Gå til innhold

Om Gud virkelig finnes og Gud er god


Gjest Aragorn II Elessar

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, debatant skrev:

1 Tim 2. 4 han som vil at alle mennesker skal bli frelst og komme til sannhets erkjennelse.

Luk 13.24 Strid for å komme inn igjennem den trange dør! for mange, sier jeg eder, skal søke å komme inn, og ikke være i stand til det.

Ingen av de versene motsier at det er Gud som styrer skuta. Det at du foretar et valg betyr ikke at du foretar et fritt valg. Farao, Judas og Paulus foretok alle sine egne valg, men det var Gud som hadde bestemt hva de skulle velge.

Her er noen av grunnene til at jeg mener det er det bibelen sier:
Ef 1:
11 In him we were also chosen,[e] having been predestined according to the plan of him who works out everything in conformity with the purpose of his will, 12 in order that we, who were the first to put our hope in Christ, might be for the praise of his glory.

Rom 8:
For the creation waits in eager expectation for the children of God to be revealed. 20 For the creation was subjected to frustration, not by its own choice, but by the will of the one who subjected it, in hope 21 that[h] the creation itself will be liberated from its bondage to decay and brought into the freedom and glory of the children of God.
[...]
29 For those God foreknew he also predestined to be conformed to the image of his Son, that he might be the firstborn among many brothers and sisters. 30 And those he predestined, he also called; those he called, he also justified; those he justified, he also glorified.

Rom 9:
32 For God has bound everyone over to disobedience so that he may have mercy on them all.
[...]
36 For from him and through him and for him are all things.
    To him be the glory forever! Amen.

I følge bibelen har Gud en plan, og den planen vil han gjennomføre. Han har ikke overlatt kontrollen til noen andre, at Jesus døde for menneskene var meningen fra før verden ble skapt, det er ikke en slags plan B som mange fremstiller det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, linsejesus skrev:

Ja, og det står at dem som blir frelst får evig liv. Hvis noen ikke blir frelst får de ikke evig liv. Det som havner i en ildsjø blir brent opp. Selv døden skal bli brent opp i ildsjøen, står det. Dødsriket skal kastes i ildsjøen og døden skal ikke være mer.

Fortsetter vi å synde med vitende og vilje etter at vi har lært sannheten å kjenne, da finnes det ikke lenger noe offer for synder. 27 Forferdelig er det vi da har i vente: Dommen og Guds brennende iver skal fortære dem som står ham imot. 28 Den som forkaster Moseloven, møter ingen barmhjertighet, men må dø på to eller tre vitners ord. 29 Hvor mye strengere straff synes dere ikke den fortjener som har trampet Guds Sønn under fot, vanhelliget paktens blod som han selv er blitt helliget ved, og spottet nådens Ånd? 30 Vi kjenner jo ham som har sagt: Straffen hører meg til, jeg skal gjengjelde. Og videre: Herren skal dømme sitt folk. 31 Det er forferdelig å falle i hendene på den levende Gud! (Heb. 10) ... En tredje engel fulgte etter dem og ropte med høy røst: «Om noen tilber dyret og bildet av det og tar imot merket på pannen eller hånden, 10 skal han få drikke av Guds vredes vin som er skjenket opp ublandet i hans harmes beger, og han skal pines med ild og svovel for øynene på de hellige engler og Lammet. 11 Røyken fra deres pinsel stiger opp i all evighet – verken natt eller dag får de ro, de som tilber dyret og dyrets bilde og tar imot dets navn til merke.» 12 Her må de hellige ha utholdenhet, de som holder seg til Guds bud og troen på Jesus. 
   
 13 Fra himmelen hørte jeg nå en røst som sa: «Skriv: Salige er de døde som fra nå av dør i Herren.» «Ja», svarer Ånden, «de skal få hvile fra sitt strev, for deres gjerninger følger med dem.» (Åp. 14)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, debatant skrev:

Vel det står at Gud har lagt evigheten ned i våre hjerter. Og det tales også om evig dom og evig liv. Som lekmann synes det ikke som om livet har noen ende.

