Gå til innhold

Hvorfor er foreldre så slappe på å få i barn grønnsaker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns de som har barn som ikke spiser grønnsaker slett ikke er slappe jeg, de stresser masse med det. Det er jo de som forsøker å kamuflere, belønne osv? Ingen hadde begynt med det hvis barna spiste greie mengder grønnsaker i utgangspunktet.  Mine har noen ting de spiser, og noe ikke. Gulrot, brokkoli og blomkål går bra. Ikke asparges, ikke salat (men et salatblad på hamburger eller toast skal det være). Rå tomat kan vi glemme, løk er skummelt (må kamufleres), råkostsalat er en favoritt. Så da har vi mest de grønnsakene de liker og spiser. Av en eller annen grunn liker de ikke sukkererter. Men agurk og paprika (hver for seg, ikke blandet!). Sånn er det hos de fleste, syns jeg? En dag slukes erter, noen uker senere er det fyfy. Den ene liker epler og kiwi, den andre foretrekker pærer og banan. Og barn som er på besøk hos oss takker gjerne nei til grønnsakene, det er nok fordi de kan, ikke fordi foreldrene er slappe.

Anonymkode: 2744c...4e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri vært veldig glad i grønnsaker. Kanskje dette ikke hadde skjedd om vi som små hadde andre alternativer enn ihjelkokte rotgrønnsaker og erter? Hvem vet? Det er fint lite av grønnsaker jeg liker - spiser agurk og rå paprika, men ikke ofte. Glad i fisk, riktignok. Da broren min og jeg var små ble rosenkål en gang servert som en del av maten. Dette ville vi ikke ha, men vi hadde ikke noe valg, vi måtte spise. Dette smakte så jævlig at jeg hosta opp igjen halvtygd rosenkål; broren min spydde. Så det ble det dobbelt opp med kjeft den kvelden, først for å ikke ville spise rosenkål, og mer for å hoste/kaste det opp. Har ikke spist en rosenkål siden den gang. Grøsser hver gang jeg ser rosenkål i frysedisken. Jeg forstår meg ikke på foreldre som på død og liv skal tvinge barna til å spise ting de ikke liker. 

 

Anonymkode: 9f130...728

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Tenker på de teite Findus reklamene som er nå, hvor de har kombinert fiskekaker og grønnsaker..kamuflert grønnsakene for å få i ungene grønnsaker og har nå en reklamekampanje hvor de spør "hva er de  rareste belønningen du har lokket med?" For å få barna til å spise grønnsaker.

Vel her er det ingen belønninger for å spise grønnsaker. Vi spiser svært lite kjøtt, moderate  mengder egg og meieri og har store mengder av både rå og tilbredte grønnsaker til alle måltider; salat under kjøttpålegget toppet med tomat/agurk/paprika, råkost til fiskemiddag etc..Og ungene på 2 og 4 år spiser det uten å nøle fordi sånn har det alltid vært, det er naturlig. Vi voksne spiser også mye grønt. Våre barn er ikke altetere, de er kresne..så det at de spiser grønnsaker kommer av vane. Da får jeg tanker om at foreldre rundt om må være ganske slappe på å fremme grønnsaker? 

Anonymkode: 79bb5...3a6

Mitt inntrykk er at det kun er i reklamen barn liksom er så kresne.

Ingen av mine barn einheller hos de barna jeg kjenner til har det vært problematisk å få til å spise grøntfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må lære seg å like forskjellig mat, men man må ikke få barn til å like ting de ikke liker.

Selv likte jeg ikke lutefisk og pinnekjøtt før etter jeg hadde fylt 20. Kan ikke si at barndommen ble noe mindre rikt av å ikke like den maten før man ble voksen.

Anonymkode: 5734d...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste jeg kjenner har ikke problem med å få i barn grønnsaker. Eneste problemet her jeg bor, er at restauranter/kafeer ikke tilbyr barneporsjoner av den maten vi voksne spiser. Og til og med "voksenmaten" inneholder ikke mye grønnsaker. Ellers så tror jeg at folk flest har blitt mye flinkere å ha mye grønnsaker i middager hjemme.

Anonymkode: f888d...1cb

Det der er veldig dumt. Har måttet kjøpe voksenporsjon for å få ordentlig mat til barna, men det blir jo dyrt og synd å kaste skikkelig mat. Med små barn var det ofte nok å dele en stor porsjon eventuelt dele en forrett og en hovedrett. Restauranter bør ha halv porsjon til barn, ikke bare pølser og pannekaker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At mat som er vanlig for barn å være kresen på presenteres som "gøy" synes jeg faktisk er en god ide!

