Gå til innhold

Hvor ofte kjører du i gang vaskemaskinen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i blokk med vaskekjeller. Det er ikke plass til vaskemaskin i leiligheten min pr i dag (badet må bygges om først), så derfor benytter jeg den felles vaskekjelleren. I blokka er det to andre husholdninger som benytter vaskekjelleren, altså er vi tre som bruker den. De øvrige beboerne har ordnet seg med vaskemaskin inne i leiligheten (enten på kjøkkenet eller har oppusset bad med plass).

Greia er at jeg kan ikke la være å  synes det er litt ekkelt hvor lite de andre vasker.... Selv vasker jeg klær kanskje annenhver dag, noen ganger hver dag. Jeg sorterer jo vasken. En maskin med 60 C sengetøy for eksempel. Og f.eks. en maskin med 60 C håndklær, og en annen maskin full av undertøy, også 60 C. Så en maskin med blå og grå klær, sortert etter farge, på 40 C. Rosa klær vaskes separat pga avfarging osv. Sånn fortsetter listen.

Utenfor vaskekjelleren har vi en bok. Der skal alle brukerne av vaskemaskinen lese av strømmåleren for vaskekjelleren og så skrive inn forbruket sitt hver gang. Nå er snart mars-måned over, og navnet mitt fyller nesten to sider i den boka. De to andre husholdningene har vasket kun 3 ganger hver på disse fire ukene i mars.... 3 ganger!? Har også sett at det står en kurv der med vask fra innvandrerfamilien der nede av og til (når jeg kikker innom for å se om maskinen er ledig), og de stapper bare alt inn i èn maskin. Uansett farge og uansett type tøy. De sorterer ikke 60 og 40 graders vask. Og de bruker sannelig ikke mye undertøy i løpet av en uke, de folka der....ingenting! De må gå i samme klærne i ukesvis, så lite vask som de har og så lite som de vasker.

Det bor også et par unge norske karer i blokka (i samme leilighet) som benytter vaskekjelleren. De har også kun vasket 3 ganger i løpet av mars, iflg. boka. Har ikke mora deres lært dem å vaske klærne sine ofte nok? :-)

Jeg skjønner ikke at det går an. Jeg MÅ vaske klær flere ganger i uka, jeg, ellers hoper det seg opp store hauger med vask! 

Hvor ofte vasker du? Klarer du deg med en vask i uka eller sjeldnere? Er det bare jeg som vasker uvanlig ofte eller?

Og hvor mange ganger bruker du en genser før den legges til vask? Jeg pleier å si til barnet mitt at en genser skal brukes kun en til to ganger før den vaskes. Er man blitt merkbart svett, skal den vaskes etter èn gangs bruk, hvis ikke kan den brukes to ganger før den legges til vask. Bukser kan brukes 5-7 dager før vask, med mindre man får flekker eller synlig skitt på.

Undertøy og sokker byttes naturligvis hver eneste dag.

Jeg kan ikke noe for at jeg er sjokkert over andres vaskevaner, altså... :sjokkert:

Anonymkode: c02d4...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fantastisk hvor god oversikt du har over andres klesvask altså. 

Jeg vasker ca to maskiner i uka. En med vanlige klær 40c og en på 60c hvor alt av håndklær og undertøy går. Jeg bytter på senga annenhver uke og da blir det en ekstra maskin. Det å skille så utrolig mye på klærne har jeg ikke råd til rett og slett. Her går det meste i en maskin (med unntak sv feks ull) og mine klær er like fine. 

Jeg bruker en genser 1-3 dager alt ettersom aktivitet. Noen kosegensere bruker jeg i 3 dager da de ikke blir svette av at jeg ligger å sløver på sofaen. Jeans vasker jeg ikke hver uke fordi de slites så fort. Ikke lukter de heller (noe annet hvis de er synlig stygge). 

Hva med å bry deg litt mer om deg selv, og litt mindre om andre? Pass på deg sjøl du 

Anonymkode: fcdcf...692

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det ikke litt i kortene her at folk ikke er så flinke til å skrive seg inn i boken?

Vanskelig å vite hvor mange de andre er i familiene og hvor mye det er plass til i vaskemaskinene, men 3 ganger iløpet av en måned kan ikke være tilfelle.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...

Jeg kan ikke noe for at jeg er sjokkert over andres vaskevaner, altså... :sjokkert:

Anonymkode: c02d4...72e

Akkurat sånn sier min datter og hennes venninner hele tiden.. "ikke for å være slem, altså, men jeg syns at...jeg er mye flinkere til å vaske klær enn dem"
Jeg: Om ikke direkte slemt, så var det uansett veldig unødvendig å si? "Jeg kan ikke noe for at jeg mener det jeg mener. Jeg sier det ikke TIL dem, altså!"

De er ni år gamle.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, du vasker mye!

Vi (rettere sagt jeg) vasker 3-4 maskiner i uka. Er en voksen og ett barn på 6 år. Barns svette lukter ikke. Det er først når puberterten setter inn at det starter å lukte noe.