Å ha "evigheten lagt ned i sine hjerter" betyr ikke at alle har evig liv. Det er sannsynligvis en måte å si at alle har en lengsel eller visshet i seg om at det er noe mer enn bare dette livet og denne verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, linsejesus skrev:

Ingen av de versene motsier at det er Gud som styrer skuta. Det at du foretar et valg betyr ikke at du foretar et fritt valg. Farao, Judas og Paulus foretok alle sine egne valg, men det var Gud som hadde bestemt hva de skulle velge.

Her er noen av grunnene til at jeg mener det er det bibelen sier:
Ef 1:
11 In him we were also chosen,[e] having been predestined according to the plan of him who works out everything in conformity with the purpose of his will, 12 in order that we, who were the first to put our hope in Christ, might be for the praise of his glory.

Rom 8:
For the creation waits in eager expectation for the children of God to be revealed. 20 For the creation was subjected to frustration, not by its own choice, but by the will of the one who subjected it, in hope 21 that[h] the creation itself will be liberated from its bondage to decay and brought into the freedom and glory of the children of God.
[...]
29 For those God foreknew he also predestined to be conformed to the image of his Son, that he might be the firstborn among many brothers and sisters. 30 And those he predestined, he also called; those he called, he also justified; those he justified, he also glorified.

Rom 9:
32 For God has bound everyone over to disobedience so that he may have mercy on them all.
[...]
36 For from him and through him and for him are all things.
    To him be the glory forever! Amen.

I følge bibelen har Gud en plan, og den planen vil han gjennomføre. Han har ikke overlatt kontrollen til noen andre, at Jesus døde for menneskene var meningen fra før verden ble skapt, det er ikke en slags plan B som mange fremstiller det som.

Selfølgelig styrer Gud skuta. Men jeg mener å ha bibelsk grunnlag for å tro at farao eller Hitler for den saks skyld, ikke trengte å gå den veien de gikk. Nå ble Israel til, som en direkte konsekvens av Hitler. Jeg kjenner dessverre færre fakta og linjer rundt faraos liv.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hjortesvin skrev:

Fortsetter vi å synde med vitende og vilje etter at vi har lært sannheten å kjenne, da finnes det ikke lenger noe offer for synder. 27 Forferdelig er det vi da har i vente: Dommen og Guds brennende iver skal fortære dem som står ham imot. 28 Den som forkaster Moseloven, møter ingen barmhjertighet, men må dø på to eller tre vitners ord. 29 Hvor mye strengere straff synes dere ikke den fortjener som har trampet Guds Sønn under fot, vanhelliget paktens blod som han selv er blitt helliget ved, og spottet nådens Ånd? 30 Vi kjenner jo ham som har sagt: Straffen hører meg til, jeg skal gjengjelde. Og videre: Herren skal dømme sitt folk. 31 Det er forferdelig å falle i hendene på den levende Gud! (Heb. 10) ... En tredje engel fulgte etter dem og ropte med høy røst: «Om noen tilber dyret og bildet av det og tar imot merket på pannen eller hånden, 10 skal han få drikke av Guds vredes vin som er skjenket opp ublandet i hans harmes beger, og han skal pines med ild og svovel for øynene på de hellige engler og Lammet. 11 Røyken fra deres pinsel stiger opp i all evighet – verken natt eller dag får de ro, de som tilber dyret og dyrets bilde og tar imot dets navn til merke.» 12 Her må de hellige ha utholdenhet, de som holder seg til Guds bud og troen på Jesus. 
   
 13 Fra himmelen hørte jeg nå en røst som sa: «Skriv: Salige er de døde som fra nå av dør i Herren.» «Ja», svarer Ånden, «de skal få hvile fra sitt strev, for deres gjerninger følger med dem.» (Åp. 14)

Hvordan får du disse versene til å bety at ufrelste skal pines i all evighet? For det første er ordet som oversettes til "evig" på grunnteksten aion, for det andre så står det her spesifikt om folk som tilber Dyret osv (og det er på ingen måte enighet om hvordan Joh. Åp. skal tolkes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, linsejesus skrev:

Å ha "evigheten lagt ned i sine hjerter" betyr ikke at alle har evig liv. Det er sannsynligvis en måte å si at alle har en lengsel eller visshet i seg om at det er noe mer enn bare dette livet og denne verden.

