Gå til innhold

Dere som eier flere boliger, hvordan får dere det til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid lurt på hvordan økonomien deres ser ut, jeg ser jo folk med helt normale middels lønninger som eier flere boliger, hvordan gjør dere det?

Hvor mye tjener dere, og hvor mye får dere i leieinntekter fra de andre boligene?

Hva er boligene verdt hver for seg?

Hvor mye har dere i lån på de ulike boligene?

Hvor mye nedbetaler dere på lånene på de ulike boligene?

Anonymkode: b1218...8ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Startet tidlig, og da var prisene lave. Da vi begge var 18 og kjøpte hver vår bolig. 

Har "kun" tre nå. En enebolig og to leiligheter i Oslo. Har kun lån på enebolig (15000kr/mnd) som dekkes av leieinntektene. Overskuddet går til sparing og oppgradering. 

Vi har samlet inntekt utenom leie på 70k. Vi vurderer å selge alt og flytte på landet. Men det blir bare med drømmen foreløpig. 

Vi har ikke fått taksert noen de siden vi kjøpte, men var da verdt 1,5 og 1,7 mill. (38 og 90kvm) Enebolig kjøpte vi for 8mill (solgte 2leil for å få nok EK), men har totalrenovert den. Og nabohuset ble solgt ifjor for 15mill, men var da oppussingsobjekt. Vi ligger kanskje rundt der, hvis vi er så heldige. 

Anonymkode: bd7e1...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi eide hver vår leilighet da vi traff hverandre, og leier nå ut mannen sin mens vi har kjøpt hus sammen og solgt min. Tjener 600 000 begge to. Har til sammen 1.5 mill i lån. Leiligheten er verdt 1.5 mill, huset 6.2 mill. 9000 i leieinntekter.

Anonymkode: 82c70...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var flinke å spare begge to.

Da vi kjøpte vårt  hus for 10 år siden betalte vi 2 500 000 for dette. Vi hadde da ca 1 million i EK og var 27 år. Lønningene våre var ca 700 000 til sammen.

i 2010 kom det opp en mulighet til å kjøpe 2 hus for utleie for 4.3 milloner. Vi hadde da 1.1 i lån på huset vi bodde i. 
Vi leide ut for ca 25 000kr/mnd og husene betalte seg selv + et lite overskudd. Inntekten vår var vel kanskje ca 1 mill tilsammen da.
Totalt lån ca 5.4 på dette tidspunktet.

Omtrent 3 år etter dette bygget vi på huset vi bor i. Vi hadde spart penger og gjorde dette uten å endre på lån. (Vi kjøpte og nye biler like før og etter dette, også fra oppsparte midler.).

I fjor bestemte vi oss for å kjøpe hytte. Denne kostet 2,9 millioner. Her økte vi lånet med 2,6 millioner og nytt lån var da ca 7,5 millioner. 
Utenom leieinntekter er jobbinntekten nå ca 1,2 millioner.

 

Verdiene på det vi sitter på er: 
5 millioner på huset vi bor i (utfra flere salg i området siste tiden)
5-6 millioner på utleiehus (usikker på nøyaktig her)
Litt under 3 millioner på hytten. 
Totalt vi jeg tro litt over 13 millioner i verdier og 7.5 i lån.

Jeg trives ikke med størrelsen på lånet og vil derfor gjerne selge ene huset vi leier ut. Får vi 3 millioner for den er jeg mer komfortabel med tingenes tilstand. En annen ting er at det er mye ansvar og jobb å skulle vedlikeholde så mye eiendom, jeg vil gjerne ha et enklere liv.

Hvis så skulle være ville den gjenstående utleieboligen håndtere en stor del av lånet og vi ville betale rundt 6-7000/mnd på den delen av lånet som er hytte og hus.

 

Anonymkode: 67fb0...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som eier flere boliger i dag, har

-kommet seg inn på boligmarkedet tidlig, og opplevd stor prisstigning på sin første bolig

-sparedisiplin

-god inntekt

Det skal godt gjøres å eie mange boliger i dag om man ikke har med første punkt. Boligprisoppgangen de siste 10-15-20 årene har utgjort mye mer enn selv det den mest iherdige sparer klarer å spare.