Det er begrenset hvor mye vi kan svette nå på vinteren også.

Anonymkode: 2475e...e8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ekkoet skrev:

Ligger det ikke litt i kortene her at folk ikke er så flinke til å skrive seg inn i boken?

 

Det syns i så fall på telleverket. Man ser siste innskriving når man kommer og skal skrive av telleren. Har noen latt være å skrive opp sin vask, så vil det merkes. Pr i dag er det full orden og alle tall stemmer i boka.

Det var sånn før, det var en beboer som lot være å skrive opp. Dette ble tatt opp med vedkommende og han ble vist ordentlig hvordan man gjorde, så da begynte de å skrive opp hver gang som andre gjør.

Anonymkode: c02d4...72e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er en familie på 5, Vasker 3-4 vask i uka.

En vask med farget og svart tøy.

En vask med hvit

En vask med sengetøy.

En vask med håndklær og filler.

Innimellom har jeg en vask med ulltøy og en vask med treningstøy.

 

Her blir tøy brukt så lenge de ikke er skitne. Ofte så kan bukser som har vært utenpå ullundertøy brukes 3-4dager, men ikke rett etter hverandre. De har kanskje 2-3 halvrene bukser i omløp, samme med gensere..

Anonymkode: d49f5...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker kanskje annenhver uke eller sjeldnere. Vasker aldri lyse klær, har nesten ikke lyse klær og bruker det sjeldent. Hvis jeg har noe lyst som må vaskes venter jeg med det til jeg er hjemme hos mamma. :PEllers vasker jeg mørkt/farget sammen og så undertøy, sengeklær osv på en annen maskin. Venter til jeg har samlet opp mye for så og vaske. Har en del klær så er ikke krise om det går en stund mellom hver vask...

Vaskemaskinen brukes forøvrig ikke så ofte av de andre i kollektivet heller, i hvert fall ikke hver dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker en maskin om dagen mandag-fredag. Sorterer lyst 40 grader, mørkt 40 grader, treningstøy, finvask 30 grader, ull, 60 grader og 90 grader. Alle kategoriene vaskes ikke hver uke. Vi er to voksne.

Gensere brukes 1-3 dager og bukser 3-5 dager, sokker og undertøy skiftes hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 2 voksne som trener mye  og skifter på senga hver uke. 

Vi vasker

1 60-vask i uken med sengetøy, håndklær, og underyøy

1 40 kulørt, som består av minst 80% treningstøy - hadde vi ikke trent så mye har vi kart oss med en vask annenhver uke max

Vi vasker ull ca hver 3. uke om vinteren

En hvitvask en gang i måneden ca.

Jeg synes det er ts som vasker uhorvelig mye, om hin ikke hatt ørten unger da.. hvem fyller en hel maskin med bare undertøy på en uke??

Anonymkode: 88fb8...178

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie på fem og her blir det 1-2 maskiner daglig. Skifter sengetøy hver uke og det alene er to maskiner. Barna er i bhg-alder og det er ekstremt sjeldent at de ikke har møkkete tøy på slutten av dagen (søl fra mat, drikke, maling, sand/grus osv). Jeg bruker tøy flere dager på rad så fremt det ikke lukter eller er skittent mens mannen alltid kaster dagens antrekk på vask. Mannen trener 3-4 ganger i uka og dette tøyet lukter mye kan du jo si. Jeg trener også men det er innendørs her i huset, jeg trener derfor like så greit i undertøyet. Håndklær brukes flere ganger, men blir litt vask på dem også da de fleste av oss dusjer eller bader daglig. Nå på vinteren ble det også en maskin i uka med ullvask. På fredagene går det en maskin med barnas utetøy fra bhg (dressene kan da nesten stå av seg selv pga leire, sand, blader osv ). Jeg skiller kun mellom 40 grader, 60 grader, ullvask og dampprogram til skjorter.

Når jeg var singel vasket jeg derimot en maskin i uka i snitt i min lille søte vaskemaskin :fnise:

Anonymkode: 8bb11...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker klær omtrent hver tiende dag. Da er jeg tom for rent undertøy, og må tømme skittentøyskurven igjen. Men da vasker jeg gjerne en 4-5 maskiner (mørkt tøy, lyst tøy, fin-/ullvask, undertøy og håndklevask). 

Har vaskemaskin i leiligheten da, så har mulighet til å vaske oftere ved behov. Sommerstid vasker jeg også oftere, for da har jeg mulighet til å henge tøyet ut på balkongen til tørk. Ikke like slitsomt å ha tørkestativet der som midt i stua. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det anbefales å vaske paskdresser minst mulig. Hyppig vask sliter på dressen og ødelegger dens gode egenskaper. Hvis de er skitne er det bedre å bare spyle dem utenpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, du har ikke bedre ting å ta deg til enn å følge med på naboene klesvaskevaner?

