Gå til innhold

Hvilket kirkesamfunn bør jeg melde meg inn i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er medlem av Statskirken - altså protestand - luthersk er det vel. 
Jeg kan ikke så mye om ulike kirkesamfun, men føler at det er litt gammeldags og kjedelig der jeg går.
Jeg har ikke lyst til å være pinsevenn eller med i Agapekirken, da jeg syns de er litt vel karismatiske. Jeg er ikke så utadvendt at jeg vil stå og veive med hendene og stå liksom i transe og rope halleluja, det er liksom ikke meg.

Jeg tenker mer på en litt mer åpen kirke, der de finner på sosiale ting uten å måtte ha andakt og sånt, at man kan være sammen uten diskutere religion, og at det er lov å diskutere religion uten å bli sett stygt på. Der det er lov å være kritisk til enkelte av bibeltekstene. 
At man ikke må kunne bibelen på rams. At man ikke må gå i kirka hver søndag. 

Gjerne blande i litt østens mystikk. At man kan banne og likevel være god kristen.

At man er åpen - at alle kan mene det de vil. Så lenge man er venner. 

 

Anonymkode: 41d9f...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sjekket ut Zoé-kirken. Litt usikker på selve retningen, men en god venninne av meg er vokst opp i den kirken, og det Virker som en skikkelig gladmenighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt hvor du bor, en god del menigheter er enkeltstående. For øvrig er jeg etter et langt liv innom ulike menigheter kommet til at det er den norske kirke som passer meg best, det er faktisk der takhøyden er høyest og variasjonene størst. Men det er stor forskjell på menighetene, kanskje du skal finne deg en annen menighet innen samme trossamfunn? F.eks det jeg holder meg er det aktiviteter og møter for alle aldre, rom for tro og tvil, diskusjoner og mulighet for å påvirke der man selv ønsker. Menigheten jobber for å være en positiv faktor i lokalmiljøet, og klarer det i stor grad. 

Zoe kirken som nevnt over er tilknyttet pinsemeigheten. 

Anonymkode: b1827...e9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bli Kveker ?

Anonymkode: 21f17...023

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortell litt om disse kirkesamfunnene da - evnt link...

 

Og kan man være medlem i et annet kirkesamfunn og fortsatt stå i statskirken?

Og hva koster det å være medlem?

Anonymkode: 41d9f...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjerne blande i litt østens mystikk. At man kan banne og likevel være god kristen.

At man er åpen - at alle kan mene det de vil. Så lenge man er venner. 

Anonymkode: 41d9f...a90

En kirke som ikke egentlig tror på noe eller forventer at medlemmene tror på noe annet enn at det er fint å være grei og snill, altså. Jeg tror det nærmeste du kommer det du leter etter, er den norske kirke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe om Frikirken? Hva står de for?

Anonymkode: 41d9f...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31. mars 2017 den 16.40, linsejesus skrev:

En kirke som ikke egentlig tror på noe eller forventer at medlemmene tror på noe annet enn at det er fint å være grei og snill, altså. Jeg tror det nærmeste du kommer det du leter etter, er den norske kirke. 

Veldig godt sagt :)

Dette vil mange si er DNKs styrke, men jeg mener at dette også er DNKs svakhet (selv om jeg er medlem selv). "If you don`t stand for nothing, you`re gonna fall for everything" (sa et klokt hode). Litt sånn er det med DNK. DNK = Guds Arbeiderparti. Svinger i takt med trender og tiden og mener det som til en hver tid er politisk korrekt. I sin redsel for å krenke noen så er det meste greit. Problemet er bare at når man visker ut hele kirkens kjerne og kjernebudskap og går på akkord med teologien, så blir det ingenting igjen. Og når det er ingenting igjen - hvorfor bli der da?

Anonymkode: 58992...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/31/2017 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Fortell litt om disse kirkesamfunnene da - evnt link...

 

Og kan man være medlem i et annet kirkesamfunn og fortsatt stå i statskirken?

Og hva koster det å være medlem?

Anonymkode: 41d9f...a90

Det er en ting å fortelle om sine erfaringer med en kirke eller trossamfunn - men link? Klarer du virkelig ikke Google og finne linken selv? Snakk om latskap.

Anonymkode: 876ff...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2017 den 10.07, AnonymBruker skrev:

Jeg er medlem av Statskirken - altså protestand - luthersk er det vel. 
Jeg kan ikke så mye om ulike kirkesamfun, men føler at det er litt gammeldags og kjedelig der jeg går.
Jeg har ikke lyst til å være pinsevenn eller med i Agapekirken, da jeg syns de er litt vel karismatiske. Jeg er ikke så utadvendt at jeg vil stå og veive med hendene og stå liksom i transe og rope halleluja, det er liksom ikke meg.

Jeg tenker mer på en litt mer åpen kirke, der de finner på sosiale ting uten å måtte ha andakt og sånt, at man kan være sammen uten diskutere religion, og at det er lov å diskutere religion uten å bli sett stygt på. Der det er lov å være kritisk til enkelte av bibeltekstene. 
At man ikke må kunne bibelen på rams. At man ikke må gå i kirka hver søndag. 

Gjerne blande i litt østens mystikk. At man kan banne og likevel være god kristen.

At man er åpen - at alle kan mene det de vil. Så lenge man er venner. 

 

Anonymkode: 41d9f...a90

Disse tingene handler mer om miljøet du finner deg i en menighet enn hva kirken står for.. Det er lurt å forsøke å finne ut om det er noen menigheter i nærheten som har et ganske etablert unge voksne miljø. Jo flere, jo bedre. Da vil det være lettere å finne noen du klikker med. Og kanskje det er sosiale ting som skjer utenom møter. Det er ofte mennesker som løfter en hånd eller to under lovsangen i en frikirke eller misjonsmenighet, og har hatt inntrykket av at det finnes en del sjenerte pinsevenner også ;). Har aldri møtt noen som kan Bibelen på rams. De fleste kristne er vel glad i å diskutere religion. 

 

Anonymkode: 73460...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...