Det er faktisk ikke alle som er altetende, og det er faktisk barn som brekker seg og får spisevegring av å spise mat de ikke liker. Jeg hadde foreldre som deg, hvor jeg ble tvingt i maten. Jeg sliter enda med enkelte matvarer, men jeg har blitt bedre å spise mer variert mat. Spiser stort sett alt av grønnsaker, men er var på kjøtt og fisk. Jeg er nok også veldig sensitiv, og sensitiv på konsistens, smak og lukt. Jeg håper for Guds skyld at mine barn ikke arver min sensitivitet angående mat, men om de gjør det skal jeg ikke sitte å tvinge mine barn til å spise mat de ikke liker for 50+ mens de sitter der å brekker seg..

Anonymkode: 26d3e...704

Ts her: Må for ordens skyld si at jeg har aldri tvunget ungene til å spise  noe som helst. Dette handler kun om vane og eksponering 

Anonymkode: 79bb5...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en på 1,5 som er vanskelig, selv om grønnsaker har vært daglig kost hele veien. Laget til og mat all babymat selv.

Forderdelig frustrerende når folk har fordommer om at jeg er slapp, når ungen bare nekter å interessere seg, spytter ut hvis h*n gidder å smake etc. 

Anonymkode: 39e0f...627

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Million skrev:

Jeg har en 17 åring. Det eneste han har spist av grønnsaker i hele sitt liv, er poteter, brokkoli og bønner. Og i begrensede mengder. Og i nyere tid har han faktisk spist grønne asparges et par-tre ganger. Sjokkerende. Hadde aldri skjedd for et år siden. Alt annet spiser han ikke. Selv ikke vannmelon for eksempel, som nærmest smaker godteri. Han vil IKKE smake en gang. Ikke frukt som druer eller mango heller, ikke villig til å smake engang.

Han blir svart av sinne i øya om jeg prøver meg på f.eks "Jamen kan du ikke i det minste bare SMAKE på denne gulroten da!?" (eller blomkål eller salat eller hva som helst) og han avslår blankt, slik han har gjort i alle år. Ikke pokker om han spiser noen andre grønnsaker frivillig. Prøvde vi å mase blir han skikkelig forbannet, og det er ikke likt han. Han har ikke mye temperament egentlig, men når det gjelder det å få han til å spise ting han IKKE VIL... da blir han sint om noen forsøker å presse han. Sånn har han vært siden han var liten, fast bestemt på at enkelte ting skal han ikke ha. Hvis vi f.eks. la noen grønnsaker på tallerkenen hans, var middagen omtrent ødelagt, fordi da hadde jo grønnsakene KOMMET BORTI kjøttet e.l. og da kunne han knapt spise det heller lenger....! 

Jeg er glad han alltid har spist fisk uten å mukke, selv da alle i barnehagen løp rundt og sa "Ææææsj, fisk!" så spiste han det, og han spiser det fremdeles.

Jeg har holdt på i 17 år og prøvd å få i gutten mer grønnsaker, men nå kjenner jeg at jobben min snart er gjort. Jeg orker ikke mase lenger. Nå er han snart voksen, så da får han spise det han gidder. Eneste er at jeg av og til får inn en liten hevn... det er når han klager litt over at han ikke er blitt høyere. Han kunne ønske han var en-noen-og-åtti. Istedet er han en-noen-og-sytti. "Det er fordi du har spist altfor lite grønnsaker i ditt liv" sier jeg da :) 

Høres litt ut som sønnen min, han er omtrent 10 år eldre enn din. Han spiste alt da han var liten, men sluttet da han ble eldre. Bare ville ikke ha, og om han måtte sitte ved bordet til han spiste opp så ble han sittende hele dagen. 

Men, fisk likte han også. Det er ofte det barn ikke vil ha, men han spiste fisk og likte det veldig godt. 

Anonymkode: f5236...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd søtpotet? :) Du kan gjøre det samme som du gjør med poteter i ovnen bare med søtpotet, smaker som pommes frites. Bare for guds skyld ikke gi han kokte søtpoteter :fnise:

Anonymkode: 591e8...7db

Kan lage ovnsbakte søtpoteter en gang og se om han spiser det...  det er verdt et forsøk. Nei, jeg har visst ikke gitt opp å prøve og få i han grønnsaker riktig ennå likevel! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns noen er litt slappe med å fortsatt prøve å få i barna grønnsaker, da de gir opp hvis barnet har sagt nei noen ganger. Men om dette gjelder de fleste, aner jeg ikke.

