Gå til innhold

Hvis du kunne gått tilbake i tid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Om det var slik at forandringen ville få en positiv forandring så ville jeg dratt tilbake til 28 Juni 1914 og stoppet attentatet på den Østerriksk-Ungarske tronearving Franz Ferdinand.  siden konsekvensene av dette kjenner man den dag i dag.  Man er kanskje ikke klar over det. Men dette attentatet som første til 1 verdenskrig er dermed også årsak til alle den russiske revolusjonen, 2 verdenskrig, den kalde krigen og alle kriger som skjedde under den kalde krigen. Problemene i midtøsten og i Afrika og andre steder i verden stammer fra dette. 

Men sannheten er at ved og gjøre forandringer som man trodde var for og forbedre noe så kan man gjøre det verre. 

Ay, there's the rub. Kanskje man hadde stoppet en krig, bare for å bli årsaken til en enda verre en. Eller si at man lyktes, og ingen av de store krigene i vår tid ble noe av, så ville jo verden vært helt annerledes. Hvis du reddet alle som omkom i første og andre verdenskrig så ville store deler av verdens befolkning som vi kjenner i dag vært byttet ut med andre. Sikkert med verken bedre eller dårligere mennesker, men det ville jo vært litt kjipt å komme tilbake til en fremtid der ingen kjenner eller har hørt om deg :) 

Anonymkode: 9754e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ay, there's the rub. Kanskje man hadde stoppet en krig, bare for å bli årsaken til en enda verre en. Eller si at man lyktes, og ingen av de store krigene i vår tid ble noe av, så ville jo verden vært helt annerledes. Hvis du reddet alle som omkom i første og andre verdenskrig så ville store deler av verdens befolkning som vi kjenner i dag vært byttet ut med andre. Sikkert med verken bedre eller dårligere mennesker, men det ville jo vært litt kjipt å komme tilbake til en fremtid der ingen kjenner eller har hørt om deg :) 

Anonymkode: 9754e...3c9

Men sånn er det jo med alt. Butterfly effect eller hva nå man kaller det. Alle endringer får ringvirkninger, det er bare en sjanse man må ta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Silfen skrev:

Men sånn er det jo med alt. Butterfly effect eller hva nå man kaller det. Alle endringer får ringvirkninger, det er bare en sjanse man må ta. 

Tja, man kan jo la være å fyre opp tidsmaskinen også ;) 

Anonymkode: 9754e...3c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2017 den 13.48, AnonymBruker skrev:

Tja, man kan jo la være å fyre opp tidsmaskinen også ;) 

Anonymkode: 9754e...3c9

Fordi verden nå er så perfekt og jævlig bra liksom... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, March 28, 2017 den 9.41, AnonymBruker skrev:

Og endret på en hendelse, men det kunne ikke være personlig. Hva ville du endret på?

Anonymkode: 8b8fc...562

Noe jeg har skrevet på forumet tidligere. Adolf Hitler skulle aldri vært til. Hvordan verden da ville sett ut fra 1935 og frem til dags dato, kan vi bare undre oss over. 

Anonymkode: 645d4...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville ikke vært mulig å foreta en endring i fortiden uten at det var personlig. Fordi effektene av endringen ville påvirket mitt eget liv i aller høyeste grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antbug

Har ikke lest hele tråden, men antar at noen her allerede har ordnet opp i kriger, politiske feilgrep og andre store og viktige ting, så da vil jeg gjerne redde John Lennon fra å bli skutt. Tragisk at han ble revet bort i så ung alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe jeg har skrevet på forumet tidligere. Adolf Hitler skulle aldri vært til. Hvordan verden da ville sett ut fra 1935 og frem til dags dato, kan vi bare undre oss over. 

Anonymkode: 645d4...d61

Stopp 1 verdenskrig og du ville ha stoppet Hitler og alt han førte med seg. 

Man hadde ikke en gang trengt og drept Hitler for og stoppe han.

Og Hitler kom til makten i 1933 ikke 1935.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.4.2017 den 21.38, Balian de Ibelin skrev:

Om det var slik at forandringen ville få en positiv forandring så ville jeg dratt tilbake til 28 Juni 1914 og stoppet attentatet på den Østerriksk-Ungarske tronearving Franz Ferdinand.  siden konsekvensene av dette kjenner man den dag i dag.  Man er kanskje ikke klar over det. Men dette attentatet som første til 1 verdenskrig er dermed også årsak til alle den russiske revolusjonen, 2 verdenskrig, den kalde krigen og alle kriger som skjedde under den kalde krigen. Problemene i midtøsten og i Afrika og andre steder i verden stammer fra dette. 

Men sannheten er at ved og gjøre forandringer som man trodde var for og forbedre noe så kan man gjøre det verre. 

Jeg er redd første verdenskrig hadde startet uansett, men kanskje litt senere. Grunnlaget for konflikt var allerede på plass, det var bare å vente på en tent fyrstikk.

Da har jeg mer tro på få Hitler inn på kunstskolen. Hitler jobbet iherdig gjennom mange år for å lage mest mulig hælvete. Gavrilo Princip gjorde bare en eneste ting, utenom denne ene tingen hadde han null innvirking på verdenshistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
Akkurat nå, Lutetium 71 skrev:

Jeg er redd første verdenskrig hadde startet uansett, men kanskje litt senere. Grunnlaget for konflikt var allerede på plass, det var bare å vente på en tent fyrstikk.

