blir slutt. Det kan ikke en utleier. Og nå sier ts at hun bor for 4500 inkl strøm og internett, det er billig. Høres ikke ut som om det blir billigere å bo hos ts.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir faen meg helt paff når jeg leser svar i tråder som dette. Dere mener altså at det er ok at jenta tjener penger på det i form av at hun betaler mindre i leie, men at ts tjener penger på det er helt uhørt? Dere er så jævla forskrudde. 

TS, hadde jeg vært deg hadde jeg krevd 50% av renteutgifter og alle andre fellesutgifter. Dette er rettferdig. Da tjener hun sannsynligvis litt på det i form av mindre leie og du tjener på det. Hun skal for faen ikke bo gratis, da risikerer du å gå i mannefella og forsørge henne. Dette avtaler dere at hun overfører til deg på en fast dato hver mnd, videre setter dere opp en felleskonto der dere setter penger til mat osv. Her kan du gjerne sette litt mer dersom du spiser mye mer. 

Anonymkode: c378f...1f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal være dønn ærlig.

MAKAN til griske mennesker i denne tråden, inkludert deg trådstarter.
Dere snakker som om dere gjør kjæresten deres en TJENESTE ved at de får bo hos dere, og at dere derfor skal ha betalt? Altså, unnskyld meg. Er det ikke SAMBOERE dere skal bli, er dere ikke kjærester? Dette er vel noe dere skal gjøre sammen fordi dere har lyst å flytte i lag.

Tenk en stund fram i tid da, om du allerede hadde nedbetalt hele huslånet ditt. Skulle du da krevd fra en kjæreste at de betaler deg HUSLEIE? Det er jo helt sykt. Alt av fellesutgifter osv, SÅ KLART. Men man skal da ikke betale sin egen kjæreste for å få lov til å bo med dem. Det er totalt URIMELIG at kjæresten skal være med og betale DITT lån, uten å sitte igjen med noe!
Om du synes at lånet da blir for høyt fordi du kjøte en større leilighet, ja da får du se til å kjøpe deg en mindre leilighet eller la kjæresten få kjøpe seg inn i leiligheten som hun FAKTISK BOR I OG BETALER FOR!

Ja, så klart hun måtte ha leid om hun ikke bodde med deg. Men de aller fleste leier ikke fordi de VIL, men fordi de MÅ. Jeg regner med hun er tvunget til å leie fordi hun ikke får lån til å kjøpe. Det er forskjell på en fremmed som leier ut huset sitt og tar betalt, og på en KJÆRESTE som krever det samme. Hva slags forhold er det? Unner du ikke kjæresten din å kunne spare litt penger til å selv kanskje en gang kjøpe seg inn/ kjøpe noe annet? Så lenge hun betaler like mye på fellesutgifter så taper du ikke en dritt på det, men så klart at planen din om å få finansiert ditt eget huslån av noen andre ikke vil fungere da.

Jeg var selv den "svake" part i et slikt forhold en gang. Jeg nekta plent å betale ned på noen andre sitt huslån, og det var like så greit for forholdet var ikke ment å være. I neste forhold var det JEG som hadde fått meg fast jobb og kunne ta opp lån, mens kjæresten studerte. Da betalte kjæresten også ned på lånet, men vi hadde en kontrakt som sa at han da betalte seg inn i leilighet. HELT RETT OG RIMELIG. Bare fordi at JEG tilfeldigvis har kommet lengre i livet enn kjæresten eller vært heldigere, så skal jeg ikke gidde å hjelpe min egen samboer??

Jeg ville revurdert min egen tankemåte eller forhold om jeg følte jeg skulle ha betalt husleie fra noen jeg ville dele livet mitt med. Fy faen.

Så oppsummert: Hun betaler kun halvparten av fellesutgifter, eller så lar du hun kjøpe seg inn gradvis. Det er det rette.

Anonymkode: 923ab...bff

Du og du.. det er mannfolk som går med på dette du sier, som ender opp med å bli forlatt når kvinnfolket er klar til å stå på egne ben. For det er nå bare en gang slik at det er uhyre mange kvinnfolk som lever på snille og naive mannfolk, til de finner noe bedre.

Anonymkode: c4f88...dfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun betaler 4500 inkl. strøm og internett i kollektiv per nå, vil det ikke være rimelig at hun betaler det samme når vi flytter sammen?

