Gå til innhold

Være med på møte når barnet er 16 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min går Vg1 i en klasse med veldig turbulent klassemiljø. I den forbindelse har noen elever blitt kalt inn til samtale med rektor og lærer. Sønnen min trodde han var ferdig med saken, da han mener at han ikke har noe med dette å gjøre, men nå blir de tydeligvis kalt inn til en ny runde. En av guttene har ringt sønnen min og sagt ifra, selv om han hadde fått streng beskjed om å ikke si noe. Han ble også bedt om å lyve, hvis noen spurte. Dette møtet var med en psykolog. I møtet ble det nevnt at politiet kanskje ble involvert og at de måtte skrive under på noe (gutten visste ikke hva). Sønnen min er veldig redd, og har absolutt ikke lyst til å snakke med psykolog. I hvert fall ikke alene. Vi har derfor sagt at hvis han blir hentet ut av klassen, skal han be om å få ringe oss, og ikke si noe før vi kommer. Er jeg litt sånn hysterisk, amerikansk forelder? Jeg synes dette er drøyt, og reagerer på at vi som foreldre ikke har blitt informert om situasjonen. Jeg reagerer også på at de sender barna til en psykolog, uten å informere om dette. Jeg liker heller ikke at de blir bedt om å lyve. Elevene er tross alt bare 16 år....

 

 

Anonymkode: 7f8a4...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden han er mindreårig så synes jeg du skal være med. 

Det hadde jeg gjort. 

Anonymkode: 33e52...044

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på å være med når han er under 18 år. Kanskje guttene overdriver dette noe, siden det er snakk om politi uten at dere er informert om situasjonen? Synes det hørtes veldig rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Jeg hadde ringt skolen og bedt om mer informasjon, og jeg hadde definitivt blitt med på møtet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Er jeg litt sånn hysterisk, amerikansk forelder?

Ja. Dette har han rotet seg opp i selv, og du skal gi ham den styrken han trenger for å komme seg gjennom det på egen hånd.

 

Anonymkode: e188a...e35

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde ikke VGS kunne kalle inn slik for de under 18 uten at foreldrene er informert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen trenger ikke be om tillatelse fra foreldre her til å snakke med han, men han bestemmer selv om han vil snakke( han kan nekte). Han kan derfor kalles inn, men det er opp til han om han vil delta. Du kan be om innsyn i saken som omhandler din sønn(elevmappe, helsesøster osv) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt kontakt med læreren og sagt at jeg vil ha informasjon om dette og hva det gjelder. Og at jeg skal også være med på møtet, siden det er såpass "alvorlig" at de tar med politi, psykolog og i det hele tatt har bedt elevene om å lyve. Din sønn er ukomfortabel med dette og bekymrer seg og da er det din jobb som forelder å kreve å få vite hva som har skjedd og hvorfor skolen gjør dette. Uansett, så hadde jeg ikke latt han gå på møtet alene, uansett hva skolen hadde sagt. 

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/27/2017 den 10.53, AnonymBruker skrev:

 Er jeg litt sånn hysterisk, amerikansk forelder?

Anonymkode: 7f8a4...2bf

Ja, er det så ille å være glad i barna våres og vise de at vi er der for dem så lenge de trenger det?  Hvis ikke - ja, du kan oppfører deg som oss amerikanske foreldre lol.  

Høres ut som han har havnet opp i noe som han er ikke helt ærlig med dere om og nå får han konsekvenser.  Hvis ikke han hadde med dette å gjøre ville ikke han ha blitt bedt til å lyve eller vært fortsatt involvert.  Men, absolutt burde du være til stede for å gi støtte og passe på at dette er håndtert riktig.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt, har sønnen din fått info om dette fra en kompis eller skolen?

Du kan jo uansett bare ringe skolen og spørre hyggelig om det :) Virker litt merkelig om det kun er en kompis som gir beskjed om dette, jeg hadde ikke helt stolt på det... Men si fra til skolen om at han kompisen har sagt dette. Kan hende det bare er han som prøver å skremme.

Anonymkode: 847ed...b37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har skjedd siden skolen gjør slike drastiske ting? Han er sønnen din, han slutter ikke å trenge foreldrene selv om han blir eldre, klart at du skal stille opp på dette møtet. Ville og ringt til skolen for info og høre om tid møtet er, sånn at han ikke bare blir dratt ut av klasserommet, og kanskje ikke får sjans til å ringe deg..