Anonymkode: 468dc...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun hatt NAV (ulike stønader) de siste 15 årene pga ingen ønsker å ansette meg, og jeg fikk heldigvis penger av de til å kjøpe min første bolig ganske tidlig. Nå har jeg vært så heldig å få penger av NAV hver mnd slik at jeg kan betjene flere leiligheter på samme tid, med litt utleie. Må si jeg er takknemlig for at nav finnes, men kunne helst ønsket at mine arbeidsressurser ble tatt i bruk i norge og ikke at vi leier inn arbeidskraft fra andre land. Nok nordmenn utenfor arbeid. Man kan etterhvert føle seg som en snylter også når man har blitt sponset med hus og bil.

Anonymkode: 97b1f...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var griseheldige og kom innpå markedet tidlig. Vi eide og betjente lån nesten hele studietiden vår. Det har virkelig betydd alt. Uansett hvor flink du er til å spare kan du ikke konkurrere med de stigende prisene i Oslo. 'Plutselig' hadde boligen økt så mye at vi hadde muligheten til å kjøpe en til medsikkerhet i den første. Det var en prioritering vi da gjorde at vi var villige til å bo trangere enn vi trengte for å beholde den gammle leiligheten...

Anonymkode: 8db4b...32e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste unge i dag får hjelp av familien. Dette er i form av oppsparte kontanter, familien tar ut nytt lån, eller en blanding. Ofte har de spart opp noe selv også. 

Hva folk gjorde for 10-15-20 år siden er ikke så relevant i dag, da prisstigningen har langt overgått lønnsøkninger. 

Skal du kjøpe noe i Oslo, så må du nok belage deg på å betale 3500000 kr. Dette er uten mulighet for utleie. Med 15% egenandel, så er det snakk om 500000 kr. Har du vært flink å jobbe og spare fra du var 16 år gammel (si 50000 kr hvert år), og kanskje fikk 50000 kr i konfirmasjons penger, så vil det ta 7-9 år å spare opp egenkapital. Altså er du da rundt 23-25 år gammel. Er man to stykker som har vært like flinke å spare, så kan dette skje tidligere. Men dette er absolutt ikke normalen, det kan jeg fortelle med en gang (jobber selv i bank). 

Det vi ser, ar at de fleste med flere enn to boliger: 

1. Er to stykker, der en eller begge har eid bolig fra før 

2. Bor i leilighet som foreldrene eier, og kan spare opp penger aggressivt. 

3. Arver boliger, eller midler til å kjøpe ekstra bolig. 

4. Har veldig god lønn, og kan ta ut nye boliglån. 

Men med dagens priser, så blir det bare vanskeligere. Og da boligprisene er så høye, er det ikke så veldig lønnsomt lenger å eie flere boliger til utleie. Selv om boligprisene har økt i rekordfart, så er det ikke slik at leietakere er villige til å betale denne økningen. De eneste som MÅ ta høye utleiepriser, er de som sitter med lån over pipa. 

De som eier og har nedbetalt bolig for mange år siden, er bundet opp mot prisregulering, og det er faktisk mange eldre som ikke vil ta ekstremt høye lånepriser. 

Og til slutt vil jeg si at med tanke på usikkerhet angående renteøkninger, og framtidige boligpriser, så blir det mer og mer risikofylt å kjøpe flere boliger for utleie. 

Anonymkode: ff016...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte første leilighet som 19 åring (ingen hjelp av foreldre, men hadde jobbet siden jeg var 13 og spart absolutt alt). Tok lån på 2,5 mill. Bodde i den mens jeg studerte, og den er nå verdt 3,4 mill ca. Klarte likevel å spare 400.000 under studietiden.

Når jeg var ferdig å studere fikk jeg lån på 1 mill til - og kjøpte halvparten av eneboligen til min kjære (langt uti gokk, billig hus). Fikk nytt lån fordi jeg hadde veldig sikker jobb (sykepleier) og hadde en del sikkerhet i leiligheten som hadde steget i pris samt at jeg viste gang på gang at jeg har god kontroll på økonomien og er flink å spare. 

Nå leier jeg ut leiligheten til min bror. Han betaler akkurat nok til at den betaler seg selv - jeg tjener ingenting på det. Så da får den bare stå der å øke i pris :laugh:

Så jeg har lån på ca. 2,5 millioner, og 500.000 i årslønn. Min kjære har rundt 500.000 igjen på lånet sitt og 700.000 i årslønn. Når han har betalt ned sitt lån, skal han ta nytt for å renovere et hus han har arvet. Da skal vi selge eneboligen og flytte inn i det.

Anonymkode: 079ef...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...