Gå til innhold

«Luksusfellen»-paret brukte 70 000 kroner i måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men lurer på hvorfor hun tok ut så mye penger på butikken? Jeg skjønner bare ikke hva alle pengene har gått til. Men håper hun fikk skikkelig hjelp da de dro. Hun trengte mer enn bare 1 uke med to eksperter. 

Endret av LeilaS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Zienna skrev:

Problemet med Luksusfellen er at vi alle får en oppfatning av at grunnen til økonomiske problemer, er overforbruk og luksus. Aller helst finansiert av dyre kredittkort.  Virkeligheten er en annen for veldig mange. 

Nei, ingen hevder at overforbruk og null økonomisk styring er det ENESTE økonomiproblemet. Men det er ETT problem, og ikke så ubetydelig heller  Skal man slutte å lage tv-program om slankere og deres problemer – for det finnes andre som har det motsatte problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Zienna skrev:

Problemet med Luksusfellen er at vi alle får en oppfatning av at grunnen til økonomiske problemer, er overforbruk og luksus. Aller helst finansiert av dyre kredittkort.  Virkeligheten er en annen for veldig mange. 

Når helsen svikter eller du mister jobben din?  Eller bedriften du driver begynner å gå dårlig?  Når du er aleneforelder?  Jeg tror de fleste strever lenge, og forsøker alt de kan.  De lever nøkternt, og unner seg ingenting ekstra.  I den gruppen tror jeg det finnes mange flere enn i gruppen "Luksusfelle"-kandidater. 

Nei, det er det vel ingen oppegående mennesker som gjør. Dette er et underholdningsprogram. Ikke en dokumentar. Jeg tror de fleste forstår at de som er aktuelle for Luksusfellen er ytterpunktene. 

Anonymkode: 5bc3d...de8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Zienna skrev:

Problemet med Luksusfellen er at vi alle får en oppfatning av at grunnen til økonomiske problemer, er overforbruk og luksus. Aller helst finansiert av dyre kredittkort.  Virkeligheten er en annen for veldig mange. 

Når helsen svikter eller du mister jobben din?  Eller bedriften du driver begynner å gå dårlig?  Når du er aleneforelder?  Jeg tror de fleste strever lenge, og forsøker alt de kan.  De lever nøkternt, og unner seg ingenting ekstra.  I den gruppen tror jeg det finnes mange flere enn i gruppen "Luksusfelle"-kandidater. 

Enig, men å lage programmer om dette ville jo stilt spørsmål ved bildet vi har om hvor fantastisk Norge er å leve i, og satt fokus på bankene og deres praksis, myndigheter og lovverk, mangelen på arbeid, urettferdighet fra NAV etc., og det kan vi jo ikke ha noe av.

Anonymkode: 0c3a3...2ba

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen episoder av Luksusfellen som er spesielt bra?

Anonymkode: 0c3a3...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det vel ingen oppegående mennesker som gjør. Dette er et underholdningsprogram. Ikke en dokumentar. Jeg tror de fleste forstår at de som er aktuelle for Luksusfellen er ytterpunktene. 

Anonymkode: 5bc3d...de8

Jeg tror mange såkalte oppegående mener det.  Når fattigdomsproblemet er økende i Norge, så er det en generell oppfatning av at dette må dreie seg om rusavhengige eller luksusfelle kandidater. De har aldri vært i en situasjon hvor de mister jobben og må melde seg arbeidsledig, og motta en arbeidsledighet som er halvparten av den inntekten de var vant til.  

Luksusfellen er ikke et underholdningspram.  Disse menneskene står fram og viser oss sin "dumhet".  De svelger stoltheten fordi de innser at de trenger hjelp  Dette er virkeligheten.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rose11

Dama i forrige episode  (ja, det er stygt å si men) virket jo lettere tilbakestående. Jeg mener, hvem er det som låner 44 000 kr av sin egen datter for å kjøpe et servise?! :sjokk: Hun hadde jo lånt penger av datteren siden hun gikk på ungdomsskolen og dama satt igjen med 20 000 etter husleie var betalt. Yikes! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere forstår vel at dette er voksne mennesker som har problemer? På samme måte som andre mennesker kan slite med impulskontrollen når det gjelder f.eks. røyking, mat, dop, etc. så kan Luksusfellen-deltakere ha problemer med å la være å dra kortet. De fleste vet jo når de blir konfrontert, at "det ikke var en smart idè å bruke 50k på en ny støvsuger", men de gjør det likevel. Da må vi spørre oss hvorfor? Er det virkelig dumhet og latskap, eller ligger det en annen årsak bak? Noe de ikke ønsker å innrømme? 

Det er en grunn til at det ofte er en kombinasjon av en økonom + en psykolog som sendes til deltakerne. Jeg tipper samtlige av disse menneskene hadde hatt godt av terapi for å lære å håndtere det "tomrommet" de prøver å fylle med dyre ting. De er ikke onde, slemme mennesker fordi de pådrar seg selv masse gjeld. Da sliter jeg mer med å forstå de menneskene som bruker av andres penger (gjerne barnas) for å kjøpe unyttige ting. Vitner om veldig lite empati. Men dette er kanskje igjen symptom på en sykdom, der man har et stort behov for å måtte innfri en slags kjøpetrang. Litt som en narkoman som gjør hva som helst for å få penger til dop.

Uvitenhet og kunnskap er dessverre sjeldent grunnen til at disse menneskene handler slik de gjør. Hadde dette kun vært tilfellet, hadde det vært så mye enklere å rydde opp i livene deres. Men som vi ser er det en prosess. De blir først gjort klar over hvor STORT problemet har blitt (tror mange lever litt i fornektelsen her), og så må de jobbe med det. Vi ser jo at når programlederne kommer tilbake noen måneder senere og spør hvordan det går, har de fleste blitt mye flinkere, men de er fortsatt ikke helt perfekt. De jobber fortsatt med å motstå kjøpefristelsene..

Anonymkode: 15044...e99

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hadde hun visst et abonnement på barberhøveler som hun ikke ante noen ting om, men bare betalte 400 kroner for det likevel. Stakkars datteren hennes. Bra hun fikk meldt henne på Luksusfellen. Det er i alle fall en start.

Men jeg skjønner ikke hva hun brukte 20 000 på i måneden? Det er helt vilt!

Anonymkode: aef03...496

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som så kvelden episode? Hjelpes!  :hakeslepp:

Anonymkode: fc187...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som så kvelden episode? Hjelpes!  :hakeslepp:

Anonymkode: fc187...489

Var den drøy? Er den verdt å se? 

Anonymkode: 38131...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var den drøy? Er den verdt å se? 

Anonymkode: 38131...97c

Nja, var et par der fyren hadde over 3 millioner i gjeld. Spilleavhengig og sløser penger. Han måtte selge bilen og klikket da Hallgeir så hvor mye han hadde fått for bilen. Dama var ikke smart hun heller, da hun ikke ante om hun hadde noe lån på huset. Hallgeir så de burde selge huset, men det ville de ikke. Han ville bli gjeldsfri om 5 år istedenfor 17

 

Anonymkode: fc187...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...