Bibelen er ofte superpresis. Så det er ikke helt utenkelig at evighet betyr evighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, debatant skrev:

Selfølgelig styrer Gud skuta. Men jeg mener å ha bibelsk grunnlag for å tro at farao eller Hitler for den saks skyld, ikke trengte å gå den veien de gikk. Nå ble Israel til som en direkte konsekvens av Hitler. Jeg kjenner dessverre færre fakta og linjer rundt faraos liv.

Paulus sier i alle fall at det var Gud som bestemte at Farao skulle gjøre som han gjorde, han skriver til og med hvorfor Gud fikk ham til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Paulus sier i alle fall at det var Gud som bestemte at Farao skulle gjøre som han gjorde, han skriver til og med hvorfor Gud fikk ham til å gjøre det.

Kunne ikke vært mer enig. Leser en Job, ser vi at djevelen ikke kan gjøre noe uten Guds samtykke.

Det står også om Guds tillatte vilje og fulkomne vilje. Det er viktig å ære ryddig her

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, linsejesus skrev:

Hvordan får du disse versene til å bety at ufrelste skal pines i all evighet? For det første er ordet som oversettes til "evig" på grunnteksten aion, for det andre så står det her spesifikt om folk som tilber Dyret osv (og det er på ingen måte enighet om hvordan Joh. Åp. skal tolkes).

Fordi det står i bibelen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, linsejesus skrev:

Hvordan får du disse versene til å bety at ufrelste skal pines i all evighet? For det første er ordet som oversettes til "evig" på grunnteksten aion, for det andre så står det her spesifikt om folk som tilber Dyret osv (og det er på ingen måte enighet om hvordan Joh. Åp. skal tolkes).

Men dyret ble fanget, sammen med den falske profeten, han som i dyrets tjeneste gjorde underfulle tegn og med dem forførte alle som tok dyrets merke og tilba bildet av det. Begge ble kastet levende i ildsjøen som brenner med svovel. (Åp. 19) ... Han skal dra ut og forføre folkene i alle fire verdenshjørner, Gog og Magog, og samle dem til strid. Og de er tallrike som havets sand.  9 De dro opp på jordens høyslette og omringet de helliges leir og den elskede by. Men ild fór ned fra himmelen og fortærte dem. 10 Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet. 
Dommen 
11 Og jeg så en stor, hvit trone og ham som satt på den. Jord og himmel flyktet bort fra hans ansikt og var ikke lenger til. 12 Og jeg så de døde, både store og små: De sto foran tronen, og bøker ble åpnet. Så ble en annen bok åpnet, livets bok. Og de døde ble dømt etter det som sto skrevet i bøkene, etter sine gjerninger. 13 Havet ga fra seg de døde som var der, og døden og dødsriket ga fra seg de døde som var i dem, og enhver ble dømt etter sine gjerninger. 14 Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen. Og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen. (Åp. 20)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, debatant skrev:

Pedofili er noe en velger å begå på linje med drap. Og Gud er tydlig imot begge deler. da er det ikke særlig glupt å klandre Gud for hva Han er imot.

Nå er Gud engang ikke en psykopat som ønsker å manipulere folk til å gjøre sin vilje.

 

Jo men han har jo skapt folk til å ha slike tilbøyeligheter

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hjortesvin skrev:

Fordi det står i bibelen!

Uenigheten er ikke hva som står i bibelen, men hva det betyr. Som sagt står det aion i grunnteksten.

Det står også i bibelen at Gud skal dømme rettferdig. Hvis to vers motsier hverandre må man lese det ene i lys av det andre, eller så må man nødvendigvis konkludere med at det ene ikke er sant. Gud kan ikke dømme både rettferdig og urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, debatant skrev:

Bibelen er ofte superpresis. Så det er ikke helt utenkelig at evighet betyr evighet.