Anonymkode: fbe21...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Monday, March 27, 2017 den 11.17, Amaha skrev:

Skolen trenger ikke be om tillatelse fra foreldre her til å snakke med han, men han bestemmer selv om han vil snakke( han kan nekte). Han kan derfor kalles inn, men det er opp til han om han vil delta. Du kan be om innsyn i saken som omhandler din sønn(elevmappe, helsesøster osv) 

Ikke helsesøster. En 16-åring har rett på taushetsplikt fra helsepersonell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med personlig veileder (lærer), som beklager måten ting ble gjort på. Det viser seg at de har tatt min sønn inn til samtale fordi han står litt i midten, og de ønsket en "nøytral" versjon. De har visst gjort det samme med en av jentene. Disse skal ikke til samtale med psykologen. De håpet at sønnen min skulle peke ut de som var pådrivere for bråket. Jeg svarte at det var idiotisk å be en 16-åring sladre når klassemiljøet består av krangling og mobbing. De jobber med barn, de burde vite at sladring er sosialt selvmord. De har tilbudt sønnen min å bytte klasse, men det vil han ikke, av forskjellige årsaker. Hun var enig i at det var uklokt å la elevene prate med psykolog uten foreldrene til stede. Likevel fortsatte de å hente ut elever til "psykologtime" ut dagen, uten å tilby elevene å ta med foreldre. En av guttene nektet, da fikk han beskjed om at "du må nok det, gutten min!" Man snakker ikke sånn til en 16-åring som påpeker rettighetene sine?

Dette er en linje som det var svært lett å komme inn på, og derfor har det kommet en del elever som enten ikke vil gå på skole eller som vil gå en annen linje. Problemet er at skolen har valgt å putte alle de umotiverte i samme klasse, sammen med noen få som er motivert. Mange har droppet ut, men resten er en stor utfordring. Det har dannet seg 4 grupper, to jentegrupper og to guttegrupper. Det er grove ting som blir sagt og gjort mellom gruppene. En av guttene har sladret om hva som skjer, og blir nå mobbet. En av jentene er totalt fryst ut. Dette har jeg fra sønnen min. Jeg visste at det ikke var bra, men det sønnen min har fortalt de siste døgnene ga meg bakoversveis. Jeg er sjokkert over at skolen ikke har involvert foreldrene, særlig siden bråket strekker seg ut over skoletid. I stedet presser de elevene til samtale med psykolog, og truer med politi. Det her har ikke skjedd over natta, likevel er det først nå de tar skikkelig tak i det. Fra før av har de hatt to møter i klassen, hvor elevene skulle komme med forslag til bedre klassemiljø. Man kan trygt si at det ikke hjalp. 

Jeg kjenner ikke de andre foreldrene, vi er spredt over et stort geografisk område. I følge sønnen min har noen av elevene ingen støtte hjemme heller. Skolen har informert elevene (ikke oss) om at psykologen heretter vil være med guttene i garderoben og andre steder hvor de er uten lærer. Sønnen min liker ikke dette, men jeg tror det er en god idé. Men det hjelper ikke jentene. Jeg lurer på om jeg bør ringe og be skolen om å kalle inn til et møte med foreldrene? Selv om sønnen min ikke er en del av problemet, påvirker dette han i stor grad! Han klarer seg bra, og han slår seg sammen med de andre som "vil noe" når det er gruppearbeid, noe det er mye av. Men det må jo være slitsomt. Han sier selv at han ikke har sagt så mye hjemme fordi han visste at jeg kom til å bry meg.

Beklager, dette ble langt.

Anonymkode: 7f8a4...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men det du her skriver kan umulig stemme. Lærer har taushetsplikt. At en av jentene blir tatt ut, og at læreren informerer en annen forelder er faktisk brudd på taushetsplikt. 

Ingen psykolog eller rektor vil gå i timen og hente ut elever til "tvangstapping" av elevene rundt en konfliktsituasjon. Er dere klar over hva et slik psykologopplegg koster? En psykolog vil heller neppe være med på et slikt opplegg som det ts beskriver. Der er nemlig etiske retningslinjer for psykologer. Det beskrevne er klare brudd på etiske retningslinjer og sikkert andre lover og regler for opptreden overfor barn under 18 år. Se bare tilbake til politiaksjonene mot vgs i Bergen. Der ble elevene hentet ut av politiet, noe som og førte til massiv kritikk. Kritikken ble forsvart ut i fra alvorligheten i mistankene nemlig salg av narkotika. 

At skolen skal ha en psykolog til å foteforfølge elevene i garderobe og ellers er langt over normale oppgaver for en psykolog. 

At ts sin sønn ikke vil og ikke er en del av konflikten, og ikke vil bytte klasse, midt i skoleåret pleier det ikke være mulig å få bytte klasse på vgs. Og hvilken forskjell gjør et klassebytte når det er miljøet utenom undervisningen som angivelig er problemet?.

Det mest pussige her, er at en så alvorlig og konfliktfyllt skolehverdag med så uvanlige tiltak for konfliktløsning ikke finnes et eneste ord om i media, men dukker opp på kg med mange avslørende detaljer for dem som eventuelt vil være kjent med situasjonen. 

Anonymkode: 85da3...91b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men det du her skriver kan umulig stemme. Lærer har taushetsplikt. At en av jentene blir tatt ut, og at læreren informerer en annen forelder er faktisk brudd på taushetsplikt. 

Ingen psykolog eller rektor vil gå i timen og hente ut elever til "tvangstapping" av elevene rundt en konfliktsituasjon. Er dere klar over hva et slik psykologopplegg koster? En psykolog vil heller neppe være med på et slikt opplegg som det ts beskriver. Der er nemlig etiske retningslinjer for psykologer. Det beskrevne er klare brudd på etiske retningslinjer og sikkert andre lover og regler for opptreden overfor barn under 18 år. Se bare tilbake til politiaksjonene mot vgs i Bergen. Der ble elevene hentet ut av politiet, noe som og førte til massiv kritikk. Kritikken ble forsvart ut i fra alvorligheten i mistankene nemlig salg av narkotika. 