Selv spiser jeg ikke kjøtt, så det serveres automatisk mye grønnsaker og fisk hos oss. Begge barna har blitt tilbudt alt mulig, uten noe styr rundt det. Resultatet er at eldste barnet spiser alt han kommer over, og elsker nesten alle grønnsaker. Mens det har krevd mye mer å få den yngste på 3 til å spise grønnsaker. Der har jeg lurt i ekstra grønnsaker i supper og annen mat mange ganger, for å få i ham variert kost, i tillegg til at vi har jobbet aktivt med å få ham til å prøve å smake. Han spiser nå brokkoli, blomkål pluss de fleste rotgrønnsaker, mens han ikke rører rå grønnsaker eller ting som aubergine, squash, paprika o.l. 

Jeg tror det fins en genetisk ulikhet når det gjelder hvor åpen man er for nye smaker. I mannen min sin familie er det enkelte personer i hver generasjon som er utpreget kresne, og jeg tror den ene sønnen min har fått litt av det. Men det må jo jobbes med, man kan jo ikke bare akseptere det og ende med at barnet kun spiser pølsebrød omtrent (som faktisk er tilfellet med et barn jeg kjenner).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt for enkelt å mene at "mine barn spiser grønnsaker fordi jeg har vært så flink" mens de som har barn som ikke spiser grønnsaker må ha gjort noe galt. Så enkelt er det faktisk ikke, men det er ganske typisk at foreldre ser det som egen fortjeneste når noe går bra. Og selv innenfor samme familie kan man finne ulikheter. Jeg har to barn som spiser alt og elsker grønnsaker og en som har spisevegring. Jeg kan garantere at alle har blitt oppdratt likt, alle har fått variert og god mat, grønnsaker har vært en naturlig del av de fleste måltider siden de begynte med fast føde og nesten alt vi spiser er hjemmelaget. Mange barn er bare slik og det har ingenting å gjøre med slappe foreldre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste ikke grønnsaker i det hele tatt som barn, bortsett fra rå gulrot. Og jeg overlevde. Foreldrene mine stresset aldri med det. Som voksen spiser jeg alle grønnsaker unntatt stangselleri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at mitt barn spiser alt. Men for oss nordiske er det viktigere å få i oss fisk enn grønnsaker, og derfor prioriterer jeg det. Det er forskjell på rasene og vi er tilpasset geografi og klima. 5 om dagen praktiseres derfor ikke her.

Anonymkode: 7b247...73d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en viljesterk 3-åring. Problemet er ikke grønnsaker. Spesielt gulrot, brokkoli, paprika og sukkererter går ned på høykant. Han er mer skeptisk til kjøtt og fisk, bare kylling og fiskekaker duger. Ting man tror barn liker, som kjøttboller, er bannlyst. Mye frukt er godt, annet er bare "'æsj". Teorien om at man "krever at de smaker", funker kanskje bedre på eldre barn. Her funker den mest etter dagsform. Har poden en god dag, kan han overtales til å prøve. Andre dager er det faen ikke snakk om.

Jeg tenker det er lett klappe seg selv på skuldra og tenke at man har gjort ting "riktig". Jeg tenker de som får det til uten problemer, heller skal klappe og tenke at de er heldige, jeg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 10 år liker faktisk bedre grønnsaker enn kjøtt, og slik har han alltid vært. Er helt håpløst å få i han kjøtt. Eneste som går greit nesten er kjøttdeig. Grønnsaker er ikke noe problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste jeg kjenner har ikke problem med å få i barn grønnsaker. Eneste problemet her jeg bor, er at restauranter/kafeer ikke tilbyr barneporsjoner av den maten vi voksne spiser. Og til og med "voksenmaten" inneholder ikke mye grønnsaker. Ellers så tror jeg at folk flest har blitt mye flinkere å ha mye grønnsaker i middager hjemme.

Anonymkode: f888d...1cb

Enig der. Er trasug at barnemeny alltid skal bestå av pølser, pommes frites og burger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Arkana skrev:

Jeg kan garantere at alle har blitt oppdratt likt, alle har fått variert og god mat, grønnsaker har vært en naturlig del av de fleste måltider siden de begynte med fast føde og nesten alt vi spiser er hjemmelaget. 

Jobber du mot å få en premie?

Anonymkode: ae983...de7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du mot å få en premie?

Anonymkode: ae983...de7

Det var nok for å illustrere at selv om man gjør alt "riktig", så kan man likevel få et barn som ikke liker grønnsaker. 

Anonymkode: 9f37d...cfb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnmmmm jeg bare elsker slike "jeg er saaaaa flink si" tråder. 

Anonymkode: 9619b...a7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går frukt, bær og grønnsaker ned på høykant heldigvis. Men nå liker hun kun rå grønnsaker og kun potet som godtas kokt / stekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...