Gå til innhold

Bør staten innføre flat takst for offentlige trygdeutbetalinger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er mye. Minstesats er på 11-15000. 

Anonymkode: 9567f...326

Mulig jeg er dum, men hvordan kan minstesataen være 11-15000? Hvordan kan både 11000 og 15000 være minstesats? Trodde minstesats car minstesats, liksom... Og hvordan går det an å leve på 11000 i måneden?  I Oslo koster det ofte mer enn det bare å få tak over hodet. Ikke alle som sitter med en nedbetalt bolig den dagen de blir uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3/30/2017 den 16.49, AnonymBruker skrev:

Mens andre har vært heldige, og vært i jobb, da de ble syke, og får derfor en grei trygd.

Og for oss som lever på laveste sats ufør, så er det for lite å leve av.

 

Anonymkode: 5728f...565

Det samme skjedde med meg, har laveste sats pga uflaks. Hadde jeg blitt uføretrygdet mens jeg jobbet hadde det vært en helt annen historie.

Idèen med systemet er vel kanskje at det skal lønne seg å jobbe, så de som har tjent mye penger får en høy sats. Men det er ikke alltid det funker slik.

Anonymkode: 9ec81...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier du det ja....

Så om folk sliter seg ut,tross sykdom og jobber 40 år og får ekstra pensjon eks. De skal ha det samme som Fru olsen som valgte å være hjemme og stelle hus?

Ang uførepensjon. A har vært i jobb i 30 år. Blir alvorlig syk. Pga inntekten så får hun noe mer enn andre. Hun kan beholde huset sitt og utgifter det medfører. Naboen er en fru som valgte å bære hjemme med mann og barn. Mannen tjente godt. Så i alder av 50 finner mannen en ny . Skillsmisse. Fruen har ingen CV.  I gen erfaring. Etter diverse kurs hos nav, så begynner hun å utvikle vondter,som ender i uføre. Laveste sats.

Så du vil likestille disse personene?

Det vil jo ende i at folk ikke gidder å anstrenge seg. De vil jo ikke få igjen noe for det uansett.

Så en dag kommer folk på sykehjem,aldershjem osv. Hvem skal da betale dette?i dag er det de med de største pensjoner som betaler for de med minst. Hvordan tror du dette vil slå ut i kommuneøkonomien😣?

Så bør du lese deg opp på,hvordan folketrygden kom,hvordan den er bygd opp osv.

Enkelte ganger lurer jeg på om folk tenker her inne

Anonymkode: d67e5...f96

Nå er det ikke automatisk slik at en hjemmeværende kvinne eller en person i lavtlønnsjobb ikke har anstrengt seg. De kan godt ha jobbet hardere enn mange høytlønte,  selv om det ikke synes på lønnsslippen. 

Anonymkode: e6ef0...b33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Thyra skrev:

Mulig jeg er dum, men hvordan kan minstesataen være 11-15000? Hvordan kan både 11000 og 15000 være minstesats? Trodde minstesats car minstesats, liksom... Og hvordan går det an å leve på 11000 i måneden?  I Oslo koster det ofte mer enn det bare å få tak over hodet. Ikke alle som sitter med en nedbetalt bolig den dagen de blir uføre.

Fordi jeg slo alt sammen. Ufør satsene varierer litt fordi det en har ufør, ung ufør, enslig, samboende. 

Anonymkode: 9567f...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2017 den 16.13, AnonymBruker skrev:

Det er jo en kjent sak at statens trygdeutbetalinger bl.a. er basert på hvor mye et menneske tjente før det ble avhengig av trygd. Men er det egentlig riktig at det offentliges penger skal forvaltes på denne måten? Er det en menneskerett for noen å ha det mer romslig økonomisk bare fordi de også har hatt det mer romslig økonomisk før, når det er snakk om det offentliges penger?

Nei, mener jeg. Jeg mener det offentlige burde operere med en flat takst for trygdeutbetalinger, gjerne en nokså romslig takst, men likefullt en flat takst som er lik for alle, og som kun er basert på hvor arbeidsudyktig en er (i prosent). Si f.eks. 300.000 i året for 100% uføretrygd (bare for å slenge ut et tall jeg mener bør være romslig nok til at alle kan få det til å gå rundt med god margin), uavhengig av hvilke vaner man har lagt seg til fra før av.

Det er jo generelt et prinsipp når det gjelder statlige tilbud og tjenester at man i utgangspunktet stiller likt. F.eks. har vi ikke dobbelt-stemmer ved valg for folk med høyere sosial status, og ei heller har vi lavere fengselsstraffer og luksus-celler for folk som er vant til å ha mer "tumleplass". Du havner heller ikke først i helsekøene, eller blir garrantert et sete på trikken, fordi du har betalt mer i skatt. Så hva er det med trygdeutbetalingene som er så spesielt i forhold til alle andre statlige oppgaver, at staten her ser det som sin oppgave å opprettholde klasseskillet, og gi et tilbud som er basert på hvilken klasse man tilhørte før man ble trygdet?

Jeg snakker forresten kun om offentlig trygd her. Hvilke avtaler hver enkelt klarer å forhandle frem for seg selv når det gjelder private forsikringer er 100% deres anliggende, og all ære til deg om du har klart å forhandle fram en gunstig uføreforsikring hos det private.

 

Anonymkode: 99e26...4ec

Er litt delt her. De som hadde høye inntekter fra før har gjerne bidratt mer gjennom skatter osv før de ble uføre, og fortjener dermed en høyere forsikringssum  fra det offentlige :)

Men om vi tar hensyn til hvor lenge man har vært i jobb kan det bli et annet bilde, og fripoliseopptjening/avkorting er det vel slutt på etter de nye reglene som er kommet :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

De burde kanskje ikke innføre flat trygd, men de burde øke minstepensjonen.

Anonymkode: a9e2e...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...