Anonymkode: 66f72...d34

Hvorfor det? Nå har hun eget soverom, andre fordeler osv. Du vil bare tjene penger på kjæresten din?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i en stor by, og hun ville uansett ikke hatt mulighet til å finne noe billigere. Sånn sett er en leilighet for 2 en god deal for henne. Pengene går mest sannsynlig kun til fellesutgiftene.

TS

Anonymkode: 66f72...d34

Sjarmerende type du:fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun skal ikke betale på lån, hun eier ikke noe i huset.

Du kan velge å ta husleie.  Det må jo selvsagt bli større enn i kollektivet.

Eller dere deler på alt felles,noe som er vanlig. I felles inngår:

Innboforsikring

Kommunale avgifter. Her inngår vann, søppel,kloakk osv

Nett og tv

Strøm

Utgifter bil?

Mat

Anonymkode: e636f...126

Kollektiv var et vagt ord av meg å bruke. Hun deler leilighet med ei venninne nå, de betaler 9000 til sammen. Hvorfor må det selvsagt bli større enn i dette kollektivet? Bare lurer.

TS

Anonymkode: 66f72...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det mest rettferdige er å dele på alle utgiftene utenom avdragene på lånet. Hun betaler da halvparten av fellesutgiftene på leiligheten, halvparten av rentekostnaden og halvparten av strøm, mat osv. Avdragene på lånet er det mest rettferdig at TS betaler selv. Antageligvis blir dette billigere enn hennes forrige husleie, så hun tjener litt på det. TS tjener også på dette i form av verdiøkning på leiligheten og delte utgifter.

Anonymkode: 97a31...a68

Og hva om TS da hadde eid leiligheten og betalt ned lånet? kr 0 i renter og ca 1000 i felleskostnader? Da skulle hun bodd der for 500kr månden + strøm/mat? Altså, dere må jo selv se hvor tåpelig det blir å basere hennes betaling basert på hvor god økonomi mannen har hatt før de flytter sammen...

Anonymkode: cb36a...386

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hør på "råd" som dette. Sender deg bare rett i mannefella der du betaler og jobber masse for at damen din skal få fordeler.

Det er rimelig at hun betaler tilsvarende til deg som der hun bor nå, eller eventuelt 500-1000kr mindre, litt spørs på pris der hun bor nå selvsagt. Hvorfor skal hun tjene penger på å flytte inn til TS? Hvorfor er det mer rettferdig at hun både skal få større leilighet, slippe å bo med mange andre i kollektiv, ha sin "egen" bolig og attpåtill skal hun få "betalt" for det? Maken til frekkhet.

Stå på kravene dine. Hun bør rett og slett betale litt under markedspris så dere begge tjener på det og så du ikke blir sittende med skjegget i postkassen den dagen hun flytter ut.

Anonymkode: cb36a...386

Egentlig så er fordelene ved å bo med meg kontra venninna hennes ganske likt. Det kollektivet jeg snakket om var at hun bor med en venninne, men var usikker på hva jeg skulle brande det som i HI.

TS

Anonymkode: 66f72...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kollektiv var et vagt ord av meg å bruke. Hun deler leilighet med ei venninne nå, de betaler 9000 til sammen. Hvorfor må det selvsagt bli større enn i dette kollektivet? Bare lurer.

TS

Anonymkode: 66f72...d34

Den ABen mener sikkert at det bør være større siden leiligheten hun nå flytter inn i trolig er større og bedre. Selv ville jeg da sagt at hun kunne betale med 4000 i månden. Da hadde hun spart 500 i månden og i tillegg fått en bedre bolig. win - win

Anonymkode: cb36a...386

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du og du.. det er mannfolk som går med på dette du sier, som ender opp med å bli forlatt når kvinnfolket er klar til å stå på egne ben. For det er nå bare en gang slik at det er uhyre mange kvinnfolk som lever på snille og naive mannfolk, til de finner noe bedre.

Anonymkode: c4f88...dfc

Å herregud! I motsetning til en mann som eier et hus og får nedbetalt halve lånet av kjæresten for så å dumpe henne? Spar meg. Way to miss the point.
Poenget i mitt scenario er at ingen taper på det. Hva faen taper du på å ha en samboer (som jeg regner med du elsker) hos deg som deler på felles utgiftene? Betal ditt eget jævla lån.

Anonymkode: 923ab...bff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Halvparten av renteutgiftene på et lån samboer ikke er medlåntaker på er ikke greit.

