Gå til innhold

I Oslo stryker nesten halvparten på oppkjøring. Er de dumme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde strøket hvis jeg skulle kjørt opp i Oslo. Jegvar nervevrak på oppkjøringsdagen, og hadde blitt superstressa om jeg skulle kjørt i Oslo i tillegg. 

Jeg tok lappen for 15 år siden og jeg unngår helst å kjøre i Oslo enda. Gjør det bare om det er absolutt nødvendig da hele bybildet stresser meg veldig 

Anonymkode: ab7ac...c3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje fordi byfolk ikke har noen erfaring med bil og motor generelt npr de blir gamle nok?

Her på bygda begynte vi med moped i 14-års alderen. Selv om vi ikke hadde lappen. Det var en herlig tid hor vi mekket og satte inn trimsett. Tynet og tynet for å være den på bygda som hadde raskest moped. Foreldrene våres hadde jo alle bil. Så når vi skulle noe sted med familien. Så øvelseskjørte vi som var gamle nok. Fantes jo ikke noe T-bane her på bygda.

Når vi skulle omsider ta billappen. Hadde vi jo allerede vært flere år i trafikken på bil og moped. Det tror jeg ikke folk flest i Oslo kan skryte av.

Anonymkode: be988...e5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har en trang til å rushe med å få seg lappen, og der har du store deler av grunnen til at folk stryker. En annen årsak er så klart at trafikkbildet er 10 ganger mer aktivt i en storby som Oslo, kontra landet/utsiden. Det er mange flere ting som skjer samtidig, og dette kan føre til at de stresser og gjør en rekke dumme avgjørelser. Noen stryker pga nervøsitet. Så årsakene hoper seg opp.

Men på en annen side, øvelse gjør mester. Det som gjelder er repetisjon, helt til det sitter, og gjerne enda mer. Jeg husker da jeg tok oppkjøringen, så ble jeg overrasket over at den var så lett. Jeg syntes derimot at teoriprøven var mer krevende. Men jeg fant roen fra start til slutt og dette kan ha noe med sensor å gjøre også. Mannen var i starten av 60 årene, og veldig lun og rolig som person. Dette er noe som kan overføres over til kjøreren.. Så det er en REKKE faktorer til at folk stryker på oppkjøringen.

Lykke til alle nye trafikanter der ute. :) Les mye teori, praktiser det, kjør mye, så står dere på prøven også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle de som jukser på teorien og ikke blir tatt da, dere tror ikke de gjerne stryker på oppkjøringen? 

Anonymkode: f0aa4...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2017 den 7.57, jabx skrev:

Hvordan tjener de penger på det? Går det i bonus til ansatte i VV slik at de har et ønske om å stryke så mange som mulig?

Andre offentlige etater får ikke inntekter av slikt. For eksempel går penger fra bøter som skrives ut av politiet rett i statskassa og ikke tilbake til politiet selv.

 

Litt sent svar, men kan jo svare deg. Nei, sensorene får ikke noe bonus på hverken hvor mange de lar bestå, eller velger å stryke. De har heller ingen liste over hvor mange de må stryke, og hvor mange som får lappen. 

Det du betaler hos vegvesnet er penger til ressurser i forhold til kontroller, vedlikehold av biler, og diverse andre ting. Det er med andre ord ingen ansatte av de som jobber på trafikkstasjonene som vil motta, se eller få nytte av at noen stryker. Det er staten som betaler lønnen, og det er heller ingen bonus, kun overtid/flexitid. 

Kilde; pappa jobber som sensor, og ja, jeg tok en telefon for å høre. 

"Skal detta' på kvinneguiden nå eller? Er det virkelig noen som spør om dette?" - jepp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/27/2017 den 11.10, AnonymBruker skrev:

De stryker fordi: 

  • Kjøreskolelærerne er ikke spesielt bevisste
  • Trafikkmønsteret i Oslo er kaos: ingen logikk, dårlig planlegging,dårlige veier, stadig ombygginger overalt, omskilting/omkjøringer og  mange irriterte mennesker
  • Oslo-førere blinker så og si aldri før de svinger og flere tuter høyt i trafikken fordi de har sett på film at de t bør man gjøre i en storby...: men de glemte alle at Oslo er en liten by med dårlige veier og ulogisk og dårlig skilting - overalt. 