At skolen skal ha en psykolog til å foteforfølge elevene i garderobe og ellers er langt over normale oppgaver for en psykolog. 

At ts sin sønn ikke vil og ikke er en del av konflikten, og ikke vil bytte klasse, midt i skoleåret pleier det ikke være mulig å få bytte klasse på vgs. Og hvilken forskjell gjør et klassebytte når det er miljøet utenom undervisningen som angivelig er problemet?.

Det mest pussige her, er at en så alvorlig og konfliktfyllt skolehverdag med så uvanlige tiltak for konfliktløsning ikke finnes et eneste ord om i media, men dukker opp på kg med mange avslørende detaljer for dem som eventuelt vil være kjent med situasjonen. 

Anonymkode: 85da3...91b

Jeg burde presisert at det er sønnen min som har fortalt om den andre jenten, han har det fra henne. Det ser jeg ble oppfattet feil, og det beklager jeg. Ellers har jeg skrevet at det er sønnen min som har kommet med de andre detaljene. Jeg presiserer jo at problemet er manglende informasjon fra skolen. Og sønnen min er ikke tvangstappet av psykologen, han har ikke møtt han. Hva de andre snakker med psykologen om, vet jeg ikke. Igjen, jeg har skrevet at sønnen min er informert av en annen elev, og ut over hva jeg skrev i hi, spekulerer jeg ikke i hva samtalen dreier seg om. Læreren har fortalt meg hva innholdet i samtalen til sønnen min dreiet seg om, og bekreftet at skolen har satt inn tiltak for klassen, blant annet samtale med en psykolog. Jeg kan ikke se at hun har brutt taushetsplikten.

Jeg aner ikke hvor vanlig det er å bruke psykolog i konfliktfylte situasjoner på skolen. Jeg glemte å spørre om hvilken tilknytning denne psykologen har til fylkeskommunen Jeg tviler på at de har hentet inn en privatpraktiserende psykolog. Særlig siden de har tilgang til PPT, som har dette som en av sine arbeidsoppgaver, og hvor det finnes psykologer tilgjengelig. Men jeg tar gjerne en link til de etiske rettningslinjene. Gjerne også de andre lovene om opptreden overfor barn under 18. Man leser om skoler som bryter loven hele tiden. Jeg sier ikke at det gjelder denne skolen, men jeg reagerer på at de gjør dette uten å informere foreldrene.  Det er derfor jeg spurte kg om råd. Når det gjelder å bytte klasse, aner jeg ikke hvor vanlig dette er, men det er ikke første gang i historien dette eventuelt har skjedd på en videregående skole. Det har til og med skjedd på denne skolen.

Jeg skjønner ikke hvorfor du synes det er så rart at media ikke skriver om dette? Det skjer verre ting, men man leser ikke om det heller. For å ta et eksempel: Hvor mange grove mobbesaker leser du om i media, og hvor mange grove mobbesaker tror du det finnes? Man hører gjerne ikke om dem før foreldrene selv står frem i media. Da gjerne fordi skolen sviktet, ikke fulgte rutiner, ikke informerte, brøt loven osv, og/eller fordi mobbingen hadde tragiske konsekvenser. Skolen til sønnen min kontakter neppe media om dette (de har taushetsplikt), heller ikke foreldrene. Jeg tror dessverre beskrivelsen av klikkdannelser i en klasse, mobbing, og bråk som strekker seg utover skoletid er unikt for denne klassen heller. At noen på kg kan kjenne seg igjen, kan hende, men sjansen er ikke særlig stor. Detaljer er utelatt, og bevisst gjort upresise. Men hvis noen kjenner seg igjen, og har lyst til å kontakte skolen, er det egentlig bra!

 

Anonymkode: 7f8a4...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Biloba skrev:

Ikke helsesøster. En 16-åring har rett på taushetsplikt fra helsepersonell.

Det er riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier om at sønnen din måtte "sladre", trenger ikke være noe negativt. SPESIELT når det handler om noe alvorlig. Da hjelper han til med å løse problemet. Det beste er jo at han faktisk er på lag med skolen her, og bidrar til å ordne opp i dette. 

La oss si det skjedde noe med sønnen din en gang men han ikke visste hvem gjerningsmennene var. Du hadde nok blitt takknemlig om vitner hadde kommet med informasjon. 

Jeg vet ikke noe om foreldre skal være med når 16-åringer snakker med psykolog, men jeg tenker at dette uansett er noe positivt. Dette handler nok om ungdommer som trenger å få sortert tankene sine. Jeg ble selv sendt til BUP (psykolog) via vgs da jeg var 17, og da sspurte de meg om de skulle informere foreldrene mine om det eller ikke. Jeg ville ikke, og foreldrene mine fikk ikke vite noe. Men i min situasjon var det ingen andre innblandet da.. Så vet ikke om det er noe forskjell der. 

Anonymkode: 847ed...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...