Samboer får ikke skattefradrag for renteutgiftene på lån hun ikke er låntager på, så dablir det slik:

Du betaler bare 50% av renteutgiftene, men får skattefradrag for alle renteutgiftene (27% av hver eneste rentekrone du har betalt og 27% av rentene din samboer har betalt.

Høres ut som du bør kjøpe den 1-roms leiligheten du snakket om, og la fin kommende samboer bli en annen mann sin samboer.

Anonymkode: 3b843...a88

Dette høres ikke som noen god ide å la samboer bli en annen mann sin.

Situasjonen er slik for kjæresten:

- Hun studerer.

- ikke inntekt til å delta i lånet.

- Hun leier i dag til en månedlig pris på 4500 NOK.

- Ved å flytte vil hun få det bedre komformessig med mer.

Så slikt sett vil hun få det bedre. Og da blande inn at han får fradrag for renteutgifter er irrelevant mhp at hun betaler leie. Nå er de to i forskjellig situasjon. Hun studerer og han jobber. Når hun begynner å jobbe kan de vurdere at hun blir medeier og får da en eierbrøk ut i fra restlånet i boligen. Logisk sett er noe annet bare til fordel for henne. Når han studerte for eksempel så leide han. Så siden han er eldre og ferdig på skolen før så skal han "sponse" henne med nedbetaling på et lån hun i utgangspunktet ikke ville fått. Nei i dag er det likestilling og mhp personlige erfaringer lønner det seg ikke å være snill siden i dag tar forhold slutt over en lav sko. Og da må man ha ordnede forhold mhp økonomien når man har forskjellig ståsted som utgangspunkt.

Anonymkode: c9c18...2af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, boblevann skrev:

Man har mye mindre sikkerhet da han bare kan kaste henne ut dersom det blir slutt. Det kan ikke en utleier. Og nå sier ts at hun bor for 4500 inkl strøm og internett, det er billig. Høres ikke ut som om det blir billigere å bo hos ts.

Det kan han vel ikke? Hvor i loven står det. Om hun kan vise at hun betaler husleie blir det vel 3mnd oppsigelse som alle andre steder. Litt verre mtp at det bare er et soverom da.... Det er kanskje noe de burde tenke over før de flytter sammen

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og hva om TS da hadde eid leiligheten og betalt ned lånet? kr 0 i renter og ca 1000 i felleskostnader? Da skulle hun bodd der for 500kr månden + strøm/mat? Altså, dere må jo selv se hvor tåpelig det blir å basere hennes betaling basert på hvor god økonomi mannen har hatt før de flytter sammen...

Anonymkode: cb36a...386

Som sagt, så hadde ikke jeg ville levd på et annet menneske der jeg visste han hadde utgifter med bolig og jeg ikke betalte noe. På samme måte ville jeg betalt bensin om jeg lånte bilen hans, eller brukte andre ting som var hans som hadde utgifter knyttet til seg. Om han hadde gratis bil og gratis bensin blir det noe annet.

Når jeg tenker over det, så betaler faktisk samboeren min halvparten av årsavgiften fordi han bruker bilen min like mye som meg. Vi deler også drivstoffutgifter

Anonymkode: f8c10...4fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du og du.. det er mannfolk som går med på dette du sier, som ender opp med å bli forlatt når kvinnfolket er klar til å stå på egne ben. For det er nå bare en gang slik at det er uhyre mange kvinnfolk som lever på snille og naive mannfolk, til de finner noe bedre.

Anonymkode: c4f88...dfc

Evt la henne kjøpe seg inn.
Ønsker du ingen av de scenarioene så får en la vær å bo sammen! Da er det kanskje ikke seriøst nok uansett.

Anonymkode: 923ab...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å herregud! I motsetning til en mann som eier et hus og får nedbetalt halve lånet av kjæresten for så å dumpe henne? Spar meg. Way to miss the point.
Poenget i mitt scenario er at ingen taper på det. Hva faen taper du på å ha en samboer (som jeg regner med du elsker) hos deg som deler på felles utgiftene? Betal ditt eget jævla lån.

Anonymkode: 923ab...bff

Hva personen taper? Si meg. Hva taper damen på å betale 4000 i husleie i stedefor 5000? Hvorfor er det riktig at hans harde arbeid er det HUN som skal tjene på?