Da har jeg mer tro på få Hitler inn på kunstskolen. Hitler jobbet iherdig gjennom mange år for å lage mest mulig hælvete. Gavrilo Princip gjorde bare en eneste ting, utenom denne ene tingen hadde han null innvirking på verdenshistorien.

Ja det er ingen tvil at  den ville ha startet. Veien til 1 verdenskrig kan man si begynte allerede i 1871. Det kanskje litt ironiske med 1 verdenskrig er at det var en unngåelig krig som så lett kunne ha vært unngått.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 17.4.2017 den 21.32, Lutetium 71 skrev:

Jeg er redd første verdenskrig hadde startet uansett, men kanskje litt senere. Grunnlaget for konflikt var allerede på plass, det var bare å vente på en tent fyrstikk.

Da har jeg mer tro på få Hitler inn på kunstskolen. Hitler jobbet iherdig gjennom mange år for å lage mest mulig hælvete. Gavrilo Princip gjorde bare en eneste ting, utenom denne ene tingen hadde han null innvirking på verdenshistorien.

Men tror du virkelig at det hadde utgjort en forskjell dersom han kom inn på kunstskolen? Man skal være ganske ond for å gjøre det han gjorde, jeg tror han ville ha gjort det uansett. 

Anonymkode: 8b8fc...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det ville hjulpet å stoppe Hitler, Hitler var bare et ansikt, det var mange andre farlige menn bak han, gjerne mer farlige. Han var en utrolig flink taler og fikk folket med seg, men det er uansett ikke hans verk alene. Om man skulle endret andre verdenskrig måtte man gått tilbake til det som skapte følelsene hos folket, altså hvordan Tyskland ble behandlet etter første verdenskrig. For å stoppe dette måtte man dratt tilbake til før første verdenskrig, for så å gå enda lenger tilbake for å stoppe det som skapte disse gnisningene. Så ja, det blir en evig runddans i grunn. 

Men kontrafaktisk historie kan være ganske morsomt å tenke på innimellom, hva om Hitler hadde vunnet andre verdenskrig for eksempel?

Anonymkode: 55290...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første verdenskrig ville startet uten Princip, og andre uten Hitler. Det er min teori, men jeg har ikke fyrt opp tidsmaskinen for å teste det enda. Men jeg er rimelig sikker på at det fantes mye smartere folk enn Hitler med det samme tankegodset, som kunne gjort enda større skade. 

Anonymkode: 9754e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aragorn II Elessar
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første verdenskrig ville startet uten Princip, og andre uten Hitler. Det er min teori, men jeg har ikke fyrt opp tidsmaskinen for å teste det enda. Men jeg er rimelig sikker på at det fantes mye smartere folk enn Hitler med det samme tankegodset, som kunne gjort enda større skade. 

Anonymkode: 9754e...3c9

1 verdenskrig var en krig som ville ha startet uansett. Veien til den krigen startet flere 10 år før skuddene i Sarajevo. Som jeg skrev tidligere i denne tråden ironien med den krigen er at det var en krig som så lett kunne vært unngått men som var unngåelig. 2 verdenskrig kunne mye lettere ha vært unngått. Versaillestraktaten var ekstremt urettferdig og kunne ikke føre til noe annet enn en ny krig. Det de burde ha gjort var det man gjorde i 1814-15 under Wienerkongressen som faktisk førte til at Europa levde fredelig uten krig med visse unntak mellom 1815 og 1914. Frankrike fikk straff under Wienerkongressen men de ble ikke ydmyket slik Tyskland ble og fordi Frankrike ikke ble ydmyket så søkte de ikke hevn og ønsket ikke hevn. Wienerkongressen kunne ikke føre til noe annet en at Tyskerne ønsket hevn. 

1 Verdenskrig ville ha skjedd uansett. Men 2 verdenskrig ville ha vært unngått om de allierte hadde gitt Tyskland en avtale slik Frankrike fikk etter Napoleonskrigene. Det var også helt feil og gi Tyskland all skyld for 1 verdenskrig.  Tyskland hadde sin del av skylden men det hadde også Østerrike og Russland. 

De som skrev Versaillestraktaten burde ha tatt lærdom av Wienerkongressen der viste de hvordan man burde behandle den tapende part. Man straffer dem men man ydmyker dem ikke og gir dem ikke grunn til og ønske hevn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men verdenskrigene førte også en enorm industriell utvikling med seg, i den vestlige verden. Uten krigene ville vi levd som på 30-tallet nå. 

Anonymkode: 246c5...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Svartedauden skrev:

Eneste jeg ville ha forandret på: 9/11. Det skulle aldri ha skjedd

Hva var det som skjedde 9 November ?

Eller du mener kanskje 11.09 siden dette er Norge hvor vi skriver dagen først.

Anonymkode: 71645...b29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva var det som skjedde 9 November ?

Eller du mener kanskje 11.09 siden dette er Norge hvor vi skriver dagen først.

Anonymkode: 71645...b29

Ja, helt riktig. Den forferdelige hendelsen niende november. Det var den datoen jeg siktet til;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Svartedauden skrev:

Ja, helt riktig. Den forferdelige hendelsen niende november. Det var den datoen jeg siktet til;-)

Ja Krystallnatten var en tragisk hendelse.

Anonymkode: 71645...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja Krystallnatten var en tragisk hendelse.

Anonymkode: 71645...b29

Hva snakker du om? Jeg snakker om at de åpnet Tverlandsbrua i bodø?! På riksvei 80?! 510 millioner kroner!!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...