Anonymkode: ca9d0...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, dillyduzit skrev:

Litt sent svar, men kan jo svare deg. Nei, sensorene får ikke noe bonus på hverken hvor mange de lar bestå, eller velger å stryke. De har heller ingen liste over hvor mange de må stryke, og hvor mange som får lappen. 

Det du betaler hos vegvesnet er penger til ressurser i forhold til kontroller, vedlikehold av biler, og diverse andre ting. Det er med andre ord ingen ansatte av de som jobber på trafikkstasjonene som vil motta, se eller få nytte av at noen stryker. Det er staten som betaler lønnen, og det er heller ingen bonus, kun overtid/flexitid. 

Kilde; pappa jobber som sensor, og ja, jeg tok en telefon for å høre. 

"Skal detta' på kvinneguiden nå eller? Er det virkelig noen som spør om dette?" - jepp. 

Det er helt riktig, dillyduzit. Jeg valgte å spørre min sensor selv, og han fikk ingen "frynsegoder/bonus" av verken at en elev besto eller strøk. Dette (resultatet) er bare noe som kan gi en indikasjon på om de har gjort en vellykket jobb. Klart det er jo flere faktorer i bildet. Bl.a ens egen vilje, sunn fornuft osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bra. Er så mange på veien allerede som ikke skulle hatt lappen.

Anonymkode: 24e69...69c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2017 den 11.10, AnonymBruker skrev:

Det er et mer komplisert trafikkbilde I Oslo enn f eks Lillestrøm  Her er det under 15 min avstand å kjøre. 

Lillestrøm er ingen liten by I Norge. I en by som Oslo er trafikktettheten stor I store deler av døgnet. Det er klart at stor tetthet er mye vanskeligere å ferdes I enn liten. Alle avgjørelser skal tas I brøkdel av et sekund. Er en ikke rutinert kan det fort bli feil .

Antall feil og type feil gir stryk. Dette er fastsatt. I en by som Oslo er det mange gjørelser I trafikken enn I Lillestrøm. Det er klart dette gir større stryk prosent.

En kan nevne at større lastebiler omtrent ikke lar seg kjøre i Oslo indre. Dette pga trafikkbildet og dårlig fremkommelighet . Det er klart at gjør at det for en nybegynner kl.B førerkort også sliter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, March 27, 2017 den 11.10, AnonymBruker skrev:

Har nettopp vært på kurs med en sensor i biltilsynet. Årsaken er at de får elendig og mangelfull opplæring av kjørelærere som tar svart betaling. Til de som skylder på oslotrafikken? Trafikkstasjoner hatt store problemer med våre nye landsmenn bosatt i Oslo som har lest statistikken og melder seg opp på Elverum og Kongsvinger fordi de tror at det er enklere. Det er de som stryker og trekker statistikken oppover der også.

Vi snakker her om typisk innvandrerungdom som tar snarveier og lettvinte løsninger gjennom fettere og kompisen til onkel. Statistikken viser at strykprosenten er lav i finnmark og høyest der det er flest fremmedkulturelle. Og jeg tror ikke pakistanere og somaliere er dummere enn samer. Men de skal gjøre det raskt og billig. Dermed stryker de.

Anonymkode: 80f8c...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2017 den 0.21, mirakeles skrev:

Det er helt riktig, dillyduzit. Jeg valgte å spørre min sensor selv, og han fikk ingen "frynsegoder/bonus" av verken at en elev besto eller strøk. Dette (resultatet) er bare noe som kan gi en indikasjon på om de har gjort en vellykket jobb. Klart det er jo flere faktorer i bildet. Bl.a ens egen vilje, sunn fornuft osv.

Det er det vel ingen som har påstått, men det er jo åpenbart at jo flere det er som stryker, jo flere oppkjøringer må gjennomføres, noe som trygger arbeidsplassene til sensorene. Om alle hadde bestått på første forsøk ville det ikke vært behov for så mange sensorer, dermed ville flere kunnet miste jobben, og da sier det seg selv at det er insentiver for å gi stryk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...