Anonymkode: cb36a...386

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når jeg tenker over det, så betaler faktisk samboeren min halvparten av årsavgiften fordi han bruker bilen min like mye som meg. Vi deler også drivstoffutgifter

Anonymkode: f8c10...4fc

Og han får ikke bonus på forsikringen (noe han er helt klar over)

Anonymkode: f8c10...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Charlotteul skrev:

TS, kan du gi oss noen tall? Blir litt lettere for oss å "hjelpe" da. Hva betaler hun der hun bor nå? Hva inkluderer det? Hvor mye penger har hun å rutte med? Hvor mye vil totalen bli i utgifter på evt ny leilighet? 

Hun betaler 4500 kr i mnd inkl. strøm og internett. Bor med EN venninne. Hun mottar lån og stipend, tror det ligger på 8000 kr? Hun har lite penger, men betaler sin egen mat. Vi har en liten ordning på at hun betaler middag om vi lager hjemme, mens jeg betaler middag ute. 

TS

Anonymkode: 66f72...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva personen taper? Si meg. Hva taper damen på å betale 4000 i husleie i stedefor 5000? Hvorfor er det riktig at hans harde arbeid er det HUN som skal tjene på?

Anonymkode: cb36a...386

MEN HUN ER JO IKKE EN LEIETAKER, HUN ER SAMBOEREN HANS. Man skal jo faen ikke TJENE PÅ Å HA SAMBOER!
Da får man la henne kjøpe seg inn med det hun betaler ned på lånet da, hun skal jo faen ikke betale ned på hans lån. Herregud. Hun jobber like mye for pengene sine som han, så hvorfor ikke la henne kjøpe seg inn?

Som sagt har jeg selv denne ordningen med min partner. JEG har tatt opp lån, men han kjøper seg gradvis inn. Det fungerer UTMERKET. Ser ikke hvorfor noen skulle ville si nei til en slik ordning, den er rettferdig.

Anonymkode: 923ab...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Evt la henne kjøpe seg inn.
Ønsker du ingen av de scenarioene så får en la vær å bo sammen! Da er det kanskje ikke seriøst nok uansett.

Anonymkode: 923ab...bff

Hun studerer og jobber ikke og har ikke råd til å kjøpe sammen med TS, men du mener at forholdet ikke er seriøst nok hvis han ikke lar henne kjøpe seg inn?

Altså, leser du igjennom det du selv skriver?

Anonymkode: cb36a...386

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg ut av diskusjonen, dette blir for sært for meg. Jeg ville virkelig revurdert et samboerskap om det var så jævla viktig for meg å tjene penger på det :'D Virkelig et givende forhold, stakkars jente.

Anonymkode: 923ab...bff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun studerer og jobber ikke og har ikke råd til å kjøpe sammen med TS, men du mener at forholdet ikke er seriøst nok hvis han ikke lar henne kjøpe seg inn?

Altså, leser du igjennom det du selv skriver?

Anonymkode: cb36a...386

Leser du det JEG skriver? Nei, hun har ikke råd til å få tatt noe lån med han nå. Men det er fullt mulig å skrive en kontrakt som sier at det kjæresten betaler i "husleie" eller hva man vil kalle det, gradvis skal spyttes inn i leiligheten slik at hun gradvis kjøper seg inn.

Anonymkode: 923ab...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

MEN HUN ER JO IKKE EN LEIETAKER, HUN ER SAMBOEREN HANS. Man skal jo faen ikke TJENE PÅ Å HA SAMBOER!
Da får man la henne kjøpe seg inn med det hun betaler ned på lånet da, hun skal jo faen ikke betale ned på hans lån. Herregud. Hun jobber like mye for pengene sine som han, så hvorfor ikke la henne kjøpe seg inn?

Som sagt har jeg selv denne ordningen med min partner. JEG har tatt opp lån, men han kjøper seg gradvis inn. Det fungerer UTMERKET. Ser ikke hvorfor noen skulle ville si nei til en slik ordning, den er rettferdig.

Anonymkode: 923ab...bff

Jeg har understreket teksten din. Nettopp mitt poeng. Hvorfor i f**** skal hun tjene på å bli samboer med han? Istedefor at BEGGE kan tjene på det? Hun jobber for pengene sier du? Hun har ikke engang jobb.....

Forslaget om at leien hun betaler til han skal gå til å få eierskap i boligen er like bak mål. Det er ikke slik verden fungerer, fordi da er det, som du selv skriver at det ikke bør være, HUN igjen som har alt å tjene på å bli sammen med han, mens han får INGENTING

Anonymkode: cb36a...386

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...