"Evig" her er en oversettelse av aion. Andre steder oversettes det til tid/tidsalder. Jeg er tilhenger av konkordante (ord-for-ord) oversettelser. Tyngre å lese, men du leser det som egentlig står, ikke oversetternes mening om hva det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, debatant skrev:

Kunne ikke vært mer enig. Leser en Job, ser vi at djevelen ikke kan gjøre noe uten Guds samtykke.

Det står også om Guds tillatte vilje og fulkomne vilje. Det er viktig å ære ryddig her

Jeg vet ikke om det er noen forskjell på Guds "tillatte" og "fulkomne" vilje. Er han allmektig, er absolutt alt som skjer, hans vilje. Han må ikke føye seg etter noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, linsejesus skrev:

Uenigheten er ikke hva som står i bibelen, men hva det betyr. Som sagt står det aion i grunnteksten.

Det står også i bibelen at Gud skal dømme rettferdig. Hvis to vers motsier hverandre må man lese det ene i lys av det andre, eller så må man nødvendigvis konkludere med at det ene ikke er sant. Gud kan ikke dømme både rettferdig og urettferdig.

Talsmannen, Den hellige ånd, som Far skal sende i mitt navn, skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere. (Joh. 14) Det seier seg sjøl at ein som har brutt loven fortjener straff... Noko ting i bibelen seier seg sjøl... Med mindre ein vil bortforklara det fordi ein ikkje tåler å høra sannheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hjortesvin skrev:

Talsmannen, Den hellige ånd, som Far skal sende i mitt navn, skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere. (Joh. 14) Det seier seg sjøl at ein som har brutt loven fortjener straff... Noko ting i bibelen seier seg sjøl... Med mindre ein vil bortforklara det fordi ein ikkje tåler å høra sannheten...

Jeg sier ikke at lovbrudd ikke fortjener straff. Jeg sier at det fortjener rettferdig straff. Jeg klarer ikke å se for meg hvordan man skal klare å gjøre seg fortjent til evig tortur. Mange kristne er jo til og med mot dødstraff, men likevel mener de at det er rettferdig at en femtenåring som ble gasset ihjel i Auschwitz, nå har vært i helvete i femti år, og skal være der i 67834987023467895623498507348743342087543625435324057890898698769873245234519876452304 år til. Og så 324269853452345346796029102987213470945 år til etter det, og etter det, og etter det, og skal i all evighet aldri oppleve noe som helst annet enn grusom smerte og lidelse. I millioner på millioner av år, uten stans. Det har hun fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jo men han har jo skapt folk til å ha slike tilbøyeligheter

Han har også skapt oss til å ta avstand fra slikt. You choose.

Guds råd er krystallklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, linsejesus skrev:

"Evig" her er en oversettelse av aion. Andre steder oversettes det til tid/tidsalder. Jeg er tilhenger av konkordante (ord-for-ord) oversettelser. Tyngre å lese, men du leser det som egentlig står, ikke oversetternes mening om hva det betyr.

Jeg synes evig er et ganske enkelt ord å lese. Ellers registrerer jeg at greskeksperter som skrev kjv og Luther er uenig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg vet ikke om det er noen forskjell på Guds "tillatte" og "fulkomne" vilje. Er han allmektig, er absolutt alt som skjer, hans vilje. Han må ikke føye seg etter noen andre.

Det er tydelig at Gud lot Adam og Eva synde uten å ville det.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, debatant skrev:

Jeg synes evig er et ganske enkelt ord å lese. Ellers registrerer jeg at greskeksperter som skrev kjv og Luther er uenig med deg.

Jeg tror ikke noen oversettelser er helt fri fra oversetternes meninger. Har forresten aldri kjøpt påstanden om at KJV er den eneste riktige oversettelsen. Hvordan "aion" IKKE skal oversettes finner man ut ved å se hva bibelen ellers sier om Guds allmakt, at han skal dømme rettferdig osv. Gud kan ikke dømme både rettferdig og urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...