Jeg vasker også i felles vaskekjeller. Både vaskemaskin og tørketrommel er større enn vanlige maskiner, og en vaskeøkt (vi må reservere tid) er på fem timer, så når jeg først har vasketid vasker jeg fire maskiner på rappen og trenger ikke vaske igjen på 3-4 uker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det syns i så fall på telleverket. Man ser siste innskriving når man kommer og skal skrive av telleren. Har noen latt være å skrive opp sin vask, så vil det merkes. Pr i dag er det full orden og alle tall stemmer i boka.

Det var sånn før, det var en beboer som lot være å skrive opp. Dette ble tatt opp med vedkommende og han ble vist ordentlig hvordan man gjorde, så da begynte de å skrive opp hver gang som andre gjør.

Anonymkode: c02d4...72e

Ok, da er systemet litt bedre enn jeg antok.

Vi er 4. Jeg vil tro det går nesten en maskin hver dag i uken.

1 med håndklær/sengetøy
1 med treningstøy
1 med 40 grader lyst tøy
1 med 40 grader mørkt tøy
1 med 60 grader undertøy
1 med 40 grader hvitt tøy
 

I tillegg har man slike som ikke går så ofte:

-Skjorter som tas for seg
-Ull
-Gensere som tas for seg
-Barnehageungens dress/regntøy

Endret av ekkoet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er ts som vasker uhorvelig mye, om hin ikke hatt ørten unger da.. hvem fyller en hel maskin med bare undertøy på en uke??

Anonymkode: 88fb8...178

Kan ikke huske jeg har skrevet at jeg vasker akkurat undertøy hver uke? Det var et eksempel på en type maskin som kjøres, samme som de andre eksemplene. Det er alltid noe som skal vaskes, så det blir flere maskiner i uka.

Tipper det blir en full maskin med undertøy annehver uke, evt litt lenger i mellom. Vasker når det er slutt på alle favoritt-trusene :)

 

Anonymkode: c02d4...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det skulle stå "HALVFULL maskin", ikke full, i innlegget over.

Anonymkode: c02d4...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne. 

Vi vasker treningstøy og undertøy, sokker etter en gangs bruk. Noe på 40, noe 60. 

Sengetøy ca hver 3 uke på 60

Silke og ull på 30 grader.

Ull gensere og fine cashmere gensere er ikke nødvendig å vaske ofte. Har de gjerne utenpå en bluse/topp. Men henger de ut for lufting ganske ofte.

Ytterjakker henges ut for lufting inni mellom, men skulle gjort det oftere. Vaskes kun kanskje 1 gang i året.

Bukser vasker vi heller ikke så ofte. Når de er skitten, selvsagt. Ellers kan det gå uker i mellom hver vask. Bruker ikke samme bukse hver dag.

Bluser og skjorter som vi har rett på huden, vaskes etter 1 eller 2 dagers bruk.

Vasker stort sett håndklær, gulvvaskekluter og kjøkkenduker 2 ganer i uken på 90 grader.

Sorterer hvitt for seg. Farget for seg. Ull for seg. Silke for seg.

Vasker vel i snitt ca 4 ganger i uken. Flere ganger litt mer enn mindre enn det.

 

Noen ganger står jeg f.eks i kø bak noen, som oftest eldre mennesker, der jeg tydelig kan kjenne at klærne deres lukter. Det kan være gammel matlukt eller rett og slett bare innestengt lukt av ytterjakken. 

Jeg har inntrykk av at det er flere eldre som ikke er så flinke til å vaske tøyet deres eller henge det ut for lufting. Det kan ha sine naturlige forklaringer som sykdom eller at de ikke orker. Men det virker også som det går på at de ikke merker det selv, at de har nedsatt luktesans, eller ikke bryr seg.

Jeg har ikke lyst til å bli sånn selv. Man merker jo ikke så godt hvordan vi selv lukter, og alle har hver sin lukt i huset som en gjerne ikke merker selv. Derfor lett for å bli sånn. 

 

 

 

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Daria skrev:

Seriøst, du har ikke bedre ting å ta deg til enn å følge med på naboene klesvaskevaner?

 

Beklager at jeg ikke er blind, men at jeg ser ting rundt meg ;-) Det er ikke så vanskelig å se da. Svart på hvitt i boka, som jeg jo naturligvis må åpne og skrive meg inn i. Det begynte med at det slo meg at det så ut som det bare var mitt navn i boka, så jeg fant ut at jeg skulle telle etter. Og da så jeg at naboene bare har vasket tre ganger hver i hele mars.

Og når naboen bruker en nettingkurv i metall der skittentøyet tyter ut over alt, så er det heller umulig å ikke legge merke til det når den står der, midt på gulvet....  Jeg er ikke blind, som sagt. Det har aldri vært undertøy i den kurven, de gangene den har stått der når jeg har kommet for å sjekke om vaskemaskinen er ledig.

Anonymkode: c02d4...72e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...